Gå til innhold
Hundesonen.no

Rideleir

Wheaten terrier

Recommended Posts

Hestehagen i Kristiansand (?) praktiserer vel natural horsemanship, men jeg har hørt mye negativt om plassen. Jeg anbefaler deg å søke etter info på Hest.no og hestemarked . De skal visst overdrive troen på hva som er en del av natural horsemanship å praktiserer nulltoleranse på bitt, pisk, og sporer og noe annet utstyr. Jeg har aldri vært der så jeg skal ikke uttale meg så mye om det. Men søk om info om det så du får dannet deg et bilda av det :wub: . På hestemarked så reklameres det og mye for forskjellige rideleirer, og det samme gjør de vel på hest.no . Kan hende du finner noe der :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du vil ha noe litt annerledes enn en "vanlig" rideleir, foreslår jeg www.geilohest.no Her har de rideleir, tredagerstur og ukestur over hardangervidda. De to sistnevnte er helt utrolige opplevelser, du får din egen hest gjenom hele turen, og overnatter på skikkelig koselige turisthytter. På tredagersturen er det innlagt en natt på hotell og greier :P 15.20 stk pr tur.

Annbefales på det varmeste, hardangervidda er et fantastisk syn fra hesteryggen! :wub:

EDIT: glemte jo det viktigste her, ang NH, han som eier og driver senteret trener hestene med NH og det er helt utrolig hvordan de lystrer han. De snur osv på håndsignal, han kan hoppe av hesten, gå bakerst aav rekken på 15-20 hester og kommandere. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har skjekka ut begge nå, og Hestehagen blir nok mest aktuell ettersom det er foreldrene mine som betaler og de ikke er kjempebegeistra for høy pris...

Får se hva det blir... :(

Hestehagen i Kristiansand (?) praktiserer vel natural horsemanship, men jeg har hørt mye negativt om plassen. Jeg anbefaler deg å søke etter info på Hest.no og hestemarked . De skal visst overdrive troen på hva som er en del av natural horsemanship å praktiserer nulltoleranse på bitt, pisk, og sporer og noe annet utstyr. Jeg har aldri vært der så jeg skal ikke uttale meg så mye om det. Men søk om info om det så du får dannet deg et bilda av det :( . På hestemarked så reklameres det og mye for forskjellige rideleirer, og det samme gjør de vel på hest.no . Kan hende du finner noe der :o

Finner ikke noe på hest.no eller hestemarked.no...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ridd på hestehagen i kr.sand, for meg var det bare tull for hu som driver det har mange syke teorier, og da tenker jeg ikke på natural horsemanship.

Ja det er det jeg har hørt fra mange som har vært der, men ville ikke si noe for sikkert siden jeg ikke har vært der selv. Etter å ha lest noen diskusjoner på et par hesteforum så er jeg blitt svært skeptisk til hele plassen. Får litt "sektvibber" . Og å la nybegynnere ri med hackamore er jeg skeptisk til. Jeg er egentlig dødsnysgjerrig på plassen, og kunne tenkt meg å dra dit selv bare for å spionere litt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal være en god rytter for å ri med hackamore. Enhver rideskole som praktiserer hackamore på nybegynnere ville jeg holdt meg langt langt unna. Men de som praktiserer voltige på nybegynnere har jeg mye tilovers for. Ikke tøyler å henge seg på, og lærer voltesits før de lærer påvirkninger.

Er du nybegynner ville jeg anbefalt å se etter en rideleir som lærer inn voltesits, gjerne sammen med nh. Er vel flest i tyskland eller portugal nå, og det kan være litt langt, men sverige og danmark han noen de og har jeg hørt, og det blir ikke mye dyrere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Et slags hodelag uten bitt..

Hester som absolutt ikke liker bittet bruker sånn.-

Vurderte å kjøpe til en hest jeg red veldig mye før, som ristet på hodet,foridhun ikke likte bittet, men om man bare tar hardt nåkk i den ene tøylen kan man gjøre sterke skader på hestens neserygg...Og den MÅ bare brukes av ERFARNE ryttere!!

Etter det jeg har hørt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et bittløst hodelag som Christine sier. En hackmore kommer i to varianter, en lang og en kort, og dess lengre den er dess sterkere er den. Hack er det sterkeste av de bittløse variantene, og kan gjøre stor skade ved feil bruk. Ved ekstrem bruk kan nesebeinet knekkes. Ved bruk av hack er det veldig viktig å sette seg inn i hvordan den skal brukes, og hvordan den virker. Den virker foreksempel veldig dårlig sideførende, virkningen er mer rettet fram og bakover. Man bør være en øvet rytter for å bruke den :D

Engelsk type

Tysk type

Det finnes andre bittløse alternativer som er bedre og mildere: Sidepull og Bitless bridle

Edit: Fikset et par linker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom hit til Stavanger, her har søskenbarnet mitt flere kurs i NH :P

Hu er utdannet i Australia og USA... Kjempe facsinerende å se på hvordan hun kan få hestene til å gjøre akkurat som hun vil bare ved å nikke litt med hodet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Lange turer er ikke nødvendigvis veldig stimulerende. Det kan være, men det kan også øke stress, særlig hvis dere går mye i ukjente miljøer eller rundt mye andre folk og hunder. Stress og usikkerhet er i stor grad genetisk, og påvirkes såklart av hormoner. Søksarbeid er ofte god stimuli, og er bevist å øke selvtilliten hos hunder. Meld dere på et kurs i nosework, barn hunt eller annen type søk som dere kan bruke som aktivisering i hverdagen. Tren triks og lydighetsøvelser. Kjøp spill med utfordringer som hun kan løse for å få middag. Generelt vil jeg også skjerme henne mot å bli presset inn i situasjoner der hun føler hun må si fra. Det er ikke alltid mulig, men ikke la fremmede klappe henne, hold avstand til ting eller steder som stresser henne, osv. Hvis hun knurrer er hun for ukomfortabel, og hvis det signalet blir oversett er bitt ofte neste.
    • Har en mittelspitz tispe som har mye stress. Dette spesielt i de to røyteperiodene og under løpetid. Merker dette godt med økende varsling, knurring mot ukjente(hvis de forsøker ta på henne) og slikking av labber. Alt dette begynte etter første løpetid. Vi forsøker å gå lange turer og leke for å stimulere henne, virker noe... Ingen smerter.  Snakket med dyrlegen uten noe særlig gode råd. Har også hatt atferdsanalyse for noen år siden, hvor konklusjonen var mer stimuli og eksponering.   Er det noen med liknende erfaringer? Kan det være hormonelt betinget, eller er det en slags angstlidelse?   
    • Det er ingen grunn til å ikke bruke tørrfôr som godbiter ellers også, det er jo bare mat, så lenge hunden vil ha det. Og vær for all del ekstremt forsiktig med AI. De stiller ikke vesentlige spørsmål som en veterinær vet å spørre før man behandler en hund. Kildekritikk er fint, men det kommer helt an på hvilke kilder man bruker. Og har lov til å bruke. Så enten er AI-en trent på ulovlig materiale, eller så har den et begrenset spenn av kilder. I tillegg er det ekstremt stor forskjell på hundehold i ulike land, så selv forutsetninger for forskning og råd fra profesjonelle vil variere stort.
    • Altså hvorfor har ikke jeg tenkt på dette?!  Så genialt med AI altså👏🏻  Har snakket med vetrinær igjen i går, og vi skal forsøke med Hills sitt allergifor:) Vi startet overgang i går og lillemann ELSKET det og «sorterte» maten i skåla for han skulle spise Hills-bitene først🤣  Det som var et kjempepluss var at foret har godbiter med samme ingredienser, så de kunne han få 4 stk av om dagen, selv om han er på eliminasjonsdiett. Så GJETT om det ble fest hjemme i går. Første godbit på mer enn syv uker.  Fikk også sove natta gjennom uten magetrøbbel og i morres var avføring fast og fin!    Har skikkelig tro på at dette skal bli bra🫶🏻 OG når vi forhåpentligvis starter provokasjonsdiett om noen uker så skal vi starte med VOM fra taste!    Tusen takk for gode råd folkens👏🏻👏🏻👏🏻👏🏻 Dere er helt supre som tar dere tid til å svare, og nå er vi såå lykkelige i heimen😍    
    • Takk! 🥰 Jeg glemte at det finnes en verden av små butikker utenom gigantene. Du reddet dagen og uka og måneden, og potensielt hele sommeren min. Nettopp vært på kurstime med råfor klabb og klæss og isj, og så ikke veldig lyst på fremtiden. Får hamstre.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...