Gå til innhold
Hundesonen.no

Har hunder noe å gjøre i folkehavet på 17 mai?


henrikke

Recommended Posts

Det kommer helt ann på individ om de takler 17 mai eller ikke.

Gamle hunden var alltid med på 17 mai og han stortrivdes, hvis vi var så uheldige å havne litt bak folkemengden så presset han seg frem mellom folkemengden for å se på toget :( Kan nevnes at han også elsket nyttår og ville ut for å se opp på himmelen. Han var utrolig avbalansert og rolig, så aldri at den hunden stresset.

Balder har bare vært med og sett på det lokale barnetoget og han reagerte ikke på korpset eller noe, var mer interresert i godbitene jeg hadde i lommen. Han skal være med å se barnetoget igjen i år og kanskje bevege oss litt nærmere sentrum, hvis det går bra så kommer vi nok til å prøve byen neste år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I år har jeg tenkt å ta med Mona og gå bakerst i toget. Da får hun opplevelsen og lydene, men er allikevel ikke i nærheten av korpset eller det verste bråket. Tar det som en tur med forstyrrelser.

Det skal nevnes at jeg bor på et landlig tettsted, så det er ikke det største toget, vi er 2000 innbyggere her og alle går selvfølgelig ikke i toget.

Viser det seg at hun blir fanatisk av det, så øker jeg bare avstanden til toget. Men jeg ser på det som knallgod miljøtrening.

Her er det ca like mange.. Flott miljøtrening er det iallefall.. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De hundene jeg har hatt før, har vært med på alt! Bimbo the bedlington var alltid nyklipt med 17. mai- sløyfe midt i toget! Han elsket alt og alle og storkoste seg midt i blandt alle ungene og styr! Han var ikke redd fyrverkeri på nyttårsaften, eller noe. Det eneste han var redd for var å kjøre bil og buss. Men han hoppet glad inn. Alternativet var jo å være alene hjemme!

Denne lille tollertuppa vi har hjemme nå, derimot.... Hun er rå på søk og alt som krever litt "hodebry", men ville ha det aldeles grusomt i et 17. mai tog. Vi kommer til å gå en lang morgentur tidlig, tidlig og så får hun være hjemme mens menneskene hennes går i tog både i lokalområdet og i byen (Oslo) og enda et her hjemme om ettermiddagen. Innimellom går jeg ned og lufter dyret. Så når alt styret er over sånn i åtte-tiden om kvelden, finner vi fram langlina og koser oss i skogen et par timer!

Det er ikke noe mål å få henne til å "tåle" 17. mai. Jeg vet derimot at hun alltid føler seg helt trygg inne. Da ligger hun og sover og lar verden seile sin egen sjø!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjør debatt!

jeg mener at det sikkert finnes hunder som koser seg og liker det, men det nok er flere enn det eierene tror som ikke synes det er noe stas i det hele tatt...

Aaaaahhh...17 mai...en herlig dag!!! Man har jo heeele skogen for seg selv,og kan gjøre nett hva en vil...!!*gliis*

Jeg håper alltid på fint vær på denne dagen, for da slipper jeg kjas,mas,dårlig gillmat,ufyselige unger,russ og BRÅK! Jeg er å finne lengst mulig inni skogen,gjerne ved et vann så man kan bade og sole seg.

Da er verden herlig! :(

17mai ståket får andre kose seg med..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vesla har ikke noe å gjøre i byen på 17. mai.

Hun er sånn som skal hilse på alle, så hun hadde sikkert stresset veldig.

Det blir for mange å hilse på rett og slett :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Argon er fast innventar i 17.mai toget hver år:) Han storkoser seg med å sitte å følge med på alt og alle. Og når man er en sulten retrievergutt er ingenting bedre enn små barn i akuratt passe høyde som gjerne deler is`en sin og kanskje en bollebit:) Argon har også funnet ut at en del barn har også masse is på hender og i ansiktet også, så da blir det ett vått kyss å få fra han.

Når det lokale 17.mai toget med taler og hele pakka er over så er han så sliten i hodet at han ligger rett ut hjemme mens jeg drar inn til oslo sentrum for en 17.mai pils. Så blir det skogtur på kvelden når det ikke er så varmt lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar Henrik med meg og ser på toget dersom jeg ikke skal gå i det selv (er klassekontakt så jeg må gå hvis ingen andre foreldre melder seg). Har med meg Henrik stort sett over alt (ikke på fest) og ønsker at han skal bli mest mulig miljøtipasset. Dessuten kan det bli hardt å skulle kle tre unger i bunad og kjøre dem til toget kl 09. og så hjem igjen med hunden og ned igjen til byen for å de toget.

Hadde forresten Henrik med meg på Rally Sørland i helgen. Vi satt med venner i en hage på heia og så bilene frese forbi B) , (tenkte det gikk greitt siden har har tilbragt mye tid i garasjen og sovet under en av disse bilene, ;) ) men måtte inlosjere han på badet til løpet var over. :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ser ikke noe vits i å dra hundene med ned i det kaoset her jeg nei..nå blir det uanstet ikke særlig med 17 mai feiring på oss,da samboer skal sove hele dagen,og gå på nattskift..jeg regner med å gå ut en tur i dyreparken med min søster om det er fint vær,alt kaoset i byen liker jeg ikke noe særlig nei..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yrja pleier å være med. Man merker at hun koser seg blant alle menneskene, halen går som bare det. Men vi bor nærme byen, så vi går hjem med henne kort tid. Det er noe med at man kan begrense det. Liker ikke hundene å være med, tar man dem ikke med. Merker man at de liker det, kan de få være med til de ikke vil mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...