Gå til innhold
Hundesonen.no

Hunder og flytting

leha

Recommended Posts

Skrevet

Hei,

Får valp i begynnelsen av juli.

Men i løpet av september så skal vi flytte til en ny leilighet.

Jeg lurer på om det er noen som har erfaringer med dette? Hvordan vil valpen tilpasse seg?

Hun vil jo få med seg alle sakene sine...

Håper noen kan komme med råd?

Skrevet

Min har flyttet sammen med oss en del ganger, både som valp og som voksen. Han har ikke hatt noen problemer med å tilpasse seg et nytt sted. Valpen klarer det sikkert helt fint :icon_redface:

Skrevet

Så lenge valpen flytter i lag med "flokken" sin så går det nok bra. Har selv flyttet med hund og det var ikkje noko problem. :icon_redface:

Skrevet

Det som i utgangspunktet bekymret meg mest, var at det kan bli en stressende tid for valpen. Men flyttinga tar jo ikke mer en en helg, så får håpe det går bra. Men takk for deres svar. Nå ble jeg ihvertfall beroliget :icon_redface:

Skrevet

Ja, det går bare helt fint:) Når huskyvalpen min var 3mnd flyttet vi fra Finnmark til Tromsø, ble en helg med mye styr, men det gikk bare fint. Siden da bor vi på sommeren i Finnmark, på vinteren i Tromsø (studerer) og hundene takler det helt fint. Nå er de jo kjent begge stedene da, men:)

Hvis de ikke skulle taklet å flytte så hadde det vært vanskelig å hatt med hunden/valpen på helgeturer;)

Skrevet

Har nettopp flyttet med mine to. Merethe (labbis 7 år) tok det ganske dårlig, mye stress, vil ha meg innenfor syne hele tiden, veldig masete når jeg kommer hjem, jokker endel på småen om hun får sjangs og vandrer endel. Får ligge i sengen med meg om natten og da slapper hun ordentlig av.

Birk (pyrre 14 mnd( derimot har fixet det veldig bra. Så lenge han har bur/teppe og matskål så er han i grunnen stort sett fornøyd :icon_redface:

Skrevet

Hugo stresset litt da vi hadde flyttet, gikk oftere rundt og var ikke helt sikker i hagen og på tur. Men det gikk fort over. Kanskje en liten måned med bittelitt stress, men vi flyttet tross alt inn i ett tispenabolag på høsten.. Merker at når vi går der vi bodde før så er han supertrygg, og han var superglad da jeg en gang slapp han inn i hagen til gamle leiligheten..

Skrevet

Kaster meg på denne tråden med et liknende spørsmål jeg.

Når man flytter, bør det være en slags hjemme-alene trening på nytt?

Eller er det sånn at når hunden først er vant til å være alene så er det samme hvor det er?

Skrevet

Kaster meg på denne tråden med et liknende spørsmål jeg.

Når man flytter, bør det være en slags hjemme-alene trening på nytt?

Eller er det sånn at når hunden først er vant til å være alene så er det samme hvor det er?

Det vil eg tro. Det beste er vel å få hunden til å ha et sted der den kan ha som sitt. Når vi flyttet for 7mnd siden ble santoz veldig stresset og han markerte i huser, stresset veldig ute pga det er veldig mye katter her i forhold til der vi bodde og han ødlag en dør i huset. Tok noen uker før han var seg selv igjen.
Skrevet

Jeg har flyttet med Timon da han var ca 5 mnd!! gikk flott å flytte men han har enda ikke vendt seg til lydene i huset og virker som om an aldri faller til ro... Han skjelver mye når han ikke vet hva han hører. Men skal flytte igjen til sommeren så får håpe det går bedre da! :)

Skrevet

Vi har flyttet litt omkring med hundene og det har aldri vært noe problem. Så lenge de er sammen med flokken sin så tror jeg de tilpasser seg det meste. Det har aldri vært noen sak for våre i alle fall. De som har hatt mest trøbbel med flyttingen er kattene; men så er de også mer ute i det fri enn bikkjene da.

Skrevet

Noen hunder tar det med flytting svært bra andre ikke. Det kan jo ta en tid før dem finner seg til rette da men tror det vil komme med tiden da. Lykke til hverfall :)

Skrevet

har bare flyttet en gang med en valp jeg da, men det gikk ganske greit:)

fant seg fort til rette, men de første dagene så var han ganske klengete

mot alle i fammilien, ville ikke være så mye alene og likte seg der "flokken" var..:)

Skrevet

Har faktisk aldri tenkt på det med flytting som et problem, yngste min har bodd i hvert fall firefem plasser og vært med og overnattet 'overalt' siden hun var liten. Skal sies at hun alltid har hatt buret sitt som har vært det samme alle veier, jeg har også vært selvfølgelig og slappet av, da går det meste greit.

Råd: slapp av, vær naturlige, ikke stress. Bruk tid til valpen også, søksøvelser, ting den blir go'trøtt av og dermed rolig og avslappet. Ha en velkjent liggeplass fra gamlestedet hvor den føler seg trygg.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...