Gå til innhold
Hundesonen.no

treningstips?


Ricco

Recommended Posts

Er det noen som har noen gode tips ang. trening med tanke på utstilling?

Jeg kan en del, men er langt fra utlerd. Dere ser hvilken rase jeg har, så det går mest på hurtighet, utholdenhet og muskeltrening.

Skal stille min håpefulle i februar neste år. :(

kan nevne at hun har det med å "koble ut" når hun er i ringen... :)

Alle tips mottas med stor takk!! Banana

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vet at med schæfere så er det mangen som får fremmede (for hunden) til å gå med den mens de som eier hunden selv er utenfor ringen slik at hunden trekker mot dem. ser selv at noen av hundene vi har er slik hvis de ser kjentfolk uten for ringen så trekker de i den rettningen og det er jo ikke noe gøy når jeg prøver å stille den hunden da for de skal jo ikke det, men med schæferene så skal jo de trekke og slikt.

vet om en jeg traff av og til før han pleide å trene med hundene på fjellet med sele på og ba hunden om å trekke, hvis den ikke trakk godt nokk så puffet han hunden i rompa med foten så den gikk på fremover, men jeg vet ikke helt om det er den beste metoden for å få hunden til å gå skikkelig på fremover. #-o

men det jeg skrev øverst er vell det beste hvis du må gå med hunden selv så få noen til å stå utenfor ringen som hunden kjenner godt og som du kan regne med at hunden har lyst til å hilse på, det kan være en fordel. men gjør det slik at når du skal passere den personen så må den gjemme seg så hunden ikke finner den og går videre eller at personen går litt forran dere på utsiden av ringen og går rundt ringen mens dere går rundt inni ringen. det har jeg sett at mangen schæfer eiere gjør.

synes ikke det med at de står å roper og fløyter på hundene er neo særlig for da blir det så mye bråk, da er det sikkert bedre om de står med en knitrepose hvis hunden kombineren det med godbiter. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, å puffe hunden i rompa for å få henne til å trekke blir IKKE aktuelt!!

Det er jo plageri det! :evil:

I en schäfer utstilling så nytter det nesten ikke for eieren å gå med hunden sin selv.

Hunden vil da som regel bare gå og trippe ved siden av eigeren og det blir feil...

Kunne godt tenkt meg at det var så enkelt...

Det er MASSE lyd rundt ringen så vi har egentlig ikke annet valg enn å følge med strømmen... Og å bruke en knitrepose for kontakt går nok ikke, det er for svak lyd så hunden vil ikke høre den i larmen fra de andre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg glemte å svare på en ting i innlegget ditt, det er stort sett handlere som går med hunden i ringen så vi som er eiere jobber på utsiden. Som regel så har oppdretter folk som er tilknyttet kennelen som er handlere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for å få samojeden vår til å trekke så har vi lært inn komandoen "la gå" og når hun da trekker så får hun masse skryt og det er noe som fyrer henne opp til å trekke enda mere, det funker no på henne.

men det er ikke sikker at det funker på alle hunder.

dette var noe vi lærte henne før vi fikk vite at hunden har sterk HD på begge hoftene med forkalkninger :) så nå vet jo vi at hun egentlig ikke skal trekke da men å få hunden til å gå fint i bånd klarer vi jo ikke alikavell, det er noe hun aldri har gjort og skal vi ha henne til å gå fint i bånd så må vi gå konstant med en godbit i neven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, hunden trenger ikke å ha sterk grad før du merker det. Eg hadde en tispe med middels grad HD med forkalkninger og på henne merket eg det ganske fort. Men det er så forskjellig. Det er ikke alltid du merker det på en hund som har sterk grad heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja det er noe stort dritt spør du meg, vi hadde tenkt å ha valper på samojeden vi men det kan vi ikke for hun har jo hd.

grunnen til at vi hadde tenkt å ha valper er forde hun har et veldig godt gemytt (har aldri sloss med andre hunder og elsker unger) også har jo hun ikke gjort det så verst på utstillinger heller da (har 4 cert og de to siste tok hun to utstillinger på rad) venter bare på storcertet så er vi fornøyde og kan pensjonere henne som utstillings hund.

vår hund har som sagt sterk hd på begge hofter med forkalkininger og på henne så har vi aldri merket noe halting eller stivhet så hun har det fint enda hun. hden setter ikke en stopper for den hunden enda nei.så der har vi vært heldige. :):( :mrgreen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jo desverre så er det mye hd på den rasen, skulle ikke tro det men det er det altså. det verste er at ingen på stamtavlen til tispa vår har hd alle er fri for hd. :):(

men hele kullet ser ut til at dem har hd, av 8 valper er fem av dem rønket 2 hanner og de har svak hd, 3 tisper og de har sterk alle tre :D det er blodig urettferdig :D .

synes nesten litt synd på oppdretteren, det var hannes første kull og så det utfallet da. det er snakk om en dårlig kombinasjoen enda både far og mor var fri rønket så ble det så dårlig resultat så dette har mere med hvilken kombinasjon som ble brukt en med hva hd status foreldrene har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med det over. Lær inn eventuelt en «gå og legg deg» kommando, så du kan avlede med å be hunden å gå og legge seg.  Miljø trene og sosialisere masse så hunden blir godt vant med lyder og folk rundt seg. Men føler det har mye med mentaliteten på hunden og rasen og gjøre. Har du en usikker vokterhund så er det vanskelig å dempe varsling. Har du en trygg vokter så har den høyere terskel for å anse noe som nødvendig å varsle på. 
    • Da har vi fått oss en reell frykt. Viser seg at tøffeste, tryggeste lille Edeward er som Mr.T når det kommer til trapper. Tror han fikk vondt i en klo da vi skulle opp trappen til veterinæren. Den forserte vi ved at jeg praktisk talt stod over han og løftet labbene hans en og en trinn for trinn. Han nektet gå selv, men var ok med å gjøre det sånn, hele trappen. Stoler på meg, men ikke sine egne bein.  Nå tenkte jeg det skulle være annerledes med en ny trapp som ser litt annerledes ut, på et annet sted, i annet lys, men nei. Ikke engang Nom Noms fristet nok til å våge gå et eneste trinn av den trappen med bakbeina.  Vurderer om Nom Noms er verdt det: Prøver snakke meg til fornuft. Det må vel finnes en annen måte? Muttern prøver friste med "kjepp". Dette ble pinlig fordi det er folk rundt, vi er på Tiller - Trondheims Grorud - og det ryktes at det kan være risikabelt å flagge blasfemiske avvik her på kveldstid etter mørkets frembrudd. Er det ikke provoserende nok å være svart hund om vi ikke skal gå rundt og vise at han liker å sutte på "kjepp" også?  — Virkelig, muttern! Dette vil jeg ikke være med på! Jevngodt med å brenne en Koran her. Du er sinnsyk!  Så han ble båret opp, som den lille babyen han er. Mindre pinlig. Fikk ham til å gå de siste tre trinnene selv. Prøver øke til fire-fem neste gang, uten å vifte med en diger "kjepp" så alle kan se det.  Han er i full sving med å fortære den nå, mulig for å prøve sikre seg mot flere sånne flauser ^^  
    • Avledning, og innlæring av alternativ adferd. "Hysj, gå og legg deg" fungerer bare HVIS hunden har lært og KAN oppgaven. Hvordan jeg ville gått fram avhengger veldig både av rase og individ. Men jeg ville ikke skjermet valpen for det som skjer rundt, den må jo bli vant til normale forstyrrelser. Hvis det er en rase med tendens til varsling så ville jeg nok sørget for å trekke for gardinene og ha på radio ved alenetreningen, så forstyrrelser utenfor blir mindre tydelige. I mange tilfeller ville jeg nok belønnet veldig raskt etter første bjeff, og deretter avbrutt/avledet, og lært inn alternativ adferd. Det er helt greit med et bjeff eller to for å si fra, og så komme til meg. Men hvis det er en bjefferase som varsler så skal man være ganske forsiktig for å ikke forsterke adferden. Det aller viktigste er å selv slappe av og ikke være så opptatt av det rundt. Det er ikke sikkert hunden reagerer i det hele tatt, og da trenger den ihvertfall ikke å lære det av eieren. Hvis det kommer et bjeff eller to på noe fra en valp ville jeg sagt "ja, ok", og så funnet på noe annet med valpen. En valp som får miljøtrening ute og oppdage masse lyder og omgivelser vil også være tryggere hjemme, mener jeg. Jeg kan anbefale boken Hverdagslydighet fra valp til voksen av Arne Aarrestad og Siri Linnerud Riber, den tar også for seg vanlige utfordringer.
    • Unge lovende sover søtt etter en to timer lang opp og ned fellestrening med mye bra og masse klebb.  Forventninger til hele stedet, både godteributikken som eimer deilig godis av alle slag, og hallen hvor godbitene hagler og det er lek og moro, de forventningene er skyhøye. Da muttern ba om en sitt før hun åpnet døren var ikke den unge lovende enig i det. Han var fokusert på å komme seg inn til moroa. Dumme muttern la listen for høyt og trodde hun skulle få sitt med verbal kommando, uten å engang hjelpe med lure. Hennes: "I shall ønly say this once," policy, hvorpå hun etter å være sikker på at han hørte det stilte seg til for å vente på sitten - det var som en krigserklæring. Da sitten endelig kom, men den kjipe megga ikke belønnet den med en gang, og hadde nerver til å lukke døren igjen da Ede spratt opp for å løpe inn, for å kreve mer.. Etter mange sånne forsøk, hvor sitten til slutt ble holdt med en godbit foran nesen, lenge nok til at mutteren fikk satt foten innenfor døren, så ble den belønnet et kom og ros og godis og den korte selvbeherskelsen han ble tvunget til å ha for å komme inn - sinnsykt frustrerende - ble forløst i økt glede, mer energi og iver, han ble mer gira av det enn han allerede var, så da muttern på ny, bare to meter innenfor første døren ***** ba ham om enda en sitt for å komme gjennom neste dør.. Hun fikk den, men han var ikke blid.  De glade forventningene hadde slått over i irritasjon da vi kom frem til plassen vår, og han satte i en hardrock konsert av bjeffing. Frustrert bjeffing. Emo bjeffing. Intenst. Øredøvende. Muttern fikk påpakning fra instruktør om å få hunden under kontroll, noe hun til sin store overraskelse fikk til momentant med å legge hendene på ham. Bjeffingen tok fullstendig slutt, han glemte hele resten av hallen, alt fokus var nå på kamp mot muttern. Hender uten godbiter som hadde nerver til å holde ham fast.. Tyggebeinet han ble tilbudt som alternativ å bite på var han fullstendig uinteressert i. Mutterns hender var den punchingbagen han følte for å ta ut sin høygira irritasjon og frustrasjon på. Vi var med ett tilbake til situasjonen i forrige uke. Dette var ikke tanning, dette var kamp, og Ede ville lære muttern å slutte stille urimelige krav og heller servere godis og leker og være blid og lett å ha med å gjøre. Han bet hardt og med et mål om mutterns submission. — Respect my authoritay, bitch! Muttern er ikke komfortabel med å bruke fysisk makt for å få trumfet gjennom viljen sin, men den der typen biting er fullstendig uakseptabel, og negativ straff var ikke en mulighet i situasjonen. Avledning var allerede forsøkt. Å holde ham fastlåst ble i øyeblikkets hete vurdert som en dårlig løsning. Selv om det å fysisk tviholde ham fast til han ga seg antakelig ville fungert der og da, så er ikke det en løsning når han blir større, og det blir han. Det kommer en dag hvor han har passert 40kg og har 10x forhøyet testosteron ifht en voksen hann. Den kampviljen der i den situasjonen lar seg ikke løse med bryting.  Muttern brukte det ene positiv straff verktøyet hun er komfortabel med. Overleppene hans ble lagt over tennene hans, om og om igjen. Han liker ikke å bite seg selv i leppene, og det frustrerte ham, men han hadde ikke lyst til å gi seg uten å ha lekset opp for muttern om å drive han inn i et sånt humør med urimelige krav. Det tok antakelig flere minutter før han ga opp. Så ikke på klokka, men hendelsene i rommet forøvrig ga holdepunkter å estimere fra. Mange ekle og vonde bitt i sine egne lepper fulgt av flere runder av og på tyggebeinet før kamplysten forlot den lille kroppen som roet seg ned og slo seg til ro. Søte lille snille Edeward var tilbake, og resten av treningen var han bare søt og snill og grei og flink. Muttern gjorde masse feil i starten, samtlige fra å ha for høye forventninger til hva han skulle mestre nå, og så bli så forfjamset av å ikke få hva hun ba om at hun ble usikker og ikke helt visste hvordan hun skulle løse det. De første feilstegene på gulvet var å forvente oppmerksomhet med for lav belønningsfrekvens. Lineføring ble repeatedly brutt av fokus rettet mot de andre ekvipasjene fordi muttern var for kjip med tørrfor. Tilbake til plassen vår hvor Ede er superflink til å chille nå.  Neste runde på gulvet, etter å ha ligget og sett på de andre, så fikk muttern oppmerksomheten, men hun feilet igjen med verbale cues uten lure, og hennes usikkerhet rundt hvordan løse det etter å ha feilet med å forvente utførelse på verbale cues, den forvirret Ede også, og vi ble gående og virre uten mål og mening. Han VILLE gjerne mestre, han var fokusert, men kommunikasjonen fra muttern var ikke klar og tydelig nok. Han la seg ned som et spørsmålstegn. Skjønte ikke hvorfor godbitene uteble. Mistet motivasjonen. Tilbake til plassen vår.  Tredje runde gikk bedre. Muttern hadde senket forventningene, klarte kommunisere tydeligere og belønne med høyere frekvens. Det løsnet.  ..men alle øvelser er bagateller. Så lenge valpen er snill og grei og i godt humør og gir kontakt og kommer på oppfordring, så er det ikke viktig om han sitter skrått, ligger på hoftene eller må bes flere ganger om noe. Det eneste virkelig viktige er å få den kampviljen under kontroll. Det har skjedd to ganger til nå. To ganger har han slått over i en sånn modus. Det er ikke overraskende. Jeg trodde ikke jeg kjøpte en retriever. Spørsmålet er hvilken måte som er den mest riktige å håndtere det på for å unngå virkelige problemer når han vokser til og får baller.  Tre andre valper jeg har hatt reagerte på smertehyl og ble lei seg og ville si unnskyld for å ha bitt meg. Easy peasy bitehemming på null komma niks. Chihuahuaen hadde en annen kamp i seg. Hun tente på at jeg hylte og gikk på med dødsforakt. Negativ straff var nøkkelen med henne. Å bli forlatt alene i rommet hver gang var bare ikke verdt den triumferende følelsen av å bite det digre vesenet til grimaser og hyl av smerter som en liten pipeleke. Hun lærte fort av det.  Jeg håper og tror at kombinasjonen av sosial avvisning i de situasjonene hvor jeg kan forlate ham, og tennene over leppa så han biter seg selv i de situasjonene jeg ikke kan bruke sosial avvisning vil få dette under kontroll.  Han er bare 13.5 uker, og det har bare skjedd to ganger enda. 
    • Tar gjerne i mot deres beste tips/erfaringer med å forebygge varsling/vokting! Da tenker jeg på det å bjeffe om fulle folk roper i gaten om natten, om det smeller i bildører utfor huset, om naboen går nært husveggen og liknende. Har lest litt om temaet, men finner ulike teknikker og vet ikke helt hva som er best. Begrense hunden/valpens muligheter til å se og høre det som skjer utenfor? Eller tvert i mot, la vindu stå på gløtt så den blir vant med at det er masse lyder utenfor? La den se hva som skjer ute? Belønne når den ikke varsler, eller belønne når den varsler kort, så den forstår at jobben er gjort og det holder med ett bjeff? HVordan reagerer man om hunden bjeffer masse på en lyd utenfor? Skal man si ting som "hysj" "gå og legg deg", avlede og liknende når den varsler, eller vil det forsterke hundens oppfattelse av at det er viktig å varsle?  Mange tanker her - åpen for alle innspill! Vil være konsekvent fra valpen er liten, så jeg vet hvordan jeg skal løse problemet når det kommer.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...