Gå til innhold
Hundesonen.no

Kamphunder


Emilie

Recommended Posts

Sant nok, CL. Ser hvordan andre raser er i ferd med å få samme status - det flyter over av visse raser nå i forhold til før. Og med sin andel useriøse oppdrettere også, dessverre, med nettsalg og gi-bort-priser og det som verre er.

Jeg skulle ønske at flere kunne samle seg rundt dette med å undersøke lovligheten av slike forbud - var det ikke i forhold til EU at det var noe snakk om dette? Og at dette kunne bli en sak for NKK og andre dyre/naturorganisasjoner å følge opp - altså ikke opp til enkeltpersoner eller små grupper.

Nå virker det som om alt er "glemt", selv om det var erklært full krise for bare noen få år siden. Og da kan ny endringer komme brått på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 131
  • Created
  • Siste svar

Er vel gjerne de uten kontroll over hunden, som ikke klarer å kalle den inn, som pleier å synes at båndtvang er helt greit - fordi de neppe kunne sluppet hunden uansett? De hundeeierne jeg har møtt som er mest opptatt av at båndtvang er bra, er de med ulydige hunder eller som har hunder som ikke fungerer sammen med andre hunder...

Også kan jeg tilføye en "gruppe" til i oppsummeringen din: slike som meg som ikke er spesielt glad i at fremmede, løse hunder kommer byksende til meg og bikkja. Hvorpå eier ikke er å se, eller at eier står og forklarer meg i det vide og brede hvor grei den fremmede hunden er. Jeg må dog underskrive at jeg vet at båndtvangen ikke er ment for å "beskytte" meg og bikkja - det er bare fantastisk deilig og gå tur i marka i "fred og ro" en gang i blant, uten å måtte bli "overfalt" av løshunder...

Forøvrig synes jeg båndtvang er et bra tiltak - nettopp fordi den er ment å verne andre dyr og vår norske fauna forøvrig. Uansett hvor "greie" bikkjene er, forekommer det hvert år at en eller annen "grei" hund spiser sauer eller jager de til de dør. Eller at en eller annen "jakt-idiot" trener bikkjene på ryper under hekkeperioden - hadde alle holdt på sånn hadde det ikke vært mange ryper igjen til resten av oss! :)

Greit i slike tilfeller at vi har sanskjoner rettet mot folk som gir f... i båndtvangen.

En siste ting - parker eller avgrensede områder som var fritatt for båndtvang hadde vært fin-fint, men slike steder finnes jo også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også kan jeg tilføye en "gruppe" til i oppsummeringen din: slike som meg som ikke er spesielt glad i at fremmede, løse hunder kommer byksende til meg og bikkja. Hvorpå eier ikke er å se, eller at eier står og forklarer meg i det vide og brede hvor grei den fremmede hunden er. Jeg må dog underskrive at jeg vet at båndtvangen ikke er ment for å "beskytte" meg og bikkja - det er bare fantastisk deilig og gå tur i marka i "fred og ro" en gang i blant, uten å måtte bli "overfalt" av løshunder...

Forøvrig synes jeg båndtvang er et bra tiltak - nettopp fordi den er ment å verne andre dyr og vår norske fauna forøvrig. Uansett hvor "greie" bikkjene er, forekommer det hvert år at en eller annen "grei" hund spiser sauer eller jager de til de dør. Eller at en eller annen "jakt-idiot" trener bikkjene på ryper under hekkeperioden - hadde alle holdt på sånn hadde det ikke vært mange ryper igjen til resten av oss! :)

Greit i slike tilfeller at vi har sanskjoner rettet mot folk som gir f... i båndtvangen.

En siste ting - parker eller avgrensede områder som var fritatt for båndtvang hadde vært fin-fint, men slike steder finnes jo også...

Men synes ikke du det er fint å kunne hunden få løpe litt fritt og utfolde seg av og til?

Pleier ikke å la hunden min løpe bort til folk og dyr, såpass kontroll har jeg. Slipper heller ikke hunden løs hvor det er fare for at den kan møte på vilt som kan komme til skade. Jeg møter også på svært få som slipper hundene sine, uansett båndtvang eller ikke, ikke fordi de ikke har kontroll (ja, jeg vet at det er mange som ikke har det også), men fordi det er en psykisk påkjenning for mange å bli skjelt ut til en hver tid dersom man har hunden løs.

Det er jo fint at det finnes steder som er fritatt for båndtvang, men i mitt nabolag/by så er det nærmeste en kommer et slikt sted min egen hage.

Ps. vil også si at båndtvang beskytter ikke nødvendigvis alt vilt. Vet om en liten hareunge som lå gjemt i det høye gresset og som ble drept, da hunden kom over den og begynte å leke med den. Harungen måtte bøte med livet selv om hunden gikk tett inntil eieren sin i bånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ene episoden som har endt med død og fordervelse for "ville dyr" gjennom et LANGT liv som hundeeier med opptil flere hunder av gangen... den skjedde da ene gamlehunden gikk i bånd ved siden av meg på og massakrerte to små hårløse ungestakkarer i et musebol som den noe mindre intelligente musemor hadde lagt 20 cm fra stien. Jaja, neste menneske hadde vel tråkket dem ihjel.

Men fra litt tragikomikk til mer alvor:

Sånn i den store sammenheng: Hvor mange sau blir jaget, skadd og drept av hund hvert år? Antagelig mindre enn det som sies å være tatt av rovdyr? Og det er veldig lite - sammenlignet med de som dør på beite av andre årsaker, enten det er ulykker, påkjørsler, etc etc., og som bøndene SELV hevder er akseptabelt tap...

Og hvor mange fugleunger tar hunder kontra de søte små pusekattene? Hvor mange elg og rådyr kjøres ihjel, skadeskytes og dør langsomt etc, mens det ekstreme FÅTALLET som faktisk blir tatt av hund påtales i store overskrifter - noe som er blitt verre med årene, fordi det tolkes som om hundene er "slemme" og "aggressive"...

Det er noe med å se perspektivene. Det er nok lettere å gjøre noe så enkelt som et båndtvangsforbud, enn å se på norsk sauehold, som fører til uhyggelig mye større tap av dyreliv. Det er som røykeforbudet, enkelt og kjapt, mens det å gjøre noe med en forurenset, biloversvømt klode er langt verre...

Og egentlig er ALT kamphundenes feil... neida :) , men nå streifer vi rimelig langt fra det opprinnelige temaet.

PS.

De jeg har opplevd som mest arge på andres "grusomme løshunder", er ofte de som har en hund som har problemer i utgangspunktet med andre hunder.... Ja, har man et slikt problem ER det ille å få andres hunder borti sin, men det er nå engang slik at det er mindretallet som er hensynsløse. Du burde vel forøvrig, siden du er på den bagen, inkludere dem som har lange snellebånd også - for det kan være like ille... Jeg var sånn sjøl en gang, da jeg hadde en usikker hannhund som jeg hadde jobbet feil med. Og hvor jeg sjøl hisset meg opp. Det var en morsom tråd, var det her inne - eller på Canis - om en som hadde begynt å sulle og koseprate "åååå, se den hyggelige løsbikkja" i koselig tone, og så hvor stor forskjell det gjorde for hunden. Jeg har praktisert dette på de neste hundene mine, og selv om løse ukontrollerte hunder fremdeles kan irritere vettet av meg, så er det null problemer lenger - for hundene mine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Per olav det er et levende eksemplar av Tjekkoslovakisk ulvehund i norge som ble innført før raseforbudet. Han har skrevet en interesant artikkel om hvordan raseforbudet kom. Blandt annet med kontakt til justis departmanget som innrømmet lobbyvirksomhet på det forbudet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ene episoden som har endt med død og fordervelse for "ville dyr" gjennom et LANGT liv som hundeeier med opptil flere hunder av gangen... den skjedde da ene gamlehunden gikk i bånd ved siden av meg på og massakrerte to små hårløse ungestakkarer i et musebol som den noe mindre intelligente musemor hadde lagt 20 cm fra stien. Jaja, neste menneske hadde vel tråkket dem ihjel.

Men fra litt tragikomikk til mer alvor:

Sånn i den store sammenheng: Hvor mange sau blir jaget, skadd og drept av hund hvert år? Antagelig mindre enn det som sies å være tatt av rovdyr? Og det er veldig lite - sammenlignet med de som dør på beite av andre årsaker, enten det er ulykker, påkjørsler, etc etc., og som bøndene SELV hevder er akseptabelt tap...

Og hvor mange fugleunger tar hunder kontra de søte små pusekattene? Hvor mange elg og rådyr kjøres ihjel, skadeskytes og dør langsomt etc, mens det ekstreme FÅTALLET som faktisk blir tatt av hund påtales i store overskrifter - noe som er blitt verre med årene, fordi det tolkes som om hundene er "slemme" og "aggressive"...

Det er noe med å se perspektivene. Det er nok lettere å gjøre noe så enkelt som et båndtvangsforbud, enn å se på norsk sauehold, som fører til uhyggelig mye større tap av dyreliv. Det er som røykeforbudet, enkelt og kjapt, mens det å gjøre noe med en forurenset, biloversvømt klode er langt verre...

Og egentlig er ALT kamphundenes feil... neida :) , men nå streifer vi rimelig langt fra det opprinnelige temaet.

PS.

De jeg har opplevd som mest arge på andres "grusomme løshunder", er ofte de som har en hund som har problemer i utgangspunktet med andre hunder.... Ja, har man et slikt problem ER det ille å få andres hunder borti sin, men det er nå engang slik at det er mindretallet som er hensynsløse. Du burde vel forøvrig, siden du er på den bagen, inkludere dem som har lange snellebånd også - for det kan være like ille... Jeg var sånn sjøl en gang, da jeg hadde en usikker hannhund som jeg hadde jobbet feil med. Og hvor jeg sjøl hisset meg opp. Det var en morsom tråd, var det her inne - eller på Canis - om en som hadde begynt å sulle og koseprate "åååå, se den hyggelige løsbikkja" i koselig tone, og så hvor stor forskjell det gjorde for hunden. Jeg har praktisert dette på de neste hundene mine, og selv om løse ukontrollerte hunder fremdeles kan irritere vettet av meg, så er det null problemer lenger - for hundene mine.

Godt poeng :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kremt. Det var vel kanskje p g a "hundefolks" egen evne til ikke å se lengre enn sin egen nese at vi fikk en hundelov som den vi har i dag. Personlig synes jeg at loven har mye bra i seg. Tjah, jeg vet ikke jeg, - for jeg synes faktisk at båndtvang ikke er så dumt. I utgangspunktet er båndtvangsparagrafen ment å beskytte viltet og husdyr på beite - jeg synes ikke at det er så dumt det heller, eller hva tror du?

--

Per Olav

Enig angående båndtvangen! Det er mye vilt som blir sprengt av løse hunder, dessverre. Og båndtvangen kan jo ikke bare gjelde de som stikker av fra sine eiere. Enten ingen hunder i bånd, eller alle. Jeg respekterer båndtvangen stort sett gjennom hele perioden. Selvom jeg har hunder som kan få rådyr rett foran snuta si og likevel ikke jage den (det har hendt, var en halvmeter fra dem) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JA!!!! til ALLE chihuahuaer i bånd, så de ikke på grusomt vis løper fra Paris og Aylar og forfølger rådyr i snø i timesvis og dreper dem for fote ved å klatre oppover rådyrbeina og sakte gnage strupen over på dem!!!!

JA!!!! til båndtvang i parkene, så ingen elg i Frognerparken blir lettsprengt av fru Hansens papillon!!!!

Det er STOR forskjell mellom raser, akkurat som det kan virke som om det er stor forskjell på hundeeiere. De fleste er ansvarlige, og lar ikke hunder løpe fritt og gjøre det de vil i timer. Fåtallet er uansvarlige.

Jeg er uenig i at malen for en altjagende grønlandshund eller elgkalvdrepende vorsteher skal settes på enhver hund.

Dessuten er inkonsekvensen lysende når man først sier "ja til alle hunder i bånd", og så sier at man "stort sett" overholder båndtvangen....

Men tenk så fint hvis det ble absolutt båndtvang? Da behøvde jo ingen å ha hundene løs noe sted, annet enn bak høye gjerder - og så slapp man å drive med denslags kjipe ting som å være nøye med å velge riktig hunderase etter kunnskap/interesse/bosted og dette masete styret med å lære hunden innkalling og ha kontroll over den...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav
Per olav det er et levende eksemplar av Tjekkoslovakisk ulvehund i norge som ble innført før raseforbudet. Han har skrevet en interesant artikkel om hvordan raseforbudet kom. Blandt annet med kontakt til justis departmanget som innrømmet lobbyvirksomhet på det forbudet.
Tusen takk for rosen, Roger, men innlegget ditt er nok noe misvisende :)

Jeg har ikke skrevet noe om privat kontakt med justisdepartementet og lobbyvirksomhet. Det jeg har skrevet er et sitat som Eivind Mjærum som leder Norsk Kennel Klub skrev på lederplass i Hundesport i 2004. Mjærum skrev at forbudet mot tsjekkoslovakisk ulvehund var vedtatt mot NKK og fagfolks protester og men var resultatet av private særinteressers kontakt med departementet. Sånn sett er konklusjonen din riktig men rett skal være rett: det var Norsk Kennel Klub som skrev at forbudet var basert på lobbyisme og uten faglig grunnlag - jeg har bare sitert kennelklubbens uttalelse slik den var formulert i Hundesport.

--

Per Olav

som forøvrig mener at tsjekkoslovakisk ulvehund ikke hører hjemme i kamphunddebatten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er akkurat ferdige med løpetida her. Puh. Prøvde i det hele tatt å unngå å friste hanhundene så godt vi kunne! Møtte selvfølgelig mange likevel og jeg kan telle på en hånd de som ikke måtte bort og fysisk hente bikkja si fra den "deilige" tispa mi. Syns ofte det er de som har hundene sine løs hele tiden, som har lite kontroll, jeg. For ordens skyld får jeg nevne at Fibi går i bånd.

Neida, jeg har da etterhvert ganske god kontroll på henne, men jeg vet at hun kan sprenge et rådyr som venter med å løpe til vi er rett bak det (og det gjør de stort sett). Hun kan velge jakten på syklisten framfor min innkalling. Hun kan leke litt for bøllete med en valp. Hun kan knerte en and eller ødlegge et rede.

Uansett om biler og jegere eller hva det måtte være, er til større fare for det meste enn min hund er, er det hun som er mitt ansvar. Jeg skal gjøre det som står i min makt for å sikre at hunden min ikke er til bry eller fare for andre. Hun har femten meter søksline når vi er i skogen, eller trener søk andre steder. Det er mer enn nok frihet. Hun trenger ikke å være mer enn femten meter fra meg uansett! Dessuten er det morsomste i verden å trene med meg (heldigvis!), så jeg mener at "friheten" i å gå uten bånd er ganske oppskrytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ene episoden som har endt med død og fordervelse for "ville dyr" gjennom et LANGT liv som hundeeier med opptil flere hunder av gangen... den skjedde da ene gamlehunden gikk i bånd ved siden av meg på og massakrerte to små hårløse ungestakkarer i et musebol som den noe mindre intelligente musemor hadde lagt 20 cm fra stien. Jaja, neste menneske hadde vel tråkket dem ihjel.

Men fra litt tragikomikk til mer alvor:

Sånn i den store sammenheng: Hvor mange sau blir jaget, skadd og drept av hund hvert år? Antagelig mindre enn det som sies å være tatt av rovdyr? Og det er veldig lite - sammenlignet med de som dør på beite av andre årsaker, enten det er ulykker, påkjørsler, etc etc., og som bøndene SELV hevder er akseptabelt tap...

Og hvor mange fugleunger tar hunder kontra de søte små pusekattene? Hvor mange elg og rådyr kjøres ihjel, skadeskytes og dør langsomt etc, mens det ekstreme FÅTALLET som faktisk blir tatt av hund påtales i store overskrifter - noe som er blitt verre med årene, fordi det tolkes som om hundene er "slemme" og "aggressive"...

Det er noe med å se perspektivene. Det er nok lettere å gjøre noe så enkelt som et båndtvangsforbud, enn å se på norsk sauehold, som fører til uhyggelig mye større tap av dyreliv. Det er som røykeforbudet, enkelt og kjapt, mens det å gjøre noe med en forurenset, biloversvømt klode er langt verre...

Og egentlig er ALT kamphundenes feil... neida :) , men nå streifer vi rimelig langt fra det opprinnelige temaet.

PS.

De jeg har opplevd som mest arge på andres "grusomme løshunder", er ofte de som har en hund som har problemer i utgangspunktet med andre hunder.... Ja, har man et slikt problem ER det ille å få andres hunder borti sin, men det er nå engang slik at det er mindretallet som er hensynsløse. Du burde vel forøvrig, siden du er på den bagen, inkludere dem som har lange snellebånd også - for det kan være like ille... Jeg var sånn sjøl en gang, da jeg hadde en usikker hannhund som jeg hadde jobbet feil med. Og hvor jeg sjøl hisset meg opp. Det var en morsom tråd, var det her inne - eller på Canis - om en som hadde begynt å sulle og koseprate "åååå, se den hyggelige løsbikkja" i koselig tone, og så hvor stor forskjell det gjorde for hunden. Jeg har praktisert dette på de neste hundene mine, og selv om løse ukontrollerte hunder fremdeles kan irritere vettet av meg, så er det null problemer lenger - for hundene mine.

Dette blir visst litt OT, dette... Ikke for å krangle med deg, jeg har stor respekt for det du skriver, og er i høy grad enig også.

Sauepolitikken her til lands er noe jeg heller ikke har kjempemasse til overs for, men det er nå engang sånn det er...

Det jeg prøvde å si - var at båndtvangen er en fin ting for å verne om naturen. Jeg har ingenting i mot at kontrollerbare hunder løper løse, men det er nå engang slik at hunder er dyr - "og shit happends"... Og derfor er det, til tross for båndtvangen hvert år saker hvor "greie, lydige hunder" tar knerten på sauer og bambi'er. Hunder utgjør en liten trussel mot dyra i forhold til hva bilkjørere og rovdyr gjør - men jeg er sikker på at den trusselen hadde vært adskillig større hadde det ikke vært for båndtvangsbestemmelsen! Jeg synes ikke båndtvangsbestemmelsen bærer preg av å være noen lettvindt "hastebestemmelse" til sammenligning med røyeloven, heller synes jeg bestemmelsen bærer preg av å være "fornuftig preventiv" (den er jo etter hva jeg har fått med meg i harmoni med Sveriges bestemmelser også - slik at ikke Norge alltid er helt på jordet, mener jeg). Hvordan hadde det vært med de ville dyrene om det ikke hadde vært båndtvang?

Og- sjelden (aldri) jeg ser kattepuser i rypeterreng - hva andre fulgearter angår skal ikke jeg begi meg ut på... :rolleyes:

Og - ang løshunder: det er nok ikke hunden min som er problemet, heller eieren. Jeg må innrømme at det er jeg som har den største frykten for løse "kamphunder"; det være seg rottweiler, doberman, golden eller whatever... Dette skyldes "uheldige" opplevelser - som tydeligvis har satt litt større spor i meg enn i hunden. Jada - det er helt irrasjonelt - men jeg jobber i hvertfall med saken, og prøver etter beste evne og skjerpe meg! :) Jeg synes det er en fin bivirkning av båndtvangen å få kunne gå i fred for andre hunder i marka en en sommerdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å pirke litt i start innlegget : det er forhåpentligvis ingen her som er for kamphunder???

Hva man synes om raser som lett blir stemplet som kamphunder, det er noe helt annet...

Eh... skjønte ikke helt hva du mente med "for kamphunder". Mener du da hunder som opprinnelig er avlet til kamp, eller hunder som blir brukt i kamp i dag. Amstaff, pitbull ol. går jo under betegnelsen "kamphund". Sånn som border Collie går under betegnelsen "gjeterhund". :)

JA!! til ALLE chihuahuaer i bånd, så de ikke på grusomt vis løper fra Paris og Aylar og forfølger rådyr i snø i timesvis og dreper dem for fote ved å klatre oppover rådyrbeina og sakte gnage strupen over på dem!!

JA!! til båndtvang i parkene, så ingen elg i Frognerparken blir lettsprengt av fru Hansens papillon!!

Det er STOR forskjell mellom raser, akkurat som det kan virke som om det er stor forskjell på hundeeiere. De fleste er ansvarlige, og lar ikke hunder løpe fritt og gjøre det de vil i timer. Fåtallet er uansvarlige.

Jeg er uenig i at malen for en altjagende grønlandshund eller elgkalvdrepende vorsteher skal settes på enhver hund.

Dessuten er inkonsekvensen lysende når man først sier "ja til alle hunder i bånd", og så sier at man "stort sett" overholder båndtvangen....

Men tenk så fint hvis det ble absolutt båndtvang? Da behøvde jo ingen å ha hundene løs noe sted, annet enn bak høye gjerder - og så slapp man å drive med denslags kjipe ting som å være nøye med å velge riktig hunderase etter kunnskap/interesse/bosted og dette masete styret med å lære hunden innkalling og ha kontroll over den...

Skjønner at du er veldig MOT båndtvangen :) Lov å være det også, men jeg synes den har noe for seg. En hund er en hund, og man har aldri 100% kontroll uansett. Og veldig mange eiere sier "han er så snill så" og så plutselig mister de kontrollen helt. Hvis båndtvangen da bare hadde gjeldt enkelte hunderaser eller individer så skal det da bare være å si at "han pleier aldri gjøre sånn"?? Jeg vil også veldig gjerne at hundene mine skal gå løse hele tiden, men sånn er det nå ikke.

Ikke alle hundeeiere er like flinke til å lære bikkjene sine innkalling eller dempe jaktlysta, men de har dem løse fordet, ergo båndtvang. (dette ble litt off topic da :rolleyes: )

*endret av Mod : Dobbelpost!*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er bare litt nysgjerrig på hva folk mener om kamphunder og forbud mot noen av disse. Har ikke sett så mange diskusjoner rundt dette tema her inne :lol:

http://forum.hundesonen.no/index.php?showtopic=1480

http://forum.hundesonen.no/index.php?act=ST&f=6&t=11238

http://forum.hundesonen.no/index.php?showtopic=11246

http://forum.hundesonen.no/index.php?showtopic=9313

Prøv søkefunsksjonen her i forumet.... :rolleyes:

Anyway, jeg er personlig imot rasespesifikk lovgivning... Rart??? Næh...

For de som vil lære litt om kamphunder -->>> hundebitt.com Sjekk denne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, de dyktigste hundefolkene jeg har trent med, som er på høyt nivå og kan mye hund, de HAR nå ikke problemer med hunder som stikker i alle retninger, jager gud og hvermann og rådyr, skal ta andre hunder og/eller lykkes med det eller.... whatever.

Det har... for å være litt brutal... med kyndighet å gjøre. Er man kyndig, velger man gode hunder, man vet hva som skal til, man gjør jobben ordentlig, man KJENNER sin hund, man er flink til å være føre var og kalle inn fordi man faktisk har litt automatisk øye i nakken og ser tegnene før hunden rekker å bestemme seg for å dra avgårde... og man har et NEI som virker. Faktisk.

Har man problemhunder, så ikke gjør dem til "normalen" heller. Og gjør heller ikke eget nivå eller feil valg av rase i forhold til hverdagen til noe argument. Jeg har hund som jeg VET jeg kan kalle inn fra rett bak rådyret, eller stoppe NÅR den har tenkt å løpe etter fuglene i parken. Samtidig passer jeg på som en smed, helt automatisk, fordi jeg har lang trening i å være føre var, og har prøvd å lære av de folkene jeg har sett som HAR vært dyktige.

Jada, det kommer an på rase bla bla bla. Men når jeg, sånn apropos kamphunder, så fyren som hadde amstaffblanding som gjerne ville egle litt, kort og godt si til hunden sin at "glem det, det GJØR du ikke", så lystret hunden greit og gikk unna. Så igjen: RaseVALG etter kvalifikasjoner.

Klart ingenting er 100 prosent, fordi noe kan skje. Men minehunder gjør ofte ikke så mange feil de heller, eller førerhunder - fordi de er GODT TRENT. De blinde stoler ekstremt på sine hunder... fordi de er GODT TRENT. Tjenestehunder er ofte svært, svært pålitelige, fordi det er "gode hunder", det er dyktige eiere/trenere som vet hva de gjør.

Jepp, det er altfor mange hundeeiere med elendig kontroll over hundene - det er mange som kort sagt ikke burde hatt hund, eller hund av den rase de synes er sååå pene på bildene. Men ikke bli så fryktelig moralske, da... når det egentlig er for å forsvare tilkortkommenhet. Vi skal alle lære, men ikke gå til angrep på andre, men begynne med seg selv og se hvor det skorter, innrømme det, og si at "jeg har ikke vært flink nok til å lære hunden min si eller så, derfor går jeg med den i bånd".... det er nok heller der jeg ville lagt meg.

Sånn, da har jeg trampet på nok tær idag også! :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du mener at jeg ikke har kontroll over hundene mine, ikke har nøye valgt meg ut dem, og ikke har noen oppdragelse på dem. Og derfor er jeg FOR båndtvang???

Jeg også synes det er kjiiiipt å måtte ha hundene mine i bånd, for de jager faktisk ikke vilt, men hvem skal bestemme at den og den kan ha hundene sine løse fordi de har kontroll, og den og den må ha båndtvang når viltet har unger??? Det er ikke mulig det. Og siden veldig MANGE hundeeiere dessverre ikke har kontroll over jaktlysta på hundene sine, så er båndtvang en positiv ting for viltet. Men hvis du tror du kan oppdra norges folk til å ha kontroll på bikkjene sine så vi får slippe båndtvangen, så må du gjerne forsøke :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare si at england og irland har de ikke båndtvang og der er det mye flere sauer og annen slags vilt en i norge! HVordan greier de stakkars saue bondene det da?

De greier seg sikkert, akkurat som vi "greier oss" selv om det ryker med et rådyr eller ti. Men er det ønskelig?

Ser jo akelas poeng, men - som Hilde skriver - man har en lang vei å gå før man oppnår en befolkning av hundeeiere som alle kan kalle inn hunden 100 % fra rett bak et rådyr f.eks.

Og jo, så klart det er frustrerende for de som faktisk har full kontroll å måtte lide på grunn av dem som har trent for dårlig og ikke tar konsekvensen av det. Men er det ikke sånn med alt lovverk? Vi får alle vår frihet begrenset av et mindretall som ikke klarer å oppføre seg.

Men på den andre siden - og dette er ikke et forsøk på å være spydig med et genuint spørsmål til dem som har sitt på det tørre i forhold til kontroll:

Hvor ofte skjer det at dere blir påtalt for ikke å ha hundene i bånd - all den tid den beviselig er under kontroll og ikke fyker rundt og plager folk/dyr? Er det mange som kjefter om dere passerer dem uten bånd, men med hunden f.eks gående ved fot? Man risikerer jo selvsagt å komme ut for en ivrig lovens vokter, men sånn egentlig - er det et problem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De greier seg sikkert, akkurat som vi "greier oss" selv om det ryker med et rådyr eller ti. Men er det ønskelig?

Ser jo akelas poeng, men - som Hilde skriver - man har en lang vei å gå før man oppnår en befolkning av hundeeiere som alle kan kalle inn hunden 100 % fra rett bak et rådyr f.eks.

Og jo, så klart det er frustrerende for de som faktisk har full kontroll å måtte lide på grunn av dem som har trent for dårlig og ikke tar konsekvensen av det. Men er det ikke sånn med alt lovverk? Vi får alle vår frihet begrenset av et mindretall som ikke klarer å oppføre seg.

Men på den andre siden - og dette er ikke et forsøk på å være spydig med et genuint spørsmål til dem som har sitt på det tørre i forhold til kontroll:

Hvor ofte skjer det at dere blir påtalt for ikke å ha hundene i bånd - all den tid den beviselig er under kontroll og ikke fyker rundt og plager folk/dyr? Er det mange som kjefter om dere passerer dem uten bånd, men med hunden f.eks gående ved fot? Man risikerer jo selvsagt å komme ut for en ivrig lovens vokter, men sånn egentlig - er det et problem?

Har gitt helt opp å telle hvor mange ganger jeg har fått tilsnakk for å ha hunden løs. Siden jeg så og si aldri har henne løs på gaten, men bare på fjellet når vi er på tur (utenfor båndtvangsperioden som vi faktisk holder), så er det også der jeg har blitt skjelt ut! Selv om jeg har full kontroll på hunden min. Det kan være alt fra et mildt: "Hey, du! Her holder vi hunden i bånd!" til mye verre utsagn som det ikke passer seg å gjenta i noen som helst sammenheng. Det er bare en gang jeg har "mistet" kontrollen over hunden min og det var en gang det kom en DIGER fyr bort til oss og skulle fortelle meg om hvordan alle disse hundene, inklusiv min, ødela for alle som ønsket å gå seg en tur i fred og ro. Bikkjen satt ved siden av meg når fyren kom bort til oss bakfra, og da kom det et par bjeff som ikke var så lett å kontrollere siden hunden ble så overrasket og skremt (og det ble jeg også) :P

Det er faktisk ingen som har bemerket at hunden er løs når hun får gå fri ved foten en sjelden gang, men ellers får jeg passet mitt påskrevet titt og ofte, enten hunden går i bånd eller er løs. Jeg blir faktisk ganske sjokkert over hva folk tillater seg å si når de overhodet ikke ha noe annet motiv enn at generelt hater/er "redd " for hunder. Så den dagen økonomien min strekker til så flytter jeg fra landet.

Vil ta med en liten ting til og det var at da hunden min var tre mndr og hun tumlet litt rundt på en plen sammen med en liten boxervalp var det faktisk en som gikk forbi oss som presterte å si at han skulle knekke nakken på valpen neste gang han så henne løs fordi hun hadde sprunget bort og snust litt på ham. Og det verste er at ingen ting av dette er overdrevet :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, høres ille ut - da kan det være verre enn jeg trodde.

Har aldri opplevd det selv, det var derfor jeg lurte.

Hvordan er det egentlig med langline/båndtvang? Er man innenfor loven dersom man har på lina og den er innenfor rekkevidde? Synes det høres litt for godt ut til å være sant...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette her er noe av det verste jeg har lest!

http://www.dagbladet.no/nyheter/2005/02/08/422839.html

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=4937213

Når er det en hund terroriserer et nabolag? Har hørt om hunder som terroriserer diverse nabolg, men hva vil det egentlig si?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
    • Takk for tipset, fikk plass så nå får vi testet ut<3
    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...