Gå til innhold
Hundesonen.no

spørsmål om FOD


henrikke

Recommended Posts

Har hørt at

- på FOD får man ikke alle opplysninger om hunden du tar med hjem.Hunder som i følge papirene liker barn og katter gjør ikke det alikevel, gitt..

-du får ikke velge hund selv , de velger for deg.

Helst bør du ivre for en godt voksen hannhund, med litt historie...

Stemmer dette?

I såfall er dette særs trist fra en organisasjon en trenger i her i samfunnet.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt at

- på FOD får man ikke alle opplysninger om hunden du tar med hjem.Hunder som i følge papirene liker barn og katter gjør ikke det alikevel, gitt..

Dette vet jeg ikke noen ting om. Men ryktene sier så ja.. Nå skal ikke høre på rykter, så jeg håper noen med erfaring kan i noe om dette.

-du får ikke velge hund selv , de velger for deg.

Helst bør du ivre for en godt voksen hannhund, med litt historie...

Stemmer dette?

I såfall er dette særs trist fra en organisasjon en trenger i her i samfunnet.. ;)

Du får ikke velge hund selv, men du kan komme med ønsker, hvilket ble oppfylt for min del når jeg var å plukket der. (jeg fikk ei ung tispe, uten andre problemer enn at hun var redd spruteflasker) Jeg forstår tanken bak dette med å ikke velge selv. Det kan hende at den hunden du sikler på faktisk ikke passer deg og dine opplysninger. Si du kun er ute etter en kosehund, er 70 år og bor på 40 kvm. Da er liksom ikke en hyper BC/Setter/Husky på 6 mnd tingen. Selv om det er den du absolutt vil ha. Er det ingen andre på kennelen går du nok tomhendt hjem inntil den rette dukker opp. Klart du kan være skikket for den pelsen, men ingen kan vite det. Så når det gjelder den biten er jeg faktisk enig i deres holdning.

Ang det du skriver om en godt voksen hannhund, så håper jeg inderlig det er satt på spissen.. for det blir utrolig dum. Er det slik, så er det sørgelig.

Jeg har også lyst til å si at vi skal være forsiktig med å komme med kritikk mot en org. vi kanskje ikke har vært borti. Og da bør det være konstruktiv og riktig kritikk om en faktisk kjenner til organisasjonen. FOD gjør en god jobb, men det kan nok se ut som de tråkker litt i salaten av og til ;)

Mvh

Margrete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav
Jeg har også lyst til å si at vi skal være forsiktig med å komme med kritikk mot en org. vi kanskje ikke har vært borti. Og da bør det være konstruktiv og riktig kritikk om en faktisk kjenner til organisasjonen. FOD gjør en god jobb, men det kan nok se ut som de tråkker litt i salaten av og til ;) Mvh

Margrete

Er det noe krav om at man bør kjenne foreningen (FOD er ingen organisasjon) inngående for å kunne kritisere? I så fall - hvorfor?

--

Per Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jo ikke FOD en organisasjon men er forening. Negativ kritikk kan man vel ikke regne med å ungå, det kan være nok at noen har sett seg ut en hund som de føler at de bare må ha, men kanskje ikke får fordi akkurat den hunden ikke passer til dem og deres liv/hverdag. Har selv jobbet med dette, (ikke i FOD) og vet hvor vanskelig det kan være å få folk til å forstå det. Og da kan det være ganske kort til at det blir negativ omtale til den foreningen det måtte gjelde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noe krav om at man bør kjenne foreningen (FOD er ingen organisasjon) inngående for å kunne kritisere? I så fall - hvorfor?

--

Per Olav

Beklager det at jeg kalte FOD for en organisasjon. Klart det er en forening.

Ang dette med å kjenne til et sted, før en kritiserer så står jeg for. Har en derimot riktig dokumentasjon, blir det noe helt annet. See? Det jeg prøver å få frem er at det Henrikke sier er mer løse rykter fremfor fakta? Hun har hørt, ikke erfart. Men ingen røyk uten ild... og negativ omtale kan man ikke unngå det er jeg enig i. De å gjør feil. Hva du har av dokumentasjon Per Olav, vet jeg ikke. Har du det, så stå på! Jeg svarte på det Henrikke skrev og ikke den saken som du er opptatt av nå. Den finner jeg horribel og er det fakta, så bør det slås hardt ned på!

Jeg liker ikke løse rykter og jeg liker heller ikke drittpreik uten å kjenne til hva en prater dritt om! Blir som å snakke dritt om f.eks en hundeskole, man har hørt mye rart om, uten å ha sett det selv. "Kjenn din venn godt, kjenn din fiende bedre"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke selv vært borti FOD i forbindelse med omplassering, men en kollega av meg har...

Men jeg har vært der..

Min oppfatning er tvert imot, at de er veldig nøye på hvem som får hund, nesten for nøye.

Min kollega er en av de beste hundeeierene jeg kjenner, men hun fikk ikke hund på FOD fordi både hun og samboeren var i full jobb, og bodde på Grünerløkka.

Jeg synes FOD gjør en strålende jobb, og jeg tror ikke de bevist skjuler fakta. At hun som driver det kanskje er en smule skrullete ;) er så sin sak, men jeg synes hun har ett hjerte av gull, og gjør alt for dyras beste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav
Ang dette med å kjenne til et sted, før en kritiserer så står jeg for. Har en derimot riktig dokumentasjon, blir det noe helt annet. See?
Yes, vennen ;) Selvfølgelig skal man imho ikke gå ut med kritikk uten å kunne forsvare kritikken eller standpunktet. Det behøver heller ikke være kritikk av foreningen som sådan men f eks av metoden(e) som brukes. Allting kan forbedres, - jeg antar at det gjelder også FOD?

--

Per Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-du får ikke velge hund selv , de velger for deg.

Helst bør du ivre for en godt voksen hannhund, med litt historie...

Jeg har ikke vært borti FOD så det skal jeg ikke si noe på ;) Men ville bare si at alle kan ikke bestemme at hvis de ser en hund på nettet, "ja, den vil jeg ha". De må selvfølgelig finne en hund som passer til de forskjellige personene. Jeg jobber en plass hvor vi også omplasserer hunder. Det vi gjør er å sette personer som ringer til oss på lister. Der får vi mange forskjellige opplysninger som feks: størrelse på hunden de ønsker, alder på hunden, kjønn, hvor mye den må være hjemme alene, rase/blanding de vil ha, raser/blandinger de ikke vil ha, hvilke hunderaser de evt har hatt før, hvor mye erfaring de har med hund, hva de har tenkt å bruke den til, hvordan de bor til osv. Ut i fra disse opplysningene prøver vi å finne hund som passer til de.

Hadde alle kunnet sakt at "den hunden vil jeg ha", tror jeg det hadde vært mange vi hadde fått tilbake. Det er jo det vi ikke vil. Vi jobber for at hundene skal få et bra og stabilt hjem resten av livet. Derfor er det viktig med nøye arbeid før vi gir hunden fra oss ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt at

- på FOD får man ikke alle opplysninger om hunden du tar med hjem.Hunder som i følge papirene liker barn og katter gjør ikke det alikevel, gitt..

Jeg fikk alle opplysninger om Chicka som de hadde.

Når det gjelder den katte historien så er det den som man kan lese om på Canis??

Der hadde eier skrevet på skjemaet at hunden gikk sammen katter, den hadde bodd sammen andre katter, defor omplasserte FOD hunden til en som hadde katt.

Når de kom hjem med hunden så gikk den ikke sammen katten dems, dette er ikke noe FOD kan lastes for.

-du får ikke velge hund selv , de velger for deg.

Helst bør du ivre for en godt voksen hannhund, med litt historie...

Du prater med representanten på FOD om hva du vil bruke hunden til, kjønn osv, så legger de frem et forslag til hund som passer for deg.

Jeg fikk tre forskjellige hunder som de mente ville passe perfekt til meg, jeg valgte Chicka og har ikke angret en dag, kan iallefall ikke si noe om matchingen dems der.

Jeg skjønner ikke helt problemet med at de ikke skal kunne matche hund og eier??

Dette er snakk om hunder som har opplevd å bytte hjem og som må finne seg til rette i et nytt hjem.

Om folk skal bare komme og velge seg en hund uten å vite noe om hunden så er sjangsene store for at de får den tilbake, dette går kun utover hunden.

Vi mennesker er ofte sånn at vi går etter utseende på hunden og da er det lett og kun ta en hund som kun tiltaler utseendemessig uten at kjemien ellers stemmer.

Dersom man skal være sånn at man skal velge etter utseende så får man velge en valp og ikke en hund som er til omplassering, der er det ikke snakk om noe skjønnhets konkurranse, men å få et godt, stabilt og trygt hjem så de slipper å flytte mer.

Stemmer dette?

I såfall er dette særs trist fra en organisasjon en trenger i her i samfunnet.. ;)

Jeg tror mange blir litt sure over at FOD er såpass strenge over hvem de omplasserer til, du må nesten igjennom et forhør før du får hund der.

Jeg syntes det bare er positivt for de vil nok luke ut alle "impuls kjøpere" som kommer til omplasseringen fordi de tror det er så billgi oh lett vint og få seg hund.

Når de da må gijennom den spørre runden FOD har så blir nok mange av disse "impuls kjøperne" litt sure og ofte spres rykter om hvor vanskelige FOD er.

Jeg syntes det er flott at de er så strenge, kan man ikke forholde seg til at FOD vil ha regler for hvem som får hund av dem, så får de heller la være.

I bunn og grunn så MÅ man tenke på at det er levende dyr som skal omplasseres og som i de fleste tilfeller har en historie bak seg som ofte ikke er så koselig, og det kreves MASSE av eier å overta en sånn hund også, derfor strenge regler.

Mange ganger skulle jeg ønske FOD hadde tatt mer penger for hundene sine, for da ville ikke folk som ikke er seriøse løpt ned dørene dems for å prøve å få seg en billig hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må man huske på at hundene på FOD er omplasserte og har kanskje ikke hatt det så godt der de bodde før. Klart de er strenge på hvilke personer som kan få hund, FOD vil jo helst slippe å få tilbake hunden igjen - for hundens skyld! En hund fra FOD behøver ikke nødvendigvis være lett å håndtere, de fleste hundene som er der, er veldig stresset og de trenger en eier som har tid til dem. Dette vet jeg fordi jeg har jobbet der i et halvt år, og blitt kjent med mange av hundene der.

Jeg synes ikke man skal rakke ned på FOD, eller ta til seg slike rykter. De gjør en kjempejobb, og det er mye frivillig arbeid. Jeg synes det er kjempeflott at det finnes et omplasseringssted for hunder og katter, de fortjener alle en ny sjanse på et godt liv. Og de menneskene som jobber der gjør hva de kan for å få til akkuart det. Og ja, klart de må være strenge! ...Men så ille som dere skriver kan det jo ikke være heller, det blir omplassert hunder hele tiden, så det er mange som får gode og nye hjem, også de vanskeligste hundene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror mange blir litt sure over at FOD er såpass strenge over hvem de omplasserer til, du må nesten igjennom et forhør før du får hund der.

Jeg syntes det bare er positivt for de vil nok luke ut alle "impuls kjøpere" som kommer til omplasseringen fordi de tror det er så billgi oh lett vint og få seg hund.

Når de da må gijennom den spørre runden FOD har så blir nok mange av disse "impuls kjøperne" litt sure og ofte spres rykter om hvor vanskelige FOD er.

Jeg syntes det er flott at de er så strenge, kan man ikke forholde seg til at FOD vil ha regler for hvem som får hund av dem, så får de heller la være.

I bunn og grunn så MÅ man tenke på at det er levende dyr som skal omplasseres og som i de fleste tilfeller har en historie bak seg som ofte ikke er så koselig, og det kreves MASSE av eier å overta en sånn hund også, derfor strenge regler.

Mange ganger skulle jeg ønske FOD hadde tatt mer penger for hundene sine, for da ville ikke folk som ikke er seriøse løpt ned dørene dems for å prøve å få seg en billig hund.

Jeg er helt enig! FOD gjør en kjempe god jobb! så synes ikke man skal klage, dessuten skal man ikke tro på alt man hører på. Rykter går, utrolig dumt gjort å gå å spre sånt! Så en flink organisjon skal få et dårlig rykte på seg. Vi har bare hatt posetive erfaringer med FOD, foreldra mine hjalp Elinor når jeg var liten, og vi har hatt hund derfra før. Mange hunder dem får inn der er helt ødlagte pga mishandling, så jeg skjønner veldig godt med at de er nøye med å finne riktig eier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å si det slik: Tidligere var jeg nøytral. Nå er jeg negativ.

--

Per Olav

I og med at dette er en tråd om FOD, kan du ikke være litt mindre mystisk, slik at vi som ikke har fått med oss saken du tydeligvis henviser til, også kan skjønne noe?

mvh

HeliX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav

I og med at dette er en tråd om FOD, kan du ikke være litt mindre mystisk, slik at vi som ikke har fått med oss saken du tydeligvis henviser til, også kan skjønne noe?

mvh

HeliX

At jeg ikke synes noe spesielt om FOD er ikke basert på deres arbeid med hundeformidling. Der gjør de sikkert en fin jobb for alt det jeg vet.

--

Per Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At jeg ikke synes noe spesielt om FOD er ikke basert på deres arbeid med hundeformidling. Der gjør de sikkert en fin jobb for alt det jeg vet.

--

Per Olav

Hehe, like kryptisk! Ikke noe du vil dele på forumet med andre ord?

mvh

HeliX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg må bare kommentere den kattegreia.

Selv om en hund liker én katt så betyr ikke det at den liker alle!

Så om hunden går fint sammen med den tidligere eiers katt/er så betyr det slett ikke at den vil like den nye eiers katt/er..

Min hund forguder katten min over alt på jord. katten min har begynt å lorge av glede pga hun er oppvokst med hund.

Men Pito liker ikke så godt andre katter, da er hun først borte og sier "kom deg bort ditt kattekrek!!" og hvis katten er grei og ikke reagerer så er det ok.

Så om FOD sier at hunden liker dies katter så betyr ikke det at den liker dine katter. Men de kan jo ikke klandres for det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å si det slik: Tidligere var jeg nøytral. Nå er jeg negativ.

--

Per Olav

Men Per Olav du er negativ pga den ene saken som to FRIVILLIGE som er der inne har gjort, du kan da ikke være så forb*** negativ til hele opplegget til FOD når det gjelder omplassering av hunder, det syntes jeg blir patetisk og barnslig, man bør ikke skjære alle under en kam.

Jeg er helt enig! FOD gjør en kjempe god jobb! så synes ikke man skal klage, dessuten skal man ikke tro på alt man hører på. Rykter går, utrolig dumt gjort å gå å spre sånt! Så en flink organisjon skal få et dårlig rykte på seg. Vi har bare hatt posetive erfaringer med FOD, foreldra mine hjalp Elinor når jeg var liten, og vi har hatt hund derfra før. Mange hunder dem får inn der er helt ødlagte pga mishandling, så jeg skjønner veldig godt med at de er nøye med å finne riktig eier.

Hvordan er det på Hønefoss hos Elinor?? Chicka har vært hos hun en gang, og når jeg pratet med Elinor så viket hun utrolig koselig. ;)

*Moderert på grunn av dobbelposting* Silje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er jo en grunn til at hundene har havnet på FOD. Og det er jo at den tidligere eieren ikke klarte å ta vare på den, og da vil jo FOD prøve å gjøre så godt de kan for at denne gangen skal det gå bra sånn at ikke hunden enten må avlives eller omplasseres ENDA en gang. Det vil alltid være negative folk som har noe å rakke ned på når det gjelder slike foreninger, jeg syns det er syns at disse personene skal tilsmusse ryktet til en forening som kanskje ikke fortjener det.

Nå kjenner ikke jeg til FOD men jeg syns at man skal være litt forsiktig med hva man legger ut på nettet for det kan bli tatt opp på helt feil måte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, like kryptisk! Ikke noe du vil dele på forumet med andre ord?

mvh

HeliX

Dette blir OT i forhold til denne tråden mtp topic og spørsmål i startinnlegg, da saken ikke har noe med FOD og hvem/hva de omplasserer å gjøre men mer med holdninger, lovgivning og personvern å gjøre. Det har vært en tråd her inne her inne (kan se om jeg finner den) og diskuteres også i andre fora nå.

Edit: her og her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav
Men Per Olav du er negativ pga den ene saken som to FRIVILLIGE som er der inne har gjort, du kan da ikke være så forb*** negativ til hele opplegget til FOD når det gjelder omplassering av hunder, det syntes jeg blir patetisk og barnslig, man bør ikke skjære alle under en kam.
Men Renate da :barfy: Jeg kan da ikke ha meninger om noe jeg ikke kjenner til. FODs hundeomplassering er et ukjent tema for meg så derfor har jeg ingen meninger om det. FOD som forening kjenner jeg ikke, og har følgelig ingen meninger om den. Men det lille jeg er blitt oppmerksom på m h t foreningens arbeidsmetoder gjør at jeg for fremtiden kommer til å sky den som pesten.

--

Per Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men Renate da :barfy: Jeg kan da ikke ha meninger om noe jeg ikke kjenner til. FODs hundeomplassering er et ukjent tema for meg så derfor har jeg ingen meninger om det. FOD som forening kjenner jeg ikke, og har følgelig ingen meninger om den. Men lille jeg er blitt oppmerksom på m h t foreningens arbeidsmetoder gjør at jeg i fremtiden kommer til å sky den som pesten.

--

Per Olav

Ok da skjønner jeg ditt stå sted, jeg syntes bare du er så veldig imot FOD, og trodde det var kun ut fra en sak. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når Per Olav medgir at for ham er "FODs hundeomplassering et ukjent tema" og at han ikke kjenner "FOD som forening", så kan han vel ikke vite noe om arbeidsmetodene heller? Så hvorfor sky noe, og være så veldig negativ, til noe man selv innrømmer ikke å kjenne til i det hele tatt? Jeg har lest tråden på Canis, og sett den helt utmerkede redegjørelsen fra den som dro det igang og fra en FOD-representant selv. Der har også PO vært innom. Derfor fremstår slike synspunkter som veldig beklagelige, og på grensen til det lett paranoide, slik jeg leser det :barfy:

Ja, nettet er skummelt i at det er så offentlig, men samtidig så skjønte iallfall ikke jeg umiddelbart hvem dette var, og gadd heller ikke sette meg ned og lete så veldig mye heller. Men det var heller ikke vanskelig å finne ut hvem angjeldende rottweileroppdretter var, der et lite barn ble bitt, etter at hunderase og stedsnavn stod oppgitt - og det i full trykk og offentlighet i avisen. For eksempel. Men det er IKKE kjernen i dette.

Hele POENGET her er jo at dette var et privat initiativ, velment, men ikke helt patent - og dette er også fremholdt i Canis-tråden, der det understrekes at det var nettopp privat og ikke initiert av FOD. Har man lest den tråden, er det pussig å fortsette å skrive slik her inne, i min oppfatning.

At "sympatisører" gjør ting... ja, so what? Det er som å "skyte" Geir Nordenstam, fordi en som var på kurs hos ham for fem år siden gjør sånn og sånn med hunden sin.... og sier at "han sier sånn og sånn"....

En annen ting: Er det farlig at det sjekkes? At man gir seg ut for å være valpekjøper og kommer på besøk? Nei, kjenner da folk fra raseklubber som har gjort tilsvarende ting, drøftet på styremøter, for å sjekke ut en oppdretter man har fått klager på. Hundeoppdrett gjør at man utsetter seg for dette, siden man selger en vare. Det er vel heller tilfelle at det heller sjekkes ALTFOR LITE når det gjelder hundeanskaffelser. Fra "begge ender":

Ja, seriøse oppdrettere sjekker det de kan, jeg har selv hund fra en kennel hvor du ikke får kjøpt uten referanser fra deres valpekjøpere som har sett deg i sving med tidligere hunder. Men ting kan tyde på at svært mange ikke sjekker nok, ikke minst om hundeeiernes egnethet.

Og hundekjøpere selv har en forbløffende evne til å tro for godt om seg selv og hva de evner å takle av hund - og skaffer seg dessverre hund "over evne".

Husker selv en oversnill tante fra landet som burde hatt en hund på maks femten kilo med snilt gemytt, som fikk kjøpt en førti kilos hannhund av vanskelig rase adferdsmessig som hun slet med i 10 år - fordi det var hennes drøm, og ikke MINST fordi oppdretter satt igjen med flere hannvalper og var villig til å kompromisse...

FOD er en samling privatfolk med varierende grad av bakgrunn. Meninger om vedkommendes egnethet vil nok variere, slik også oppdrettere kan gjøre høyst forskjellige vurderinger av samme valpekjøper.

Jeg har selv vært der ved flere anledninger og innser også at enkelte der kan være litt... utfordrende å forholde seg til, mens andre er skvære og greie. Samtidig ser jeg også den enorme motivasjonen for å hjelpe der VELDIG FÅ andre tar tak. Alternativet for mange av disse hundene er avlivning, for SÅ mange andre seriøse omplasserere kan jeg ikke synes å se - det er noen få, og de har vel også større "etterspørsel" fra folk som vil bli kvitt hunder, enn folk som vil ha hund...

Alle må få mene sitt, men det er litt trist når noen som fremstår som veldig skrivefør og kompetent er så steil, særlig på et nettsted der mange yngre er - det er noe med eksemplets makt i dette tilfellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det på Hønefoss hos Elinor?? Chicka har vært hos hun en gang, og når jeg pratet med Elinor så viket hun utrolig koselig. :barfy:

Det er en stund siden foreldra mine har pratet med hun, men sist dem snakka med hun gikk alt bra der :P Jeg kan ikke huske så mye derfra, men jeg husker vi hadde hunder litt hjemme her før de kom til nye hjem ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir OT i forhold til denne tråden mtp topic og spørsmål i startinnlegg, da saken ikke har noe med FOD og hvem/hva de omplasserer å gjøre men mer med holdninger, lovgivning og personvern å gjøre. Det har vært en tråd her inne her inne (kan se om jeg finner den) og diskuteres også i andre fora nå.

Edit: her og her

Når tråden heter "spørsmål om fod" og trådstarter spør om negative rykter om fod - og en av "skribentene" her inne sier han er negativ, men ikke sier noe mer - hvordan er det ot i forhold til tråden? Hvordan kunne jeg vite om det negative omhandlet noe som evt var ot? Og nå vet jeg jo ennå ikke om det er OT da du tydligvis peker til en sak, mens det virker som Akela peker til en helt annen sak. Felles for begge og felles for det jeg spurte om var at det handlet om FOD,så at du kaller innlegget OT skjønte jeg ingenting av.

Eller er det en ny regel om at man aldri må spørre om noe man ikke vet svaret på, i tilfelle svaret er OT?

mvh

HeliX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Uenig har du selvsagt all rett til å være men hvem tror du det gagner mest at hvalpen sover mye? Eier eller hund? Jeg har en sterk mistanke om at det er førstnevnte som finner det praktisk at hvalpen skal sove mesteparten av døgnet.. For klart er det både praktisk og enkelt at hvalpen ‘sover’ mesteparten av døgnet ( denne ‘sovingen’ er gjerne et resultat av at hvalpen ikke har noe annet valg, innestengt som den er i bur eller binge).   Jeg har ennå tilgode å oppleve en valp som sover mesteparten av døgnet og jeg har hverken bur, binge eller andre stengsler i bruk. Skadene på innboet er etter overs 40 års hundehold aldeles minimale. Faktisk har kattene stått for mye mer ødeleggelser og de var aldri mer enn tre. (dette var katter som var frittgående). Friske hvalper har masse energi og da bør man som god eier  la de få utfolde energien på en for hvalpen god måte.ikke bruke ulike former for tvangsroing. Det gavner ikke hunden at man ‘elsker den helt ekstremt’ om man ikke omsetter denne ‘elskingen’ i for hvalpen/hunden meningsfylt tilværelse.. 
    • Jeg blir stadig overrasket over at så mange anbefaler hvalpekurs  til ‘alle’ uten å ha peiling på hva man egentlig sender valp/eier avgårde til.. Jeg nekter å tro at flesteparten av de som ivrer så for hvalpekurs, har fullstendig oversikt over alle disse ‘instruktørene’ fra Jæren   til Alta..og hva slags metoder de utsetter valp/eier for. 
    • Hei! Har tidligere hatt irsk setter fra oppdretter i Sandnes med fokus på jaktlinjer. Elsker rasen og synes det er en fantastisk familiehund og turkamerat både hjemme og på fjellet. Nå er jeg mer interessert i en "show dog" setter som er større, mørkere og med lenger pels. Er det noen her som kjenner til oppdrettere i Norden eller England som avler mer i show dog retning fremfor jaktretning?     
    • Jeg har erfaring med både to fra samme kull, beholde helt kull og kjøpe hvalper med noen måneders mellomrom. Nå har jeg ikke oppdrett lenger men hvis jeg drev oppdrett nå, ville jeg ikke automatisk utelukket deg fordi du ønsket to hvalper fra samme kull. Det finnes PLENTY med andre grunner til å utelukke interesserte, som skal bare ha en valp. Det er bare å følge med på Finn, så ser man at ganske mange aldri burde skaffet seg en valp engang. Det er flere faktorer som kommer med i betraktning her, nå skriver du ikke hvilken rase du tenker på men hvis dette er en populær( les lettsolgt) rase og du bestilte to tispehvalper, ville jeg nok forhørt meg ganske grundig om hvorfor du ønsker to og om du planlegger oppdrett . Hvis oppdrett var tanken eller jeg fikk mistanke om det, ville jeg nok vært tilbakeholden særdeles om du ikke hadde erfaring med rasen fra før og har en fornuftig plan med oppdrettet ditt. Mao ikke bare produsere hvalper uten annet mål enn inntjening.    Hva slags erfaring har du med hund, hvis du var av typen som har hatt to hunder og gått kurs, så nå kan du ‘alt’, nope, da blir det hverken en eller to.   Hva slags rase og hva er målet med innkjøpet. Skal du ha to krevende brukshundhvalper fra samme kull og har som mål og oppnå gode resultater, ville jeg nok vært tvilende til om du vet hva du gir deg ut på. Hvordan bor du? Egen hage eller tredje etasje. Førstnevnte gjør det MYE enklere på alle måter, særdeles ved renslighetstrening. Det sier seg selv at to GD hvalper f.eks i 3.etasje er en dårlig ide. Renslighetstreningen blir selvsagt noe mer utfordrende med to hvalper, da har du to og holde øye med så snart de er våkne men er du forberedt på det og ikke minst innstilt på det, så er det slett ikke umulig. ( anbefaler sommerhvalper eller i alle fall ikke valp midt på kaldeste vinteren, enten man kjøper en eller to, det er MYE enklere å renslighetstrene hvalper i levelige temperaturer) (fortsetter senere, fikk besøk 🙂) Som sagt, hvorvidt det er lurt å skaffe en eller to vil nok avhenge av både hva du skal bruke hundene til og  rase/individ. Hvis målet med hundeholdet er ‘alminnelig’ familie/turhund og ikke noe som krever ekstra ‘spesialtrening’ og dette er greit omgjengelige raser/individer ( med omgjengelig mener jeg raser som ikke er kjent for hunde/samkjønnsaggresjon) og at man selv har/vil bruke mye av sin tid på hundene, ser jeg ikke problemet. Selv har jeg alltid hatt hunder i flokk og det har fungert helt utmerket med ett unntak. Jeg overtok en omplasseringshund av rase som er kjent for å være tvilsom mot andre hunder. Det gikk helt fint i ett års tid eller så og så smalt det, til gangs. Hunden måtte omplasseres igjen, noe annet var ikke mulig. Nå er alle mine hunder innendørs, er aldri i bur/binge eller adskilt men jeg har aldri opplevd at de er mer knyttet til hverandre enn meg. Hverken de som jeg har overtatt voksne eller som kullsøsken. Har man hundene stående ute i hundegård eller tilbringer lite tid med dem, er det godt mulig at det vil forholde seg annerledes. Dette gjaldt også det kullet jeg beholdt selv og de kullsøskene jeg har kjøpt. Jeg har nå to unghunder  med bare 4.5 måneders aldersforskjell. Samme her, jeg kan uten problemer ta en ut av flokken, selv om jeg sjelden gjør det.  Jeg driver heller ikke noe trening med en og en på alle slags tenkelige og utenkelige ting/hendelser. I så fall vil man jo stort sett ikke fått tid til annet, hvis man skal utsette hvalpen for alt som den kanskje kan komme i kontakt med , før eller senere.    Etter min erfaring ‘henger’ det hele på hovedsaklig to ting, hvalpens medfødte mentale egenskaper og eierens egnethet. Selvfølgelig kan man trene en mentalt svak hund til å tåle mer enn den kanskje i utgangspunktet ‘tåler’ men man gjør  det himla mye enklere for seg selv, hvis man gjør god research  før man får hundene i hus. Når jeg snakker om eierens egnethet mener jeg slett ikke bare kunnskap men også om eierens mentale kvaliteter så og si. Er man av typen som er nervøs og hengir seg til katastrofetenking i større og mindre situasjoner, så kan jeg garantere at hunden plukker det opp. Hvilket selvsagt er uheldig.    Oppsan, jeg får vel runde av før det blir en novelle.. Det positive( særdeles for hvalpene) med å være to er etter min mening sterkt undervurdert! Det er helt klart fullstendig unaturlig for en valp og bli skilt fra mor og kullsøsken ved 8 ukers alder. ( personlig mener jeg at leveringsalder burde være lovpålagt 12 uker). Fra å ha trygghet og ikke minst kullsøsken å leke og herje med ( og tro meg friske, normale hvalper sover ikke 20 timer i døgnet!) blir de ved 8 ukers alder fjernet og tatt med til en helt fremmed plass. Joda, det går greit i de fleste tilfeller men det er ingen tvil om at hvalpene har enormt utbytte av å ha ett kullsøsken ( eventuelt omtrent jevnaldrig   valp å leke med og sove sammen med. Et menneske kan aldri erstatte lek sammen med andre hvalper. Jeg tror ikke man skal undervurdere en trygg oppvekst og påvirkningen. det har på en voksen hund( eller menneske for den del) Selv om det helt klart er mye arbeid med valp enten det er en eller to så syns jeg vel at mange er overraskende negative, uten å ha egen erfaring å støtte seg på. Lykke til og lurer du på noe , bare spør  
    • Har det knekt så langt inn at det er fare for at det har gått til klobeinet er det mer alvorlig enn hvis ikke. Men uansett lurt med sjekk i dag nå som hverdagen har begynt, alternativt videosamtale/telefonsamtale og vedlagte bilder med vet og råd for riktig rensing og hva du skal se etter vedrørende tegn på infeksjon. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...