Gå til innhold
Hundesonen.no

Rabiesvaksine og import

HegeK

Recommended Posts

Hvor gammel må en hund være for å rabiesvaksineres og hvor mange dager etter vaksinen er tatt kan den da komme til landet?

Når hunden er klar i forhold til rabiesvaksinen, er det da grønt lys å innføre den eller er det spesielle regler som fremdeles gjelder. (Skal importere fra polen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Rabiesvaks. skal tas etter valpen er fylt 3 mndr (kan ta en før den tiden og så ta den siste etter, da det ansees som sikrere å ha tatt to vaksiner) - og så skal man vente i 120 dager før blodprøven kan tas.

Samtidig med rabiesvaks. må man ID-merke hunden, (microchip eller tatovering).

Dette føres inn i et hundepass, og når avreise nærmer seg må man gi den en ormekur (mot dvergbendelorm) - dette skal gjøres innen de 10 siste dagene før den skal inn i Norge/Sverige.

Når dette også er ført inn i passet er det bare å reise!

Vel hjemme skal man gi en ny ormekur innen 1 uken man har kommet hjem - som også skal føres inn i hundepasset (av veterinær).

Det er ikke krav om andre vaksiner, men de aller fleste vaksinerer (selvsagt) også mot valpesyke, parvo, etc, etc - dette finnes det også god plass til å føre inn i det samme hundepasset.

Så valpen blir minst 7 mndr før man kan lovlig reise inn i landet, med alle papirer.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj - glemte at det fra visse land er mulig å søke å få inn valpen før 3 mndrs alder (uten rabiesvaksine)..

Det er nærmest umulig å få godkjent dette fra de fleste land, men de har nylig lempet litt på dette regelverket for enkelte land. Polen er IKKE et av disse landene, da det blir oppdaget rabies der med mer eller mindre jevne mellomrom.. De landene hvor dette er "lettere" å få ung valp ifra har ikke hatt rabiesutbrudd på mange mange (ti)år - Australia, Belgia, Danmark, Finland, Frankrike, Hellas, Island, Italia, Kypros, Liechtenstein, Luxembourg, Nederland, New Zealand, Malta, Mauritius, Portugal, Spania og USAs delstat Hawaii.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns rabies er oppskrytt, det er mye større fare for at et smittet menneske kommer over grensa eller har med seg verre sykdommer.

Absolutt helt enig! Jeg må si at rabies på hund er VELDIG skjeldent! Og at hunder i de "utsatte" landene må ha gyldig rabies vaksine alle sammen!! I ungarn for de da et lit blått merke som man henger på halsbåndet for at folk skll vite at ja den er vaksinert. Og dette gjelder alle spesielt hos oppdrettere så hvordan kan valpen få rabies da??? hmm undrer over teite regler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for raskt svar :P

jeg vet jeg ikke kan få inn hunden før fylte 3 mnd så derfor ser jeg ingen annen utvei :P Kunne jo ha bestilt fra et annet land, men jeg har foreslsket meg helt!

Hei

Bare for nysjerrighetens skyld hvilken rase er det? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...