Gå til innhold
Hundesonen.no

Kjøpe hund


¤ Martine ¤

Recommended Posts

Guest Just me!!

Tja, jeg satte egentlig altfor store forhåpninger til valpetiden, trodde alt ville gå perfekt osv.. Valpen vi har nå er ganske så stri, men lettlært på samme måte. Jeg sliter litt med å holde han under kontroll, men nå er ikke jeg verdens beste hundeeier heller. Ganske så fersk, så jeg har mye å lære og suger til meg alt :o

Jeg vurderer at min neste hund skal voksen, men det komemr ann på om jeg fortsatt bor hjemme eller har flyttet ut. Er det lettest å ha en valp eller en eldre hund i hybel? :P

Valpetiden er veldig lærerik den, men syns ikke at den er så fryktelig fantastisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 58
  • Created
  • Siste svar

Jeg var egentlig på utkikk etter en renraset valp, men endte opp med en utrent blanding på 9 mnd. Jeg har aldri hatt så god kontakt/kjemi med noen annen hund, så at du garantert får bedre kontakt med en hund du har fra starten av tror ikke jeg noe på, har hatt flere valper selv uten å få noe i nærheten av den samme kontakten. Slik jeg ser det er det større sjans for å finne en hund som passer deg ved å kjøpe voksen hund(som har hatt normal oppvekst).

Et "vrakgods" for noen kan bli den perfekte hund for noen andre. Jeg kan helt klart se for meg at min "perfekte" hund fort kan bli noen andres mareritt, folk har forskjellige verdier og forskjellige krav til hundene. Jeg er ikke redd for å overta en voksen hund igjen, men ikke uten en god kontrakt og/eller prøvetid og jeg hadde selvfølgelig vært minst like nøye på oppdretter og tidligere eiere som hvis det var en valp jeg var på utkikk etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ville helst hatt valp.. grunnen er vel mange.. En av grunnene er vel at jeg vil se oppveksten og følge den fra dag en kanskje og jeg vil kunne forme den selv!

Men.. jeg kunne også skaffet meg en unghund/voksen..

Samme her også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde i dag aldri kjøpt meg en valp.Den hunden jeg har nå, fik jeg da hun var 3,5 år. Vi fikk kjempekontakt med en gang. Har ikke hatt noen negative erfaringer med det å ta over en voksen hund. Grunnen til at vi kjøpte henne, var at hun røyk uklar med en annen tispe i huset hos tidligere eier. Viss vi bestemmer oss for å skaffe oss en hund til, blir også det en voksen. Både mannen min og jeg er inneforståtte med at vi i dag ikke har tid til en valp. Vi er begge erfarne hundefolk som har hatt valper flere ganger, men med den erfaringen vi har hatt med å overta en voksen hund, er ikke valget vårt noe vanskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker best å få de som valp, slik at du selv kan lære de tingene på din egen måte, også vil jeg si at de blir mer knyttet til deg.

Det det er bare tull, og folk som tror det er virkelig naive! Det kommer an på individet, og ikke alderen!

Har du noen erfaring med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før første hund kom i hus var jeg 100 prosent sikker på at det måtte bli en valp, og det er jeg glad for i dag - ikke minst på grunn av lærdommen man tar med seg.

Man ser jo individet man har foran seg, og kan "bla" seg tilbake og se hvorfor ting er blitt som de er blitt - hva som skyldes dine egne feil og hva som skyldens ballasten hunden er utstyrt med fra naturens side. Så står man forhåpentligvis mye sterkere rustet når neste valp kommer i hus. DET ville jeg ikke vært foruten for alt i verden. Jeg er nok litt kontrollfrik - jeg ville IKKE likt at ymse adferder hadde poppet fram hos en omplasseringshund uten at jeg hadde hatt snøring på hvorfor...

Valpetiden er vel fin for de fleste den, da er det kanskje heller unghundperioden som er adskillig mer strevsom for mange (antallet omplasseringshunder mellom 1 og 2 år forteller vel litt om akkurat det). Det er en 2-3 måneder på vårparten i fjor jeg ikke husker med glede akkurat, men det var en lærerik erfaring det også.

Så spørs det vel også litt på hva man vil med hundeholdet? Dersom jeg ser for meg å trene aktivt og konkurrere, vil det for min del være utelukket å kjøpe voksen hund (med mindre det var en hund jeg kjente godt, var godt "inntrent" fra før og der jeg kjente eiers måte å trene på - og hvor sannsynlig er dét?).

Skal man ha en familiehund hadde vel kanskje terskelen vært lavere for min del, men fortsatt måtte det ha vært en hund jeg kjente godt til, som jeg hadde observert i alskens situasjoner og som jeg likte. Jeg måtte helst ha kjent eier eller i verste fall hatt en lengre periode med kommunikasjon på forhånd. Forlangt absolutt ærlighet og følt jeg kunne stole på hva de forteller.

Å kjøpe omplasseringshund "usett" er helt uaktuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...

lenge siden jeg skrev det eller for jeg har forandret mening nå ihvertfall.

Nei jeg har ingen erfaring med det så jeg kan egentlig ikke utale meg om det med knyttet.

Men jeg kan så klart si at jeg liker best å ha valp.

Når jeg blir gammel vil jeg sikkert ha en voksen hund eller gammel hund :D hehe

for da er jeg nok ikke i noe god form til å løpe rundt å passe på valpen.

Jeg syns det er enormt koselig med valp.

Se det lille trollet vokse seg penere og penere for hver dag.

Vite at det er du som har trent den til å bli sånn som den er her i dag.(de med voksne hunder har jo også gjort det men ikke hele livet dens liksom).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...