Gå til innhold
Hundesonen.no

Kjøpe hund

¤ Martine ¤

Recommended Posts

Guest Just me!!

Tja, jeg satte egentlig altfor store forhåpninger til valpetiden, trodde alt ville gå perfekt osv.. Valpen vi har nå er ganske så stri, men lettlært på samme måte. Jeg sliter litt med å holde han under kontroll, men nå er ikke jeg verdens beste hundeeier heller. Ganske så fersk, så jeg har mye å lære og suger til meg alt :o

Jeg vurderer at min neste hund skal voksen, men det komemr ann på om jeg fortsatt bor hjemme eller har flyttet ut. Er det lettest å ha en valp eller en eldre hund i hybel? :P

Valpetiden er veldig lærerik den, men syns ikke at den er så fryktelig fantastisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 58
  • Created
  • Siste svar

Jeg var egentlig på utkikk etter en renraset valp, men endte opp med en utrent blanding på 9 mnd. Jeg har aldri hatt så god kontakt/kjemi med noen annen hund, så at du garantert får bedre kontakt med en hund du har fra starten av tror ikke jeg noe på, har hatt flere valper selv uten å få noe i nærheten av den samme kontakten. Slik jeg ser det er det større sjans for å finne en hund som passer deg ved å kjøpe voksen hund(som har hatt normal oppvekst).

Et "vrakgods" for noen kan bli den perfekte hund for noen andre. Jeg kan helt klart se for meg at min "perfekte" hund fort kan bli noen andres mareritt, folk har forskjellige verdier og forskjellige krav til hundene. Jeg er ikke redd for å overta en voksen hund igjen, men ikke uten en god kontrakt og/eller prøvetid og jeg hadde selvfølgelig vært minst like nøye på oppdretter og tidligere eiere som hvis det var en valp jeg var på utkikk etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ville helst hatt valp.. grunnen er vel mange.. En av grunnene er vel at jeg vil se oppveksten og følge den fra dag en kanskje og jeg vil kunne forme den selv!

Men.. jeg kunne også skaffet meg en unghund/voksen..

Samme her også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde i dag aldri kjøpt meg en valp.Den hunden jeg har nå, fik jeg da hun var 3,5 år. Vi fikk kjempekontakt med en gang. Har ikke hatt noen negative erfaringer med det å ta over en voksen hund. Grunnen til at vi kjøpte henne, var at hun røyk uklar med en annen tispe i huset hos tidligere eier. Viss vi bestemmer oss for å skaffe oss en hund til, blir også det en voksen. Både mannen min og jeg er inneforståtte med at vi i dag ikke har tid til en valp. Vi er begge erfarne hundefolk som har hatt valper flere ganger, men med den erfaringen vi har hatt med å overta en voksen hund, er ikke valget vårt noe vanskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker best å få de som valp, slik at du selv kan lære de tingene på din egen måte, også vil jeg si at de blir mer knyttet til deg.

Det det er bare tull, og folk som tror det er virkelig naive! Det kommer an på individet, og ikke alderen!

Har du noen erfaring med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før første hund kom i hus var jeg 100 prosent sikker på at det måtte bli en valp, og det er jeg glad for i dag - ikke minst på grunn av lærdommen man tar med seg.

Man ser jo individet man har foran seg, og kan "bla" seg tilbake og se hvorfor ting er blitt som de er blitt - hva som skyldes dine egne feil og hva som skyldens ballasten hunden er utstyrt med fra naturens side. Så står man forhåpentligvis mye sterkere rustet når neste valp kommer i hus. DET ville jeg ikke vært foruten for alt i verden. Jeg er nok litt kontrollfrik - jeg ville IKKE likt at ymse adferder hadde poppet fram hos en omplasseringshund uten at jeg hadde hatt snøring på hvorfor...

Valpetiden er vel fin for de fleste den, da er det kanskje heller unghundperioden som er adskillig mer strevsom for mange (antallet omplasseringshunder mellom 1 og 2 år forteller vel litt om akkurat det). Det er en 2-3 måneder på vårparten i fjor jeg ikke husker med glede akkurat, men det var en lærerik erfaring det også.

Så spørs det vel også litt på hva man vil med hundeholdet? Dersom jeg ser for meg å trene aktivt og konkurrere, vil det for min del være utelukket å kjøpe voksen hund (med mindre det var en hund jeg kjente godt, var godt "inntrent" fra før og der jeg kjente eiers måte å trene på - og hvor sannsynlig er dét?).

Skal man ha en familiehund hadde vel kanskje terskelen vært lavere for min del, men fortsatt måtte det ha vært en hund jeg kjente godt til, som jeg hadde observert i alskens situasjoner og som jeg likte. Jeg måtte helst ha kjent eier eller i verste fall hatt en lengre periode med kommunikasjon på forhånd. Forlangt absolutt ærlighet og følt jeg kunne stole på hva de forteller.

Å kjøpe omplasseringshund "usett" er helt uaktuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 weeks later...

lenge siden jeg skrev det eller for jeg har forandret mening nå ihvertfall.

Nei jeg har ingen erfaring med det så jeg kan egentlig ikke utale meg om det med knyttet.

Men jeg kan så klart si at jeg liker best å ha valp.

Når jeg blir gammel vil jeg sikkert ha en voksen hund eller gammel hund :D hehe

for da er jeg nok ikke i noe god form til å løpe rundt å passe på valpen.

Jeg syns det er enormt koselig med valp.

Se det lille trollet vokse seg penere og penere for hver dag.

Vite at det er du som har trent den til å bli sånn som den er her i dag.(de med voksne hunder har jo også gjort det men ikke hele livet dens liksom).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Jeg tror hun bjeffer når hun blir stressa. Det brukes som en protest, under stress, som et språk hun bruker for det aller meste nå på sine eldre dager. Det hender hun tisser litt inne,som regel på min side av senga. Hun skjønner ikke helt greia med å gå på do før vi skal dra lenger. Hun er vant til åpen dør til hagen, så vi må følge henne rundt for å passe på at hun gjør det hun må før vi drar. Kom på at hun heller ikke vil være i et annet rom når vi er hjemme. Hun vil ikke ligge og hvile på et annet rom,da må vi være der sammen med henne. Vi hadde en som skulle reparere komfyren her ved to anledninger. Da var mannen oppe med reparatøren,mens jeg og hundene var i kjellerstua og på soverommet. Den ene gangen hadde jeg radioen på,da fikk hun ikke med seg at han kom. Den andre gangen bjeffa hun omtrent hele tiden de tre timene mannen var her. Hun vil ha tilgang til hele huset, slik hun har hatt siden vi flyttet hit for snart 6 år siden, og stengte dører er ikke greit. Da bjeffer hun hele tiden. Hun vil ikke være på soverommet og kjellerstua med stengt dør, ikke på soverommet, og hun vil ha oversikten slik at hun kan gå der hun føler for selv. Hun er fysisk sprek, men jeg er usikker på det mentale. Hun inviterer junior til lek selv,og synes det er veldig gøy en stund,men når hun ikke orker mer,så er hun så mild at hun ikke sier i fra klart nok til den yngste. Og junior er sterkere og naturlig nok mer utholdende,så da blir det for mye for henne. Junior vil mer enn gjerne løpe, leke og herje hele tiden,så vi må inn for å stoppe det ofte. Hun begynner jo å roe seg litt mer, men er fortsatt ganske umoden som lapphunden ofte kan være ganske lenge. Og da blir det mye bjeffing. Da skiller vi de. Det er jo ikke så lett å få gjort når de er alene,og derfor tenker vi det er best for den gamle at de er hver for seg. Men,hun bjeffer når de er alene sammen og junior ligger og sover også,så hvorfor,det vet vi ikke. Det eneste som stopper bjeffingen i alle situasjoner stort sett,er så lenge hun har en frossen kong eller noe annet å tygge på. Da er det som regel stille til hun er ferdig med det, og så er det på igjen med bjeffingen. Hun elsker mat,går helt i transe og koser seg så hun er helt i sin egen verden. Så ja,det er ikke bare en ting, men det mest utfordrende akkurat nå,er at det blir vanskelig når de ikke kan være alene i samme hus. Jeg har prøvd å snakke til henne via kamera for å roe henne når hun bjeffer så mye,men da eskalerer det enda mer fordi hun ikke ser meg. Og junior blir jo med i bjeffekoret,og står da å uler. Vi har heldigvis meget tålmodige naboer, men det går jo ikke i lengden når de hører lyden inn i husene sine i timevis. Jeg synes egentlig løsningen med at den gamle har hele huset med tilgang til kjeller, mens junior har gangen med en kompostgrind mellom de burde være en god løsning, men det synes altså ikke pensjonisten vår at var greit.
    • Hva får hun for stress? Min Odin var også en lettstresset type og fungerte bedre med Eldepryl på sine eldre dager. Jeg tenker det er ganske naturlig at hun foretrekker det vante og trenger kontroll på omgivelsene med alderen. Det trenger ikke å være slutt enda, så lenge hun ikke har mye smerter og virker glad og fornøyd.  Blir det bjeffing om du har dem sammen, men begrenser området, altså ikke hele huset? Yngste begynner jo også å nærme seg voksen, og herjingen vil nok gi seg. Hvor lenge holder de på når de er alene sammen? Jeg tenker kanskje det er like greit for begge, og så får de legge seg og slappe av etterhvert?
    • Junior ligger og sover når hun er alene. Uten lyd. Den eldste har generelt mer og mer lyd med alderen. Gamlemor vil ha tilgang på hele huset slik hun er vant til. Hun finner seg ikke i å bli stengt inne på et rom,som for eksempel soverom/kjellerstue,der hun uansett pleier å legge seg. Døra må være åpen,så hun kan gå opp og ned trappa. De få gangene det har fungert på et slags vis, har junior lagt seg i gangen oppe, og gamlemor har lagt seg frivillig nede. Men,døra kan ikke være igjen mellom dem, for da blir det altså et voldsomt bråk som høres helt inn i huset til naboen.  Merker jo at hun begynner å bli litt gammel, men klarer ikke helt å tolke om hun glemmer litt noen ganger,kanskje. Syn og hørsel er det ingenting galt med,og alle undersøkelser hos veterinær er helt topp.  Har ingen forklaring på hvorfor hun bjeffer hele tiden når de er alene,  for hun er så glad i den lille frøkna. Det kan bli for voldsom leking når lillemor får overtenning, og derfor tenkte vi det var lurt å ha dem adskilt,men det vil gamlemor heller ikke. Spesielt dette prosjektet hun hadde med å meget bestemt jobbe intenst med å skyve bort kompostgrinda mellom dem for å komme seg inn til junior var litt spesielt å se på video.  Hun passer alltid på at junior har det bra, og helt siden valpen var bitteliten,har hun passet på henne som om det var hennes egen. Skal legge til at det er MYE bjeffing fra henne ellers også, ikke når vi er alene i familien, men på det meste annet. Det har blitt betraktelig verre med alder, og vi prøver å skjerme henne så godt vi kan. Vi har på radio så hun ikke skal høre så mye lyder, vi drar for gardinene så hun ikke skal få med seg alt som skjer utenfor osv. Jeg tror kanskje vi har litt skylapper på fordi vi ikke ønsker å se hvor ille lydnivået har blitt med alderen, men vi føler at hvis vi tilrettelegger nok for henne,så er hun fornøyd og har det bra. Og vi ønsker å strekke oss langt for at hun skal ha det bra. Det er mulig at alt handler om at hun er stressa,  kanskje er litt forvirret til tider,og at det er en grunn til at hun ikke klarer å roe seg.  Hun løper opp og ned trappa, bort til vinduene og bjeffer hele tiden. Så kan det bli stille litt,så er det på igjen. Når hun er hos hundepasser,så fungerer det bra, de bryr seg ikke om lyden, og hos veterinæren er hun helt rolig,og sitter med et stort smil på bordet.  På tur er hun helt rolig, ikke en lyd hvis det ikke kommer noen,da. Og inne og ute er hun stille hvis ingen kjører forbi,eller dukker opp på døra. I sommer har hun elsket å ligge hele dagen i skyggen, og sove.  Hun får metacam hver dag fordi vi mistenker artrose i et bein. Og hun får antidepressiva for stress. Beklager,dette ble nok litt rotete,  men vi har altså litt utfordringer med å forstå hva dette handler om. Er det kanskje vi som ikke skjønner at dette egentlig handler om en gammel hund som kanskje bør få slippe snart. Usikker. Faren min og svigerfar mener det.  Jeg har dratt det for langt med en syk hund før, så vi prøver å være veldig åpne for innspill. Hun virker altså som om hun har det bra når alt er kjent og slik det pleide å være. Når hun er alene hjemme slik hun var før når hun var eneste hund i heimen. Det er sjelden hun må være alene hjemme, det er ingen som er på jobb hele dagen lenger. Men,når vi tar med oss mini og drar,ser hun veldig blid ut,og går ned og legger seg med en gang.        
    • Hvordan er unghunden alene hjemme uten gamlemor? Jeg tenker at det kanskje er den yngste som rett og slett trenger mer alenetrening for å finne roen alene først. Jeg regner med dere har gjort de vanlige tingene med begge, som å gå tur eller aktivisering før dere går fra dem, har på radio, ikke for mye eller for lite plass, osv.  Hvis de er alene sammen med tilgang på kun ett rom og senger lett tilgjengelig, hvordan går det da? 
    • Vi er litt oppnådd her nå,så vi tar i mot tips med stor takknemlighet. Vi har en eldre dame på 11 år, og en unghund på 16 mnd. De går godt sammen. Utfordringer oppstår når de skal være hjemme alene. Begge takler fint å være hjemme alene hver for seg. Men, den gamle finner ikke roen når begge hundene er alene sammen. Heller ikke med kompostgrind mellom dem så de kan se hverandre,  da bruker hun tiden på å prøve å komme seg forbi grinda og inn til den andre hunden, og heller ikke i hvert sitt rom fungerer det. Vi har videoovervåkning på dem, og ser at den gamle går rundt og bjeffer omtrent hele tiden når hun vet at den andre hunden vår også er hjemme. Når hun er alene i huset, går hun og legger seg,og er helt stille. Hun er en litt nevrotisk og stressa type, samtidig veldig mild,og er veldig opptatt av unghunden, og at hun har det bra. Samtidig,når de er sammen,så blir det for mye når junior vil leke hele tiden. Så derfor er det best om de er hver for seg, men det hadde jo vært supert om de kunne være alene i samme hus. Slik det er nå så har vi prøvd oss litt fram, og det har blitt til at vi har tatt med oss junior,så pensjonisten får roa seg alene hjemme. Men,det er ikke alltid vi kan ta henne med oss, og da er det altså bjeffing omtrent non stop på den eldre. De er forresten lapphunder.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...