Gå til innhold
Hundesonen.no

bichon frise og havannes

janne&kenny

Recommended Posts

har noen av dere peiling på hvordan blandingen bichon frise og havannes blir?

har dere noe info om noen av rasene?

kan de gå løs? bjeffer de mye? barnevennlig?

tilpassnings dyktig? kan de brukes til lydighet og AG? hvordan er helsa?

hadde vert kjempe fint om noen av dere har noe å si om rasene eller blandingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har noen av dere peiling på hvordan blandingen bichon frise og havannes blir?

har dere noe info om noen av rasene?

kan de gå løs? bjeffer de mye? barnevennlig?

tilpassnings dyktig? kan de brukes til lydighet og AG? hvordan er helsa?

hadde vert kjempe fint om noen av dere har noe å si om rasene eller blandingen.

Hvorfor lurer du på det? Skal du skaffe deg en? :huh:

Har aldri truffet en hund av denne blandingen, men jeg skulle tro at det ville bli en ganske grei hund. Det er jo ikke så veldig stor forskjell på rasene. Friséen har muliggens litt mer temperament enn havanaisen, men der er det jo store individuelle forskjeller også. Noen mener at havanaisen er litt mer lettlært enn friséen, men generelt er jo begge rasene lettlærte. Lydighet og AG skulle passe bra.

Det er en del hormonelle hannhunder blant bichonene. Har du hannhund og det er løpetid i nærheten, kan det hende at den ikke alltid kan gå løs. Jeg har to havanaiser som går mye løs så lenge vi ikke er rett ved veien, det er løpetid i nærheten eller mat i bakkehøyde. De er veldig sosiale og hvis det sitter mye folk ute i gresset/snøen hender det båndet må på, så de ikke skal storme avgårde for å hilse på alle :) .

Begge rasene kan ha en tendens til å varsle, men det trenger ikke å bli noe gneldring ut av det. Hvis man sørger for gode vaner fra begynnelsen av skulle ikke bjeffing bli et problem. Særlig ikke hvis hundene får nok aktivisering og morsjon. (Jeg har bodd i blokk med to havanaiser i flere år, og aldri fått noen klager fra naboene.)

Begge rasene er også generelt barnevennlige. I havanaisens rasestandard står det at de kan leke med barn i timesvis, og etter min erfaring stemmer det. Men selvfølgelig bør ikke hunder og barn overlates til seg selv. (Og en hund som ikke er vant til barn fra begynnelsen av vil sikkert være noe mer skeptisk enn en barnevant hund.)

De er ganske tilpasningsdyktige når det gjelder morsjon. De blir gjerne med på lengre turer, men krever det ikke. Men det er klart at du ikke plutselig kan gå flere mil med en hund som aldri har gått lenger enn en runde rundt kvartalet. Det viktigste er egentlig at de får brukt hodet sitt. Dette er smarte hunder som elsker å lære ting. Det er ikke for ingenting at disse rasene har blitt brukt som sirkushunder.

De er også ganske tilpasningsdyktige når det gjelder miljø, men det kommer jo også en del an på hva de er vant til. Dette er sosiale selskapshunder som har blitt avlet opp til å leve tett sammen med mennesker. De syns stort sett ikke det er så viktig hvor de er, så lenge de er der sammen med deg.

Når det gjelder helse, er havanaisen en forholdsvis sunn rase. Jeg er ikke sikker på hvordan det står til med friséen, men den er nok heller ikke av de værste. Det har nok vært noe mer ukritisk avl på friséen siden den har vært så populær. De vanligste helseproblemene er patellaluxasjon (løs kneskål), dårlige tenner og øyeproblemer.

Noe som kan bli "interessant" ved blandingen er hvordan pelsen blir. Du må være forberedt på den kan bli veldig vanskelig å stelle. Men den kan også bli helt grei. Uansett krever begge raser en del pelsstell. En blanding kan likevel ikke stilles ut og holder man den helt kort i pelsen, blir ikke pelsstellet fullt så krevende som en utstillingspels.

Håper dette var til litt hjelp ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, takk!

ja, jeg tenker på å kjøpe meg en! men har ikke bestemt meg enda.

hvordan er den når den er alene hjemme? jeg kommer nok til å gå ca.3 turer om dagen, men ikke milevis.. men vi har ei hytte, og da er det kjekt om hunden kan løpe løs! jeg har hatt en mellom stor puddel, så jeg tror jeg takkler pelsen! men hvordan lære den av med bjeffingen? jeg har ikke henta henne enda,men vil gjerne få noen tips...jeg har hørt at men skal overse uønsket adferd.. hva mener du? det er viktig for meg at hunden ikke står å bjeffer dagen lang! det er greit med et bjeff om noen kommer, men ikke den gneldringa.. jeg håper pelsen blir litt mer som havanaisens pels.

blir de lett overvektige? blir den tidlig "gammel"? er litt redd for at det blir en kjedelig sofa hund...

tidligere ville jeg ha en dvergschnauzer, men tenker at den kan jeg kjøpe senere når jeg får mer penger (når jeg kan ha to hunder selfølgelig). jeg er ikke så veldig opptatt av rase.. men jeg har allergi så jeg må tenke på rase.

denne virker som en helt fin rase for meg! jeg liker godt blandings raser, fordi de har ikke de sterke genene som rasen har. med tanke på sykdommer osv...

veldig takknemlig for svar! B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bichonene har mye til felles med pudler. Hvis du har hatt puddel, kan du regne med an denne hunden har en del til felles med den puddelen du hadde. Bichon havanais/frisé er kanskje litt mer utadvendte hunder.

Hvordan er den når den er alene hjemme?

Det blir vel omtrent som puddel.

men hvordan lære den av med bjeffingen?

Det er det ikke sikkert at du trenger å gjøre :). Det viktigste er å ikke la hunden være i situasjoner hvor den blir stående å bjeffe, som f.eks alene i en hage. Hvis hunden begynner å bjeffe i noen situasjoner, kan du passe på å avlede oppmerksomheten, og belønne når den tier stille. Men uansett er ikke havanais/frisé noen typiske gneldrehunder. De som gneldrer fælt er ofte hunder som ikke har fått noen oppdragelse, som får lite mental og fysisk stimulans, eller som er dårlig sosialiserte. Mine varsler i enkelte situasjoner, men det kommer bare et par bjeff og ferdig med det. Det er aldri noe vedvarende gneldring på dem.

jeg har hørt at men skal overse uønsket adferd.. hva mener du?

Det kommer litt an på hvilken adferd det gjelder. Det er ikke alle situasjoner hvor man bare kan stå og se på at hunden turer frem som den vil. Da kan det være greit å fjerne hunden fra situasjonen. Jeg syns det er viktig å sette grenser, men bruker ikke fysisk straff. Prøver å belønne når de gjør noe riktig.

blir de lett overvektige?

Vet ikke hvordan det er med friséen, men havanaisen blir i hvertfall ikke det. I den ene havanaisboka jeg har er det t.o.m et eget kapittel som heter "Getting your havanese to actually eat" :P Har sett en del overvektige friséer rundt omkring, men det er som regel hunder som får minimalt med morsjon, ofte eid av gamle mennesker.

blir den tidlig "gammel"?

Nei. På det området er de omtrent som pudler. Begge rasene kan også bli ganske gamle. (Tippoldefaren til den ene hunden min er over 17 år gammel. ) Hvis man holder dem i form er det mye futt i dem i mange år. Mine er 6 og 8 år gamle. Treffer ofte hunder (av andre raser) som er like gamle, men som virker mye eldre.

er litt redd for at det blir en kjedelig sofa hund...

Det trenger du nok ikke å bekymre deg for! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjempe fint! takk! det var så mange andre som var interessert, så jeg tror ikke jeg får hunden.. jeg sa jeg var 19 år og han sa at han ikke hadde noe problem med det.. men vi får se.. spennende!

Så spennende. Når får du svar på om du får den eller ikke? Hold oss oppdatert! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei.. det var så mange som var interessert...han ringte meg aldrig, så de har nok solgt hunden! d var trist, men har tenkt mye på hund... jeg tror det beste er hvis jeg finner en schnauzer eller dvergschnauzer som er fra 1/2 år - 3 år.... men det er utrolig vanskelig å finne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei.. det var så mange som var interessert...han ringte meg aldrig, så de har nok solgt hunden! d var trist, men har tenkt mye på hund... jeg tror det beste er hvis jeg finner en schnauzer eller dvergschnauzer som er fra 1/2 år - 3 år.... men det er utrolig vanskelig å finne!

Har du forhørt deg med schnauzerklubben eller med oppdrettere om de har noen voksne hunder de skal selge rimelig eller sette på fôr? Eller hva med noen som driver med omplassering?

Martine:

er havanais allergivennlig?

Så du stilte spørsmålet i gjesteboka mi. Takk for hilsen forresten :icon_clapping: Ja, de er allergivennlige. (Men vær obs på at det er ikke garantert at alle allergikere tåler dem.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, jegmå nok ringe oppdretterne.. men liker ikke det så godt... liker bedre når de setter ut en annonse.. det er litt flaut å ringe de å spør, uten at de har laktnoe ut... men vi får se... jeg tenker på andre raser også, men til nå har jeg ikke funnet noe. men det kan jo hende at noe dukker opp! jeg har ikke hast verk! jeg kjøper hund når jeg finner den rette hunden! fikk nettopp vite at jeg fikk stillingen jeg søkte på!! weee!!!! døts gla!!! men har ikke fått papirene enda, men sjefen sa at det var jeg som skulle få jobben!!! det er et hjem for pshykisk utviklings hemmede!!! gleder meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med ny jobb!

Oppdrettere er nok vant til at folk tar kontakt med dem ;) . Det er mange hunder som blir solgt uten å bli avertert i det hele tatt. Og hvis oppdretteren ikke har noen selv, kan det hende at de vet om noen andre, eller de kan ta kontakt med deg hvis de får noen "til overs" senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg skal ha en liten hund, så står havanais øverst på ønskelisten :rolleyes: Ble sjarmert i senk av en sort liten havanais en gang :(

Ikke vanskelig å bli sjarmert av de småtrolla der, nei :( Du får skaffe deg en grå og hvit havanais, så kan du si at du har en kjempehavanais og en minilabbetuss :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvordan fant dere opdretterne? kan hende jeg tar en annen rase... vi får se hva jeg ender opp med.. den må ikke være stor, og ikke miste hår! ellers liker jeg så mange raser!!! :( havanais er en veldigfin rase synest jeg!

:)

hvordan er helsa på havanen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvordan fant dere opdretterne? kan hende jeg tar en annen rase... vi får se hva jeg ender opp med.. den må ikke være stor, og ikke miste hår! ellers liker jeg så mange raser!!! :) havanais er en veldigfin rase synest jeg!

:(

hvordan er helsa på havanen?

Jeg fant oppdretteren gjennom en annonse i avisa da jeg skulle ha valp, og sånn fikk jeg Isak. Fikk hund nr. 2 fra samme oppdretter. Ringte egentlig for å høre hva hun hadde planlagt av valpekull fremover, men fikk tilbud om å kjøpe en voksen hund og slo til på det. Sånn fikk jeg Theo som da var i underkant av 3 år. Han er et eksempel på en hund som aldri ble avertert :(

De fleste raseklubber har en oversikt over oppdrettere på hjemmesidene sine.

Havanais har to sider for rasen: www.havanais.info og www.havanais.no. Det står ulike oppdrettere på sidene (vet ikke hvorfor).

De vanligste helseproblemene hos havanaisen er patella luxasjon (løse kneskåler), hud- eller øyeproblemer og tannstein. Men generelt er det en sunn rase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...