Gå til innhold
Hundesonen.no

Chinese Crested

steinar

Recommended Posts

Min rase er Chinese Crested også kjent som Kinesisk nakenhund. En sporty liten rase som elsker å være med på det som skjer og som elsker å være i fokus :)

Finnes to varianter, en med pels (Chinese Crested Powder Puff) og den hårløse (Chinese Crested Hairles).

Jeg valgte denne rasen fordi jeg ville ha noe utenom det vanlige og fordi rasens egenskaper tiltalte meg. Jeg har ikke angret så jeg har nå begynt som oppdretter og synes dette er spennende. ;)

Du kan jo ta en titt på kennel min: Kennel House Of Fun

Her er noen av mine hunder

Hilsen Steinar ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei der alle sammen som har spørsmå :D

Samler opp litt svar her :D

Puff pels:

Pelsen skal være sikeaktig men kan være litt hardere overhår, men de har underull som mange andre pelsede hunder. Til utstilling skal de ikke klippes noe særlig, evnt stusset litt rundt tærne og mange klipper de litt på magen, hannhundene, for at de ikke skal bli våte av tiss. Ellers så er det bare å bade og føne :D

Nakne:

Jeg bruker ikke mye preparater på huden til mine hunder. De har generelt veldig bra hud kvalitet. De lyseste har jeg litt solkrem på når det er midt på sommeren og jeg vet de skal være mye ute. De helt mørke bruker jeg bare litt spenol eller babyolje for å holde huden myk. Spenol og babyolje har jeg på alle sammen av og til om sommeren. For mye preparater kan faktisk gjøre mer skade enn godt. Huden har jo porer og bruker man for mye kan disse porene tettes, huden slutter å holde seg fin selv og som på mennesker kan huden bli avhengig av preparater. Så som sagt så bruker ikke jeg noe særlig av dette. Til utstilling litt spenol for at huden skal gi en ekstra glans:)

Klær:

Jeg bruker bare klær på vinteren. Men kun på de uten hår. Da er det en fleesdress for lengre turer og et dekken for kunn kortere turer. For bare småturer ut for "private" æarend så pleier jeg ikke ha på dem noe. Inne går de aldri med klær. Overdreven bruk av klær kan ha noe av samme virkning som for mye bruk av hudprodukter. Huden får ikke nok luft og blir klam som igjen kan føre til irritasjon. Huden har godt av å bli litt avkjølt av og til :D Om vinteren så er det nok ikke en hund jeg hadde tatt med på lange skiturer (den nakne). Men om våren, sommeren, høsten elsker de å løpe i skogen. Da går jeg turer på et par timer og det er nok for meg også ... hehehe!

Håper dette gav litt svar så er det bare å spørr om dere lurer på noe:)

Kom gjerne innom hjemmsiden min og vi bli veldig glade for poteavtrykk i gjesteboka :D

Hilsen Steinar

Kennel House Of Fun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Puddeldama :D

Jeg er veldig fasinert av puddel som rase. Har faktisk hatt en dverpuddel :D Kunne kanskje tenkt meg en stor puddel, og da til lydighet og AG. Tror ike jeg orker pelsstellet med klipp siden jeg ikke kleipper selv :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Puddeldama :D

Jeg er veldig fasinert av puddel som rase. Har faktisk hatt en dverpuddel :D Kunne kanskje tenkt meg en stor puddel, og da til lydighet og AG. Tror ike jeg orker pelsstellet med klipp siden jeg ikke kleipper selv ;)

Puddel er en super rase den også :D

Kjempe herlig gemytt. Veldig livlige.

Er en del pelsstell ja. Jeg får noen til å klippe hunden min før utstilling.

Ellers klipper jeg selv :D

Du blir fort vant til pelsstellet.

Men er jo veldig mye pelsstell med en stopuddel da :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...