Gå til innhold
Hundesonen.no

Chinese Crested


steinar

Recommended Posts

Min rase er Chinese Crested også kjent som Kinesisk nakenhund. En sporty liten rase som elsker å være med på det som skjer og som elsker å være i fokus :)

Finnes to varianter, en med pels (Chinese Crested Powder Puff) og den hårløse (Chinese Crested Hairles).

Jeg valgte denne rasen fordi jeg ville ha noe utenom det vanlige og fordi rasens egenskaper tiltalte meg. Jeg har ikke angret så jeg har nå begynt som oppdretter og synes dette er spennende. ;)

Du kan jo ta en titt på kennel min: Kennel House Of Fun

Her er noen av mine hunder

Hilsen Steinar ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei der alle sammen som har spørsmå :D

Samler opp litt svar her :D

Puff pels:

Pelsen skal være sikeaktig men kan være litt hardere overhår, men de har underull som mange andre pelsede hunder. Til utstilling skal de ikke klippes noe særlig, evnt stusset litt rundt tærne og mange klipper de litt på magen, hannhundene, for at de ikke skal bli våte av tiss. Ellers så er det bare å bade og føne :D

Nakne:

Jeg bruker ikke mye preparater på huden til mine hunder. De har generelt veldig bra hud kvalitet. De lyseste har jeg litt solkrem på når det er midt på sommeren og jeg vet de skal være mye ute. De helt mørke bruker jeg bare litt spenol eller babyolje for å holde huden myk. Spenol og babyolje har jeg på alle sammen av og til om sommeren. For mye preparater kan faktisk gjøre mer skade enn godt. Huden har jo porer og bruker man for mye kan disse porene tettes, huden slutter å holde seg fin selv og som på mennesker kan huden bli avhengig av preparater. Så som sagt så bruker ikke jeg noe særlig av dette. Til utstilling litt spenol for at huden skal gi en ekstra glans:)

Klær:

Jeg bruker bare klær på vinteren. Men kun på de uten hår. Da er det en fleesdress for lengre turer og et dekken for kunn kortere turer. For bare småturer ut for "private" æarend så pleier jeg ikke ha på dem noe. Inne går de aldri med klær. Overdreven bruk av klær kan ha noe av samme virkning som for mye bruk av hudprodukter. Huden får ikke nok luft og blir klam som igjen kan føre til irritasjon. Huden har godt av å bli litt avkjølt av og til :D Om vinteren så er det nok ikke en hund jeg hadde tatt med på lange skiturer (den nakne). Men om våren, sommeren, høsten elsker de å løpe i skogen. Da går jeg turer på et par timer og det er nok for meg også ... hehehe!

Håper dette gav litt svar så er det bare å spørr om dere lurer på noe:)

Kom gjerne innom hjemmsiden min og vi bli veldig glade for poteavtrykk i gjesteboka :D

Hilsen Steinar

Kennel House Of Fun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Puddeldama :D

Jeg er veldig fasinert av puddel som rase. Har faktisk hatt en dverpuddel :D Kunne kanskje tenkt meg en stor puddel, og da til lydighet og AG. Tror ike jeg orker pelsstellet med klipp siden jeg ikke kleipper selv :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Puddeldama :D

Jeg er veldig fasinert av puddel som rase. Har faktisk hatt en dverpuddel :D Kunne kanskje tenkt meg en stor puddel, og da til lydighet og AG. Tror ike jeg orker pelsstellet med klipp siden jeg ikke kleipper selv ;)

Puddel er en super rase den også :D

Kjempe herlig gemytt. Veldig livlige.

Er en del pelsstell ja. Jeg får noen til å klippe hunden min før utstilling.

Ellers klipper jeg selv :D

Du blir fort vant til pelsstellet.

Men er jo veldig mye pelsstell med en stopuddel da :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
    • Hei, Av ren nyskjerrighet kan man blande en tispe kanindachs med en hann dvergdachs dersom begge er friske og har ingen skjulte sykdommer?    Vil det oppstå komplikasjoner eller hvordan er det? Si hun blir max 5 kg og han blir max 7,5 kg
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...