Gå til innhold
Hundesonen.no

Tigging

millemonk

Recommended Posts

Runar Næss ga meg en gang en "brobinding" mellom en slik ting som klikker og ulveadferd. Øvelsene vi lærer hunden vha klikker kunne betraktes som at vi lærer hunden en alternativ tigge-adferd som resulterer i at den får mat. Ikke nok med det, når vi faktisk både lar hunden tigge og belønner den for det (i form av at den utfører en øvelse fra vårt "ståsted") så viser vi en enorm lederstyrke - vi er så "dyktige" som ledere og jegere at vi t.o.m. lar undersåtten få lov å be om mat og lar den få mat! I Ulveverden foregår det visst mye tigging, og det godtas til en viss grad - såfremt det er ordentlig tiggeadferd (slik som valper gjør, krypende, smiskete, slikking i munnviker etc). Synes sånne betraktninger er knallartige - for sånn kan man også se på det!

Sånn i hverdagen, vel, en hund som sitter og sikler forventer jo å få mat i den situasjonen (er jo helt Pavlov). jeg synes det er ekkelt og har unngått at hunden skal forvente mat når menneskene spiser. Tigging ellers bryr jeg meg egentlig ikke så mye om - hvorfor i all verden skulle ikke hunden gjøre det? Den skjønner jo at det er mat ute og går - så dumme er de ikke - og det er helt naturlig at den er interessert i å få spise litt den og! Bare man kan styre det så er det jo greit - er enig med Akela der. Flatten har riktignok lært seg at legger han seg på god avstand så får han en godbit tilslengt i ny og ne. Når vi går til bords så går han og legger seg hvilket er hendig når vi har gjester. Basenjien er jo en litt annen sak. Hennes tigging består egentlig bare i å være i nærheten. Vi har en litt pinlig vane hos oss.. når vi spiser sitter basenjien gjerne på bordenden og venter på at vi skal bli ferdige. Når vi er klare får hun lov å slikke tallerkenene.. Det har vært praktisk - tallerkenskylling uten å måtte hive dem på gulvet... (ja, vi er litt late.. :) ) . Jeg tenker selv aldri over at det skulle være noe ekkelt med en nydelig liten anubis-figur som sitter sirlig og pent ved bordenden og ser ut i lufta med sine vakre sorte øyne (hun glor ikke på oss, sikler ikke, piper ikke, er helt stille for ellers blir hun jo sendt ned). Gjester kan ha et litt annet syn men (før hadde vi en tom saltbøsse, og jeg pleide å be basenjien å sende meg saltet og da trippet hun så pent mellom glass og tallerkner og bordpynt, hentet saltbøssa og ga den til meg, og så trippet hun pent tilbake og satte seg ned igjen på plassen sin. Det lettet ofte på bestyrtet stemning når vi hadde glemt at basenjien satt også "til bords" på en måte! Nå har jeg mistet saltbøssa.. men kunne kanskje ta opp den øvelsen igjen). Vi forsøker å huske på at basenjien skal være på gulvet når vi har besøk, (det er bare å be henne gå ned det) men det er ikke alltid så lett! Og jeg må innrømme at blir folk veldig opprørt av at hun sitter der på bordenden, så synes jeg faktisk litt dårligere om dem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Helst vil vi jo at de ikke skal oppleve noe vondt i det hele tatt, men det er vanskelig. Jeg tenker det viktigste er om hun, og du, kan leve med det ubehaget som blokkeringen gir. Hvis ikke tenker jeg at risikoen ved operasjon kan være verdt det. Det er ikke en sykdom å være gammel, men det gjør jo at alle plager blir verre og mer risikable både å ha og gjøre noe med, som oftest. Jeg håpet selv i det lengste at det skulle enten bli akutt alvorlig eller at de bare skulle sovne hos meg, men til slutt måtte jeg jo ta den vanskelige avgjørelsen for begge to. Likevel er jeg trygg på at det var riktig tidspunkt for begge. Jeg tror at du også har nok innsikt til at du vet når det er på tide, selv om det er en prosess på vei dit. Håper dere får litt mer avklaring denne uken.
    • Tusen takk Dette er første gang jeg har gammel hund, og jeg synes det er kjempevanskelig å vurdere livskvalitet. Hun er jo helt klart ikke den samme hunden hun var som ung, men jeg tror ikke hun har det så forferdelig at hun selv ville valgt døden over det livet hun lever nå. Samtidig er hun jo på et punkt der noe som egentlig bare er en bagatell potensielt kan bli en dødsdom, fordi hun ikke kan dopes ned. Man sitter jo her i en umulig situasjon der ingen av alternativene egentlig er noe alternativ... Vi skal tilbake til veterinæren på torsdag for å ta en ny ultralyd av hjertet, så får vi se hva dommen blir da.
    • Håper det gikk bra. Trist at hunder eldes og får helseplager. De skulle vart evig, sunne og friske. Folk har så ulike syn på hunders ubehag ifbm aldring. Noen mener det er dyremishandling å la en hund ha noen aldersdomsplager i det hele tatt, og avliver tidlig for å la hunden slippe. Andre mener det er grotesk å ikke la det (ofte) kjæreste familiemedlemmet få fullføre livsløpet naturlig. Jeg vet ikke hvor på den skalaen du befinner deg, så jeg vet ikke hva jeg skal si eller ikke si for comfort ang. evt. narkose.  Håper det går bra med dere ❤️
    • Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...