Gå til innhold
Hundesonen.no

Anskaffelse av Ettersøk/Redningshund


Roger

Recommended Posts

Guest Belgerpia

Kort spørsmål skal hjelpekorpset da ta monopol på og kunne drive førstehjelp som vi driver med? Nei vi lærer opp folk som går inn i både ambulanse og annen tjeneste. Jeg har spurt om råd og fått det jeg har trengt av råd egentlig. Har også fått noen oppdrettere nå jeg kan forholde meg til. Har også vært med en oppdretter på Norsk villmarksmesse i dag og kjøpt diverse at utstyr til en hund og syntes egentlig at det er greit og forholde seg til noen få personer så ikke rådene spriker alt for mye.

Har egentlig sagt takk for rådene her men valget har nå mest sannsynlig falt på en boxer jeg skal bruke. De ser litt kule ut og er ganske så lydig om de trenes riktig

Bra valg Roger!

Det skal du ha for B) - Boxer er ingen håpløs rase, den ser kul ut, den er - om den blir sosialisert og trent - en utrolig morsom rase, den er kvikk, den ser harmløs nok ut til at folk ikke blir redde...

Godt å se at du har brukt tiden og funnet en rase "midt på treet" :icon_redface:

Lykke til videre med valg av valp og trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 85
  • Created
  • Siste svar

Jaha, så en som har "nytt godt av" NRH`s kompetanse skal primært stå i en takknemlighetsgjeld overfor sin "læremester"?

Hva for slags holdninger i idealorganisasjoner er dette, da? :unsure:

Det primære skal vel være å hjelpe mennesker i nød. Hvordan fungerer samarbeidet mellom disse to organisasjoner per idag?

Jeg bare spør, av ren uvitenhet - og nysgjerrighet :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ligger et kvalitetsstempel i å være en NRH godkjent ekvipasje (husk - det er ikke bare hunden som godkjennes - det er faktisk ekvipasjen!). Hvis en hund har rundert et område uten funn, så skal det være 100 % sikkert at den bortkomne faktisk ikke er der og søket kan fortsette videre. Det kan ikke godtas slurv på noen som helst måte når det er alvor - at hunden gikk forbi, overså, ikke lette godt nok. Hele poenget er faktisk å hjelpe mennesker i nød. I en ettersøkssituasjon må man på en eller annen måte vite at hunden faktisk funker - at man ikke må gå etter for å sjekke, for da ville det vært bortkastet å bruke hund i utgangspunktet! Om det møter opp en tomsing med bikkja si' og sier at den er "trent" og det møter opp en NRH-godkjent ekvipasje, hvilken ville man bruke? Når et menneske er borte så setter man jo alle kluter til - dekke størst mulig område på kortest mulig tid - den "hjemmetrente" bikkja vil man ikke kunne stole på i den situasjonen - man ville være nødt til å gå etter den for å sjekke en gang til for man ville ikke vite om den var god eller om den bare tutler gjennom skauen i følge med eier..

Når det gjelder NRH trening, så er det faktisk slik at det er masse andre mennesker som deltar i treningen av din hund - du kan ikke være figurant for egen hund - og som det påpekes overfor - jeg hadde ihvertfall, for å si det rett ut, vært utrolig pissed hvis en som deltok i trening startet egen cowboy-virksomhet - spesielt hvis man også visste at bikkja ikke gikk bra nok!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fatter pointet ditt Tonje, om dette med kvalitetsstempel. Men si at jeg hadde en NRH-utdannet hund, og stod på deres beredskapsliste, ville det utelukke meg fra å hjelpe en annen organisasjon?

Jeg kan ikke svare for andre eller for hvordan det er i resten av landet, men her jeg bor er det en helt annen virkelighet enn hva man kan få inntrykk av i tråden her. Jeg er selv i sivilforsvaret og har vært med på flere leteaksjoner.

NRH og RK sammarbeider tett, også sammen med politiet, forsvarets hundepatrulje og sivilforsvaret. Ingen her i det lokale RK ville vurdert å trene en ettersøkshund for så å bruke den "solo" med RK. Det er folk i RK her som har godkjent ettersøkshund, men i leteaksjoner hvor det er bruk for hund, så går de med NRH - ikke RK. Som oftest er det en FIG-leder i Sivilforsvaret og en representant for politiet som organiserer leteaksjonen, er i kommando, og som bestemmer hvem som skal hvor. Noen områder er velegnet for hundesøk, andre kan områder kan være best egnet for manngard eller annen form for menneskelig leting. De som er med i RK som har ettersøkshunder, blir gående med NRH på de områder de får beskjed om av KO (dvs sivilforsvarets fig-leder + politiet rep.) Det er ingen form for "villvest" i en seriøs leteaksjon, ingen kan på eget forgodtbefinnende labbe ut og lete der de selv vil - dette styres av KO for å være sikker på at letingen er effektiv, dvs at man leter på de mest sannsynlige områdene først, for så å dra søket utover - også i forhold til observasjoner underveis eller info fra lokalbefolkning etc etc. Man må også selvsagt være sikker på at de forskjellige organisasjonene ikke leter på samme plass - det er jo bortkastede ressurser, og at leteområdene man er "ferdig" med er skikkelig dekket. Derfor bruker man også gps'er med sporlogg, som skal avleses av KO før man forlater en leteaksjon (I de tilfeller hvor den pågår i dagesvis, og man nødvendigvis må få seg litt søvn innimellom)

Selvsagt kunne du hatt en NRH-utdannet hund, og likevel hjelpe RK. Men det er ingen konkurranse mellom RK og NRH, alle på aksjonssted jobber for samme mål, og om hunden din skal være med på leteaksjonen, vil det ikke være effektiv leting om du skulle gå hundesøk på samme plass som feks RK gikk manngard. Dermed ville KO ha plassert deg i områder som skulle gjennomsøkes med hund, sannsynligvis sammen med NRH. Feks, i ett tilfelle vi hadde her, var det ei fra RK som gikk hundesøk sammen med NRH. Etter at hundesøkene (som gikk paralelt med andre søk, resten av RK var i et annet område) var ferdig, hadde hundene funnet spor, men ikke mennesket. Dermed ble det bedt om manngard i det aktuelle området, RK ble flyttet dit, og da gikk hun som hadde NRH-hund sammen med "sine" i RK, med hunden i kobbel - hundesøket var over.

Sånn som Roger fremstiller det - at han skal gå hundesøk i RK, omså mot NRH sin vilje høres helt sinnsykt ut. Jeg vet at sånn oppførsel her ville ført til at han hadde blitt sendt rett hjem av politi/sivilforsvar, og det hadde nok blitt vurdert utestengelse fra lokal RK-avdeling. Poenget er ikke hvem som finner, men at søkene er seriøse, effektive og samordnet av KO - slik at det totalt sett er størst mulighet for at NOEN finner savnede.

phuu...klarte ikke sitte på fingrene mine lengre.

mvh

HeliX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første har ikke NRH dekning i langt nær alle fylker. De har også hatt leteaksjoner hvor absolutt INGEN fra NRH har stilt. Og i de gangene de har stillt har de en mobiliseringstid som ikke ligner på noen ting.

RK har faktisk kompetanse på hund. Vi har hatt en del ekvipasjer før. Er hunden godkjent kan du faktisk bruke den uten en hel ekvipasje i ryggen. Du skal godkjennes hvert 3 år for å kvalitetsikre hunden og eiern.

Det er mange som uttaler seg som verdensmestere her men jeg sitter faktisk som nestleder i RK hjelpekorps.

Jeg har også snakket med korpsledern om dette og han var også positiv til det.

Om NRH vil stille seg på bakbena så de om det.

De som sier at vi har gps har ikke fått med seg at vi går etter god gammeldags navigasjon. Kart og kompass og avless posisjon og gi den til KO.

Hvs dere ikke har vært med på en leteaksjon selv så ikke uttal dere det høres bare dumt ut for de som faktisk vet hva det innebærer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

RK har faktisk kompetanse på hund. Vi har hatt en del ekvipasjer før. Er hunden godkjent kan du faktisk bruke den uten en hel ekvipasje i ryggen. Du skal godkjennes hvert 3 år for å kvalitetsikre hunden og eiern.

Noen spørsmål til deg Roger :

Hvilken kompetanse har Røde kors i å trene opp redningshunder? Hvem lærer dem opp - har dere instruktører i faget redningshund? Hvor blir de utdannet ?

Ekvipasjer ? Hva slags ekvipasjer har dere hatt før ?

Hva mener du med en "ekvipasje i ryggen"? Er det "en patrulje i ryggen" du mener ? Du kjenner visst ikke begrepene i Røde kors særlig godt? Var det nestleder du var?

Hvor er det man godkjenner hvert 3 år ? I Røde kors? Med hund?

Dette var nytt for meg.

mvh Edith Piaf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som sier at vi har gps har ikke fått med seg at vi går etter god gammeldags navigasjon. Kart og kompass og avless posisjon og gi den til KO.

Hvs dere ikke har vært med på en leteaksjon selv så ikke uttal dere det høres bare dumt ut for de som faktisk vet hva det innebærer

Vel, hvis det er meg du sikter til - som du sannsynligvis gjør, siden det var jeg som dro inn gps - så les innlegget mitt en gang til - se hva jeg starter med: "Jeg kan ikke svare for andre eller for hvordan det er i resten av landet, men her jeg bor er det en helt annen virkelighet enn hva man kan få inntrykk av i tråden her."

Jeg har vært på leteaksjoner selv og vet hva det innebærer - så hvis det høres for dumt ut så bør vel du, på 21, komme nordover og lære både nrh, rk, sivilforsvaret, politiet og forsvaret her oppe hvordan det egentlig skal være - du vet jo tydeligvis bedre enn de som har drevet med dette i 10-20-30 eller 40 år. Og joda, rk bruker også gps her oppe i nord, flere i hver patrulje var inne i KO og fikk avlest sporloggen sin før de "tok kveld". Men det at jeg har opplevd det og sett det med mine egne øyne er vel sikkert bare tull og er for dumt, for du med dine 21 år og nestleder i rk vet vel bedre....... :rolleyes:

mvh

HeliX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav
Det er mange som uttaler seg som verdensmestere her men jeg sitter faktisk som nestleder i RK hjelpekorps. Jeg har også snakket med korpsledern om dette og han var også positiv til det. Om NRH vil stille seg på bakbena så de om det.
Jeg vet ikke om jeg skal le eller gråte, Roger, sansynligvis er det siste mest på sin plass. Det har øyensynlig ikke gått opp for deg at de svarene du har fått i hovedsak kommer fra folk med lang erfaring både fra administrativ og operativ redningstjenste. Mange er hundeførere med lang erfaring fra NRH eller annen redningstjeneste. At du til stadighet framhever din "stilling" som nestleder i et lokalt redningskorps imponerer meg lite. Det tror jeg også er tilfelle for flere av deltakerne i denne diskusjonen. Når du skriver at "Om NRH vil stille seg på bakbena så de om det." så stiller jeg meg litt undrende til utsagnet ditt. Det er så vidt jeg vet bare to organisasjoner som har mandat til å godkjenne redningshundekvipasjer i Norge. Røde Kors er ikke en av dem.

--

Per Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rk godkjenner ikke hundene nei. De skal godkjennes hvert 3 år dette skal også føreren.

Når en hund først er godkjent for ettersøkning og man skal ut på leteaksjon kan man faktisk bruke bikkja uavhengig av om det skal stå RK NRH Norsk Folkehjelp Sivil forsvaret Redningskorpset eller hva du vil skrive på dekkenet bikkja skal ha.

KO vil koordinere både Hjelpekorpset og hundene. For og gi et eksempel vi hadde en leteaksjon hvor jeg gikk som hjelpekorps vi fant en sekk..... Vi kaller ikke opp NRH, vi får beskjed om å ikke røre sekken så sender KO inn en bikkje som blir omdirigert for å snuse på denne sekken.

Ellerså har vi en annen episode med en suicidal person. Bilen var parkert på venstre side av veien men vi fikk kun lov å gjennomsøke høyre selv om vanlig logikk sier at man ikke parkerer på venstre side av veien for å gå over på høyre. Etter 5 timer kom endelig ekvipasjen fra NRH. Da hadde denne personen allerede fått utført det denne personen ville gjøre.

Et søk i et relativt avgrenset område med en hundefører og hund som er i RK syntes verken jeg eller korpsledern er noe problem. Er hunden og hundeførern godkjent er det vel samme f.... hva som står på dekkenet vel?

At NRH og sivilforsvaret er de eneste som kan godkjenne er greit nok men da må de også forvente at noen kanskje også vil bruke hunden i andre etater?

La oss si at jeg jeg skulle holdt meg i NRH da.... Skulle RK da bli sure på meg fordi jeg har lært førstehjelp hos dem og mest sannsynlig ville tatt med meg den lærdommen innn i NRH?

Det er ikke ubetydelig summer som er blitt på å utdanne meg innen RK heller.

Men for og se mere objektivt på det har jeg sittet en god del sanitetsvakter hvor vi har en pris på 250 kr per mann. Så de pengene er nok tjent inn igjen.

Det offentlige betaler også for redningsaksjonene og jeg tror det er kompensasjonen NRH tenker på. Den kommer per organisasjonsmedlem du har ute.

Men hvis penger er eneste motivet for NRH så må de virkelig vurdere om de skal omtales som en Ideel organisasjon eller om de skal omtales som hvilken som helst annen næringsdrivende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

<_< Hvilken hund du velger er , mer opp til hvor flink du er som læremester. At du har et formål som å utdanne den til redningshund, er flott det. .-). Som redningshund har både schæferhunden og rottweileren utmerket seg, så det blir på en måte personlig smak og behag. Selv har jeg som hundefører hatt schæferhund, rottweiler er nok en rase som krever at du er strukturert og er flink til å sette tydelige grenser. Den er nok en mer krevende hund å ha enn en schæferhund. Noe å tenke på. Når det gjelder andre raser så har jeg en retriever som godkjent redningshund ettersøk og trives utmerket med den. Retrieverne har den fordelen at de er glade og omgjengelige, i forhold til mennesker, de er i tillegg genetisk glade i å løpe ut og søke. Dette er egenskaper som er kjekt å ha i bunn , når man skal utdanne en redningshund. Man får mye gratis. Når det gjelder schæferhunden og rottweileren så er dette hunderaser som i utgangspunktet er avlet fram for å vokte, noe man må ta med i beregningen når man har dem. Men bevares, man trenger ikke " å gå over bekken etter vann" reise til Sverige for å finne seg en brukbar schæferhund til bruk som redningshund. Bare så det er sagt. Merkelig egentlig jeg , m flere som bruker hundene våre aktivt og har hatt flere godkjente hunder blir på en måte "nedstemt" og ikke hørt når det gjelder dette merkelige fenomenet. reis til Sverige bullsjitt sier jeg da, mulig at det kommer av at jeg m flere bor så langt vekke fra Svenske grensen , og at vi i luftlinje er nærmere England ikke godt å si. For å si det sånn vi har klart oss godt med det man har. Hvis du lander på schæferhund, så er det viktigste helsen, mentaliteten , ta en runde rundt og se på kull ikke kjøp fra den første og beste. Lykke til

mvh

Hildur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...