Gå til innhold
Hundesonen.no

Anskaffelse av Ettersøk/Redningshund


Roger

Recommended Posts

Sant, Belgerpia - en av de beste redningshundene jeg har kjent, var av en retrieverrase som helt tilfeldig var med på et "morokurs" og ble headhuntet av instruktøren, som tilfeldigvis også drev med redningshund. Den drev det veldig langt, og eier lærte også et tonn. Men hunden var uansett en vennlig sjel, hadde den ikke blitt redningshund ville den nok hatt et like hyggelig liv utenom - fordi den var sosial og grei. Men som redningshund hadde den et stort pluss i det at den var "uutslitelig" mentalt, og fordi den aldri blunket under noen miljøpåkjenning - enten det var "gærninger" eller helt hinsides miljø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 85
  • Created
  • Siste svar

Schæfer for eksempel blir kalt kongen blant tjeneste hunder men jeg tror kanskje det har noe å gjøre med at den er den mest utbredte.

Må arestere deg litt her. Det er en grunn til at Schäferen er så populær, den er som poteten den kan brukes til det meste. Den har ikke bare blitt populær ved å vise seg frem, da var det nok flere raser som hadde ligget like høyt, om ikke høyere. Nok om det.

Henger på Akela, Belgerpia, Cl mf. her inne ang råd og veiledning. Malle er ingen førstegangs hund, om du nå velger å gå for den rasen, så bør du ha et godt støtteaparat rundt deg. En bekjent av meg fikk en malle for to år siden, den var av typen ekstrem malle (avlet på tjenestehunder fra det store utland). Ingen så noen problemer med at denne personen skulle få seg en slik hund, da personen har hatt noen hunder og er en dyktig fører. Desverre ble mallen hakket for mye for. Den er i samme hjem, men sliter litt med å få på plass hverdagen sammen. Ergo lite av den treningen de egentlig kjøpte han til.

Jeg tror ingen her vil deg noe vondt. De vil du skal tenke!

En historie til. Jeg har trent i redningshundmiljøet, og denne helgen var det min tur til å bli gravd ned i snøhule. Første hund ut var en diger rottis. Han kom dundrene over hodet på meg, fant meg og gravde som om hadde en viss en i rompa. Når han kom frem, begynte han å halse! Han trakk seg ikke unna, slik de bør gjøre, neida han sto med det gedigne hodet inne hos meg og halset rett i øra mine mens spyttet sprutet. Enden på den visa var at jeg ble livredd for å ligge figurant for den hunden. Han gjorde meg ikke noe vondt fysisk. Men poenget mitt var at jeg var frisk, ved godt mot, hundevant mm men ble fortsatt livredd. Hvordan jeg ville ha taklet det i skogen med svakt hjerte aner ikke jeg... Nå er vel ikke dette noe vanlig, men ilusterer litt dette med store "skumle" hunder ute på redning i skogen. Folk er jo kanskje alt redde eller som mange sier ikke vil bli funnet, og da å få en diger hund etter seg gjør neppe saken noe bedre. Som Akela sier, en redningshund skal stå i mot det meste, uten å gå i forsvar.

Lykke til med valget ditt :D

Mvh

Margrete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da får vi håpe du er aldri går deg vill forde det er mange rottiser i redningshundmiljøet. Men du kan jo presisere før du blir borte at du helst vil bli funnet av en puddel.....

Jeg vil også påpeke at du var ved fin helse der du var. Om du var kald, sulten, våt, nedkjølt også videre hadde du kanskje gitt litt mere blaffen i om det var en mus eller rotte som fant deg, bare du ble funnet.

Det bli å reddet kan vi desverre ikke legge 100% til rette for. Tenk om personen har hundskrekk? Da hjelper det ikke uansett hvilken bikkje som finner deg.

De personene som ikke vil bli funnet gjør egentlig et ganske bevist valg. Hvis de er ved sine fulle fem (les ikke psykriatisk pasient) hvorfor skal vi da på død og liv finne de?

Nei du får ta med deg skiltet ditt, ''Jeg vil ikke bli funnet av en rottweiler, jeg venter på en schæfer takk'' skiltet ditt neste gang du skal på ut på tur.

Du må huske at og være markør og den virkelig tingen skiller seg veldig mye fra hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav

Du har fått mange gode svar her inne, Edith P, akela, Belgerpia og Margrete for bare å nevne noen. Jeg synes ikke du skal fokusere så mye på rase men på arbeidslyst og atferd. Det er klart at både schäferhund, rottweiler og malinois er utmerket som brukshunder, men det er i de senere årene kommet mange andre raser som er verdt å vurdere. De kan på mange måter være "enklere" å håndtere enn de tradisjonelt brukte rasene. Jeg vil som flere andre i denne tråden anbefale deg å ta kontakt med Norske Redningshunder. Det finns mange raser der som er godkjente redningshunder og vær ikke redd for å tenke litt utradisjonelt :D

--

Per Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen vil bare ikke ha hjelp. Da får det gå som det vil gå, jeg håper det går bra!

Trist, men sant... Heldigvis finnes det mange hyggelige rottiser som kan finne meg, bare ikke av de som er trent til å bite og har sterk forsvarslyst (siden jeg kanskje ikke er ved mine fulle fem og velger å gå på eier). Jammen meg, er det en og annen puddel å, uten løveklipp. *sette seg hardt på hendene sine igjen*

Mvh

Margrete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det bli å reddet kan vi desverre ikke legge 100% til rette for. Tenk om personen har hundskrekk? Da hjelper det ikke uansett hvilken bikkje som finner deg.

De personene som ikke vil bli funnet gjør egentlig et ganske bevist valg. Hvis de er ved sine fulle fem (les ikke psykriatisk pasient) hvorfor skal vi da på død og liv finne de?

Fordi de kanskje er kriminelle, er til fare for andre, kanskje noen til og med er glade i de som ikke vil bli funnet (selvmordskandidater), døde hvor pårørende kanskje vil gi en verdig begravelse. Hva du gjør i redningstjenesten skjønner jeg ikke, for det hører med en god porsjon empati i denne jobben. Her er ditt arbeid vel så viktig som hundens. Og by the way, har du hals på dyret ditt, skal hunden trekke seg _vekk_ fra funnet. Det var det som skremte meg. Har blitt "funnet" av halsende malle og schäfers, gikk fin fint det, for de gikk et par meter vekk fra meg.

Du må huske at og være markør og den virkelig tingen skiller seg veldig mye fra hverandre.

Markør? Trodde det het figurant jeg...

hmfr at jeg gidder.. *setter seg på hendene og blir der*

Mvh

Margrete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sjøl en gang vært administrativ leder i et hjelpekorps, sammensatt av både unge og eldre medlemmer, og denslags holdninger som dine, Roger... dét hører ikke noe sted hjemme.

Du avslører også veldig dårlige kunnskaper om hund gjennom det du skriver. Vi som faktisk HAR trent redningshund, og vært figurant utallige ganger, vet akkurat hva Margrete sikter til - og er enige. Det koker selvsagt ned til både hundemateriell og trening av det, og der finnes det dessverre endel eiere som liker hunder som de tror det er "litt tak i", og bevisst eller ubevisst forsterker det.

Bare det at du skriver at du alltid er aktiv og på farten inn og ut, borger for at du ikke trenger noen vaktsom malle... du trenger en hund som ikke ser med de øynene på folk, og som tåler mye, og LIKER folk uansett.

Du trenger også en hund som tåler at du feiler med den, siden du virker relativt lite mottakelig for råd. Hvis det skulle hjelpe, så er det nokså mange digre, barske mannfolk som vil si nøyaktig det samme som oss jentene her inne... denslags har også vist seg som en faktor med endel unge menn, har jeg sett på kurs før...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Jeg har sjøl en gang vært administrativ leder i et hjelpekorps, sammensatt av både unge og eldre medlemmer, og denslags holdninger som dine, Roger... dét hører ikke noe sted hjemme.

Du avslører også veldig dårlige kunnskaper om hund gjennom det du skriver. Vi som faktisk HAR trent redningshund, og vært figurant utallige ganger, vet akkurat hva Margrete sikter til - og er enige. Det koker selvsagt ned til både hundemateriell og trening av det, og der finnes det dessverre endel eiere som liker hunder som de tror det er "litt tak i", og bevisst eller ubevisst forsterker det.

Bare det at du skriver at du alltid er aktiv og på farten inn og ut, borger for at du ikke trenger noen vaktsom malle... du trenger en hund som ikke ser med de øynene på folk, og som tåler mye, og LIKER folk uansett.

Du trenger også en hund som tåler at du feiler med den, siden du virker relativt lite mottakelig for råd. Hvis det skulle hjelpe, så er det nokså mange digre, barske mannfolk som vil si nøyaktig det samme som oss jentene her inne... denslags har også vist seg som en faktor med endel unge menn, har jeg sett på kurs før...

TAKK Akela :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å jobbe i redningstjenesten så kreves det en del empati ja. Selvmordskandidater er som regel døde før vi finner dem dersom de VIRKELIG er selvmordskandidater. Resten vil bare ha hjelp der det offentlige har feilet i å plukke dem opp. Men nå sa jeg de som var ved sine fulle fem og ikke psykriatiske pasienter. Jeg vil jo si om du er en selvmordskandidat burde du kanskje være underlagt psykriatrien?

Nå sitter jeg tross alt som nestleder i et korps. Skal du klare denne jobben må du ha en galgen humor innimellom. Så lenge det er i redningstjenesten internt. I.e skal ikke ut på samband eller forann pårørende eller lignende.

Jeg er 21 år i fast jobb egen bolig egen bil etc etc etc. Jeg har klart meg nokså godt her i livet og mener jeg er fornuftig nok til å vite hva jeg begir meg inn på.

At resten av dere er uenige får så være. Jeg mener jeg har et nettverk rundt meg som også er kapable til å hjelpe meg om ting skulle skli ut.

Basenji som jeg også har hatt er heller ikke noe førstegangshund sier de. Men bedre førstegangshund tror jeg ikke jeg kunne fått. Men da var det også mange tordnende pekefingere. Men det gikk stort sett greit. Mere harmonisk og rolig hund skal man lete lenge etter.

Jeg tror det er vanskelig for noen utifra et forum og si at du passer til den og den hunderasen du skal kjenne personen og familie situasjonen veldig inngående før du sier noe sånt noe med skråsikkerhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder malle og hva slags eier de måtte passe til, så ER det faktisk lett å være skråsikker :D

De er forutsigelige, avlet med et spesifikt mål for øye, og er faktisk "verre" enn en bruksschäfer fordi de er så belgerraske i oppfattelsen. Og jeg kjenner da brukskenneler som ikke selger til nybegynnere heller, eller folk uten anbefaling fra en annen valpekjøper av dem... og det har nok sine grunner.

Den største oppdretteren kalte dem i sin tid for "udyrene" sine, mens de andre belgerne var "skjønnhetene". Og det var ikke uten grunn.

Når det gjelder basenji, så er det en liten hund, som heller skyr unna folk - og er ganske mer passiv-aggressiv HVIS det skulle gå galt. Hunder som maller og bruksschäfere har ofte sterk nysgjerrighet, og stor hang til å jage unna det som ser truende ut - eller som de måtte synes de ikke hører hjemme der. Heldigvis havner de ofte ikke i så feil hender. Men se på rottweiler, der mange kommer på "vidvanke" - og der ser du resultatet i media, dessverre. Jeg har da sett de teiteste førstegangseiere likevel ikke få problemer når de skaffer seg basenji, men jeg ser hvordan det kan gå når folk får for mye brukshund.

Det er en ENORM forskjell, som jeg ser at du fremdeles ikke fatter.

Jaja, du finner det tidsnok ut.

I rest my case.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, håndsittingen nytter ikke lenger selv om jeg vet at en slik person som Roger synes å være, ikke tar til seg annet enn det som støtter hans forhåndsoppgjorte mening.

Vedr basenji - Roger har vist både i denne tråden og i innlegg under "min rase" og spørsmål om basenji, en aldeles imponerende mangel på basenji-kunnskap. Det er desverre ikke unikt blandt basenji-eiere men gjør det ikke mer akseptabelt av den grunn. Jeg skulle likt å sett hans "rolige og harmoniske" basenji som han altså fikk da han var 11 år gammel.. Brorparten av de rolige og "harmoniske" basenjiene, er de resignerte basenjiene - de som har kuttet ut omverden og lever inni sin egen verden - gud veit om de er lykkelige inni der, jeg håper det for prosessen som har fått dem dit er til å gråte av.

Å lære en basenji 2 kommandoer er aldeles ingenting - hvorfor kan den ikke mer? Hvorfor er det "innekommando" av type gi labb? Kan den disse kommadnoene ute også? Kan den på plass? Kan den innkalling? Basenjier kan lære en masse de - min basenji kan ca 30-40 øvelser og har 100 % innkalling, også under jaktsituasjon, såfremt det ikke er andre hunder tett innpå.. der har jeg måttet melde pass. Det jeg vil frem til er at å ha hatt basenji - og skjønt så lite av den - er erfaring som har null, zero, zilch, nada verdi som kunnskap i forhold til redningshunder. Basenjierfaring er for det meste helt irrelevant i forhold til det!

Nå har tilfeldigvis jeg også en fortid innenfor redningshunder (riktignok den gangen det het Foreningen Norske Lavinehunder - og jeg trente med flattene mine) og vet litt om det der. Å skulle ha en kombinert redningshund og en hund som kan virke "litt avskrekkende", er selvmotsigende. De som skal finnes ved en ettersøk skal IKKE skremmes til døde av hunden - om de er hunderedde så er det desto viktigere at hunden ikke oppfattes mer skremmende enn "nødvendig". Margretes eksempel med en rottweiler som halser rett opp i trynet ditt er et typisk eksempel på en hund som neppe blir godkjent med den oppførselen der. Det er også viktig å være klar over at fører er ikke alltid med hunden - det er jo kun under spor. Både under feltsøk og spesielt rundering, jobber hunden alene - fører er ikke med. Så det er enormt viktig hva hunden gjør når den gjør et funn og hvordan den påviser det. (Personlig ville jeg som eventuelt bortkommet absolutt foretrekke en hund som bruker bringkobbel fremfor en med halsmelding! Men både politiet og militæret krever halsmeldings såvidt jeg vet, men deres hunder har joo gså litt diverse andre oppgavetyper enn den "rene" redningshunden).

Ellers så undrer jeg meg over at Roger kan være nest leder - de må da være inderlig i beit for folk der sånn? Så jo den gangen i FNL de som var med av "feil" grunner og med "feil" hunder - de som drømte om å måtte stikke fra jobben for de skulle hentes i helikopter for å dra ut på søk, de skulle være helter og viktige og bikkja og dette med redningshund var bare et middel for å nå målet, de hadde selvfølgelig schäfer, rottis eller dober - retriever var jo for puslete for dem. Jeg så bare menn med slik holdning, sånne som tydeligvis ønsket å være tøffe men som ikke hadde det iboende i seg selv og som søkte "staffasje" for å gi det inntrykket allikevel.

Hvis man virkelig ønsket seg en redningshund, og skulle velge ut en hunderase for å oppnå det, så ville man valgt en hunderase som ga størst sannsynlighet for det. Jeg hadde valgt retriever eller en springer - en flat av rolig type eller en livat labrador. De har en rekke egenskaper i seg selv som man ville få gratis og slippe og lære dem. Å finne et menneske er i seg selv så stor belønning for disse ekstremt menneskeglade hundene at det kreves ikke så mye av figuranten vedr belønning, de tåler en masse tomslag uten å gå lei hvilket sparer inn på mengde figurant-trening, de er svært robuste og derfor lettere å få til å tåle uvante omgivelser og de er naturlige apportører (himmel som vi slet med apporten på en del av hundene..) - sannsynligheten for å lykkes vil være større enn med andre raser som man må direkte lære feks apport (jaja - belgerfolk, schäferfolk etc - bare slakt meg - men husk jeg sier ikke at disse hundene ikke egner seg, bare at det er litt mer jobb..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er velkommen til å komme og hilse på den rolige og harmoniske basenjien. Watzikamas Pinto. Oppdretter Anne Modal. Er også bilde av den på basenji.org da han er norsk champion.

Han er overhodet ikke trukket inn i sin egen verden, han er alltid borte og hilser på besøk og har til dags dato aldri bitt.

Du er selfølgelig velkommen til å hilse på om du ikke vil tro meg på ordet.

Er ikke i FNL eller hva du kalte det jeg er nestleder. Er nestleder i Røde kors hjelpekorps. Kanskje jeg skal ha en bikkje som er ferdig utdannet redningshund før jeg prøver og smyge meg inn som nestleder der også?

Og si at de er inderlig i beit for folk blir feil. Vi har nok av folk og velge av. Men som sagt det er bra gjort og klare og dømme noen ut av noen linjer på et forum!

Kan vel ikke annet en gratulere de som har klart og beherske dette :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel - etter å ha lest hele tråden: Roger, det er ikke rart noen gjør seg opp kjappe meninger om deg når du starter en tråd for å spørre om råd, mens du tilbakeviser alle gode råd du får som ikke stemmer overrens med din opprinnelige mening eller plan.

Du vet det kanskje ikke, men det er mange meget dyktige hundefolk som prøver å gi deg gode råd - hvor du flott avføyer alle sammen - for du trenger vel ikke lære så mye, du har jo lært en basenji både sitt og gi labb - og i tillegg har du en bestefar som har hatt hund...velvelvel, hva kan vel du ha å lære??

I rest my case og setter meg på hendene mine.

mvh

HeliX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*klippe*Er ikke i FNL eller hva du kalte det jeg er nestleder. Er nestleder i Røde kors hjelpekorps. Kanskje jeg skal ha en bikkje som er ferdig utdannet redningshund før jeg prøver og smyge meg inn som nestleder der også? *klippe*

Foreningen Norske Lavinehunder (FNL) var det Norske Redningshunder (NRH) het før de skiftet navn til NRH. Er jo litt greit å få med seg historien rundt organisasjonen;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav

Kjære Roger.

Du kommer sikkert fortsatt til å gjøre en fin jobb som nestleder i ungdommens røde kors. Jeg synes du bør vurdere om ikke NRH og URK utfyller hverandre på hvert sitt felt og at det kan være lurt å sette kreftene dine inn på et av de. Siden du nå engang har et lederverv der du er, er det kanskje ikke så dumt å satse på å utvikle deg der?

--

Per Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk men jeg sitter ikke i ungdommens røde kors jeg sitter faktisk i hjelpekorpset som nestleder......

NRH har en utrolig lang response tid i forhold til vår og vi sitter der og venter på de. Med en redningshund kan vi gå inn med en gang uten å være redd for å øddelegge spor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kanskje lurt og prøve og ta til seg rådene du får og tenke gjenneom dem?

Ikke bare legge dem i glemme skuffen :rolleyes:

Lurer selv på noe ang detta...

Ser at det står at de fleste hunder bare var vanlige familie hunder som begynte med det for gøy...

Nå har ikke jeg sånn kjempe erfaring, men jeg har fått følsen av at Brner sennendener en veldig rolig og snill hund(rett meg om jeg tar feil :( ). Kunne den egne seg som redningshund eller er den helt uegnet? Jeg "stjeler" med meg Dennis(Bikja på avataren)hjem innimellom som er en blaning av Berner sennend og belgisk fårehund. Og makan til snillere hnd har jeg aldri møtt, han lyder alt og alle og ville aldri gjort en flue noe en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk men jeg sitter ikke i ungdommens røde kors jeg sitter faktisk i hjelpekorpset som nestleder......

NRH har en utrolig lang response tid i forhold til vår og vi sitter der og venter på de. Med en redningshund kan vi gå inn med en gang uten å være redd for å øddelegge spor

Nå ble jeg litt forvirret her.. Ønsker du å trene redningshund med NRH, eller ønsker du en hund du kan bruke i RK uavhengig av NRH? Det blir ikke bestandig sett så blitt på om du trener med NRH for å bruke hunden "privat" med RK..Dette kommer sikkert annpå fra lag til lag da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet det sjeldent blir sett blidt på. Men når NRH faktisk er de eneste som kan godkjenne må det nesten bli sånn. Om det skal bli konkuranse mellom to typer redningstjenester som faktisk samarbeider er det trist.

Greit nok at vi får som regel kompensasjon etter hvor mange vi har ute i felten og det går til de forskjellige etatene.

Men Skulle da hjelpekorpset nektet og lære NRH førstehjelp og tatt monopol på det? Jeg er heldigvis av typen som takler om folk blir sure på meg.

Om jeg vil trene en redningshund men ikke bare bruke den i NRH må jeg da få lov til det. De har jo ikke akkurat tatt patent på rasen hund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav
Takk men jeg sitter ikke i ungdommens røde kors jeg sitter faktisk i hjelpekorpset som nestleder......
Beklager, da er nok bare jeg som oppfatter argumentasjonen din som noe umoden ....

Jeg synes du har fått mange gode innspill som tilsynelatende ikke når innenfor "skinnet" ditt. Jeg lurer derfor på hvorfor du egentlig gidder å diskutere siden du øyensynlig vet best selv? M h t ditt siste innspill om å skumme fløten fra NRH sin erfaring og kompetanse vedrørende trening og bruk av redningshunder for så å benytte den i en organisasjon som verken har tradisjon eller kompetanse på den slags oppdrag - du ser ikke det etisk forkastelige i hva du legger opp til? For dersom du ikke gjør det, burde du absolutt ta en tur innom tenkeboksen.

--

Per Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så da skal et lite hjelpekorps nå begynne å rykke ut med egen hund, trent av en nybegynner som er allergisk mot å ta imot råd fra folk som faktisk har deltatt i redningsaksjoner med hund i vettug regi - fordi han mener at "han kan bedre og raskere", og det gjerne med en hund som skal være litt barsk og vaktsom i tillegg fordi "det er så stilig"?

Blir nok bra det...

Det er artig å se hvordan en liten kar som Roger klarer å skyte seg selv både i hode og føtter, og bare leve opp til alle fordommer mot unge kjekkaser som er født verdensmestre :P

For å si det sånn, Roger'n: Det er de linjene du selv skriver som er så fullstendig avslørende, at jeg forøvrig håper noen med kontakter i NRH i din distrikt - som er her inne og leser - vil advare dem mot deg, at du planlegger litt privat cowboyvirksomhet gjennom å lære litt av dem, og så bruke det på egenhånd, helt uten praktisk erfaring med hundearbeid.

For NRH vil vel neppe være særlig interessert i å begynne å lære deg ting, for så å risikere å få skylda når du gjør noe lite gjennomtenkt på egenhånd - og så kommer til å henvise til at "ja, men det var NRH som har lært meg opp"......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du roger? jeg lurer liksom på, hvorfor startet du tråd , hvor du spurte om råd og veiledning og hjelp? når du bare tilbakeviser alle rådene du får?

det er et stort mysterium for meg at du kan gjøre dette, hadde jeg ikke kunnet noe om ett emne og spurt om det var noen som hadde noen innspill, så hadde jeg ikke tilbakevist alle påstandene...

Så du mener at NRH, ikke skal kunne bestemme noe over hunden og hva den brukes til? og at du skal bruke den på eget initiativ og at de ikke skal ha monopol på hunden?

etter det jeg har hørt på hundehytta( treningsstedet i horten, som har fått en redningshund godkjent av nhr for noen mnd siden) :P er at man må¨jobbe med NRH, og si seg villig til å møte opp noen ganger i året med hunden...

men avslutter med det jeg startet med, hvorfor spørre om hjelp når man virker som om man er orakel selv?

eller er det meg som har missa noen vesentlig poeng i denne tråden her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kort spørsmål skal hjelpekorpset da ta monopol på og kunne drive førstehjelp som vi driver med? Nei vi lærer opp folk som går inn i både ambulanse og annen tjeneste. Jeg har spurt om råd og fått det jeg har trengt av råd egentlig. Har også fått noen oppdrettere nå jeg kan forholde meg til. Har også vært med en oppdretter på Norsk villmarksmesse i dag og kjøpt diverse at utstyr til en hund og syntes egentlig at det er greit og forholde seg til noen få personer så ikke rådene spriker alt for mye.

Har egentlig sagt takk for rådene her men valget har nå mest sannsynlig falt på en boxer jeg skal bruke. De ser litt kule ut og er ganske så lydig om de trenes riktig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg vil trene en redningshund men ikke bare bruke den i NRH må jeg da få lov til det. De har jo ikke akkurat tatt patent på rasen hund?

NRH har ikke patent på rasen hund ( hva nå det måtte bety...), men NRH er en av to organisasjoner som driver med opplæring og redningsarbeid med hund som verktøy for å finne savnede.

Hvis du blir medlem i NRH, og det må du for å få lov til å følge utdanningen og kanskje en dag klare godkjenningskravene, så er du også forpliktet til å følge NRH sine retningslinjer, hundeførerinstrukser og vedtekter.

Det kan jeg ikke helt se at du gjør ved å trene hunden din i et NRH miljø, for så å bruke hunden i Røde kors.

Og hvorfor skal du gå med hunden i Røde Kors? De har ingen kompetanse på hund.

Og hvordan skal du gjøre det sånn rent praktisk?

Som godkjent hundefører så er man forpliktet til å stille opp på leteaksjoner når man kan.

Så når NRH `s BA ( beredskapsansvarlig) ringer deg for å alarmere om en leteaksjon, så skal du da si nei? Da vil du ganske fort ryke ut av beredskapslista ( hvis du alltid sier nei til å stille opp). Og hvis du ikke er /har tenkt å være på beredskapslista hva skal du så med en redningshund?

Ok- du sier nei til å stille opp for NRH på en leteaksjon - ditt valg. Hvordan tror du dine lagkamerater som har lagt ned mange hundre timers arbeid med deg og DIN hund, føler dette?

Tror du de vil føle seg en smule lurt?

Det er en svært "farlig" tanke du her er ute med, og jeg vil på det sterkeste anbefale deg at du følger NRH`s retningslinjer og stiller opp på leteaksjoner for den organisasjonen som faktisk har lært deg og hjulpet deg fram til en godkjent hund (hvis du klarer godkjenningskravene da).

I vårt distrikt er røde kors svært bevisste på hva som er deres oppgaver og medlemmer der tar ikke med egne hunder på leteaksjoner. De vet at NRH har kompetanse på hund og ser hvor de har sin kompetanse - det kalles samarbeid.

Vi har og har hatt med mange fra Røde kors som når de vil begynne å trene med hund, melder seg inn og trener og følger leteaksjoner som HF fra Norske redningshunder. De ser at det er i den organisasjonen man hører hjemme når man har valgt å satse på å bruke hunden til søk.

Hvis du er fornøyd med å være i Røde kors, og ikke kunne tenke deg å representere en annen organisasjon, så synes jeg du skal la være å melde deg inn og heller ikke trene med NRH.

Kjøp deg gjerne en hund, og ha den som turkamerat - men IKKE ta den med på leteaksjoner. Da kan den/du fort komme opp i vansker ved å la andre tro du har en godkjent hund.

De eneste hunder som har noe å gjøre på en leteaksjon er de som er GODKJENT og trente for å takle dette!

De som ikke ser/forstår dette røper jo egentlig at man ikke har peiling på hvordan man bruker hunden for å finne savnede. Og ikke minst, man røper manglende lojalitet og fellesskapsfølelse.

Og er det noe man i NRH vektlegger er det nettopp dette med lojalitet og felleskap.

Man må det, fordi man i hundrevis av timer, år etter år, løper rundt i skog og mark og er figuranter/markører for andres hunder.

Og andre på laget har brukt hundevis av timer for at du og din hund skal bli godkjent. Dette er NRH i et nøtteskall.

mvh Edith Piaf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...