Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan sele har dere? -bilde?


Renate A

Recommended Posts

  • Svar 64
  • Created
  • Siste svar

Hva skjer den dagen sela ikke er med? Vil ikke dyret bli funnet? Eller kjører du hjem for å hente sela? Trur hundene skiller bedre enn oss egentlig. For settingen generelt er anerledes om man skal gå tur eller gå spor. Kommandoord har man også.

Men dette blir jo litt OT fra hva tråden starta om da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skjer den dagen sela ikke er med? Vil ikke dyret bli funnet? Eller kjører du hjem for å hente sela? Trur hundene skiller bedre enn oss egentlig. For settingen generelt er anerledes om man skal gå tur eller gå spor. Kommandoord har man også.

Nei klart bikkja er jo ikke så dum at den ikke skjønner :P Men mitt poeng er at selen i seg selv har en så stor signaleffekt at hunden skrur over på jobbemodus når den kommer på. Dersom jeg går tur med sele så vil hunden automatisk begynne å bruke nesa annerledes - men når han ikke får noe søksrespons så vil han naturligvis bli vanlig "vimsebikkje" igjen... men da har han allerede brukt endel energi unødig. Og jeg vil altså unngå å gire hunden opp siden han forbinder selen med noe helt spesifikt.

Og omvendt - klart bikkja kan søke uten sele! Såååå dum er da ikke bikkjene :P

Jeg innbiller meg at det må bli noenlunde likt med bruk av dummies - det er for mange hunder en kjempeforsterker i trening. Dersom dummien lå framme hele tiden så hunden fikk leke ubegrensa med den, så vil jeg anta at den ikke er så interessant som belønning heller? Selen er for mitt bruk en forsterker - men hunden slutter selvsagt ikke å fungere dersom selen ikke er der en dag...

Nå er jo dette ikke en problemstilling i så måte for meg i og med at jeg ikke bruker sele under turgåing - dersom selens funksjon altså skal være å unngå trekking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Sikker på at dere ikke bare er ekle nå? <_<

Han dør vel ikke av det den nærmeste tiden..Men jeg har jo alltids Webmasterselen :P Men den liker han ikke så godt :icon_redface:

Nope - tuller ikke

Men han dør nok ikke den nærmeste tiden om du fortsetter å bruke den - tross alt - du er jo ikke så tung - men nomeselen er beregnet for lavt trekkpunkt.

Nå sier noen her at de ikke er så høye - men altså - hvor små er dere liksom?

Ved bruk av nomesele skal trekkpunktet være lavere enn hundens bakpart - og om jeg fortrenger at jeg av og til ser ei bittebittebittebittelita dame med irsk ulvehund i utstillingsringen - så har jeg til dags dato ikke sett noen som er så små at de kan gå med bikkja i strikk, magebelte og nomesele uten at det blir feil i forhold til selen. Omtalte dama kunne antagelig festa magebeltet rundt halsen og allikevel fått lavt nok trekkpunkt på sin ulvehund *flir* - men hun er altså den eneste jeg har sett.

At en hund gauler og årner når den får på seg sykkelsele kommer antagelig av at selen er for stor enkelt og greit, da får man feil trykk.

Jeg bruker en sånn kombisak på noen av hundene her, den har forstykke som nomeselen (som skal og MÅ være svært trangt for at det skal bli riktig - hunden skal ikke trekke med skulderbladene liksom) som jeg kan fjerne bakstykket på og få en sykkelselevariant - denne egner seg godt til sykling, snørekjøring osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nope - tuller ikke

Men han dør nok ikke den nærmeste tiden om du fortsetter å bruke den - tross alt - du er jo ikke så tung - men nomeselen er beregnet for lavt trekkpunkt.

Nå sier noen her at de ikke er så høye - men altså - hvor små er dere liksom?

Ved bruk av nomesele skal trekkpunktet være lavere enn hundens bakpart - og om jeg fortrenger at jeg av og til ser ei bittebittebittebittelita dame med irsk ulvehund i utstillingsringen - så har jeg til dags dato ikke sett noen som er så små at de kan gå med bikkja i strikk, magebelte og nomesele uten at det blir feil i forhold til selen. Omtalte dama kunne antagelig festa magebeltet rundt halsen og allikevel fått lavt nok trekkpunkt på sin ulvehund *flir* - men hun er altså den eneste jeg har sett.

At en hund gauler og årner når den får på seg sykkelsele kommer antagelig av at selen er for stor enkelt og greit, da får man feil trykk.

Jeg bruker en sånn kombisak på noen av hundene her, den har forstykke som nomeselen (som skal og MÅ være svært trangt for at det skal bli riktig - hunden skal ikke trekke med skulderbladene liksom) som jeg kan fjerne bakstykket på og få en sykkelselevariant - denne egner seg godt til sykling, snørekjøring osv.

Nuhhhvel.. det er vel kun i særdeles ekstreme tilfeller at en hund som bruker nomesele til snørekjøring eller turgåing vil få noe som helst problemer med at draget blir litt feil... OK - om man snørerkjører mange mil hver dag hele vinteren, så er det MULIG det kan bli problemer, men sånn til hverdagsbruk - slik de fleste av oss har hund - vil det nok være minimale sjanser for at det er et problem å bruke en nomesele til turgåing og skikjøring - IMHO.

Jeg bruker nomesele på begge mine hunder når vi snørekjører - og jeg kan ikke for mitt bare liv se at draget blir noe som helst feil som kan medføre feilbelastninger og problemer. Nå er gamlemor snart 10 år - og har alltid snørekjørt med slik sele. Jeg kan ikke se at hun har pådratt seg noen belastningsskader av den grunn - ei heller ser det ut til at hundene synes det er ubehagelig eller ekkelt å ha på selene.

Så Lokemor - bruk selen med god samvittighet du - du ødelegger NEPPE hunden av den grunn :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Vell jeg bruker nomesele til min lille hund, og jeg er nok ikke kjempe lav heller.

Var innom butikken "brukshunden" å fikk sjekket om trekkpunkte ble for høyt. Fikk anbefalt å bruke den lengste linene min (som er 3m +strikk) Da kunne han ikke se noen problemer med trekkpunkte..

Ettersom dette er en selemaker til trekkhund og bruker hundene aktivt i trekk selv, så tviler jeg på at bikkjen har så stor belastning.

(må legge til at jeg var på vei til å kjøpe ny sele pga den virket litt rar. Sa også at jeg ville ha ny sele, men mannen sydde heller litt inn her og der på nomeselen min gratis. Så jeg tviler på at han hadde noe å tjene på den anbefalingen) <_< :P

Ps: Jeg bruker nomeselen min til spor i skog, asfalt, sykkling, trekk og tur. Dyret har nå aldri blitt forvirret.... (ei heller min gamle tjenestehund som jeg gikk spor i langline med og feltsøk i trafikkerte områder i sele og line, skytts i sele... +sykkel og snørekjøring)

Tips: Istedet for å lage selen så viktig så er det heller dine arbeidstegn som skal legges vekt på. :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vell jeg bruker nomesele til min lille hund, og jeg er nok ikke kjempe lav heller.

Var innom butikken "brukshunden" å fikk sjekket om trekkpunkte ble for høyt. Fikk anbefalt å bruke den lengste linene min (som er 3m +strikk) Da kunne han ikke se noen problemer med trekkpunkte..

Ettersom dette er en selemaker til trekkhund og bruker hundene aktivt i trekk selv, så tviler jeg på at bikkjen har så stor belastning.

(må legge til at jeg var på vei til å kjøpe ny sele pga den virket litt rar. Sa også at jeg ville ha ny sele, men mannen sydde heller litt inn her og der på nomeselen min gratis. Så jeg tviler på at han hadde noe å tjene på den anbefalingen) <_< :icon_redface:

Ps: Jeg bruker nomeselen min til spor i skog, asfalt, sykkling, trekk og tur. Dyret har nå aldri blitt forvirret.... (ei heller min gamle tjenestehund som jeg gikk spor i langline med og feltsøk i trafikkerte områder i sele og line, skytts i sele... +sykkel og snørekjøring)

Tips: Istedet for å lage selen så viktig så er det heller dine arbeidstegn som skal legges vekt på. :P

Jeg henger meg på Jeanette her jeg... jeg bruker også nomeselen når jeg går spor med hundene - og de er aldri i tvil om NÅR det skal trekkes eller når det skal spores liksom :P. Det er nok mange andre tegn enn kun selen som gjør at hunden vet hva den skal !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Nuhhhvel.. det er vel kun i særdeles ekstreme tilfeller at en hund som bruker nomesele til snørekjøring eller turgåing vil få noe som helst problemer med at draget blir litt feil... OK - om man snørerkjører mange mil hver dag hele vinteren, så er det MULIG det kan bli problemer, men sånn til hverdagsbruk - slik de fleste av oss har hund - vil det nok være minimale sjanser for at det er et problem å bruke en nomesele til turgåing og skikjøring - IMHO.

Jeg bruker nomesele på begge mine hunder når vi snørekjører - og jeg kan ikke for mitt bare liv se at draget blir noe som helst feil som kan medføre feilbelastninger og problemer. Nå er gamlemor snart 10 år - og har alltid snørekjørt med slik sele. Jeg kan ikke se at hun har pådratt seg noen belastningsskader av den grunn - ei heller ser det ut til at hundene synes det er ubehagelig eller ekkelt å ha på selene.

Så Lokemor - bruk selen med god samvittighet du - du ødelegger NEPPE hunden av den grunn :D

Vel, klart - jeg refererer jo bare til det jeg lærte på kjørekurs for en del år tilbake med instruktører som hadde kjørt noen år da og som fortsatt er aktive - samt rådene jeg fikk når jeg begynte å kjøre saccovogn med bikkjene ett par år senere (også de rådene fra folk som er aktive hundekjørere den dag i dag) - og de var ekstremt tydelige på at nomeselen var beregnet på å trekke med lavt trekkpunkt og at annen bruk kunne medføre belastningsskader............. Og på kurset hadde vi to timer teori om bruk av riktig utstyr og riktig tilpasning av utstyret - og gjennomgangstemaet var man skulle bruke utstyr tilpasset gjeldende aktivitet og utstyret skulle passe.

Mitt poeng er ikke hvorvidt bikkja overlever uten skader liksom - at de fleste gjør det er jo veldig bra - men det gjør ikke selen noe mer egnet for den type bruk uansett - den er ikke beregnet på den type bruk og ferdig med det. Det finnes 100vis av seler som faktisk ER beregnet og LAGET for snørekjøring, sykling osv. så hvorfor i all verden skal man da foreslå en som ikke er det som faktisk i værste fall KAN medføre belastningsskader på hunden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker en "halv nome" når jeg går tur med hundene mine, også bruker jeg hel nome når jeg snørekjører. Har prøvd en del seler på huskytispa mi, både i fasong og størrelser. Og med nomen så trekker hun fryktelig godt, i de andre så tar det ikke lange stunden før hun harker, hoster og nesten kveles.. Og hvis hun ikke kveles så hemmer sela henne for bevegelsesfriheten (ikke halvnomen)... Kanskje bare min hund som er rar, eller at jeg må evt ha en spesialsydd sykkel/spor/"tverr"sele til henne, men vi bruker nå nomelsela. Har bestandig snørekjørt i nome med huskyene jeg har trent.. men så driver eierne av huskyene med sledekjøring og ikke nordisk så da er det nå de slene de har..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Vel, klart - jeg refererer jo bare til det jeg lærte på kjørekurs for en del år tilbake med instruktører som hadde kjørt noen år da og som fortsatt er aktive - samt rådene jeg fikk når jeg begynte å kjøre saccovogn med bikkjene ett par år senere (også de rådene fra folk som er aktive hundekjørere den dag i dag) - og de var ekstremt tydelige på at nomeselen var beregnet på å trekke med lavt trekkpunkt og at annen bruk kunne medføre belastningsskader............. Og på kurset hadde vi to timer teori om bruk av riktig utstyr og riktig tilpasning av utstyret - og gjennomgangstemaet var man skulle bruke utstyr tilpasset gjeldende aktivitet og utstyret skulle passe.

Mitt poeng er ikke hvorvidt bikkja overlever uten skader liksom - at de fleste gjør det er jo veldig bra - men det gjør ikke selen noe mer egnet for den type bruk uansett - den er ikke beregnet på den type bruk og ferdig med det. Det finnes 100vis av seler som faktisk ER beregnet og LAGET for snørekjøring, sykling osv. så hvorfor i all verden skal man da foreslå en som ikke er det som faktisk i værste fall KAN medføre belastningsskader på hunden?

Vell jeg stiller faktisk mine tvil til at dem får så store slitasje skader... Det jeg har fått beskjed om av sele makeren (som forøvrig også lager til endel pro. trekkhund folk) er at bryst sele er noe av det værste du kan kjøpe til en hund som trekker... Faktsisk så har dem nesten ikke det i butikken en gang pga dette.

Men ettersom nomeselen ikke er beregnet til det bruket som er nevnt hvorfor blir den da brukt av konkurranse kjørere verden over under sykkel/sparke ritt. Når hundekjørerene setter hundene sine forann bilene??? Bare lurer jeg.... (du kan bare gå inn i hundesport så ser du bilder av dette)

Det er faktisk så enkelt som å bruke en lang line slik at vinkelen mellom deg og hunden blir mindre.

Jeg tror nok også at det fins like mange meninger blant trekkhund folk og utstyr som all annen idrett som inebærer bruk av utstyr..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Vell jeg stiller faktisk mine tvil til at dem får så store slitasje skader... Det jeg har fått beskjed om av sele makeren (som forøvrig også lager til endel pro. trekkhund folk) er at bryst sele er noe av det værste du kan kjøpe til en hund som trekker... Faktsisk så har dem nesten ikke det i butikken en gang pga dette.

Men ettersom nomeselen ikke er beregnet til det bruket som er nevnt hvorfor blir den da brukt av konkurranse kjørere verden over under sykkel/sparke ritt. Når hundekjørerene setter hundene sine forann bilene??? Bare lurer jeg.... (du kan bare gå inn i hundesport så ser du bilder av dette)

Det er faktisk så enkelt som å bruke en lang line slik at vinkelen mellom deg og hunden blir mindre.

Jeg tror nok også at det fins like mange meninger blant trekkhund folk og utstyr som all annen idrett som inebærer bruk av utstyr..

Vel, det er vel kanskje en grunn til at jeg sier det finnes egnede seler med samme type forstykke som nomeselen?

Slutt å være så ****** i forsvar - nomeselen er laget og beregnet på lavt trekkpunkt og ferdig med det.

I sparkeritt festet hunden(e) i line FORAN sparken - og den er LAV foran, rekker deg neppe lenger opp enn anklene - altså RIKTIG BRUK AV SELEN - sykkelritt - vel, det har jeg aldri sett - men om det er sånn som enkelte kjørefolk jeg kjenner som fester bikkja i ei line til ramma rett over hjulet foran - så er også det ett lavt trekkpunkt.

Foran bilene - vel - nå vet ikke jeg hvordan biler folk har der du kommer for, men trekkhundfolket jeg kjenner som kjører med hundene foran bilen (før snøen) fester lina i trekkringen (eller hva det nå heter) som ligger UNDER støtfangeren foran - og med mindre man kjører monstertruck så vil da festepunktet bli omtrent ved din knehøyde eller litt over - uansett i flukt med eller lavere enn hundenes bakbart (som er poenget).

De jeg kjenner og som jeg ser med jevne mellomrom kjører amerikanske pick-up varianter - og sleperingen er omtrent ved mitt kne eller bittelitt over ............... LAVT TREKKPUNKT

Jeg sier ikke at folk er gale om de bruker nomeselen, men om folk skal ha seg sele til sykling, snørekjøring osv. så bør de faktisk kjøpe en sele som er egnet til formålet - at folk som bruker nomeselen ikke kjøper ny er jo opp til dem - men for meg blir det feil å anbefale en sele som ikke er egnet til angitte bruk liksom.......

........og så gjorde jeg ett kjapt lite søk etter bilder av hunder som kjører nordisk stil - dvs. snørekjøring eller med liten pulk i mellom - og på mitt korte søk fant jeg INGEN bilder hvor konkurransekjørere i nordisk stil (snørekjøring) bruker nomesele ............ de bruker alle en type sele med feste oppe på ryggen - de fleste hadde dog selevarianten som er lik nomeselen i forstykket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Slutt å være så ****** i forsvar -

.....klipp...

........og så gjorde jeg ett kjapt lite søk etter bilder av hunder som kjører nordisk stil - dvs. snørekjøring eller med liten pulk i mellom - og på mitt korte søk fant jeg INGEN bilder hvor konkurransekjørere i nordisk stil (snørekjøring) bruker nomesele ............ de bruker alle en type sele med feste oppe på ryggen - de fleste hadde dog selevarianten som er lik nomeselen i forstykket.

Hvem som går i forsvar vet ikke jeg... det er ikke jeg som tar i bruk kraft uttrykk. Og du må da kunne akpetere at det fins folk som mener noe annet enn deg.

Nå nevnte jeg heller ikke nordisk med ett ord, ettersom jeg vet at dem har pulk imellom seg og hundene. Jeg nevnte andre løp..

Som jeg prøver å si hvor "endte" gang. Har man en lang line så blir faktisk ikke trekkpunkte noe høyere enn du nevner her, selv om det er festet rundt livet. Skal jeg si det igjen kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Nå nevnte jeg heller ikke nordisk med ett ord, ettersom jeg vet at dem har pulk imellom seg og hundene. Jeg nevnte andre løp..

Ehh......... nå henger ikke jeg med lenger liksom................. du nevnte andre løp, sykke, spark og foran bilen ..... jepp, du nevnte løp hvor man fester linen til kjøredoningen LAVT - og det er MITT poeng - til slik type kjøring er nomeselen ideell liksom........ - sledehundkjøring osv. - ala Finnmarksløpet og sånn - da må man ha nomesele - det er det den er laget for.

Ad nordisk - kjøres i flere grener med og uten pulk - altså enten med pulk eller som ren snørekjøring - og i snørekjøringskonkurransene så har de IKKE nomesele på hundene - de har magebelte og minimum 3 meter line tror jeg at jeg leste - og sele med feste midt på ryggen (høyt trekkpunkt) juhuuuuuu...... :rolleyes:

Nå var det snørekjørevarianten av nordisk jeg så på bilder av ikke de andre - men om jeg ikke erindrer feil så brukes nomesele i løp hvor de bruker pulk......... (lavt trekkpunkt)

Som jeg prøver å si hvor "endte" gang. Har man en lang line så blir faktisk ikke trekkpunkte noe høyere enn du nevner her, selv om det er festet rundt livet. Skal jeg si det igjen kanskje?

Vi kan godt ta en matematisk runde på det - altså regnet ut fra hvor høy personen er og hvor høy hunden er og så regne ut hvor lang linen må være for at trekkpunktet skal bli korrekt i forhold til selen.............???

Jeg skjønner hva du sier altså - og matematikken er grei nok den også - men for å kverulere - 4,5,6 meter gjør ingen stor forskjell liksom *flir* kanskje et par centimeter eller så - selvsagt avhengig av personens høyde og hundens høyde liksom ................ etter å ha satt opp mitt regnestykke har jeg trukket konklusjonen om at dersom jeg (på 166cm) vil ut å snørekjøre med Musa (55cm i stussen) så måtte lina være så lang at det ikke ville blitt noen tur sammen med bikkja - den hadde mått gå alene langt der fremme på en måte og sånn som terrenget er her så hadde jeg vel ikke sett snurten av'a fra jeg gikk ut til jeg kom hjem igjen........ B)

Nå er det vel strengt tatt ikke all verdens vekt en normal familiehund trekker på tur og det er vel skjelden man trekker med hunden i mange timer liksom - så antagelig gjør ikke en nomesele noen skade - men det er åkke som feil sele til feil bruk og det kommer jeg faktisk ikke til å gi meg på samme søren......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Nei jeg ser at du ikke er villig til å se at faktisk andre har lært noe annet enn deg av andre som har holdt på i en "evighet"...... Stå på!!!

Redigert: Ser at du ikke fant noe bilde med eksempel. Jeg tror nok du har hundesport... Se side.73 i siste nummeret....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...