Gå til innhold
Hundesonen.no

Få en hund selvsikker.

~Marlene~

Recommended Posts

Trengr noen enkle råd hvordan få en hund selvsikker og få bedre selvtilit, mira sliter litt der :D

La henne "stjele" leker fra deg, vinne drakamper, gi henne enkle oppgaver som hun vil mestre. feks pølsespor, enkle lydighetsøvelser, husk korte treningsøkter, avslutt positivt og på topp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har rett å slett iike tilit til seg selv når hun er med store hunder som hun er redd å mennesker. hun mister all arbeidslyst for frykten tar over.

I forhold til mennesker bør dere få trent mye, la henne ta initiativ, hvis folk vil hilse på henne så si nei!

Hvis du kjenner noen som hun kan trene på hadde det vært lurt. Da må menneskene forholde seg helt passiv, la de gjerne sitte med ryggen til henne på bakken, supergo godbit i hånden som hunden får ta. Figuranten må unngå øyenkontakt med hunden.

Når dette går bra etter x antall repetisjoner kan figurantene gradvis begynne å snu seg først me siden mot også med fronten mot. Når dette går bra kan figuranten reise seg opp å stå, fint om hunden kan være løs eller i langline sånn at hun føler at hun har kontrollen.

Dette er nok noe som kommer til å ta tid, det er viktig at du "instruerer" de som skal hilse på henne slik at det ikke oppstår ubehagelige situasjoner.

Ift andre hunder tror jeg det er vitig at du er veldig passiv slik at iukke du forsterker hennes frykt.

La henne helst være løs i hilsesituasjoner, gi gjerne den andre hunden positiv oppmerksom het slik at "venliggjør" den ovenfor henne. Velg "hilsehunder" med omhu. Voksne rolige hunder med god "språkforståelse" er å foretekke :D

Mhv Monica

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut til at det er flere faktorer her:

1. Bygge selvtillitt ved å trene på enkle aktivitetsøvelser. (Alltid ros og godbit.) Kan være lurt å trene når dere er alene, eller på annen måte tilrettelegge maksimale betingelser for vellykket trening. En hund som er redd, eller under stress på annen måte, bruker all sin oppmerksomhet på det og er ikke "trenbar". Så før hun får et lavere stressnivå i forhold til fremmede hunder og folk, må du finne andre treningsarenaer. Det kan hende at det holder å trekke seg litt unna de andre, hvis dere er på fellestreninger.

2. Tilvenning til hunder av ulik størrelse.

3. Tilvenning til fremmede mennesker.

Det kan hende at disse tingene henger litt sammen. Hvis hun er trygg på hva du forventer av henne og på hva hun kan forvente av deg, så går tilvenningen til "skumle" ting, kanskje greit! Helt enig i at hun ikke trenger å hilse på hverken folk eller hunder, hvis ikke treffet er garentert vellykket for henne! Husk at det er du som setter premissene for tilnærmingen, ikke de du møter! Det er bedre å gå en annen vei når du ser en stor hund, enn å ta henne på armen, eller dra henne til deg ved passering. Slik bekrefter du jo bare hennes frykt. Vet at det er mye jobb for deg. Det er ikke enkelt å snu slike "fobier", men ta det som en utfordring. Det er gøy med alt som går framover! Lykke til! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...