Gå til innhold
Hundesonen.no

Få en hund selvsikker.


~Marlene~

Recommended Posts

Trengr noen enkle råd hvordan få en hund selvsikker og få bedre selvtilit, mira sliter litt der :D

La henne "stjele" leker fra deg, vinne drakamper, gi henne enkle oppgaver som hun vil mestre. feks pølsespor, enkle lydighetsøvelser, husk korte treningsøkter, avslutt positivt og på topp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har rett å slett iike tilit til seg selv når hun er med store hunder som hun er redd å mennesker. hun mister all arbeidslyst for frykten tar over.

I forhold til mennesker bør dere få trent mye, la henne ta initiativ, hvis folk vil hilse på henne så si nei!

Hvis du kjenner noen som hun kan trene på hadde det vært lurt. Da må menneskene forholde seg helt passiv, la de gjerne sitte med ryggen til henne på bakken, supergo godbit i hånden som hunden får ta. Figuranten må unngå øyenkontakt med hunden.

Når dette går bra etter x antall repetisjoner kan figurantene gradvis begynne å snu seg først me siden mot også med fronten mot. Når dette går bra kan figuranten reise seg opp å stå, fint om hunden kan være løs eller i langline sånn at hun føler at hun har kontrollen.

Dette er nok noe som kommer til å ta tid, det er viktig at du "instruerer" de som skal hilse på henne slik at det ikke oppstår ubehagelige situasjoner.

Ift andre hunder tror jeg det er vitig at du er veldig passiv slik at iukke du forsterker hennes frykt.

La henne helst være løs i hilsesituasjoner, gi gjerne den andre hunden positiv oppmerksom het slik at "venliggjør" den ovenfor henne. Velg "hilsehunder" med omhu. Voksne rolige hunder med god "språkforståelse" er å foretekke :D

Mhv Monica

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut til at det er flere faktorer her:

1. Bygge selvtillitt ved å trene på enkle aktivitetsøvelser. (Alltid ros og godbit.) Kan være lurt å trene når dere er alene, eller på annen måte tilrettelegge maksimale betingelser for vellykket trening. En hund som er redd, eller under stress på annen måte, bruker all sin oppmerksomhet på det og er ikke "trenbar". Så før hun får et lavere stressnivå i forhold til fremmede hunder og folk, må du finne andre treningsarenaer. Det kan hende at det holder å trekke seg litt unna de andre, hvis dere er på fellestreninger.

2. Tilvenning til hunder av ulik størrelse.

3. Tilvenning til fremmede mennesker.

Det kan hende at disse tingene henger litt sammen. Hvis hun er trygg på hva du forventer av henne og på hva hun kan forvente av deg, så går tilvenningen til "skumle" ting, kanskje greit! Helt enig i at hun ikke trenger å hilse på hverken folk eller hunder, hvis ikke treffet er garentert vellykket for henne! Husk at det er du som setter premissene for tilnærmingen, ikke de du møter! Det er bedre å gå en annen vei når du ser en stor hund, enn å ta henne på armen, eller dra henne til deg ved passering. Slik bekrefter du jo bare hennes frykt. Vet at det er mye jobb for deg. Det er ikke enkelt å snu slike "fobier", men ta det som en utfordring. Det er gøy med alt som går framover! Lykke til! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...