Gå til innhold
Hundesonen.no

fôrvertavtale


janne&kenny

Recommended Posts

har noen erfaring med fôrvertavtale?

jeg skal ha ei dvergchnauzer tispe på fôr til hun har fått 3 valpe kull. da blir hun min på papiret.

er dette en bra måte å gjøre det på? jeg får jo tispa helt gratis da, og jeg er jo en fattig student som ikke har 10.000 kr i baklomma... men jeg er redd for at det kan bli uenighet eller noe jeg ikke er klar over før jeg skriver under på denne avtalen. er det noe dere vil ha mer info om, så bare si ifra:)

takker for alle svar:) trenger det virkelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sørg for å bli enig om og å ha i kontrakten fordeling av utgifter. Hvor går for eksempel skillet mellom forventede utgifter og utgifter knyttet til avl? Det kan virke enkelt, men kan også bli komplisert. Skal DU betale for rabiesvaksinering, i fall de vil bruke en hannhund utenfor Norge og Sverige? Skal du betale for ekstra fôring under drektigheten, selv om hunden er hos deg? Du sier du får hunden gratis, men jeg formoder at du skal dekke noe - så bli enig om nøyaktig hva. Hvem skal betale forsikring? Du vil kanskje ønske en annen forsikring enn de - skal de betale mellomlegget eller alt?

Hvis jeg skulle være fôrvert, ville jeg hatt noe i kontrakten om alder - at de tre kullene skulle være innen en viss alder. Jeg tenker særlig i forhold til om du vil ha egne kull på hunden.

Ha også klart for dere om det er tre kull oppdretteren ønsker. Hva om tispa får en valp i hvert kull? I følge kontrakten skal hunden fremdeles bli din, men de kan jo ombestemme seg, og mene at det er for lite. Still slike hypotetiske spørsmål.

Vær også klar på arbeidsfordeling. For mange betyr fôrvert at du også må ta jobben med å stille, parre, ta imot kullet, også videre. For andre er en fôrvert en som har hunden som om den var sin, men at de som er eier på papiret gjør og står ansvarlig for alle utenomaktiviteter - for eksempel utstilling, konkurranser, avl, ekstra helseundersøkelser, også videre. Også finnes det tusen varianter i mellom.

Du skal selvfølgelig ikke skape konflikt, men det er greit å ha tenkt gjennom potensielle diskusjonssaker på forhånd.

Håper dette var noe til hjelp! Det er slettes ikke utfyllende, men bare noe jeg kom på i farten.

Vennlig hilsen

Emma

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har selv tispe på foravtale, og oppdretter skal ha 2 kull på henne. greit at hunden er gratis, men du må kanskje regne med noen utgifter likavel. jeg betaler forsikring, utstillinger, for, og når hun blir gammel nok bruks og avlskåring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns 3 kull er for mye, det er å drive rovdrift på forverter. Men det er greit om oppdretter betaler noen konkurranser/utstillinger, vetrinær, forsikringer osv osv. Har selv fortispe. Oppdretter skal ha ett kull, også deler vi på det andre i hennes navn. Gratis kurs i oppdrett med andre ord. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg kan også tenke meg å få valper senere... ikke så veldig viktig akkuratt nå, men det hadde nok vert gøy! men hvor gammle er hun når hun kan få sitt siste kull?

en kan jo ikke ha mere enn 5 kull på en tispe i følge NKK´s etiske retningslinjer så 3 kull synes jeg er mye når du skal ha hunden på fôr hunden skal ikke være eldre enn 8 år ved siste kullet(hvis jeg husker rett no).

i mitt syn så bør en hund ikke ha valper før den har fylt 2 år.

selv har jeg hørt med oppdrettere innen min rase(japansk spisshund) anngåendes fôr avtaler og der tar de som regel 2 kull eller 6 valper for så å overføre hunden til fôrvert så sånn kommer jeg til å gjøre det når jeg setter hund på fôr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok, takk:) men jeg tok litt feil... hun vil ha min. 2 kull og max 3 kull. altså, hvis det blir få valper i de to kulla, vil hun ha et til.

men uansett om hun får 3 kull, har jeg vel ikke så mye å tape... men hun tjener jo på det..

er veldig takknemlig for alle svar:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg hann hund på fòr. Men skulle jeg hatt tispe, ville jeg sakt max 2 kull. Synes 3 kull var masse. Det setter faktsik tispen ut av spill lenge. Er ikke sikker på hvordan det er med den rasen du skal ha, men ei venninne av meg som hadde valper på briard tispen sin, kunne ikke stille henne før året etter. Det var for at pelsen ikke så ut :)

Tenk nøye på det før du skriver under!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok.. men jeg har aldri interessert med noe særlig om utstilling... men jeg skal være med når hun skal stilles ut, før valpene kommer...:) kanskje jeg blir interessert når jeg får være med.... :rolleyes: er ikke så opptatt av hvordan de ser ut, jeg vil ha en venn:) men blir nok mer interessert når jeg får være med:)

er litt redd for at når "eieren" skal ha henne hjemme hos seg når hun får valpene... hun sa jeg fikk låne en av hundene hennes da hvis jeg ville... jeg takker for tilbudet, men det er ikke det samme! men det er vel ikke så stressende for hunden at jeg kommer på besøk når hun skal ha/har fått valpene? siden hun kjenner meg så godt... tenker på at det ikke er så lurt med besøk den tida, men det er vel anderledes om jeg er der?

hun kommer til "eieren" 1 uke før hun skal ha valpene.. jeg tenker jo at det er kanskje stressende for hunden... som om å komme til en ny eier å føde... jeg tenker at det er ikke beste plassen for en hund å få valpene sine. det burde være hjemme hos seg selv, dr hun føler seg trygg og kan slappe av...

dette er ikke egoistisk tenkt.. at jeg vil ha valpene hos meg.. tenker på hennes beste.

men hun er jo hos de i 8 uker.. og hun treffer de nok ellers også, men alike vell... når hunden skal få valper synest jeg at hunden skal føle seg trygg der hun skal få sine barn som hun skal passe så veldig godt på! men kanskje hun føler seg trygg etter 1 uke.. ikke vet jeg... hun er jo ikke født enda :P

tror jeg allerede har bestemt meg for å ha denne tispa på fôr :)

men vil gjerne høre hva dere har å si om saken!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser du ikke har fått svar på hvor lang tid det vil ta med de kullene. NKK har regler på hvor kort tid det kan være mellom kull. Les deres etiske retningslinjer. Hvis ei tispe har to kull på et år, skal det gå et år før neste kull. Det skal også ta hensyn til det forrige kullets størrelse og hundens helhetssituasjon før man eventuelt parrer på to fortløpende løpetider. Så kommer det jo også an på hvor ofte hun har løpetid. Noen løper hver fjerde måned, andre hver åttende.

De oppdrettere jeg kjenner godt og som har fôrverter, har hunden mye hos seg. For eksempel når fôrvert er på ferie, eller uten noen "grunn" har hunden hos seg for at de skal bli kjent med hunden, hunden bli kjent med dem og med resten av flokken. Bor de i nærheten av hverandre møtes de med ujevne mellomrom for turer, temakvelder, i hundeklubben, også videre. Slik vil det være tryggere for hunden å føde hos oppdretter/eier. Derfor vil jo de fleste oppdrettere ha fôrvert som bor i nærheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok.. men jeg har aldri interessert med noe særlig om utstilling... men jeg skal være med når hun skal stilles ut, før valpene kommer...:D kanskje jeg blir interessert når jeg får være med.... :rolleyes: er ikke så opptatt av hvordan de ser ut, jeg vil ha en venn:) men blir nok mer interessert når jeg får være med:)

er litt redd for at når "eieren" skal ha henne hjemme hos seg når hun får valpene... hun sa jeg fikk låne en av hundene hennes da hvis jeg ville... jeg takker for tilbudet, men det er ikke det samme! men det er vel ikke så stressende for hunden at jeg kommer på besøk når hun skal ha/har fått valpene? siden hun kjenner meg så godt... tenker på at det ikke er så lurt med besøk den tida, men det er vel anderledes om jeg er der?

hun kommer til "eieren" 1 uke før hun skal ha valpene.. jeg tenker jo at det er kanskje stressende for hunden... som om å komme til en ny eier å føde... jeg tenker at det er ikke beste plassen for en hund å få valpene sine. det burde være hjemme hos seg selv, dr hun føler seg trygg og kan slappe av...

dette er ikke egoistisk tenkt.. at jeg vil ha valpene hos meg.. tenker på hennes beste.

men hun er jo hos de i 8 uker.. og hun treffer de nok ellers også, men alike vell... når hunden skal få valper synest jeg at hunden skal føle seg trygg der hun skal få sine barn som hun skal passe så veldig godt på! men kanskje hun føler seg trygg etter 1 uke.. ikke vet jeg... hun er jo ikke født enda :P

tror jeg allerede har bestemt meg for å ha denne tispa på fôr :D

men vil gjerne høre hva dere har å si om saken!

Hei, hvis du ikke er interessert i utstilling, og du ikke har 10.000 i baklomma, og du vil ha en venn.

Hvorfor skaffer du deg ikke en blandingshund/valp? Mange som skal omplasseres som trenger nye hjem, og mange flotte blandingsvalper som selges.

Du sa jo selv at du ikke var så opptatt av hvordan hunden skal se ut. Dessuten så slipper du å skilles fra hunden hver gang den skal ha valper:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, jeg kunne godt hatt en blandings hund, men problemet er at eg er allergisk, så jeg må ha en hund som ikke mister så mye hår...

da kan du jo sjekke ut med omplasseringsforeningene om de har allergivennlige hunder inne, eller om du kan sette deg på liste til de får inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

synes 3 kull er mye og forlange,Det mest vanlige er 2 kull,innen en viss tidssone.

Vi selv har en avtale som vi bruker hvist forverten ønsker,og det er halv for avtale.For vert bet halve kjøpe summen og vi har et kull på tispen,Vi som oppdretter bet HD rønking og ellers som er nødvendig for og oppfylle avl kreteriet på vår rase.Kan også tillføye antall valper i avtalen din et kull regnes vell ca 2-3 valper eller større.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trådstarter sier jo hun interesserer seg for hunden men ikke utstilling.

Regner med rasevalget har en grunn og er gjennomtenkt,

og det er derfor unødvendig og fortelle henne at hun kunne kontakte omplassering.

Mulig hun mener at hun vil ha en venn og ikke bryr seg med hvordan hunden ser ut med tanke på vinkler,eksteriør og altr det rare man presterer å henge seg oppi som utstiller :)

Rasens karakteristiske væremåte vil jo sannsynligvis være typisk uansett.

Selfølgelig kan dette med ompl.blandingshund være en tanke,

men i grunnen var jo spørsmålet angående foravtalen :)

Jeg trodde 1 kull var vanlig avtale(??),for min del synes det hørres grådig ut med mer enn 1 kull,

da er jo hunden godt betalt.Selvsagt ville jo 2 være greit dersom antall valper ble lite...

3 kull gir deg nesten ikke sjangs til å bruke din egen hund selv,om du skulle ønske.

Dette fordi oppdretter har sin rett,og dine 2 siste på kvoten NKK har bestemt kan bli små eller døfødt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trådstarter sier jo hun interesserer seg for hunden men ikke utstilling.

Regner med rasevalget har en grunn og er gjennomtenkt,

og det er derfor unødvendig og fortelle henne at hun kunne kontakte omplassering.

Mulig hun mener at hun vil ha en venn og ikke bryr seg med hvordan hunden ser ut med tanke på vinkler,eksteriør og altr det rare man presterer å henge seg oppi som utstiller :D

Rasens karakteristiske væremåte vil jo sannsynligvis være typisk uansett.

Selfølgelig kan dette med ompl.blandingshund være en tanke,

men i grunnen var jo spørsmålet angående foravtalen :)

Jeg trodde 1 kull var vanlig avtale(??),for min del synes det hørres grådig ut med mer enn 1 kull,

da er jo hunden godt betalt.Selvsagt ville jo 2 være greit dersom antall valper ble lite...

3 kull gir deg nesten ikke sjangs til å bruke din egen hund selv,om du skulle ønske.

Dette fordi oppdretter har sin rett,og dine 2 siste på kvoten NKK har bestemt kan bli små eller døfødt.

ja vet at hun ikke intresserer seg for utstillingsbiten, men da spørs det vel om hun får en foravtale? For når man setter en tispe ut på for så er jo ett av kriteriene at den må stilles ut for å få sine premieringer for å kunne bli satt i avl. Og da må man nesten tenke litt på den biten og.(utstilling) Tror ikke det er mange oppdrettere som er så interresert i å sette ut en på foravtale for så å måtte ta hele jobben med å trene opp hunden til utstilling og eventuelt avlskåring. (da kan man jo like godt beholde hunden selv da)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis jeg skal ha ei tispe så må hun utstilles. men jeg trenger ikke vere med på det. men jeg har jo lyst, selv om jeg ikke har den store interessen for det. jeg har ikke vorndt av at hundens pels er stygg etter valpe kulla! det gjør med ingen ting, men det er nok spennende å vere med på utstilling.. men jeg har ikke peiling på utstilling..! men det er ikke en grunn til at jeg ikke vil prøve fôr avtale.. det jeg fryter mest, er at det kan oppstå problemer mellom eier og fôrvert... snakka nettopp med ei dame som hadde hatt litt problemer der... hunden hadde blitt syk, og da ble de uenige... det er noe jeg ikke vil skal skje... men mange er kjempe fornøyde med avtalen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...