Gå til innhold
Hundesonen.no

odaje

Medlemmer
  • Innholdsteller

    0
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

odaje's Achievements

Newbie

Newbie (1/14)

  • Week One Done
  • One Month Later
  • One Year In

Recent Badges

1

Nettsamfunnsomdømme

  1. Tenkte jeg kunne fortelle litt om min opplevelse av yrket. Jeg jobbet som telefonselger i 4 måneder. Jeg solgte blader for Hjemmet Mortensen til privatpersoner. Det var et norsk selskap i Spania. Det gjorde så klart jobben mer attraktiv. Jeg jobbet fra 13.30 til 21.00, mandag til torsdag. Fredager var frivilige. Det var pause hver time. Noen uker var det konkurranser hvor man kunne vinne en sjokolade eller lignende. Hver gang man fikk salg skrev man det opp på en tavle.Hver selger skulle ligge på rundt 150 salg hver måned. Altså 9 per dag. På kalde lister. Vi hadde også passive lister som vil si at personen du ringer har vært tidligere abonenet. Noen dager er et rent *******. Umotivert ringer man person etter person uten salg. Man vil så gjerne ha salg, men det virker som ingenting fungerer. Du prøver ditt og datt, men ingenting slår gjennom hos personen på andre siden. Du er ikke mentalt til stedet og du tenker at dette er din siste dag som telefonselger for du orker ikke mer av dette pjattet. Andre dager flyr minuttene. Samtale etter samtale. Salg etter salg. Du er på topp! Fra den tiden jeg jobbet som telefonselger opplevde jeg stor personlig vekst, samtidig som yrket er mentalt slitsomt om man tar til seg det negative. Da jeg startet i jobben hadde jeg ingen erfaring på dette området. Det var min første jobb og jeg var livredd for å ikke mestre den. De første ukene var jeg sikker på at denne jobben ikke var noe for meg, men etter hvert forstod jeg at det tar tid å bli en god selger. For å være en god selger er det viktig å skille privatliv og jobb. Jeg merket om jeg opplevde noe negativt på fritiden eller var bekymret og engstelig gikk det fort utover prestasjonen på jobb. Det er også viktig å sette seg inn i produktet man selger, det gjør at man blir mer selvsikker. I tillegg til det er det viktig å nullstille seg etter hver samtale, samtidig som man prøver å tenke over hva man kan gjøre bedre i neste samtale og hva som gjorde kunden interessert i produktet. Det er viktig med positiv mental innstiling, PMI. Ha evnen til å motivere deg selv til salg, Ta deg tid til hver enkelt kunde. Lytte og bruke hva kunden sier. Ha forståelse. Tenke over hvilke signaler kunden får. Skape tillit og kjemi. Konkuranseinnstinkt. Stå på. Som telefonselger sitter man mye. Man kan så klart stå om man ønsker det, men det blir mye sitting. Jeg begynte etter hvert å gå et lite stykke i pausene slik at jeg fikk beveget meg og trekke litt frisk luft. Det gjorde også at jeg klarte å nullstille meg etter en økt på telefonen. Etter 4 måneder sitter jeg igjen med personlig vekst. Min evne til å kommunisere med andre har blitt bedre, og ikke minst har det gitt meg en god følelse av å ha en jobb og fast inntekt. Jeg vil si at på en side er yrke som telefonselger lettjente penger, på en annen side er det mentalt utmattende. Før jeg begynte i jobben hadde jeg ikke stor respekt for telefonselgere og syntes at det var en meningsløs jobb. Nå har jeg større forståelse og respekt. Dessverre ble kontoret lagt ned på grunn av dårlige resultater, og snart skal jeg prøve meg på telefonsalg rettet mot bedrifter. Jeg ser for meg at de kan være litt mer seriøst enn telefonsalg til privatpersoner. Det blir spennende å prøve. Men jeg lurer på om jeg fortsatt kommer til å være en irriterende telefonselger eller om jeg vil fremstå som en litt mer seriøs selger. Only time will show.
×
×
  • Opprett ny...