Gå til innhold
Hundesonen.no

Tips til de som er litt for lekne?


Toadette
 Share

Recommended Posts

Jeg har en samojed på ni måneder som er helt herlig, men har selvfølgelig ett problem:

En rolig tilværelse med andre hunder! Altså; Han kan fint leke og herje og han er topp underholdning i en flokk, med et flott språk, men han sliter ekstremt med å slappe av hvis han er med en annen hund. Det er også vanskelig å gå tur med andre hunder, han vil jo heller leke!

Han er jo fortsatt ung og dette kan jobbes med. Men hvordan? Han er nemlig ikke interessert i NOE belønning når andre hunder er rundt, ikke godbiter eller leker. Han klarer heller ikke å sitte på avstand fra en annen hund, han BARE hylgriner! Dette er vanskelig når man er i selskap, da han grine i maaange timer! Vi har prøvd å ta han i et annet rom til han roer seg, slik at belønningen kan være gjensyn med det firbente besøket.. men han roer seg rett og slett ikke (to timer har han holdt på en gang).

Vi har jobbet hardt med sosialisering, oppførsel og vært på kurs. På kurs forholder han seg fint til oss, uten bånd, men selve møtet med fokken er intenst, og det er mye grin i begynnelsen hvis han ikke får hilse. Møte med andre mennesker, i forskjellige høyder, farger og aldre er aldri et problem. Valpen lover til å bli en fin hund, han har en sterk psyke og er veldig smart. Selv om han er ekstremt bestemt og litt sta, likevel så gjør han som oftest det han får beskjed om. Han elsker barn og er verdens snilleste! Men hvordan kan vi få han til å roe seg ned rundt andre hunder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I hvilke situasjoner møter han andre hunder? Er det passering på tur som er utfordrende, er det andre hunder som er på besøk hos dere som er utfordrende? I hvilke situasjoner fungerer han? Kan du utdype hva som er utfordringen og hva som er målet?

Generelt, uten å vite så mye konkret, så vil jeg si at hvis avstanden dere har når dere trener ikke fungerer, så må du enten styrke motivasjon/belønning, eller øke avstand. Du må gå tilbake til det nivået hvor hunden lykkes.

Jeg ville heller ikke brukt lek med andre hunder som belønning, når du sliter med å få den oppførselen du ønsker rundt andre hunder. Du må dempe hans forventninger til det å treffe andre hunder, for han jazzer seg opp og da blokkerer han trolig ut deg også. 

Men ulike settinger kan kreve ulike tilnærminger, så utdyp gjerne hva situasjonene er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kan gå forbi hunder på gata, han vil gjerne hilse, men klarer å konsentrere seg og lar seg gjerne motivere av godbit og går pent forbi.

Men utfordringen per dags dato er spesielt i et hjem, enten vårt, eller hos andre. Han hilser og herjer, men det er ikke en del av planen og ta det piano på noe tidpunkt. Selv om han er sliten. Så da vil han heller herje non stop 24/7. Dette gjelder uansett om det er en annen valp, unghund, eller en gammel hund som ikke er interessert i å leke egentlig. Han gir aldri opp, og hvis han får beskjed om å legge seg (uansett hvor), så bare uuuuler og uler han non stop. Han ligger der da, men klager instendig. Siden han er så opptatt av lek og moro går det heller ikke an å gå tur med en annen hund, da er det også bare uling når han ikke får leke.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Toadette skrev:

Vi kan gå forbi hunder på gata, han vil gjerne hilse, men klarer å konsentrere seg og lar seg gjerne motivere av godbit og går pent forbi.

Men utfordringen per dags dato er spesielt i et hjem, enten vårt, eller hos andre. Han hilser og herjer, men det er ikke en del av planen og ta det piano på noe tidpunkt. Selv om han er sliten. Så da vil han heller herje non stop 24/7. Dette gjelder uansett om det er en annen valp, unghund, eller en gammel hund som ikke er interessert i å leke egentlig. Han gir aldri opp, og hvis han får beskjed om å legge seg (uansett hvor), så bare uuuuler og uler han non stop. Han ligger der da, men klager instendig. Siden han er så opptatt av lek og moro går det heller ikke an å gå tur med en annen hund, da er det også bare uling når han ikke får leke.

Vet han at det er forskjell på inne- og uteregler? Lek foregår kun ute, det er ikke lov inne - hvis det er en regel du vil ha. Må han være med inn overalt? Må andre hunder inn til dere? Inntil han lærer seg inneregler, så må dere forhindre leken. Enten ved at han ikke er med andre hunder inne, for å bryte mønsteret. Eller ved at dere holder ham i lenke for å tvangsroe ham, og bryte mønsteret. Det virker som om han girer seg så mye opp at han ikke klarer å slutte selv om han burde være sliten og fornøyd. Da må han roes.

Han er i en alder hvor det er mer hormoner og energi i kroppen, men utløpet for det skal ikke bare komme fra lek og herjing. Hvis det er vanskelig å unngå at han er i samme hjem som andre hunder, får dere holde de i hvert sitt rom, binde fast eller holde i lenke. Ros når han får ned pulsen og er rolig, og pass på at han har fått ut energi før dere får besøk/drar på besøk.

At han kan kommanderes til å ligge i ro hjelper jo, men en ønsker jo at hunden skal kunne bevege seg fritt oå en sivilisert og rolig måte.

Hvordan reagerer dere på ulingen hans? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi overser ulingen hans og gir han ros når han stopper og er rolig, de sekundene det skjer.

Men ja, leking inne er jo en regel vi ikke har håndhevet fordi han jo har vært så liten og sosialisering har vært det viktigste, men det høres ut som en lur plass å begynne. Vi leker jo av og til med han inne selv siden vi har tenkt at han kommer til å vokse leken av seg, ser at dette ikke er så lurt mtp den situasjonen vi er i nå. Inneregler er en lur plass å begynne. Men han får lov til å leke med seg selv inne, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Toadette skrev:

Vi overser ulingen hans og gir han ros når han stopper og er rolig, de sekundene det skjer.

Ignorering av sånn adferdt har ingenting for seg. Å rose ham for at han er stille forstår han neppe noe av. En hund skjønner ikke ros for noe man ikke gjør. En hund er enkel - man må rose den for en aktivitet han faktisk utfører. De skjønner ikke noe så abstrakt som "å ikke gjøre". Om du skjønner :) Du kan rose ham for noe han gjør som er inkompatibelt med å ule/bjeffe. F eks å tygge på et bein, f eks. 

Akkurat nå, Toadette skrev:

Men ja, leking inne er jo en regel vi ikke har håndhevet fordi han jo har vært så liten og sosialisering har vært det viktigste, men det høres ut som en lur plass å begynne. Vi leker jo av og til med han inne selv siden vi har tenkt at han kommer til å vokse leken av seg, ser at dette ikke er så lurt mtp den situasjonen vi er i nå. Inneregler er en lur plass å begynne. Men han får lov til å leke med seg selv inne, eller?

Jeg ville kuttet ut all kontakt med andre hunder. Ingen lek, ikke samvær over hodet. Dere har gjort en kjempetabbe med å la ham leke uhemmet med andre hunder og forventningene til at dette skal fortsette er jo selvsagt skyhøye nå. Dere har en stor jobb foran dere med å få roet det hele ned til å bli håndterbart. Men første bud er selvsagt å ikke la ham omgås andre hunder annet enn i bånd på tur. 
Han trenger heller ikke å leke inne med seg selv. All lek skal være DERES initiativ, ikke hundens. Dette høres kanskje litt nazi ut, men det er ikke lett å hanke inn en overhyperdyper hannhund i verste alder. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Siri skrev:

Ignorering av sånn adferdt har ingenting for seg. Å rose ham for at han er stille forstår han neppe noe av. En hund skjønner ikke ros for noe man ikke gjør. En hund er enkel - man må rose den for en aktivitet han faktisk utfører. De skjønner ikke noe så abstrakt som "å ikke gjøre". Om du skjønner :) Du kan rose ham for noe han gjør som er inkompatibelt med å ule/bjeffe. F eks å tygge på et bein, f eks. 

Jeg ville kuttet ut all kontakt med andre hunder. Ingen lek, ikke samvær over hodet. Dere har gjort en kjempetabbe med å la ham leke uhemmet med andre hunder og forventningene til at dette skal fortsette er jo selvsagt skyhøye nå. Dere har en stor jobb foran dere med å få roet det hele ned til å bli håndterbart. Men første bud er selvsagt å ikke la ham omgås andre hunder annet enn i bånd på tur. 
Han trenger heller ikke å leke inne med seg selv. All lek skal være DERES initiativ, ikke hundens. Dette høres kanskje litt nazi ut, men det er ikke lett å hanke inn en overhyperdyper hannhund i verste alder. 

 

Aha, dette er nytt for oss, vi har i alle fall fått beskjed ved to hundeskoler at uling og bjeffing skal overses og roses når de er stille.. Når det gjelder leken så har vi jo lekt uhemmet med mange, men også vært i ro med mange. Det er jo stadig en presisering hvor viktig det er at valpen møter og leker med alle slags hunder, og at dette skal skje uten bånd. Men jeg ser jo logikken, og ja, forventningene er nok skyhøye. Det virker ekstremt at han ikke en gang skal få leke med seg selv. Men en hormonell unghund frykter jeg i alle fall for inventaret når vi er på jobb. 

Hvor lenge skal han ikke omgås andre hunder og hva ville stadiene i denne treningen vært?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Toadette skrev:

Vi overser ulingen hans og gir han ros når han stopper og er rolig, de sekundene det skjer.

Som Siri foreslår, ville jeg heller avledet. I verste fall lærer dere ham å bjeffe for å være stille og få ros, og forsterker bjeffingen. I beste fall skjønner han ikke en dritt.

Sitat

Men ja, leking inne er jo en regel vi ikke har håndhevet fordi han jo har vært så liten og sosialisering har vært det viktigste, men det høres ut som en lur plass å begynne. Vi leker jo av og til med han inne selv siden vi har tenkt at han kommer til å vokse leken av seg, ser at dette ikke er så lurt mtp den situasjonen vi er i nå. Inneregler er en lur plass å begynne. Men han får lov til å leke med seg selv inne, eller?

Your house, your rules. Det er ingen fasit på hva som er lov for hunder - men dere må være gjennomførte og konsekvente. Er det ikke lov til å leke, så er det aldri lov til å leke. Hvorfor må lek foregå innendørs? En ting er en valp, men en unghund må oppføre seg inne. Hvis det skal være aktivitet inne, så skal det initieres og avsluttes av dere, enten det er lek med seg selv (hva nå det er) eller lek med dere.

Jeg gjør ting med mine hunder inne, for eksempel lydighetstrening. Men det er jeg som styrer det, de får ikke løfte all verdens ting og leke apporttrening med seg selv, for eksempel. 

21 minutter siden, Toadette skrev:

Aha, dette er nytt for oss, vi har i alle fall fått beskjed ved to hundeskoler at uling og bjeffing skal overses og roses når de er stille..

Og hvis det ikke har hatt effekt på deres hund, så er det ikke et godt råd. Raser er forskjellige, dere har en spisshund, tradisjonelt er de mer vokale.

Lyd er som regel selvforsterkende, selv om det ignoreres, og det er veldig vanskelig å ignorere ett hundre prosent. Mange hunder girer seg opp på egen stemme, og da må en lære de en stille-kommando eller avlede konsentrasjonen på noe annet. I noen situasjoner for noen hunder kan ignorering fungere. Hvis du ikke får resultat av den strategien, så er det feil strategi.

Sitat

Når det gjelder leken så har vi jo lekt uhemmet med mange, men også vært i ro med mange. Det er jo stadig en presisering hvor viktig det er at valpen møter og leker med alle slags hunder, og at dette skal skje uten bånd.

Tja, det kommer heeeelt an på hvem du snakker med. Mine valper og hunder får ikke hilse på røt og råte, møljelek er ikke sosialisering. Det er vel så viktig at de lærer å omgås andre hunder på en sivilisert måte, i ro og fred. Å lære at hunder kommer i ulike størrelser og fasonger får en til uten å slippe de med fremmede i en park. Jeg har som default at jeg ikke stoler på fremmede hunder, som i at jeg ikke lar de hilse på mine hunder uten videre, og vilkårlig lek har sjelden noen nyttig effekt. 

Jeg er enig i at lek skal skje uten lenke for å unngå skader, men jeg er ikke enig i at sosialisering og miljøtrening forutsetter mye lek. Finn heller et par faste turkompiser dere kan gå tur med, både løs og i bånd.

Husk også at han er på vei inn i en alder hvor han kan bli tenåringsdrittsekk, hvor det som var lek kan bikke over til mobbing og tispestalking. Det kan være en syltynn linje mellom lek og bråk, om to jevngamle kjekkaser begynner på en metaforisk pissekonkurranse. Jeg er enda mer restriktiv med hva unge hannhunder får omgås med enn unge tisper - men det er sjelden voksne tisper har glede av å omgås fremmede hannhunder, da de fort bikker over til gris. Lek er for mennesker, valper og etablerte flokker. Din hund er ikke valp lenger.

Sitat

Men jeg ser jo logikken, og ja, forventningene er nok skyhøye. Det virker ekstremt at han ikke en gang skal få leke med seg selv. Men en hormonell unghund frykter jeg i alle fall for inventaret når vi er på jobb. 

Hva mener du med at han leker med seg selv? Hva konkret gjør han? Og igjen, det er dere som bestemmer reglene. Men om dere vil kunne ha ham med andre hunder innendørs, så må han lære de spillereglene, og jeg ville fjernet lek inne. Jeg ville vært mer bekymret for inventaret om mine hunder fikk leke og herje fritt inne.

Unghunder krever mer aktivisering og hjernevirksomhet for å kunne slappe av over tid inne. Hvordan leker han alene?

Sitat

Hvor lenge skal han "ikke omgås" andre hunder, og hva ville stadiene i denne treningen vært?

Hva forventer du at han skal få ut av å leke med fremmede? Hvorfor er det viktig? 

Jeg ville som sagt ikke stolt på fremmede hannhunder, og ønsket å unngå risikoen for dårlige opplevelser. Jevngamle, unge hannhunder havner fort i pisse- og stirrekonkurranser; du vil ikke at han skal lære det. Jeg ville droppet frislipp i parker og slikt, jeg ville gått tur kun med hunder du kjenner og stoler på, eventuelt i bånd for å ha kontroll. Han skal ikke i karantene, men du skal bryte forventningsmønsteret hans og beskytte ham mot pissekonkurranser til han blir voksen. 

Også skal du finne ut hva positivt han egentlig får ut av lek med fremmede hunder utover å bruke litt energi. Er det egentlig noe tap for ham, nå som han er over valpetiden?

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Toadette skrev:

Aha, dette er nytt for oss, vi har i alle fall fått beskjed ved to hundeskoler at uling og bjeffing skal overses og roses når de er stille.. Når det gjelder leken så har vi jo lekt uhemmet med mange, men også vært i ro med mange. Det er jo stadig en presisering hvor viktig det er at valpen møter og leker med alle slags hunder, og at dette skal skje uten bånd. Men jeg ser jo logikken, og ja, forventningene er nok skyhøye. Det virker ekstremt at han ikke en gang skal få leke med seg selv. Men en hormonell unghund frykter jeg i alle fall for inventaret når vi er på jobb. 

Hvor lenge skal han ikke omgås andre hunder og hva ville stadiene i denne treningen vært?

Det forundrer meg ikke at noen hundeskoler tror at man kan ignorere all uønsket adferd. Det er liksom litt "i tiden" det... Det er antakeligvis derfor mange sliter med hundene sine også. MEN - når det er sagt, så kan det godt hende hunden ikke er klar over at han lager lyd, og da er det heller ikke noe poeng i å straffe det. Derfor tenker jeg at du må sysselsette ham med noe som gjør at han IKKE får laget lyd :) 

Nå begynner hunden din å komme i puberteten, og det kan fort resultere i en hund som gjerne vil breske seg og utfordre andre hannhunder. Det skal han ikke få lov til å gjøre. Derfor skal han ikke omgås andre hannhunder på sin egen alder, eller hannhunder som kan skape konflikter. Han kan til nød omgås voksne, trygge hannhunder som ikke utfordrer til kamp. Det kan godt hende hunden din er en sånn super hund som aldri vil komme i konflikt med andre, men jeg ville ikke testa ut det, faktisk. Nå må DU ta styringa over hunden, og da skal han ikke få lov til å drive med uhemmet leking lenger. Det er nå du må starte med skikkelig fysisk trening av hunden. Det er det han trenger. Lange turer i skogen eller skiturer der han får trekke. Jeg vet ikke hvor mye han får fysisk, men lek er ikke fysisk trening en hund blir sliten av. For å bli slitne må de trenes ordenlig. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er vel neppe noen engel på noe vis.

Tusen takk for tilbakemeldingene og rådene, fremover blir det ingen leking i heimen (når han leker selv så biter han i biteleke eller slenger rundt på sånn knute) også blir det en pause fra hunder før vi finner noen stabile vi kan møre i bånd og gå tur med. 

Raserådene er at de ikke skal trekke og slikt før de er voksne pga hoftene, men vi skal fint klare å aktivisere han på annet vis :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Toadette skrev:

Han er vel neppe noen engel på noe vis.

Tusen takk for tilbakemeldingene og rådene, fremover blir det ingen leking i heimen (når han leker selv så biter han i biteleke eller slenger rundt på sånn knute) også blir det en pause fra hunder før vi finner noen stabile vi kan møre i bånd og gå tur med. 

Raserådene er at de ikke skal trekke og slikt før de er voksne pga hoftene, men vi skal fint klare å aktivisere han på annet vis :) 

Tull! Ut å la hunden jobbe! Jeg kjører inn mine samojeder fra de er 6-7mnd. Starter forsiktig selvsagt.. De før løpe ved spannet korte stykker fra ca 4 mnd alder. Du og hunden kommer til å gå på veggen om ikke hunden får brukt seg. En 9mnd unghund hos meg går 8-10 km i spannet med de voksne..

Hvor mye mosjon får han? 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Angilja skrev:

Tull! Ut å la hunden jobbe! Jeg kjører inn mine samojeder fra de er 6-7mnd. Starter forsiktig selvsagt.. De før løpe ved spannet korte stykker fra ca 4 mnd alder. Du og hunden kommer til å gå på veggen om ikke hunden får brukt seg. En 9mnd unghund hos meg går 8-10 km i spannet med de voksne..

Hvor mye mosjon får han? 

 

To-tre timer tur om dagen til sammen, pluss aktiviseringsleker og kurs noen ganger i uka. Men vi har veldig lyst til å ta han på ski ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Toadette skrev:

To-tre timer tur om dagen til sammen, pluss aktiviseringsleker og kurs noen ganger i uka. Men vi har veldig lyst til å ta han på ski ja!

Da er det bare å ta ham med på ski! Jeg startet med min hannhund da han var rundt 8 mnd. Da var han lett med på 10-15 km skitur (men han trakk ikke hele turen selvsagt). Og han har aldri hatt problemer med hoftene sine eller andre slitasjeskader (nå er han en briard da, så han er jo av en litt tyngre rase enn du har). Nå er han 9.5 år og fortsatt aktiv "trekkhund" på ski- og sparktur :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Siri skrev:

Da er det bare å ta ham med på ski! Jeg startet med min hannhund da han var rundt 8 mnd. Da var han lett med på 10-15 km skitur (men han trakk ikke hele turen selvsagt). Og han har aldri hatt problemer med hoftene sine eller andre slitasjeskader (nå er han en briard da, så han er jo av en litt tyngre rase enn du har). Nå er han 9.5 år og fortsatt aktiv "trekkhund" på ski- og sparktur :) 

aha, så herlig! Da får vi håpe på at snøen kommer tilbake, så blir det liv! :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med det over. Lær inn eventuelt en «gå og legg deg» kommando, så du kan avlede med å be hunden å gå og legge seg.  Miljø trene og sosialisere masse så hunden blir godt vant med lyder og folk rundt seg. Men føler det har mye med mentaliteten på hunden og rasen og gjøre. Har du en usikker vokterhund så er det vanskelig å dempe varsling. Har du en trygg vokter så har den høyere terskel for å anse noe som nødvendig å varsle på. 
    • Da har vi fått oss en reell frykt. Viser seg at tøffeste, tryggeste lille Edeward er som Mr.T når det kommer til trapper. Tror han fikk vondt i en klo da vi skulle opp trappen til veterinæren. Den forserte vi ved at jeg praktisk talt stod over han og løftet labbene hans en og en trinn for trinn. Han nektet gå selv, men var ok med å gjøre det sånn, hele trappen. Stoler på meg, men ikke sine egne bein.  Nå tenkte jeg det skulle være annerledes med en ny trapp som ser litt annerledes ut, på et annet sted, i annet lys, men nei. Ikke engang Nom Noms fristet nok til å våge gå et eneste trinn av den trappen med bakbeina.  Vurderer om Nom Noms er verdt det: Prøver snakke meg til fornuft. Det må vel finnes en annen måte? Muttern prøver friste med "kjepp". Dette ble pinlig fordi det er folk rundt, vi er på Tiller - Trondheims Grorud - og det ryktes at det kan være risikabelt å flagge blasfemiske avvik her på kveldstid etter mørkets frembrudd. Er det ikke provoserende nok å være svart hund om vi ikke skal gå rundt og vise at han liker å sutte på "kjepp" også?  — Virkelig, muttern! Dette vil jeg ikke være med på! Jevngodt med å brenne en Koran her. Du er sinnsyk!  Så han ble båret opp, som den lille babyen han er. Mindre pinlig. Fikk ham til å gå de siste tre trinnene selv. Prøver øke til fire-fem neste gang, uten å vifte med en diger "kjepp" så alle kan se det.  Han er i full sving med å fortære den nå, mulig for å prøve sikre seg mot flere sånne flauser ^^  
    • Avledning, og innlæring av alternativ adferd. "Hysj, gå og legg deg" fungerer bare HVIS hunden har lært og KAN oppgaven. Hvordan jeg ville gått fram avhengger veldig både av rase og individ. Men jeg ville ikke skjermet valpen for det som skjer rundt, den må jo bli vant til normale forstyrrelser. Hvis det er en rase med tendens til varsling så ville jeg nok sørget for å trekke for gardinene og ha på radio ved alenetreningen, så forstyrrelser utenfor blir mindre tydelige. I mange tilfeller ville jeg nok belønnet veldig raskt etter første bjeff, og deretter avbrutt/avledet, og lært inn alternativ adferd. Det er helt greit med et bjeff eller to for å si fra, og så komme til meg. Men hvis det er en bjefferase som varsler så skal man være ganske forsiktig for å ikke forsterke adferden. Det aller viktigste er å selv slappe av og ikke være så opptatt av det rundt. Det er ikke sikkert hunden reagerer i det hele tatt, og da trenger den ihvertfall ikke å lære det av eieren. Hvis det kommer et bjeff eller to på noe fra en valp ville jeg sagt "ja, ok", og så funnet på noe annet med valpen. En valp som får miljøtrening ute og oppdage masse lyder og omgivelser vil også være tryggere hjemme, mener jeg. Jeg kan anbefale boken Hverdagslydighet fra valp til voksen av Arne Aarrestad og Siri Linnerud Riber, den tar også for seg vanlige utfordringer.
    • Unge lovende sover søtt etter en to timer lang opp og ned fellestrening med mye bra og masse klebb.  Forventninger til hele stedet, både godteributikken som eimer deilig godis av alle slag, og hallen hvor godbitene hagler og det er lek og moro, de forventningene er skyhøye. Da muttern ba om en sitt før hun åpnet døren var ikke den unge lovende enig i det. Han var fokusert på å komme seg inn til moroa. Dumme muttern la listen for høyt og trodde hun skulle få sitt med verbal kommando, uten å engang hjelpe med lure. Hennes: "I shall ønly say this once," policy, hvorpå hun etter å være sikker på at han hørte det stilte seg til for å vente på sitten - det var som en krigserklæring. Da sitten endelig kom, men den kjipe megga ikke belønnet den med en gang, og hadde nerver til å lukke døren igjen da Ede spratt opp for å løpe inn, for å kreve mer.. Etter mange sånne forsøk, hvor sitten til slutt ble holdt med en godbit foran nesen, lenge nok til at mutteren fikk satt foten innenfor døren, så ble den belønnet et kom og ros og godis og den korte selvbeherskelsen han ble tvunget til å ha for å komme inn - sinnsykt frustrerende - ble forløst i økt glede, mer energi og iver, han ble mer gira av det enn han allerede var, så da muttern på ny, bare to meter innenfor første døren ***** ba ham om enda en sitt for å komme gjennom neste dør.. Hun fikk den, men han var ikke blid.  De glade forventningene hadde slått over i irritasjon da vi kom frem til plassen vår, og han satte i en hardrock konsert av bjeffing. Frustrert bjeffing. Emo bjeffing. Intenst. Øredøvende. Muttern fikk påpakning fra instruktør om å få hunden under kontroll, noe hun til sin store overraskelse fikk til momentant med å legge hendene på ham. Bjeffingen tok fullstendig slutt, han glemte hele resten av hallen, alt fokus var nå på kamp mot muttern. Hender uten godbiter som hadde nerver til å holde ham fast.. Tyggebeinet han ble tilbudt som alternativ å bite på var han fullstendig uinteressert i. Mutterns hender var den punchingbagen han følte for å ta ut sin høygira irritasjon og frustrasjon på. Vi var med ett tilbake til situasjonen i forrige uke. Dette var ikke tanning, dette var kamp, og Ede ville lære muttern å slutte stille urimelige krav og heller servere godis og leker og være blid og lett å ha med å gjøre. Han bet hardt og med et mål om mutterns submission. — Respect my authoritay, bitch! Muttern er ikke komfortabel med å bruke fysisk makt for å få trumfet gjennom viljen sin, men den der typen biting er fullstendig uakseptabel, og negativ straff var ikke en mulighet i situasjonen. Avledning var allerede forsøkt. Å holde ham fastlåst ble i øyeblikkets hete vurdert som en dårlig løsning. Selv om det å fysisk tviholde ham fast til han ga seg antakelig ville fungert der og da, så er ikke det en løsning når han blir større, og det blir han. Det kommer en dag hvor han har passert 40kg og har 10x forhøyet testosteron ifht en voksen hann. Den kampviljen der i den situasjonen lar seg ikke løse med bryting.  Muttern brukte det ene positiv straff verktøyet hun er komfortabel med. Overleppene hans ble lagt over tennene hans, om og om igjen. Han liker ikke å bite seg selv i leppene, og det frustrerte ham, men han hadde ikke lyst til å gi seg uten å ha lekset opp for muttern om å drive han inn i et sånt humør med urimelige krav. Det tok antakelig flere minutter før han ga opp. Så ikke på klokka, men hendelsene i rommet forøvrig ga holdepunkter å estimere fra. Mange ekle og vonde bitt i sine egne lepper fulgt av flere runder av og på tyggebeinet før kamplysten forlot den lille kroppen som roet seg ned og slo seg til ro. Søte lille snille Edeward var tilbake, og resten av treningen var han bare søt og snill og grei og flink. Muttern gjorde masse feil i starten, samtlige fra å ha for høye forventninger til hva han skulle mestre nå, og så bli så forfjamset av å ikke få hva hun ba om at hun ble usikker og ikke helt visste hvordan hun skulle løse det. De første feilstegene på gulvet var å forvente oppmerksomhet med for lav belønningsfrekvens. Lineføring ble repeatedly brutt av fokus rettet mot de andre ekvipasjene fordi muttern var for kjip med tørrfor. Tilbake til plassen vår hvor Ede er superflink til å chille nå.  Neste runde på gulvet, etter å ha ligget og sett på de andre, så fikk muttern oppmerksomheten, men hun feilet igjen med verbale cues uten lure, og hennes usikkerhet rundt hvordan løse det etter å ha feilet med å forvente utførelse på verbale cues, den forvirret Ede også, og vi ble gående og virre uten mål og mening. Han VILLE gjerne mestre, han var fokusert, men kommunikasjonen fra muttern var ikke klar og tydelig nok. Han la seg ned som et spørsmålstegn. Skjønte ikke hvorfor godbitene uteble. Mistet motivasjonen. Tilbake til plassen vår.  Tredje runde gikk bedre. Muttern hadde senket forventningene, klarte kommunisere tydeligere og belønne med høyere frekvens. Det løsnet.  ..men alle øvelser er bagateller. Så lenge valpen er snill og grei og i godt humør og gir kontakt og kommer på oppfordring, så er det ikke viktig om han sitter skrått, ligger på hoftene eller må bes flere ganger om noe. Det eneste virkelig viktige er å få den kampviljen under kontroll. Det har skjedd to ganger til nå. To ganger har han slått over i en sånn modus. Det er ikke overraskende. Jeg trodde ikke jeg kjøpte en retriever. Spørsmålet er hvilken måte som er den mest riktige å håndtere det på for å unngå virkelige problemer når han vokser til og får baller.  Tre andre valper jeg har hatt reagerte på smertehyl og ble lei seg og ville si unnskyld for å ha bitt meg. Easy peasy bitehemming på null komma niks. Chihuahuaen hadde en annen kamp i seg. Hun tente på at jeg hylte og gikk på med dødsforakt. Negativ straff var nøkkelen med henne. Å bli forlatt alene i rommet hver gang var bare ikke verdt den triumferende følelsen av å bite det digre vesenet til grimaser og hyl av smerter som en liten pipeleke. Hun lærte fort av det.  Jeg håper og tror at kombinasjonen av sosial avvisning i de situasjonene hvor jeg kan forlate ham, og tennene over leppa så han biter seg selv i de situasjonene jeg ikke kan bruke sosial avvisning vil få dette under kontroll.  Han er bare 13.5 uker, og det har bare skjedd to ganger enda. 
    • Tar gjerne i mot deres beste tips/erfaringer med å forebygge varsling/vokting! Da tenker jeg på det å bjeffe om fulle folk roper i gaten om natten, om det smeller i bildører utfor huset, om naboen går nært husveggen og liknende. Har lest litt om temaet, men finner ulike teknikker og vet ikke helt hva som er best. Begrense hunden/valpens muligheter til å se og høre det som skjer utenfor? Eller tvert i mot, la vindu stå på gløtt så den blir vant med at det er masse lyder utenfor? La den se hva som skjer ute? Belønne når den ikke varsler, eller belønne når den varsler kort, så den forstår at jobben er gjort og det holder med ett bjeff? HVordan reagerer man om hunden bjeffer masse på en lyd utenfor? Skal man si ting som "hysj" "gå og legg deg", avlede og liknende når den varsler, eller vil det forsterke hundens oppfattelse av at det er viktig å varsle?  Mange tanker her - åpen for alle innspill! Vil være konsekvent fra valpen er liten, så jeg vet hvordan jeg skal løse problemet når det kommer.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...