Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan finne bra oppdretterer/ kenneler


Kajsa95

Recommended Posts

Hei ! :-)

Jeg har alltid lurt på en ting for når man skal ha hund så sier alle : finn fra en skikkelig oppdretter. Og jeg lurer på hva er en skikkelig oppdretter da? Hvordan finner man det, og hvordan finner man ut at en oppdretter er skikkelig ?

Selv jeg skal ha hund fra en oppdretter som driver oppdrett av hest og hund. Faren til kullet er fra Aridgeocratz tror jeg og moren er fra Sverige. De har sin egen hjemmeside, hundene er registrerte, vaksinerte og mye bilder av dem.

Jeg syns at jeg har funnet skikkelig oppdretterer. Her er LINK btw valp nr 5 er den jeg skal ha :-)

Jeg har spurt mye spørsmål og sånt, fått skikkelige svar. Og det ser ut som de kan mye om DSG-en og jeg selv synes dette er en bra oppdretter.

Men hvordan finner vi egentlig en skikkelig oppdretter og hvor ?

Er det bare å google det, da er det jo ikke sikkert vi finner skikkelige oppdretterer / kenneler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ofte er det lurt å høre rundt i miljøer, men siden du ikke kjenner særlig mange dsg'er fra før skjønner jeg at dette blir vanskelig for deg. Jeg gikk rett og slett etter magefølelsen. Jeg gikk for de oppdretterene som var mest interessert i å høre om MEG og hva JEG kunne tilby valpen og samtidig var ærlig i forhold til sykdommer og defekter de har hatt i sin tid som oppdretter. Jeg har også googlet for å se hvilke individer av oppdretter som er rundt omkring og lest bloggene som finnes.

Her er noen punkter man kanskje kan se på for å vurdere om oppdretter er seriøs (hentet på dincairn.no).

En seriøs oppdretter:

* Studerer genetiske forhold, struktur og bevegelser fordi de ønsker å drive oppdrett av hunder som holder mål. Dette gjelder først og fremst rasens standard og mentale og fysiske sunnhet.

* Ser til at egne hunder får riktig stell når det gjelder trim, foring, sosialt samvær med andre hunder og mennesker, samt regelmessige veterinærkontroller og vaksiner

* Gir individuell oppmerksomhet ovenfor hver enkelt valp vedrørende sosialisering i rene og sunne omgivelser hvor den kan lære å leve sammen med mennesker og andre dyr/hunder

* Velvillig assisterer deg med rettledning og informasjon vedrørende foring, trening og stell av din valp

* Viser omtanke og kjærlighet til hunden

* Legger fram dokumentasjon og andre papirer for deg etter avtalte tidsfrister

* ALDRI masseproduserer valper som en handelsvare

* ALDRI gir urealistiske løfte og garantier

* ALDRI bruker en pressende salgsteknikk til å selge deg en bestemt valp eller sitt oppdrett. Oppdretteren bør i stedet oppmuntre deg til å studere valpene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra svar, Hapzen ! :-)

Jeg har hørt mange rykter om de fleste som har dsghund fra Aridgeokrats ( jeg vet ikke helt hvordan det skrivest x) ).

Men jeg tok ikke fra magefølelsen, jeg tok fra det jeg VISSTE var bra eller skikkelig. Hun skriver sånn ca. hverdag om hvordan valpene er, har vokst, hvor mye de veier og bilder fra valpene, nr 1,2,3,4,5,6 og 7 :)

Så jeg har skikkelig trua på dette her jeg ! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra svar, Hapzen ! :-)

Jeg har hørt mange rykter om de fleste som har dsghund fra Aridgeokrats ( jeg vet ikke helt hvordan det skrivest x) ).

Men jeg tok ikke fra magefølelsen, jeg tok fra det jeg VISSTE var bra eller skikkelig. Hun skriver sånn ca. hverdag om hvordan valpene er, har vokst, hvor mye de veier og bilder fra valpene, nr 1,2,3,4,5,6 og 7 :)

Så jeg har skikkelig trua på dette her jeg ! :)

Ut ifra det jeg har sett på siden virker det som de driver med et koselig stueoppdrett, og det er et stort pluss med tanke på at valpen blir vant til huslyder og ikke minst blir sosialisert med mennesker.

Det jeg kanskje ville sjekket opp i om jeg var deg er foreldrene til valpene. Står det noen sted hva de har blitt brukt til? Om de har tatt noen mentale tester? Om de har noen priser fra konkurranser/utstilling? Får du med papirer fra NKK eller er valpene uregistrerte?

Dette med om de har priser eller ikke er jo ikke vesentlig for alle, men jeg vil absolutt si at det er en fordel at valpen er reg i NKK om du skal drive med konkurranser o.l.

Gemyttet på foreldrene er en fordel at du studerer litt, noe er arvelig, annet ikke, men uansett kan du få en ide om hvordan din valp vil bli (kanskje...)

Jeg er ikke noe ekspert på dette, så om noen mener jeg tar feil så skrik ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valpene er registrerte, begge foreldrene også.

Stamtavlen er på siden, og du finner også litt info på finn.no :)

12 000 ,- er vel vanlig en registrert hund koster.

edit: annonsen på finn.no er fjernet da, men da regner jeg med at alle hundene er bortlova :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om de har tatt noen mentale tester? Om de har noen priser fra konkurranser/utstilling?

Altså... det er en bruker inne her på forumet som har veldig stor kjennskap til hundene fra pappaen til kullet sin side... :)

Og mentale tester er det vel ytterst utrolig få DSG som har vært gjennom slike (i Norge i alle fall), i løpet av mine mange år med MH/FA/K-test, så er DSG en av rasene som jeg fortsatt ikke har figurert eller vært testleder for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faren til kullet er fra Aridgeocratz tror jeg og moren er fra Sverige.

Hei. Faren heter Samkas Ole Brum, han er fra Samkas kennel etter Nuch My Bonnie Yndefulle Yoko Ono og Nuch Haritza's Tarzan. Tarzan bor her hos oss, det samme gjør Ole Brum. Jeg har truffet Yoko Ono mange ganger, dette er også en sosial og herlig tispe. Moren til kullet, heter Ewan's Khida og er fra Ewan's Kennel i Sverige, hun var hos oss en uke, da hun ble parret, vi har også truffet henne flere ganger på utstillinger. Khida, som er moren til kullet er etter Aridgeocrat's Balder, som jo er herfra, og moren til Khida heter Ewan's Betty Boop. Prikken, som vil bli oldemor til din valp bor hos oss her på kennelen, ehh, ja, det meste vi har her er i slekt med Balder, hehe.

Hvis du lurer på noe angånde hundene i stamtavlen på fars eller mors siden, så bare gi beskjed :)

Hva oppdretteren angår, så har hun brukt lang tid på å finne rett kombinasjon, og hun har vært i kontakt med flere av de "store" oppdretterene samt avlsrådet. Hun virker som en kjempe hyggelig dame, som gjør ting i beste mening, og til fordel for rasen :)

Lykke til med valpen din!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

åååh, jeg trodde Ole Brumm var fra Aridgeocrats jeg ^^ Jaja,, men det er visst foreldrene til Khida det.

Så fint jeg fekk svar med deg RTL. Var hyggelig og møte noen som har slektninger til kullet der jeg skal få valpen min fra. Gleder meg utrolig mye og jeg skal oppdra hunden bra som mulig, kanskje agility viss jeg har lyst og hvordan hunden er.

Takker så mye for svarene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså... det er en bruker inne her på forumet som har veldig stor kjennskap til hundene fra pappaen til kullet sin side... :)

Og mentale tester er det vel ytterst utrolig få DSG som har vært gjennom slike (i Norge i alle fall), i løpet av mine mange år med MH/FA/K-test, så er DSG en av rasene som jeg fortsatt ikke har figurert eller vært testleder for.

Altså.... Jeg kan ikke noe om dsg eller hvem som gjør hva på forumet, kom bare med "allmenne" råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså.... Jeg kan ikke noe om dsg eller hvem som gjør hva på forumet, kom bare med "allmenne" råd.

Jeg bare kjente igjen kennelnavn :)

Jeg uttaler meg veldig skjeldent om raser jeg ikke har møtt selv eller som jeg ikke har veldig god kjennskap til. Men når man oppfordrer personer til å se på mentaltester/mentalbeskrivninger til raser som skjeldent testes/beskrives, ja da synes jeg at det bør bemerkes... :)

Og jeg er vel "mer enn nok" inn i testemiljøet i Norge. Derfor mitt svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg antar trådstarter ønsker en generell diskusjon siden h*n har valgt oppdretter, og ikke trenger råd om h*n skal gå for denne oppdretteren eller ei. Det er på det grunnlaget jeg svarer.

For å kunne kontrollere om en oppdretter er bra (når du skriver kennel antar jeg at du ikke mener pensjonat, men oppdretter?), må du gjøre grundig research - en må sette seg mest mulig inn i kullets foreldre, oppdretters tidligere valpekull, oppdretters hundehold, foreldredyrenes tidligere avkom, også videre.

En del informasjon skal du få fra oppdretter selv - og spør gjerne om ting som også står på hjemmesiden. En seriøs oppdretter kjenner sine hunder og sine kull, og kan svare deg godt og utfyllende. Still gjerne samme spørsmål to-tre ganger over tid, for å se om du får samme svar. Da tenker jeg ikke på HD-resultat og andre "objektive" spørsmål, men mer abstrakte spørsmål som hvorfor denne kombinasjonen ble gjort, hvilke feil oppdretter mener kullets foreldre har (alle hunder har feil, og en oppdretter som ikke kan peke på noen er ikke en god oppdretter), hva slags pregning og sosialisering valpene får hos oppdretter, etc. Bare finn balansegangen mellom å spørre mange ganger og virke treig i oppfattelsen, og spørre flere ganger for å drøfte et tema dypere :blink:

Det er også viktig at du har en god kommunikasjon og kjemi med oppdretter - snakk sammen flere ganger, og ikke bare mens du sitter i valpekassa i mylder av søte fleecedotter. Synes du det er vanskelig å snakke med oppdretter? Er det viktig for deg å kunne lene deg på oppdretter etter at valpen er hentet? Da må dere kommunisere.

Noe informasjon finnes tilgjengelig i databaser - for eksempel DogWeb i Norge, Hunddata i Sverige, KoiraNet i Finland og Hundeweb i Danmark. Der kan du sjekke utstillingsresultat, øyelysning, røntgenresultat, tidligere avkom, søsken, innavlsgrader, familiemedlemmer bakover, etc. Varselsignal som kan være verdt å ta med seg er for eksempel hvis oppdretter stadig vekk har tette kull på sine tisper - hvorfor det? Har hannhunden altfor mange avkom? Hvilke kvaliteter har hannhunden som forsvarer å bruke ham så massivt, og hvorfor er ikke noen av hans sønner et alternativ om han er en så god avlshund?

Hva er viktig for deg? Ønsker du en utstillingshund? En har aldri garantier, men om foreldrene er utstilt to ganger med hver sin blå, er kanskje ikke det det beste utgangspunktet for deg? Er du opptatt av helse? Be om dokumentasjon, hvorfor er ikke noen søsken røntget, etc. Er du opptatt av å få en god jakthund - sjekk om foreldrene og halvsøsken kan vise til noe. Også videre.

Noe informasjon får du også fra raseklubben - hva kan de si? Følger kullet klubbens avlsregler? Det er ikke nødvendigvis et dårlig kull om det ikke følger reglene, men oppdretter bør ha et meget gjennomtenkt og fornuftig argument som forklarer at veiledende regler brytes. Kjenner klubben til oppdretter? Oppsøk rasemiljøet - for eksempel lokale treff. Kjenner folk oppdretter, hunder derfra? Hva sier folk? Ikke alle vil si noe negativt om andre, men les mellom linjene - er det overstrømmende ros, unnvikende svar, korte setninger?

Snakk med andre valpekjøpere fra oppdretter - er de fornøyd med sin hund? Er de fornøyd med oppdretters oppfølging? Hvordan håndterer oppdretter situasjoner hvor hunden blir syk eller eier trenger hjelp? Ansvarsfraskrivelse eller oppbacking?

Snakk også med andre oppdrettere av rasen for å bli bedre kjent med hva som finnes "på markedet", så du kan få et bilde av hva du ønsker og ikke ønsker.

Og vær fleksibel selv - hvis det å få valpen levert til fellesferien er viktigst, spiller det faktisk ingen rolle hvordan oppdretter er. Da har du gjort din prioritering, og må ta konsekvensene. Om du er villig til å vente til du finner rett valp fra rett valpekjøper - så har du en styrke der!

Gransk mest mulig på flest mulig måter, meld deg tidlig inn i raseklubben, vær aktiv, lær deg foreldrenes navn, gjør notater, dobbeltsjekk informasjon - du må selv jobbe for å vite at oppdretter er seriøs, det er ingen som får utdelt diplom eller titler ut fra seriøsitet.

Du må også ha klart for deg hvilke forventninger du har til valp og oppdretter og rase - det jeg mener er seriøst oppdrett er ikke nødvendigvis rett svar for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva som er seriøst og ikke er man heller ikke alltid enige om, men jeg har skrevet litt om hva jeg legger i en seriøs oppdretter og hva jeg mener man bør se etter og spørre om.

Vi har lagt det ut på hjemmesiden vår:

Råd ved kjøp av valp.

¤¤¤

Å kjøpe valp er en viktig ting, som krever endel forberedelser og undersøkelser,

og dessverre er ikke alle "oppdrettere" av den ærlig og seriøse typen.

En valp som du kjøper, er noe du skal ha glede av i 10-15 år, derfor er det

viktig å gjøre endel undersøkelser FØR man kjøper valpen.

Med fine hjemmesider og annonser som roser foreldrene opp i

skyene kan man lett bli lurt.

Det er jo en del spørsmål du kan stille aktuelle oppdrettere for å

kunne danne deg et bilde av deres seriøsitet.

* Kjøp ikke valper uten stamtavle.

Stamtavlen er på en måte "produkoversikten" eller "innholdsregisteret".

Stamtavlen forteller deg hva din valp består av.

Ofte vil "oppdrettere" si at de ikke synes stamtavler er noen vits fordi de ikke

er interresert i utstilling osv, men uansett synes jeg stamtavler er viktig,

for da vet du hva din valp er et resultat av.

Du vil også ha behov for å ha en stamtavle for å delta på endel andre

hundeaktiviteter enn utstilling.

Ofte er også kull uten stamtavler, uten papirer fordi at foreldrene er for unge

eller for gamle til å gå i avl, tisper har hatt kull for tett, for mange kull eller at

foreldredyrene har feil eller defekter som gjør dem uegnet for avl.

Og om man likevel velger å kjøpe valp uten stamtavle så sjekk likevel opp

om foreldrene er helsesjekket for det de skal.

Se neste pkt.

* Helsetester - spør hvilke helsetester som er gjort på foreldredyr,

besteforeldre og nære slektninger og be om å få se attestene.

Foreldredyrene til valpene bør MINIMUM være øyelyst med attest som

ikke er eldre enn 1 år gammel, sjekket tåreproduksjon og patellalux-testet.

Helst bør de også ha kjent status for prcd-PRA og Primær Linseluksasjon.

* Spør om det har dukket opp alvorlige sykdommer på hunder i nær slekt,

og hvilke sykdommer. Det finnes uønskede ting i alle hunder stamtavle/slekt,

men hos noen er det mere enn andre og alvorligere ting.

* Kjøp ikke valper fra "oppdrettere" uten kennelnavn.

Kennelnavn i seg selv er ikke et kvalitestempel, da alt du behøver å gjøre for

å få et kennelnavn er å fylle ut et skjema og betale ca 2000,-.

MEN:

at en oppdretter har kennelnavn viser at de har et ønske om å gjøre ting riktig og ha ordnede forhold.

Seriøse oppdrettere låner heller ikke ut sine hannhunder til tisper med eier uten kennelnavn,

noe som igjen begrenser hvilke hanner disse uten kennelnavn kan få låne,

og de virkelige bra hannene vil de da ikke ha noen mulighet til å få låne.

* Temprament - det finnes endel skye, engstelige og agressive

Chinese Crested som dessverre også brukes i avl.

Vær derfor veldig obs på dette!

Be om å få hilse på foreldredyr og de andre hundene oppdretter har.

Vær særlig obs på nær slekt av valpene og hvordan de er.

Ikke godta idiotforklaringer om at en Chinese Crested er så "spesiell",

den "trenger tid" eller "har blitt skremt som liten".

Alle valper skal være åpne, glade, kontaktsøkende og tilgjengelige.

En sky og nervøs valp vil i de fleste tilfeller være enda verre som voksen!

* Spør hvor lenge oppdretter har vært oppdretter og hvor mange

valperkull/valper de har produsert på den tiden - har de produsert

en mengde valper på kort tid er dette mest sannsynlig en valpefabrikk

og ikke en seriøs oppdretter - styr unna!

* Spør hvor mange valper hannen som er far til kullet har og

på hvor lang tid og hvor gammel hannen er - styr unna matadorhanner.

* Spør om tispas alder og hvor mange valpekull den har hatt -

styr unna tisper som er parret for unge, for gamle og tisper som

har hatt for mange kull eller kull for tett.

Tisper bør være MINST 2 år før de parres første gang, hanner også.

Tisper over 8 år skal ikke gå i avl, hanner ingen grense.

Tispa bør ha en løpetid mellom hvert kull, dvs ikke valpekull tettere enn med ca 1 års mellomrom.

* Spør hvor gammel den eldste hunden oppdretter har er, spør hvor mange

gamle de har osv, svaret vil kunne gi deg svar på om dette er en oppdretter

som benytter seg av bruk og kast-mentaliteten og kaster ut alle som ikke

går i avl lengre, eller om de også tar vare på sine gamle hunder og gir

dem en god alderdom.

* Be om å få komme å hilse på, og dra gjerne på besøk til flere forskjellige

oppdrettere, da får du et sammenligningsgrunnlag i forhold til hundehold

og ikke minst hundenes temperament.

* Spør om oppdretter har sikret seg retten på å få valpen tilbake dersom

valpekjøper ikke kan ha den lengre. Dette gir også et hint om hvorvidt

oppdretter bryr seg om de valpene de selger, eller om det er

"valp ut - penger inn" og hva som eventuell skjer videre

med valpen kunne man ikke brydd seg mindre med.

* Vær forsiktig med å betale på forskudd, og betales feks depositum,

så be om å få skrevet en kontrakt samtidig som depositum betales.

* Valpen skal ved levering være microchippet, helsesjekket med attest som

ikke er eldre enn maks 2 uker, helst ikke eldre enn 1, den skal være behandlet

mot innvollsorm, og man skal få vite om valpen blir registrert i NKK eller ikke.

http://www.reject.cc/puppies.php?id=521

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Hva som er seriøst og ikke er man heller ikke alltid enige om, men jeg har skrevet litt om hva jeg legger i en seriøs oppdretter og hva jeg mener man bør se etter og spørre om.

Vi har lagt det ut på hjemmesiden vår:

Råd ved kjøp av valp.

¤¤¤

Å kjøpe valp er en viktig ting, som krever endel forberedelser og undersøkelser,

og dessverre er ikke alle "oppdrettere" av den ærlig og seriøse typen.

En valp som du kjøper, er noe du skal ha glede av i 10-15 år, derfor er det

viktig å gjøre endel undersøkelser FØR man kjøper valpen.

Med fine hjemmesider og annonser som roser foreldrene opp i

skyene kan man lett bli lurt.

Det er jo en del spørsmål du kan stille aktuelle oppdrettere for å

kunne danne deg et bilde av deres seriøsitet.

* Kjøp ikke valper uten stamtavle.

Stamtavlen er på en måte "produkoversikten" eller "innholdsregisteret".

Stamtavlen forteller deg hva din valp består av.

Ofte vil "oppdrettere" si at de ikke synes stamtavler er noen vits fordi de ikke

er interresert i utstilling osv, men uansett synes jeg stamtavler er viktig,

for da vet du hva din valp er et resultat av.

Du vil også ha behov for å ha en stamtavle for å delta på endel andre

hundeaktiviteter enn utstilling.

Ofte er også kull uten stamtavler, uten papirer fordi at foreldrene er for unge

eller for gamle til å gå i avl, tisper har hatt kull for tett, for mange kull eller at

foreldredyrene har feil eller defekter som gjør dem uegnet for avl.

Og om man likevel velger å kjøpe valp uten stamtavle så sjekk likevel opp

om foreldrene er helsesjekket for det de skal.

Se neste pkt.

* Helsetester - spør hvilke helsetester som er gjort på foreldredyr,

besteforeldre og nære slektninger og be om å få se attestene.

Foreldredyrene til valpene bør MINIMUM være øyelyst med attest som

ikke er eldre enn 1 år gammel, sjekket tåreproduksjon og patellalux-testet.

Helst bør de også ha kjent status for prcd-PRA og Primær Linseluksasjon.

* Spør om det har dukket opp alvorlige sykdommer på hunder i nær slekt,

og hvilke sykdommer. Det finnes uønskede ting i alle hunder stamtavle/slekt,

men hos noen er det mere enn andre og alvorligere ting.

* Kjøp ikke valper fra "oppdrettere" uten kennelnavn.

Kennelnavn i seg selv er ikke et kvalitestempel, da alt du behøver å gjøre for

å få et kennelnavn er å fylle ut et skjema og betale ca 2000,-.

MEN:

at en oppdretter har kennelnavn viser at de har et ønske om å gjøre ting riktig og ha ordnede forhold.

Seriøse oppdrettere låner heller ikke ut sine hannhunder til tisper med eier uten kennelnavn,

noe som igjen begrenser hvilke hanner disse uten kennelnavn kan få låne,

og de virkelige bra hannene vil de da ikke ha noen mulighet til å få låne.

* Temprament - det finnes endel skye, engstelige og agressive

Chinese Crested som dessverre også brukes i avl.

Vær derfor veldig obs på dette!

Be om å få hilse på foreldredyr og de andre hundene oppdretter har.

Vær særlig obs på nær slekt av valpene og hvordan de er.

Ikke godta idiotforklaringer om at en Chinese Crested er så "spesiell",

den "trenger tid" eller "har blitt skremt som liten".

Alle valper skal være åpne, glade, kontaktsøkende og tilgjengelige.

En sky og nervøs valp vil i de fleste tilfeller være enda verre som voksen!

* Spør hvor lenge oppdretter har vært oppdretter og hvor mange

valperkull/valper de har produsert på den tiden - har de produsert

en mengde valper på kort tid er dette mest sannsynlig en valpefabrikk

og ikke en seriøs oppdretter - styr unna!

* Spør hvor mange valper hannen som er far til kullet har og

på hvor lang tid og hvor gammel hannen er - styr unna matadorhanner.

* Spør om tispas alder og hvor mange valpekull den har hatt -

styr unna tisper som er parret for unge, for gamle og tisper som

har hatt for mange kull eller kull for tett.

Tisper bør være MINST 2 år før de parres første gang, hanner også.

Tisper over 8 år skal ikke gå i avl, hanner ingen grense.

Tispa bør ha en løpetid mellom hvert kull, dvs ikke valpekull tettere enn med ca 1 års mellomrom.

* Spør hvor gammel den eldste hunden oppdretter har er, spør hvor mange

gamle de har osv, svaret vil kunne gi deg svar på om dette er en oppdretter

som benytter seg av bruk og kast-mentaliteten og kaster ut alle som ikke

går i avl lengre, eller om de også tar vare på sine gamle hunder og gir

dem en god alderdom.

* Be om å få komme å hilse på, og dra gjerne på besøk til flere forskjellige

oppdrettere, da får du et sammenligningsgrunnlag i forhold til hundehold

og ikke minst hundenes temperament.

* Spør om oppdretter har sikret seg retten på å få valpen tilbake dersom

valpekjøper ikke kan ha den lengre. Dette gir også et hint om hvorvidt

oppdretter bryr seg om de valpene de selger, eller om det er

"valp ut - penger inn" og hva som eventuell skjer videre

med valpen kunne man ikke brydd seg mindre med.

* Vær forsiktig med å betale på forskudd, og betales feks depositum,

så be om å få skrevet en kontrakt samtidig som depositum betales.

* Valpen skal ved levering være microchippet, helsesjekket med attest som

ikke er eldre enn maks 2 uker, helst ikke eldre enn 1, den skal være behandlet

mot innvollsorm, og man skal få vite om valpen blir registrert i NKK eller ikke.

http://www.reject.cc/puppies.php?id=521

Her synes jeg det var utrolig mange bra råd!

Er hvertfall et år til jeg skal ha min hund nr 2. Men skal definitivt tenke på denne lista da!

Lurer på en ting: Hvorfor burde en tispe/hannhund være over 2 år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på en ting: Hvorfor burde en tispe/hannhund være over 2 år?

Ei tispe bør være over to år før hun får sitt første kull, fordi det er en enormt stor oppgave hun blir satt til å gjøre - derfor er det viktig at hun er både fysisk og psykisk moden til å skjøtte jobben som mor. En valp/unghund skal ikke oppdra andre valper. Hun skal være ferdig utviklet i kroppen så hun er i stand til å bære fram et kull, og hun skal være mentalt moden til å ta seg av, pleie og oppdra valpene.

For både tisper og hannhunder er det også viktig å se hvordan de hundene utvikler seg fysisk, psykisk, helsemessig og atferdsmessig før en vurderer dem som avlsdyr. En vet selvfølgelig ikke alt når de er bare to år, men de har i hvert fall fått en sjanse til å vise hva som ligger i dem, og de er betydelig mer voksne som toåring enn som ettåring.

Mange raseklubber har også formelle krav som kun kan oppfylles i en viss alder - for eksempel helseundersøkelser, mentaltester, eksteriørkrav, krav til oppnådde resultat i konkurranser, etc. Da får en mer objektive vurderinger av avlsdyrene, også over tid.

Som konkret eksempel har jeg ei tispe som nå er tre og et halvt år gammel. Vi droppet å parre henne på første løpetid etter fylte to år fordi hun da rett og slett enda virket "barnslig" og umoden, og vi trodde ikke hun var klar for å gjøre en god jobb som mor. Og jeg ser nå at hun har endret seg mye siden det, er roligere, mer voksen, mer tålmodig, har bevist sine kvaliteter og gitt meg et bedre grunnlag for å si noe om henne som raserepresentant/individ og som potensiell avlstispe.

Når det er sagt, er det ikke automatisk fyfy å bruke en yngre hannhund, en parrer aldri kun med den hannhunden, en må også ta hensyn til stamtavla bakover og til sidene. Om en kjenner linjene godt og vet hva de representerer, kan det legitimere å bruke en ung hannhund.

Det er ikke bedre å bruke en seks år gammel hannhund i avl uten å gjøre research, en hund blir ikke god avlshund av alder alene. En må kartlegge hva en trenger til sin tispe, granske linjer, sjekke sykdomshistorie, mentalitet, eksteriør og andre kriterier.

Det er mange meninger og filosofier knyttet til avl, du vil finne de som synes det er helt greit å bruke en hannhund på åtte måneder og de som kun bruker hannhunder over åtte år. Og alt i mellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Massiv milepæl nådd: Ede mestrer å gå av turbuss på egne bein 🥳 Det startet med at jeg holdt på å falle ned trappen med ham i armene. Løftet ham for tidlig. Bussen ble uventet stående i kø foran rundkjøring før holdeplassen. Det meste jeg hadde av krefter var allerede brukt på å løfte ham fra gulvet. 30 kg med lealaus teddybjørn i den fasongen der viste seg å være i overkant av min bæreevne over tid. Ikke bare armene, men alt av stabiliserende muskulatur fikk kjørt seg mens bussen stod, hakket og rykket, deretter ga full gass og svingte fort og brutalt gjennom den rundkjøringen, for så å svinge like brutalt inn i busslommen og nær bråstoppe. 30 kg ekstra på overkroppen er uvant å balansere på en buss i store bevegelser. Jeg forstår nå de som utfører brystreduksjon på en annen måte. Da det endelig ble tid for å gå av den ufrivillige karusellen der holdt jeg på å falle ned trappen og Ede fikk en overraskende bråslutt på mammadalttilværelsen på gullstol midt i den, uten noen annen mulighet enn å adlyde tyngdekraften og fartsretningen og fortsette ned trappen på egne bein — og det gikk FINT, til hans store overraskelse. Ny motivasjon til å lære Mr.T å gå ned den trappen der var født, og vi har nå, en uke senere lykkes med avstigning fra turbuss på egne ben 🥳 Det ble feiret med Vom og softis 🥰
    • Jeg forer på 4 ulike typer tørrfor, som jeg varierer utfra andel Vom fra dag til dag. På vom alene får han steinhard avføring han uttrykker ubehag med å klemme ut og han begynte beite gress som om han var en hest da jeg ga for stor andel Vom. Ser ut som et rent instinkt han har for å regulere fordøyelsen. På tørrforene til stor valp fra Dilaq, Farmina, Happy Dog og Alpha Spirit har han kjempefin avføring. Små mengder, fast og passe tørr, lett å trykke ut, lett å plukke opp. På Eukanuba (fikk en sekk, ikke kjøpt den selv), der kommer det mengder av en konsistens som griser til gresset. Ideelt her også er max 1/2 Vom og resten tørrfor. De er alle forskjellige da 🤷🏼‍♀️ Edit: Angående råfor som treningsgodis: Jeg kjøpte en sånn silikon godbitpung med magnetlukking i toppen. En standard teskje står godt oppreist oppi den, så en slipper masse gris på hendene. Klarer seg med en serviett i lomma til det lille en får på seg innimellom, om en er litt klønete, som meg. Lett å vrenge og vaske. Fant den på Amazon UK. 
    • Var 50/50 som ikke fungerte så godt. Har nå gått over til kun tørrfor, ser ut som magen har stabilisert seg nå. Gir vom i blant. Fortsatt en del avføring, men det er vel naturlig med mer avføring av tørrfor enn vom?   Takk for innspill uansett!:)
    • Eddie har lagt inn søknad om å få de nusselige spanielørene erstattet med pønkråkk hanekam. I en alder av bare 6,5 mnd setter han seg heldigvis fortsatt ned som en jente når han tisser - og når han markerer, som han gjorde for første gang i dag. Det er stille før pubertetsstormen, men små vindkast kommer de mørke tordenskyene i forveien, og forsurer den prepubertale idyllen iblant.  I dag skulle jeg ha filma. Ikke første gangen en potensiell YouTube-million gikk i vasken. En av mitt livs store regrets er å ikke ha filma første gangen jeg ga chihuahuaen en hel roastbeefskive. Jeg kunne vært millionær, men har åpenbart ikke næringsvett. Glemte å filme i dag også. Ord er fattige, men kamera og power-PC til å redigere videoer på koster, så ord får klare seg. Unge Edeward har slitt en stund, med en indre kamp mellom nature og nurture. Fornuft og følelser. Det instinktive ressursforsvaret hans er så sterkt at han har store vansker med å få gjennomført sin egen vilje. På den ene siden vil han gjerne ha meg til å kaste lekene hans, fordi å jage etter dem er det aller, aller morsomste han vet, men han har ikke lyst til å gi dem fra seg. De er verdisaker for han. Han vet kognitivt at det er nødvendig å hande meg gjenstander for å få dem kastet, og han ELSKER å få dem kastet. Leker er ikke morsomme når de ligger i ro. Da er de bare potensiell moro. Litt som penger i banken. Det er selvsagt mer gøy å bruke penger enn å bare ha dem, men det føles godt å ha dem, og en er redd for å miste dem ved å bruke dem. På samme måte som jeg gjerne vil reise og shoppe og drikke frappuccino og spise ute, så vil han helst ha de lekene flyvende gjennom lufta og sprettende bortover bakken. Han ber meg kaste dem. Han maser om å få dem kastet. Lyser opp i euforisk livsglede når han ser at jeg er i ferd med å kaste. INGEN tvil om hva som er høydepunktene i livet hans, men han har en slags malplassert økonomisk sans, hvor han vokter lekene som om de kan forsvinne dersom han bruker dem. Ressursforsvaret hans er så sterkt at det er et handikap for ham. Den absurde kampen han kjemper hver gang han vil ha lekene kastet, men ikke har lyst til å gi dem fra seg. Kan ikke beskrives med ord. You had to be there, for jeg har ikke filma det.  Dette har ihvertfall pågått en stund nå. Den indre kampen mellom følelser og fornuft. Så, i dag.. Vi har fått nytt utstyr i posten. Grime og kortere bånd for å ferdes i folksomme miljøer. Grime fordi jeg liker være på den sikrere siden. Han begynner bli stor og tung og sterk. Den ene gangen han DRO i båndet for å hilse på storebror er ikke noe jeg ønsker reprise på. Han kan tydeligvis være virkelig sterk om han plutselig finner ut at han ikke vil høre på meg, så grime er en potensielt nødvendig sikkerhet. Det, og så har vi kjøpt kjettingbånd, fordi jeg liker tyngden. Hunden kjenner også at båndet er der. Det er bedre kontakt. Dessverre, som vanlig ved netthandel, har vi fått noe annet enn jeg trodde jeg bestilte. 50 cm var ikke lengden på kjettingen, men total lengde. Det der trenger tilvenning. Heldigvis har vi også fått oss et strikkbånd med såkalt trafikkhåndtak, som jeg tenkte det kunne være greit å koke frosken sakte med for å unngå at likheten med visse grupper i Pride-paraden blir for påfallende. Det holder liksom å kle seg i lakk og lær i offentligheten, vi trenger ikke lage et SM show også, mener jeg. Det er hva som trolig vil skje om vi legger ut på tur blant folk med det veldig, veldig korte kjettingbåndet der uten noen tilvenning, så her må trenes, det var planen for dagen.  For å senke potensielt stress før vi gikk avgårde i nabolaget, så skulle vi leke litt. Få på litt gode biokjemikalier. Erstatte kortisol med endorfiner. Når matmor er utstyrt med vom og tørrfisk på lomma er det nødvendig å leke før vi går avgårde, for å få ned forventningsstress. Biokjemien i dette ble forklart meg, men jeg er ikke stø nok på detaljene til å gjenfortelle korrekt. I grove trekk flommes han umiddelbart av dopamin fra forventning om belønning, så utløser det raskt en masse adrenalin og kortisol når forventningene ikke innfris fort nok (for ham). Han blir agitert og opplever en slags smerter, og mat som belønning får ikke dette stresset ned igjen. Lek derimot gjør. Fikk teorien forklart, sett det fungere i praksis. Å leke på tur fungerer fint på vanlig turbånd, men jeg vil ikke tilvenne ham at det går an å leke på så kort bånd. Ulike båndlengder har ulike regelverk for adferd. Derfor må vi leke før vi legger ut på en potensielt stressende treningstur med SM-lenke, mat i lommene og KRAV for å få den.  KRAV et noe Eddie har problemer med å forholde seg til. Han kunne vært kryssordløsningen på nøkkelordet assertive. Meningers mot og egen vilje. Tar det å bli stilt KRAV til som en trussel. Frosken må kokes sakte, ellers går den i maktkamp. Det fikk jeg bekreftet på den harde måten i dag ved å stille et urimelig krav for å starte leken: Jeg ba ham om utgangstilling.  Istedenfor fikk hele nabolaget konsert med Dickhead and The Pønk Råkk Assertiveness.  Til å begynne med ble jeg irritert. Han var så TEIT. Noe så ufattelig simpelt som å bare sette seg i utgangstilling for å få det han så inderlig intenst ville ha. Han hadde SÅ lyst på både leken og maten, men istedenfor å kjapt, enkelt og greit sette seg i utgangstilling som han VISSTE ville gi uttelling, så valgte han å kjefte meg huden full for å ha the audacity til å ikke bare gi ham hva han ville ha.  Jeg fikk omsider noe som liknet utgangstilling og han fikk umiddelbart leken sin kastet. Fløy avgårde som om han hadde sluppet fri fra Guantanamo. Gjorde meg klar til å belønne ham for levering, fordi middagen var en time på overtid. Favorittmaten. Han er vill etter Vom. Villig til å utstå både kloklipp og frisering i ansiktet så lenge det står Vom på hylla. Han har vanligvis INGEN selvrespekt når det lukter Vom i premie. Vanligvis.  Han slapp favorittleken et par meter fra levering. "Ta med!" responderte jeg, og så var ******* løs igjen. Ikke snakk om. Sikker på det tok mange minutter med utskjelling. Han synes jeg er en herskesyk HURPE med et sykt "behov" for å dominere. HVORFOR skulle han levere meg den leken for å få maten jeg hadde i hånden? "Herskesyke hurpe! Det der handler bare om å ydmyke meg! Ser jeg ut som undersåtten din? Den leken er MIN og den maten er også MIN! Vil du ha leken i hånden kan du plukke den opp selv!" Jeg endte med å plukke den opp selv. Han ble stille noen øyeblikk. Innså at han hadde tapt. Jeg hadde nå både leken og maten og han hadde bare stoltheten. Det gikk ikke mange sekunder før nederlaget ble erstattet med forventning om kast. - Link! Unge Eddies verden raste sammen igjen. Usikker på HVA som er problemet hans, for han går SÅ fint i utgangstilling for kjipe tørrforkuler, bare de er i hånden som lure. Han HAR gått FINT i utgangstilling med Vom på hylla og i vinduskarmen også. Hvorfor ikke nå? Hva er problemet? Svaret er et intenst autonomitetsbehov. Han ga så TEΙΤΕ liksom-nesten kreative alternativer til en faktisk utgangstilling, etter å ha gitt ham flere invitasjoner til å plassere seg riktig valgte jeg å gripe halsbåndet for å veilede ham ordentlig på plass - for å kunne rose og belønne. Verste overgrepet jeg kunne begått mot ham. Han strittet imot, og jeg ville ikke gi meg, så det utviklet seg til en brytekamp jeg til slutt vant ved hans surrender. Var han et menneske ville han HYLGRÅTT. Hikstet og hulket i bunnløs sorg over dette sjokkerende sviket. Var jeg ikke hans beste venn? Hva slags venn og partner GJØR noe sånt? Jeg kunne jo ikke gi meg, for jeg hadde faktisk lagt på et krav, og han trenger VITE at et krav er et KRAV og når det innfris, så blir det ALDRI problemer og ALLTID godt humør og belønning. Å la en nær pubertal riesenschnauzer få lov til å kjempe seg fri fra et (i utgangspunktet bare veiledende) grep i halsbåndet var 100% uaktuelt, samme hvor såret og sjokkert han var. Det ble til slutt en utgangstilling. Leken fikk jeg også levert i hånden, men ikke uten en psych kamp om hvem som bestemmer over ressursene. Ede er IKKE fornøyd med å måtte jobbe for mat og lek.  Tur ble det ikke, men en god latter ble det, fordi Ede er absurd sta. Håper jeg ser samme humoren i det når han begynner skape seg pga endret båndlengde. Fra 2-1 meter i første omgang, med bare korte partier på "trafikkhåndtak". Grime har vi prøvd på. Den sitter det litt lenger inne å gå hjemmefra med ennå. 
    • Hvis det funker med 50/50 kan du jo da bare fortsette med det. For helgeturer går det jo fint å ta med i kjølebag, det gjør ikke noe om det tiner så lenge det blir spist innen en dag eller to. Men ville prøvd forsiktig med et annet tørrfôr som er beregnet for valp.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...