Gå til innhold
Hundesonen.no

Napping


huskymammaa
 Share

Recommended Posts

Hei!

Jeg har ei venninne som har en bull terrier tispe 4/5 år og jeg har selv en alaska husky tispe på 1,5 år, som har blitt introdusert for hverandre og det gikk i grunn kjempe fint. Jeg er bare litt skeptisk siden min AH var i møte med en miniatyr bull terrier hann som reiv ganske mye hår av henne i nærheten av ørene, og han var lite sosialisert fra før så han var ganske stressa..  Så jeg passet godt på hele tiden da disse jentene lekte (noe jeg uansett hadde gjort). Men hennes BT tispe har en tendens til å nappe i pelsen til frøkna mi, gjerne litt når hun hopper opp og prøver å få tak i pelsen i nakke partiet (hun gjør visst det her på alle hunder hun leker/møter). Er dette noe som er normalt for denne rasen eller kommer det av stress/vil ha oppmerksomhet? Bare skeptisk til hele rasen siden jeg har hatt dårlig erfaring før, så bare tenkte jeg ville spørre litt her dersom noen har noe å komme med ? er nok litt overbeskyttende, men har ikke lyst til at hun skal få flekker her og der fordi at pelsen hennes nappes ut..

Takk på forhånd for eventuelle svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt raserelatert kan man vel si at det er, fordi mange buller av forskjellig slag (fra små franske bulldoger og opp i størrelse) foretrekker å "bryte" ekstra mye i lek helt fra første møte. Andre raser, som mynder og basenji, trives ofte bedre med løpe/jakt lek. De må kjenne andre hunder veldig godt før de synes fysisk lek er ok. Bulle-typer blir ofte litt uglesett av folk som har har hunder med annen lekestil, for det kan se skummelt ut. Og buller kan også terge på seg andre hunder som synes de er frekke som blir fysiske før de kjenner hverandre godt nok. 

Så til det du spør om: ja, det er normalt for alle hunder å gripe tak i hals/nakke i brytelek (og draaaa i huden), og bullterrier tilhører en gruppe som foretrekker den type lek. Kanskje vil bullen lære seg å bytte grep fra pels til hud etterhvert, men det er ikke sikkert at hun skjønner forskjellen. Hun prøver tross alt å ta tak ytterst sånn at vennen hennes ikke får vondt!

Her er det nok du så må ta et valg om de skal få lov å leke sammen eller ikke, med tanke på hårnapping. Personlig ville jeg latt dem leke, for en trygg og god lekevenn er flott. Det kan også hende at lekingen blir roligere etterhvert som din blir voksen. Hvis hårnapping blir et stort problem over tid, så kan du tross alt ombestemme deg når som helst. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...