Gå til innhold
Hundesonen.no

Hjelp - Hunden min klikker i vann!


Elinroen
 Share

Recommended Posts

Hei. Jeg har en Goldendoodle på 8 år som elsker å bade. Problemet er at jeg ikke får han opp igjen. Han klikker helt, prøver å vri seg ut av selen. Han vil bare at vi kaster stein til han, noe vi ikke gjør lenger. Han dykker under vann for å hente opp steiner. Vi har prøvd alt fra å lokke med godbiter, pølser etc og vi har prøvd å gå fra han. Ingenting hjelper. Noen som har opplevd det samme? Ønsker gjerne tips om hva vi kan gjøre. Vurderer hundepsykolog. 

IMG_6474.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nok fått hjelp av en instruktør til dette. Med en godt voksen hund er dette et stort prosjekt som vil ta tid og mye arbeid. Du finner adferdskonsulenter i hele landet på https://www.atferdskonsulenter.no/

Generelt sett ville jeg jobbet med hverdagslydighet og kontakt i alle sammenhenger, og ekstra mye med kontakt i nærheten av vann. Altså at hunden skal se på deg. Bruk vannet som belønning, at han får gå litt nærmere så lenge han er rolig og har god kontakt med deg.

Du har en blanding av to raser som er avlet for å arbeide i vann, så det er ikke veldig uvanlig eller unaturlig. Sammen med den generelle hverdagslydigheten ville jeg jobbet med apport på land, som jeg deretter ville tatt med til vann. Da må dere lære inn avlevering slik at hunden kommer inn til dere med apporten og leverer den fra seg, da kan dere også koble hunden og avslutte badingen etter noen ganger. Men det er utrolig viktig å lære inn en solid avlevering FØR dere bruker det i nærheten av vann, hvis ikke løser det ingenting.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med Simira og Patricia. Og dersom du ikke stoler på selen, så anbefaler jeg Ruffwear Webmaster. Den har magereim som gjør at selv Houdini-hunder ikke kommer seg ut. Den er dyr, men verdt det. Når du er 100% sikker på at han ikke kan komme seg løs, så er det mye lettere å ha full fokus på treningen. 

Den er forøvrig en meget god og justerbar hverdagssele, så ikke bare til trening. Har brukt den som hverdagssele i 8 år på gamlemor som kom seg ut av alle andre seler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...