Gå til innhold
Hundesonen.no

Valpelister, vanlig?


Lissimin
 Share

Recommended Posts

Hei.

Vi skal gå til anskaffelse av Labrador til høsten, og i den forbindelse lurte jeg på om det er vanlig at oppdrettere har ventelister man setter seg på eller om det er mer vanlig å kontakte oppdrettere ettersom de legger ut planlagte/ kull på oppdretterlisten? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge deler er vanlig. Det er forøvrig verdt å nevne at venteliste ikke betyr at oppdretter selger valp etter rekkefølgen! Det er bare en liste med interesserte kjøpere. Hvis du setter deg på valpeliste 6 mnd før et kull, så kan du likevel "miste" plassen til en kjøper som kommer rett før fødsel.

En god oppdretters førsteprioritet er valpene, og selger til de dem føler seg tryggest på. Noen oppdrettere liker ikke at man setter seg på valpeliste hos flere forskjellige, mens andre synes det er greit. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Dersom oppdretter har venteliste er det et supert tegn. Det kan vise til at oppdretter er populær og/eller seriøs i arbeidet. 

Jeg ville definitivt valgt oppdretter med venteliste dersom jeg skulle kjøpt renraset hund igjen. 

Det er alt for mange som velger å ha valper på hunden for morro skyld, eller bare gjør det for å velge ut én valp til videre avlsarbeider og bryr seg lite om hva som skjer med de "ubrukelige" valpene. 

Valpeliste er ingen fasit på at oppdretter er bra, men det er et poeng i riktig retning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...