Gå til innhold
Hundesonen.no

Senior som ikke går ned i vekt


Recommended Posts

Har en senior på svar 11 år som ikke går ned i vekt uansett hva jeg gjør. Hund får mindre mat, mer tur og fysisk aktivitet, men tviholder på kiloene. Har alltid gått fort opp i vekt og har vært på "diet" nesten hele livet, men nå funker det ikke lenger ? hvordan skal jeg få seniorene ned i vekt? 

2A948339-926E-4569-85DF-21E546A273F1.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, simira skrev:

Er han frisk ellers? Går på medisiner? Hva fôrer du med?

Hun er frisk, hadde urinveisinfeksjon med krystaller i sommer, ellers ingenting. Hun blir foret på Brit Care Dog Senior & Light, og får senior pulver og lakseolje i tillegg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken mengde får hun? Idealvekten er rundt 12 kg?

Jeg ville vurdert å prøve et annet seniorfôr, gjerne med mindre "fyll" og mer protein og kjøtt. Og heller fylle på med frosne grønnsaker for mengde.

Har dyrlegen noe fornuftig å si utover "bruk vårt senior/light-fôr"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun får ca. 100g til dagen. Vetrinæren sa ingenting om vekten hennes. Mens hun ble behandlet gikk hun på Hills Urinary Care C/d, og  veterinær sa bare at hvis hun fortsatte å ha problemer med urinen, kunne hun gå over på det foret fast

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mindre enn min kastrerte hann på 8 kg får... og han er tynn. Jeg ville vurdert å prøve et annet fôr. Men ta vekten opp med dyrlegen også, det er jo litt rart at vekten er så høy på så lite mat. Jeg antar det ikke er mengder med godbiter i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, hun får ingen godbiter, når vi trener burker vi leke eller måltidet som belønning. Det hender en gang i blant at hun får rått bein til å tygge på, ellers ingenting utenom. Hvilket for anbefaler du? Hun gikk på acana senior tidligere, men fikk beskjed fra vetrinæren at jeg burde skifte for med mindre protein da hun mente at for med høyt protein kunne foresake krystaller og dårlig PH-verdi 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du hun fungerte bedre på Acana? Jeg har ikke nok greie på fôr til å si om det er bedre for henne eller ikke, men jeg tror på individuell vurdering av fôr til hunder.

Selv er jeg glad i Robur, som også har høyt kjøttinnhold og lite fyll, selv om det ikke er i samme grad som Orijen og Acana. Minstemann går på denne nå: https://dyresjappa.no/Produkt/262/305695/Robur-Sensitive-Grain-Free-Chicken#&gid=null&pid=1

De har ulike varianter både av light og senior.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, simira skrev:

Synes du hun fungerte bedre på Acana? Jeg har ikke nok greie på fôr til å si om det er bedre for henne eller ikke, men jeg tror på individuell vurdering av fôr til hunder.

Selv er jeg glad i Robur, som også har høyt kjøttinnhold og lite fyll, selv om det ikke er i samme grad som Orijen og Acana. Minstemann går på denne nå: https://dyresjappa.no/Produkt/262/305695/Robur-Sensitive-Grain-Free-Chicken#&gid=null&pid=1

De har ulike varianter både av light og senior.

Det er 48% laks i Brit Care Senior & light som hun allerede fôrer med, mens feks Robur Senior har 30% kylling og Robur Light har hovedingrediens ris og 23% kylling. Så mindre kjøtt og mer fyll i disse. 
 

Om du ellers er fornøyd med Brit Care har Weight Loss en del mindre kalorier enn Senior & Light ser jeg. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutes ago, phlegm said:

Det er 48% laks i Brit Care Senior & light som hun allerede fôrer med, mens feks Robur Senior har 30% kylling og Robur Light har hovedingrediens ris og 23% kylling. Så mindre kjøtt og mer fyll i disse. 
 

Om du ellers er fornøyd med Brit Care har Weight Loss en del mindre kalorier enn Senior & Light ser jeg. ?

Det er ikke slik at alt annet enn kjøttet er fyll. Men mye ris er heller ikke nødvendigvis noe bedre enn potet nei. Det var 30% potet i Brit Care jeg reagerte på, ikke at det er usunt, men at det kan være en faktor mtp. vekt. Derfor ville jeg prøvd noe annet. Hvis hunden fungerte fint/bedre på Acana ville jeg like gjerne gått tilbake til det.

Når det er sagt har innholdet i Robur-fôrene jeg bruker nå mindre protein og kjøttinnhold enn de jeg brukte før, pga. tilpasset fôr for alder. Nå har vi dog også motsatt problem, med et par gamlinger som begynner å bli litt tynne, så vi delfôrer rått og tilsetter lakseolje mm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå påvirker vekten ikke noe i dagliglivet. Hun hopper og springer som da hun var ung, og alle dommerene har sagt hun har flotte bevegelser, men er lei av at dommere trekker henne ned på grunn av vekten ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...