Gå til innhold
Hundesonen.no

Døv valp


ElenaK
 Share

Recommended Posts

Hei!

Jeg trenger et råd om min valp døvhet.
I desember 2022 kjøpte jeg en tispe fra oppdretter i Stavanger. Valpens NKK registrert og har Veterinærattest, rase Coton De Tulear.
Veterinærattest at hunden har normal tilstand var
vedheftet.
Jeg la merke fra begynnelsen at valpen min reagerer ikke på alle lyd. Jeg tenkte at det er på grunn av liten alder. Men 13.03.2023 dyrlege på Vestkanten dyreklinikken (Bergen) bekrefter at valpen min er helt døv.
Jeg har typisk kjøpsavtale fra NKK. Kan jeg kreve refusjon av en del av kjøpesummen i sånn situasjon? Jeg vil ikke levere valpen min tilbake til selger. 
 
Tusen takk! 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/22/2023 at 12:18 PM, ElenaK said:

Hei!

Jeg trenger et råd om min valp døvhet.
I desember 2022 kjøpte jeg en tispe fra oppdretter i Stavanger. Valpens NKK registrert og har Veterinærattest, rase Coton De Tulear.
Veterinærattest at hunden har normal tilstand var
vedheftet.
Jeg la merke fra begynnelsen at valpen min reagerer ikke på alle lyd. Jeg tenkte at det er på grunn av liten alder. Men 13.03.2023 dyrlege på Vestkanten dyreklinikken (Bergen) bekrefter at valpen min er helt døv.
Jeg har typisk kjøpsavtale fra NKK. Kan jeg kreve refusjon av en del av kjøpesummen i sånn situasjon? Jeg vil ikke levere valpen min tilbake til selger. 
 
Tusen takk! 

Jeg ville absolutt kontaktet oppdretter og prøvd å få refusjon. Om du har noe å slå i bordet med dersom de sier nei er jeg usikker på, men oppdretter burde ha lagt merke til at valpen var døv før du fikk den. Hvis de hadde prøvd å selge valpen som døv, så ville de sannsynligvis ha måtte solgt den for redusert pris, og da synes jeg bare det er rettferdig at du skal ha reduksjon. Personlig ville jeg glatt gitt halve kjøpesummen tilbake, for medfødt døvhet er en ganske stor "feil."

Jeg håper det går bra med deg og valpen! Har du hatt hund før, eller er dette din første?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Pingeling said:

Jeg ville absolutt kontaktet oppdretter og prøvd å få refusjon. Om du har noe å slå i bordet med dersom de sier nei er jeg usikker på, men oppdretter burde ha lagt merke til at valpen var døv før du fikk den. Hvis de hadde prøvd å selge valpen som døv, så ville de sannsynligvis ha måtte solgt den for redusert pris, og da synes jeg bare det er rettferdig at du skal ha reduksjon. Personlig ville jeg glatt gitt halve kjøpesummen tilbake, for medfødt døvhet er en ganske stor "feil."

Jeg håper det går bra med deg og valpen! Har du hatt hund før, eller er dette din første?

Takk skal du ha! Jeg kontaktet oppdretter med en gang og hun er veldig vanskelig å kommunisere. Ville ikke gi meg 50% og forslår at jeg levere hunden tilbake for full pris. Men valpen min har vært med meg i tre måneder nå og vi elsker hverandre, så jeg vil ikke sende hun tilbake. Det er min første, jeg er helt grønn i alt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville kontaktet Forbrukerombudet om råd. Jeg er usikker på om du har rett på refusjon når du har fått tilbud om pengene tilbake.

Jeg håper også du har tenkt nøye gjennom at det kan være en utfordring å ha en døv hund, og det vil kreve mye ekstra arbeid for å få den til å fungere både mtp. hverdagslydighet, innkalling og rundt andre folk og hunder. Håper du har en god hundetrener å alliere deg med.

  • Like 3
  • Sad 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en trist sak ? Det å ha en døv valp/hund er vanskelig både for hund og eier. De få jeg vet om som har hatt døv hund har fått de gratis. I raser hvor det en sjeldent gang blir fødte døve valper, følger oppdretter med for å se at alle valpene har normal hørsel. (Hvite hunderaser er mer utsatt for døvhet enn andre farger, så dette burde hun ha fulgt opp med valpenes utvikling)

Blir det født døve valper så blir de stort sett avlivet, fordi det ikke er lett å selge valper med et så stort handikap.

Jeg vet ikke hvilke rettighet du har, og syns det er skrekkelig useriøst av en oppdretter å ikke refundere hele eller deler av kjøpesummen. 
Står det ingenting om feil man oppdager i ettertid i kjøpekontrakten?

Jeg ville minnet henne på at hennes måte å håndtere denne saken vil sette henne i et dårlig lys - som oppdretter

Endret av Rufs
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, ElenaK said:

Takk skal du ha! Jeg kontaktet oppdretter med en gang og hun er veldig vanskelig å kommunisere. Ville ikke gi meg 50% og forslår at jeg levere hunden tilbake for full pris. Men valpen min har vært med meg i tre måneder nå og vi elsker hverandre, så jeg vil ikke sende hun tilbake. Det er min første, jeg er helt grønn i alt.

 

Huff, så trist at du skulle være så uheldig første gang! Jeg synes Rufs skrev et veldig godt innlegg, og dersom oppdretter er registrert i raseklubben ville jeg kontaktet dem dersom oppdretter står på sitt. Det er veldig useriøst av oppdretter, og jeg mener hun utnytter deg og dine følelser for valpen.

Kanskje du kan gå på facebooksider eller andre raseforum for prøve å finne søsken i tilfelle det er flere valper i kullet med døvhet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel Forbrukerrådet som er første instans og evt. mekling gjennom dem som er andre steg. Det er ikke rettspraksis å vise til når det gjelder mangler og feil hos hunder, dermed løses mange situasjoner som dette veldig ulikt.

Ellers er det jo mange døve hunder som lever gode liv med litt tilrettelegging, vet selv om slike som bor hos både hørende og døve eiere. Bare for å nevne at det kan gå helt fint å leve med døve hunder. Etter å ha sett dem selv, ser jeg ikke helt hva som skulle være grunnlag for rutinemessig avliving, som jeg vet en del oppdrettere av diverse disponerte raser gjør. Hunder kommuniserer tross alt mest gjennom kroppsspråk, hørselen har mer betydning for at det blir vanskeligere å orientere seg om hva som skjer utenfor synsfeltet. I dag finnes det mange hjelpemidler som gjør hverdagen enklere for eier (vibrasjonshalsbånd til kontakt og innkalling f.eks) og kommandoer lærer de jo like enkelt som håndtegn som alle andre hunder.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...
På 3/22/2023 at 1:18 PM, ElenaK skrev:

Hei!

Jeg trenger et råd om min valp døvhet.
I desember 2022 kjøpte jeg en tispe fra oppdretter i Stavanger. Valpens NKK registrert og har Veterinærattest, rase Coton De Tulear.
Veterinærattest at hunden har normal tilstand var
vedheftet.
Jeg la merke fra begynnelsen at valpen min reagerer ikke på alle lyd. Jeg tenkte at det er på grunn av liten alder. Men 13.03.2023 dyrlege på Vestkanten dyreklinikken (Bergen) bekrefter at valpen min er helt døv.
Jeg har typisk kjøpsavtale fra NKK. Kan jeg kreve refusjon av en del av kjøpesummen i sånn situasjon? Jeg vil ikke levere valpen min tilbake til selger. 
 
Tusen takk! 

Hei!

Det er beklagelig å høre at din nykjøpte valp er diagnostisert som helt døv. I en slik situasjon er det forståelig at du kan ha spørsmål om dine rettigheter som kjøper.

Når du kjøper en valp fra en oppdretter, er det vanligvis en skriftlig kjøpsavtale som regulerer vilkårene for kjøpet. Det er viktig å nøye gjennomgå denne avtalen, da den kan inkludere informasjon om garantier eller krav i tilfelle helseproblemer eller avvik fra standarden for rasen.

Her er noen trinn du kan vurdere:

Gjennomgå kjøpsavtalen: Sjekk nøye gjennom kjøpsavtalen du har med oppdretteren. Se spesielt etter vilkår knyttet til helse- og dyreomsorg, samt eventuelle garantier eller refusjonskrav.

Ta kontakt med oppdretteren: Snakk med oppdretteren og informer dem om situasjonen. De kan være villige til å diskutere løsninger eller refusjoner med deg.

Rådfør deg med en juridisk rådgiver: Hvis du føler at oppdretteren ikke oppfyller avtalen eller nekter å samarbeide, kan det være lurt å rådføre deg med en advokat eller juridisk rådgiver som spesialiserer seg på dyrekjøp og forbrukerrettigheter. De kan gi deg veiledning basert på lokal lovgivning og kontraktens innhold.

Ta vare på all dokumentasjon: Samle all dokumentasjon, inkludert veterinærattester og korrespondanse med oppdretteren, da dette kan være nyttig hvis du bestemmer deg for å forfølge saken juridisk.

Det er viktig å merke seg at rettighetene dine kan variere avhengig av land og lokale lover, samt hva som er spesifisert i kjøpsavtalen. Derfor er det alltid lurt å rådføre seg med en profesjonell juridisk rådgiver for å få veiledning som er tilpasset din spesifikke situasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...