Gå til innhold
Hundesonen.no

Ny nettside for kjøp og salg av hunder?


Ulsrud
 Share

Recommended Posts

Hei alle sammen.

 

Fikk nettopp opp en annonse på en ny nettside for kjøp og salg hund. Den heter www.pond.no, og lurer på hva dere tenker om dette? det virker jo lovende, selvom det ikke ser helt ferdig ut enda... Personlig mener jeg at finn ikke er den smarteste plassen å kjøpe hund på, og at det trengs et bedre alternativ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Hos POND får du oversikt over alle hunderaser og oppdrettere som har valper tilgjengelig."

Alle? Virkelig? Hvem skal registrere det?

Det er helt greit med et tilbud om å registrere valper til salgt, men finn.no er frivillig, og det regner jeg med denne siden også er. Den beste måten å finne raseoppdrettere med ledige kull er gjerne gjennom raseklubben.

Etter litt graving på siden mistenker jeg at dette er et prosjekt fra NKK, men jeg tviler på at vi vil få se "alle" ledige valper her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/9/2023 at 2:52 PM, simira said:

Etter litt graving på siden mistenker jeg at dette er et prosjekt fra NKK, men jeg tviler på at vi vil få se "alle" ledige valper her.

Det ville vært veldig merkelig om NKK valgte å registrere et domene på en privatperson, det er nemlig en privatperson som eier domenet pond.no

Det ser ut som det er Johanne Thrana Tindstad som har registrert domenet, jeg tipper hun eller noen nært i hennes krets har brukernavnet "Ulsrud" her inne.

https://proff.no/roller/pond-as/oslo/it-drift-og-support/IFD1SZ90ZDG/

https://www.norid.no/en/domeneoppslag/hvem-har-domenenavnet/?query=pond.no

Endret av Pan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig håper jeg at kennelklubben skal få til noe sånt en dag. Vi har behov for en side med registrerte kull/valper hvor man enkelt kan klikke seg inn på stamtavlen og se registrerte helsetester på foreldrene. Spesielt for raser som er utsatt for mye hundesmugling. 

Men det krever god tilrettelegging fra NKK og raseklubbene, og at oppdrettere og valpekjøpere faktisk bruker tilbudet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutes ago, Pingeling said:

Personlig håper jeg at kennelklubben skal få til noe sånt en dag. Vi har behov for en side med registrerte kull/valper hvor man enkelt kan klikke seg inn på stamtavlen og se registrerte helsetester på foreldrene. Spesielt for raser som er utsatt for mye hundesmugling. 

Men det krever god tilrettelegging fra NKK og raseklubbene, og at oppdrettere og valpekjøpere faktisk bruker tilbudet.

NKK har oppdretterlister hvor de har mulighet til å legge ut valper for salg. Samt dogweb. Den største hindringen er nok rett og slett den siste linjen din. Det er enkelt, og ofte tilogmed overflødig, å bruke finn.no når pågangen er så stor som den er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, simira said:

NKK har oppdretterlister hvor de har mulighet til å legge ut valper for salg. Samt dogweb. Den største hindringen er nok rett og slett den siste linjen din. Det er enkelt, og ofte tilogmed overflødig, å bruke finn.no når pågangen er så stor som den er.

Ja, det er det som er så utrolig synd. Det burde være tryggere måter for valpekjøpere å finne frem i jungelen på, men det krever at folk samarbeider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Pingeling skrev:

Personlig håper jeg at kennelklubben skal få til noe sånt en dag. Vi har behov for en side med registrerte kull/valper hvor man enkelt kan klikke seg inn på stamtavlen og se registrerte helsetester på foreldrene. Spesielt for raser som er utsatt for mye hundesmugling. 

Men det krever god tilrettelegging fra NKK og raseklubbene, og at oppdrettere og valpekjøpere faktisk bruker tilbudet.

Et av ulempene med dagens kjøpehund.no-ordning, uansett hvor godment det er å kreve at hundene faktisk registreres, er at kullene kun publiseres etter registrering. Det vil si at kullene ikke finnes tilgjengelig før de er minimum en uke gamle, ofteat mye eldre enn det. Da har de fleste oppdrettere allerede funnet valpekjøpere. Siden blir derfor utdatert nokså raskt, samt er endel oppdrettere lite flinke til å oppdatere sine annonser. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, maysofie said:

Et av ulempene med dagens kjøpehund.no-ordning, uansett hvor godment det er å kreve at hundene faktisk registreres, er at kullene kun publiseres etter registrering. Det vil si at kullene ikke finnes tilgjengelig før de er minimum en uke gamle, ofteat mye eldre enn det. Da har de fleste oppdrettere allerede funnet valpekjøpere. Siden blir derfor utdatert nokså raskt, samt er endel oppdrettere lite flinke til å oppdatere sine annonser. 

Det er absolutt et problem som kan og bør fikses på! Å ha mulighet til å legge ut tidlig, allerede fra planlagt parring, er kjempeviktig hvis de ønsker å få seriøse oppdrettere med på laget. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...