Gå til innhold
Hundesonen.no

Fjerne hundetiss fra utemøbler


Aksjeladden
 Share

Recommended Posts

Vi hadde for noen uker siden besøk av et familiemedlem som syntes det er vanskelig å gå de lange meteren til utgangsdøra for å la hunden sin gjøre fra seg - og hunden har derfor brukt verandaen vi har i 2. etg når hunden har måttet på do. 

Vi har en lang historie med uenigheter knyttet til hundehold. Personen har en liten hunderase, og har fått for seg at hunden ikke tåler verken kulde eller lange gåturer. Hunden blir behandlet som en baby og blir kledd i kjoler finere enn de jeg selv har i skapet. 

Jeg prøver å la mine meninger ligge når personen er besøk for fredens skyld, og det har jo som sagt gjort at hunden har brukt verandaen i 2. etg som toalett :blink:

Problemet er bare at vi har oppbevart utemøblene til "vinterlagring" under verandaen, noe jeg ikke helt tenkte på, før i dag. 

Sola skinte, og jeg ville ut i hagen med hundene og nyte sola i solveggen. Jeg tok ned sofaen (rotting), og med en gang fikk jeg smelt tidenes urinstank rett i fleisen... Helt krise! 

Så er det noen som har tips om hvordan jeg skal fjerne tiss og lukt fra møblene? Jeg er litt sær på bakterier, lukt og "flekker", så jeg stod nesten på gråten når jeg oppdaget det :rolleyes:

Det har fått tre uker til å sette seg, og at sola nå har stått på i noen dager gjør nok ikke saken så mye bedre... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig!

Altså, det er greit å være uenig om hundehold, men som huseier må det være greit å si at hundelufting på verandaen er uaktuelt! Der hadde ihvertfall min komfortgrense gått, uansett familieforhold og størrelse på hund.

Men gjort er gjort. Jeg ville sprayet møblene med klor og latt de stå noen timer, før jeg skylte av med varmt vann og grønnsåpe.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 hours ago, simira said:

Herlig!

Altså, det er greit å være uenig om hundehold, men som huseier må det være greit å si at hundelufting på verandaen er uaktuelt! Der hadde ihvertfall min komfortgrense gått, uansett familieforhold og størrelse på hund.

Men gjort er gjort. Jeg ville sprayet møblene med klor og latt de stå noen timer, før jeg skylte av med varmt vann og grønnsåpe.

Problemet er bare at personen ikke forstår at det ikke er greit, for det er jo sånn h*n gjør det hjemme. For barnas del velger jeg bare å ignorere det, og la h*n gjøre som h*n føler for, selvom jeg muligens angrer nå i ettertid.. Personen det gjelder er dritsær, og blir fornærmet for det meste. Jeg er tante til personen, og h*n reiser langt for å "henge" med unga, så ofte velger jeg heller å svelge noen kameler og holde kjeft. Jeg er glad i å diskutere, men ikke foran unga. 

Men som du sier: gjort er gjort.. 

Jeg vurderer egentlig å bare kaste alt sammen :blink:

Endret av Aksjeladden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eddik er gjerne det man bruker for å få bort tisselukt fra gulvet når man har valp som ikke er stueren, siden vanlig såpe ikke fjerner lukten helt (i allefall ikke for hundeneser). Det er en god luktfjerner generelt sett: en kopp med eddik i kjøleskapet når det lukter ille, eller eddik for å få bort surlukt i klær/håndduker. 

Rotting må være den kjipeste typen møbel å vaske. Uff.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 2 months later...

Jeg bruker Virkon S fra Felleskjøpet på hundegård og terrasse, samt eventuelle møbler hannhunden måtte markere på under løpetiden til tispene. 

Det er et middel de bruker til å desinfisere fjøs, det er et pulver du løser opp i vann og sprayer på.

Du lar det bare være på, og det løser opp urin.  

Dyr skal kunne gå på området rett etterpå, men jeg gir det litt tid for sikkerhets skyld. 

Det fjerner all lukt, i tillegg til virus og bakterier. 

Du får kjøpt det i små poser, men siden jeg bruker det på hundegård 3-4 ganger pr. år så kjøper jeg det i en stor dunk. 

Jeg spurte rundt om hvordan folk blir kvitt pisslukta i hundegård, og ingen av triksene fungerte. Jeg fikser ikke den urin-lukta!

Men Virkon S har fungert kjempebra, det lukter ingenting etterpå! Og om det ligger igjen restlukt tar jeg bare en runde til, så blir det bra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...