Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva ønsker dere på et valpekurs


Debbie
 Share

Recommended Posts

Jeg skal sette opp valpekurs, men hva er viktig for dere som har valper å få trent på. Hva synes dere er viktig?? 

1. Hvor lange skal kursene være??

2. vil dere ha ren lydighet, feks: gå pent, passering, osv

3. har dere lyst til å bli introdusert og sjekket ut andre sporter???

4. Vil dere ha mer turer- og hvilke turer??

5. Annet som dere synes er viktig. 

 

Hilsen ho som ikke har hatt valp på 10 år, og ikke hatt valpekurs på 8.:)

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kanskje krevende for mange, men i grunnkurs/valpetreningsperioden synes jeg faktisk kurs med to kvelder i uken er bra. F.eks. Mandag eller tirsdag + torsdag. Da rekker man ikke å gjøre noe feil mellom kveldene, og får tett oppfølging i en krevende periode.

Ellers tror jeg mange trenger veiledning på de vanlige tingene. Valpebiting, alenetrening, båndtrening. Og ikke minst hva som er og ikke er god sosialisering og miljøtrening.

En god teoritime synes jeg er viktig, med en basis innføring i adferd og læring hos hund, samt ansvaret rundt det å ha hund, og hundeloven.

Her er en gammel tråd om samme tema:

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Debbie said:

Fin tråd, men litt gammel kanskje?? Er folk mer opptatt av noe annet nå??

 


Ja, jeg mener absolutt at ting har endret seg, spesielt med tanke på saker som har vært i media siden den gang.

Saken med rottweileren viser viktigheten av en god innføring i hundeloven, samt mattilsynets regler rundt burbruk. Læringsteori og snakk om positive og negative assosiasjoner er alltid viktig, og jeg ville snakket mye om hva som er normal valpeadferd, og hvor forskjellig helt normale valper kan oppføre seg. Mange tror at valper er betraktelig roligere enn det de vanligvis er. Jeg ville også snakket om turlengde, for mange er redde for å la valpen bevege seg på grunn av Turid Rugaas sin teori (som er det første som kommer opp når man googler). Også ville jeg snakket om puberteten, og at valper som endelig har blitt relativt lydige plutselig blir pubertetspøbler og "glemmer alt.

Når det gjelder kurskvelder med valp, så er jeg enig med Simira at det ville vært greit med 2 kvelder pr. uke. De kursene jeg har gått på var 1 uke i mellom, det er leeeenge i valpetia.

Når det gjelder treningen så ville jeg bladd litt igjennom trådene på Sonen for å se hva folk plages med. De kursene jeg har gått på har stortsett fokusert på sitt, dekk, bli, innkalling, og rett og slett innføring i læringsteori og hvordan kjefting ikke fungerer når valpen ikke vet hva du ber den om. Det er bra, men det jeg har savnet er  hvordan man takler valpebiting, masebjeffing, biting/rykking å båndet og den slags. Jeg har aldri snakket med en valpeeier som er frustrert fordi de ikke klarer å lære hunden sitt og dekk, men har snakket med mange som føler de ikke orker mer fordi valpen hopper, biter, stjeler og bjeffer. Tenker at kontakttrening, impulskontroll og innlæring av slipp-kommando gjennom lek er noe av det viktigste man kan lære på valpekurs. 

Jeg har forresten gått på et valpekurs som hadde 2 dager til en mini-innføring i hundesport. Det var veldig artig! Vi var til og med i skogen og gikk spor. Kjempeartig, og jeg vet det var et par eiere som fikk blod på tann og skulle melde seg på begynnerkurs. 


 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Debbie said:

Fin tråd, men litt gammel kanskje?? Er folk mer opptatt av noe annet nå??

 

Det eneste som har forandret seg siden mitt innspill er at hundeloven er oppdatert. Folk har for lite fokus på adferd, læring og ansvaret med å ha hund.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Debbie said:

Jeg skal sette opp valpekurs, men hva er viktig for dere som har valper å få trent på. Hva synes dere er viktig?? 

1. Hvor lange skal kursene være??

2. vil dere ha ren lydighet, feks: gå pent, passering, osv

3. har dere lyst til å bli introdusert og sjekket ut andre sporter???

4. Vil dere ha mer turer- og hvilke turer??

5. Annet som dere synes er viktig. 

 

Hilsen ho som ikke har hatt valp på 10 år, og ikke hatt valpekurs på 8.:)

 

1. 45min - 1 time, alt ettersom hvordan det er lagt opp. 

2. Ja, for meg som er litt mer rutinert enn en helfersk hundeier så er øvelser man trenger andre til å gjennomføre ønskelig, så f.eks passering liker jeg godt. 

3. Ikke et must, men er nok kjekt for gjennomsnittet. Samt fin utfordring for valpene med f.eks tunell, eller å vise hva man kan gjøre gratis/billig utav det man har tilgjengelig rundt seg. (Brusflasker fylt med vann som slalomhinder/kjegler, avkapp som "kasse" eller target, post it lapp/gryteunderlag/gryteklut som target, håndtarget etc) Lære å legge spor med godbiter f.eks. 

4. Jeg liker Siddis sin metode med å ha valpeslipp hvor man beveger seg frem og tilbake som en minitur midt i kurset så valpene får en liten pause uten krav og blir sosialisert litt med andre. Dette krever dog at man kan dele opp i grupper med valper som fungerer sammen mtp størrelse/lekemåte. Jeg tenker man også kan lage en praktisk trening med passering utav en tur i så måte. Ellers kan man heller oppfordre gruppen til å arrangere turer i lag utenom kurskveldene kanskje? 

5. - Pauser, pauser, pauser. Lagt opp til korte økter med 1 øvelse og så i bilen/bur med valpene mens neste øvelse blir presentert. Eventuelt at kursdeltagere blir introdusert for roøvelse som brukes med valpene mellom økter. 
- Teori, enten ved å linke til en video man har laget i forkant av kurset. Det gjør siddis, er vel en video på 3 timer eller noe. Slik kan de med en travel hverdag finne tid til å se teorien før man starter opp med de fysiske kursene. De kjører også en privat time først som en del av kurset. Jeg følte det nok er for å introdusere klikker til de som ikke har brukt det før. Jeg har også vært med på kurs hvor man deler opp teorien med en liten prat på hver eneste kurskveld om div tema + "lekser" det vil si mail med div info etter hver gang, link til hundeloven, giftige ting, valpens skjelett, aktivitet, læringsteori el. Kan gjøres på utrolig mange måter, men man må få igjennom de viktige temaene på ett valpekurs synes jeg da det oftest er der nye hundeeiere starter. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, maysofie said:

Er veldig fan av å bytte kurssteder for de siste kveldene, inkludert bytur. Å få trent ordentlig i mer utfordrende, dog kanskje mer dagligdags, miljø er kjekt. 

Det var lurt!! Absolutt noe jeg hadde likt også! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...