Gå til innhold
Hundesonen.no

Er det ikke kjipt for hunder at livet består seg av å gå i bånd og alltid kommandoer?


Janca
 Share

Recommended Posts

Hunder må jo gå i bånd pga deres egen sikkerhet (de kan jo løpe etter hva som helst) og kommandoene består seg mye av «nei» «kom her» osv. Fordi de bjeffer etter andre hunder, vi må passe på de pga folk som blir redde når de kommer mot dem osv. 

Synes ikke hunder dette er litt kjipt? Jeg synes jeg hører folk hele tiden si «nei» «kom her!» «rolig» 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har man god nok innkalling kan hunden fint få gå løs og utfolde seg. Men man kan også finne andre måter å la hunden gjøre morsomme ting som gir mening for dem, enten gjennom organisert hundesport, søksøvelser, løping eller andre aktiviteter. Det å la hunden gå i langline gir også muligheten til mer bevegelse.

For min del, og mange andre, så handler ihvertfall positiv hundetrening om at hundeholder IKKE skal bestå av kjefting og begrensinger, men muligheter og lystbetonte aktiviteter for hunden. Det betyr ikke at man alltid kan ha hunden løs, men at man kanskje legger litt mer arbeid i å aktivisere hunden.

Dessverre er det nok en del "familiehunder" som lever med korte turer langs veiene i bånd, og der hverdagen består av korreksjoner for det som er naturlig adferd for hunden. Men jeg håper det er stadig færre.

Og at du ser mange av dem handler kanskje om at det nettopp er i møte med andre hunder de må kalles inn, og at de bjeffer? Du vet jo ikke om de er på lange løpeturer i skogen eller agilitytrening på ettermiddagen. Eller kanskje på jakt om høsten.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trener ikke 100% positivt , men jeg sier heller nesten aldri nei eller kjefter ? når vi går tur i bånd så har hun på seg sele hvor hun får lov å trekke, er hun løs så er hun såpass lydig, og holder så i nærheten, at jeg slipper å kjefte og styre. Inne er hun rolig og vet hvilke regler som gjelder. Så lite kjefting og sånt her. Og vi driver med hundesport, så hun får gjort det hun liker best flere ganger i uka ?

Det gjelder jo å forme hunden fra den er liten og lage gode rutiner og "retningslinjer" fra hunden er valp, så slipper man stort sett mye mas og kjeft. 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør mitt aller ytterste for å gi min hund et innholdsrikt liv med så lite skjenn og negativ påvirkning som mulig. Jeg = trygghet.

Bånd må absolutt ikke bety bare å traske asfalt akkurat, vær bare en smule kreativ så får hunden utfoldet seg godt og variert av den grunn (langline er også kjekt). 

  • Like 2
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hørtes da ut som et veldig kjipt hundehold, ble nesten fornærmet her over at du tror vi alle holder hunder på den måten ? ? 

Som mange andre skriver får de fleste hunder utfolde seg i mye større grad enn det, både fysisk og psykisk. F.eks har ikke min hund gått i bånd på over 1 mnd, bare løs. Vi bor veldig landlig til for øyeblikket, så det er ikke normalen at det er SÅ fritt altså, men alle i min omgangskrets med hunder oppsøker jevnlig områder hunden får løpe fritt og bare være hund ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at hunder er veldig tilpasningsdyktig. Og at det er ikke at hunder som alltid går i bånd, eller hunder som blir kjeftet på som har det verst. Vi hundeeiere er forskjellige, og behandler hundene våre forskjellig. Hunder vil stort sett takle det meste. 

Jeg tenker det verste for hunder er å bli oversett. Hunder som overhodet ikke får oppmerksomhet… Ingen kos, klapp, kjærlighet og turer osv. 

En på jobben fortalte at da han besøkte ett vennepar begynte venneparet å diskutere om de skulle kjøpe en ny hund. Min kollega ble litt overrasket, for han hadde aldri sett noen hund hos dem. Aldri hørt dem snakke om noen hund. Det viste seg at gamlehunden deres hadde alltid bodd i garasjen. 
Det må ha vært et kjipt liv!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du beskriver høres absolutt kjipt ut, det skal jeg si meg enig i, og jeg mener at det burde være krav om friområder til hund i alle kommuner, som respons på strenge båndtvanglover.

Når det er sagt så er ikke tur i bånd kjipt for hunder. De fleste elsker tur, og kommer løpende så snart eier tar frem båndet. For en hund er turgåing en viktig fellesaktivitet hvor man sammen vandrer og sjekker ut hva som skjer i nabolaget. Snusing er en kjempeviktig aktivitet, og det er litt som å lese avisa for en hund. 

Det er veldig sjelden jeg ser hunder som går fot disse dager. De fleste får lov å vimse, snuse, se seg rundt, osv. Flexibånd er vanlig, noe som gir hundene større frihet på steder med lite trafikk. Det virker som at det har blitt allmennkunnskap at det er viktig for hunder å snuse på tur, heldigvis, selv om noen hunder foretrekker å bare gå og se seg rundt.

Det du beskriver som kommandoer høres mer ut som korreks, og det er skjer i overkant mye hvis hunden ikke er godt nok trent, eller har problemer med selvkontroll i situasjoner med mye stimuli. Mange av verstingene du ser er unghunder i puberteten (1-3 år, det varierer), uten at du er klar over at de fremdeles er i oppveksten. Akkurat som med mennesker så hører ikke alltid tenåringer på sine "foreldre," og da kan det fort ende opp med masing og kaos.

Kort oppsummert: de fleste hunder har et mye rikere liv enn det du beskriver, og du ser dem gjerne i situasjoner som er spesielt krevende for hund og eier, nemlig kort bånd rundt folk, hunder og trafikk. Altså ser du dem gjerne på sitt verste!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Men jeg har begynt å gå tur med andre sin hund da jeg ikke har tid å ha egen. Jeg må jo liksom nekte den mye fordi de løper etter andre hunder, de skal angripe biler, de kan hoppe etter folk om de kommer for nær. Hva skal jeg gjøre liksom? Jeg er ikke redd for hunden egentlig, for den er ikke aggressiv. Men jeg er redd for paranoide folk. Jeg vet at folk kan gjøre en situasjon til noe større enn den egt er. Så jeg er mest redd for at noen skal klikke på meg eller anmelde for noe. Så jeg må dra henne mot meg eller si nei hver gang. Dette har også eier sagt at jeg skal såklart. 
 

Jeg går med henne og opplever noen ganger hunder som går løs i sin eiendom. De bjeffer etter den jeg går med, og da kommer eier ut ofte og sier «kom her» osv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke ha hunden løs hvis du ikke har kontroll på den. Det er mange grunner til å ikke la den løpe bort til andre hunder. Den andre hunden kan være aggressiv, redd, smittsom, eller bare i trening. Det er ikke greit å komme busende inn, selv om hunden din (eller den du lufter) er bare snill. Det handler ikke om å være paranoid, det handler om eiere som beskytter hundene sine og gir dem trygge omgivelser.

I stedet for å si "nei" og hals og dra i båndet er det mye lettere å lære hunden å komme til deg på en lystbetont måte. Bruk godbiter, ha hunden rett foran deg, og si "hit", og gi hunden en godbit når den ser på deg. Kast godbiten en meter unna deg så hunden må snu seg bort for å ta den. Så sier du "hit" igjen, og når hunden ser på deg holder du godbiten slik at hunden må komme bort til deg for å ta den. Mens hunden spiser godbiten (slipp gjerne et par ned på bakken) så kan du gå et par meter unna og si "hit" igjen, og belønne med godbit når hunden reagerer.

På denne måten får hunden en positiv assosiasjon til å komme til deg, og det er slett ikke en kjip ting for dem.

For å gi hunden mer frihet på tur selv om du ikke har innkalling kan du bruke en langline. Selv går jeg alltid med mine hunder i 5 meter langt bånd, så de får gå og rusle som de vil, enten ved meg, eller i 5 meters radius. På yngre hunder ville jeg kanskje hatt 10 meter. Jeg belønner med godbit når de selv tar kontakt og kommer inn til meg, og hvis vi ser andre hunder kaller jeg dem enten inntil meg, eller holder igjen båndet mens jeg selv går bort til dem (heller enn å dra dem inn!) og belønner med godbiter mens den andre hunden går forbi. Igjen lærer hunden at det lønner seg å ha fokus på meg når den ser andre hunder.

Mye av dette er trening som eier egentlig burde gjøre selv og jobbe med på daglig basis, men hvis du gjør det på dine turer kan du ihvertfall få litt triveligere turer med de hundene du lufter! Det gjør ikke noe om du gjør ting annerledes enn eier (så lenge de synes det er greit!), hunder lærer fint forskjell på regler med ulike folk og i ulike situasjoner.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, Janca said:

Takk for svar. Men jeg har begynt å gå tur med andre sin hund da jeg ikke har tid å ha egen. Jeg må jo liksom nekte den mye fordi de løper etter andre hunder, de skal angripe biler, de kan hoppe etter folk om de kommer for nær. Hva skal jeg gjøre liksom? 
 


Dette er faktisk helt normal hundeoppførsel, spesielt for hunder under 3 år. Hunder må lære hvordan de skal oppføre seg i forskjellige situasjoner, og det du beskriver er en hund som enten ikke er trent til å gå i bånd, eller som ikke klarer å kontrollere seg på grunn av ting som alder, hormoner, jaktinstinkt, ny person den går tur sammen med, osv.

Siden det ikke er din hund så er det heller ikke din jobb å trene den, men det kan gjøre turene mye koseligere for dere begge. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Viktig å huske at hunder ikke er mennesker. Selvfølgelig, hunder trenger mer enn å gå tur i bånd og bli kjeftet på. Har aldri møtt noen som har et slikt hundehold? Jeg går tur i bånd og bruker ordet nei og kan 'kjefte' aka si en kommando strengt. Men jeg går også masse tur med hunden løs, i langline, i parker (som man booker så man er der alene) jeg trener 99% med godbiter og lek, jeg trener spor og kaster ball og andre ting hunden elsker. Jeg koser masse med hunden, og mesteparten av penger, tanker og tid går til hunden min. Så selv om du ser meg på tur hvor han går i bånd og jeg sier NEI om han begynner å knurre på en annen hund eller skal tisse på en blomsterpotte er jo det kun en liten brøkdel av livet til hunden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Jeg har av og til tenkt det samme! ?

Det må være dritkjipt å få kommandoer hele tiden, og så forventes det at du skal sitte og ligge og bli og alt det der, når enn kommandoen blir gitt. 

Jeg har løst det med å passe på å ikke gi kommandoer hele tiden. 

I praksis er det sikkert kommandofritt mesteparten av tiden, for de fleste hunder. 

Og akkurat gå-i-bånd-situasjonen er nok kanskje den mest problematiske i løpet av dagen, da de fleste hunder har en tendens til å miste hodet litt. Der også kan man variere mellom å «ta kampen» og ha hunden fri i båndet (= trekke som et uvær her hos oss i hvert fall).

Tror ikke gå i bånd situasjonen sier så mye om det totale hundeholdet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...