Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor lange økter?


Colibri
 Share

Recommended Posts

Hei! Det er sikkert vanskelig å gi et generelt svar, men hvor lange treningsøkter legger dere opp til med hundene deres? Hva trener dere? Deler dere opp øktene i mange små økter, eller hvordan organiserer dere trening? Tenker jo da på typisk lydighetstrening, men også gjerne annen mental trening/aktivisering. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det varierer på treningstype og intensitet. Men når vi drar på trening i klubb, kurs eller fellestreninger av noe slag, så jobber jeg alltid i økter. Først en kort tur ut av bilen for å tisse, og lek/motivasjon. Så en pause for planlegging av første økt, målsetninger, fokus osv.

Øktene er stort sett på 5-10 minutter, men innimellom hele rallybaner eller lange øvelser på opptil 15 min. Spor-økter kan jo også ta litt tid. Det er veldig individuelt for hund og øvelse, med ridgebacken har jeg måttet kjøre veldig korte økter, mens gårdshunden kan holde på ganske lenge. Belønningsnivå, krav og fokus blir jo en vel av helhetsvurderingen på dette også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LP: Jeg har en voksen hund (6 år) som er veldig motivert for trening, så øktene våre kan være lengre nå enn da han var ung. Men jeg er alltid nøye på å ta pause når det går skikkelig bra. Avslutte på topp liksom. (Går det ikke så bra, så må jeg gjøre det enklere slik at vi lykkes)

Som oftest trener jeg 2-3 økter (pauser hvor vi går ut av banen, og rusler en liten tur)

- Til sammen varer en treningen 1 - 1 1/2 time (vi gir oss før han blir lei)

Trener mye på momenter, pirker på det som må bli bedre. Men ikke for mye og lenge på det samme. Det er jo begrenset hvor gøy det er med avstandskommandering. ? 

Kjører gjerne noen hele øvelser i avslutningen av treningen. Han liker disse øvelsene hvor han får løpt og bevegd seg litt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi trener først og fremst søk, og trener også korte økter med pause når det går skikkelig bra. Har brent meg på å trene for lange økter og vært nødt til å avslutte på "synkende kurve", for å si det sånn, så jeg trener heller en repetisjon for lite enn en for mye. Nå trener vi mest systematikk og "pirk", og selv om hun aldri blir lei kan søket bli litt slurvete når vi trener for lenge. Så spiller miljøet også inn på hvor lange øktene blir, jeg trener lengre og flere økter hjemme på stua enn på hundeklubben o.l.

Red: Hunden er (snart) 12 år og har vært konkurransehund hele sitt liv, elsker å jobbe og hadde nok trent dagen lang hadde det vært opp til henne :teehe:

Endret av Wilhelmina
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på alder på hund og hva vi trener og hvor mye energi hun har. Men nå er hun min 3 år, og vi trener IGP. Så når vi trener lydighet trener vi rundt 15 minutter kanskje? Og da ofte to økter når vi først er på banen. Noen ganger trener vi nok opp mot 20 minutter. På fellestreninger i hundeklubber kan det bli opp til 45 min trening i strekk, men da med litt venting, og ligg og bli hvor vi venter noen minutter  og samme med sitt og bli. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...