Gå til innhold
Hundesonen.no

Enkeltdekk 5 minutter skjult fører (og forstyrrelser)


SviskeKompott
 Share

Recommended Posts

Hei! Trenger hjelp til denne øvelsen. Er en del av lydighetsprøven til NRH- og jeg merker ingen fremgang, så jeg må endre noe. Opp til 2 minutter går greit, men etter det spretter han raskt opp. Dette gjelder både hvis jeg står foran/ved han og dersom jeg er skjult. Jeg startet med å korrigere fra der jeg stod når han reiste seg ved å gjenta kommandoen, men etter tips fra NRH begynte jeg å gå tilbake til hunden og be han om utgangsstilling på nytt og så dekk, og gå fra igjen. Jeg varierer tiden han ligger, går tilbake og legger godbiter mellom beina hans eller gir det til han, og ber han opp i utgangsstilling før jeg avslutter med ros. 

Jeg har holdt på med denne teknikken i en måned, men merker ikke noe fremgang i det hele tatt. Noen ganger spretter han opp etter 2 minutter, eller til og med før. Noen ganger varer han til 3, 3.5, men aldri mer. Ofte enda kortere dersom jeg er skjult. 

Noen tips? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trener du dekk med skjult fører bare i denne øvelsen? Hvor ellers?

Jeg ville lagt inn dekk-øvelse i dagliglivet. Mens du lager middag. Mens du pusser tennene. Mens du kler på deg for å gå ut. Generalisere øvelsen, og jobb generelt med at når han har fått beskjed om å ligge så skal han det. Variere tid og belønning, med og uten skjult fører. Men altså ikke bare på treningsfeltet eller i treningsøkt, men når som helst i hverdagen. Da har du også anledning til å bryte øvelsen og ta bort belønningen. Synd, du feilet. Bedre lykke neste gang.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også en unghund som trener på dette om dagen, men samme mål som deg (har en voksen godkjent, så hun hadde fellesdekk). Jeg gjør som Simira nevner, trener øvelsen litt overalt i alle hverdagssituasjoner. Ofte må han ligge mer enn 5 min, gjerne 10, med et par godbiter underveis som bekreftelse og de kan komme etter 30 sekunder eller 5 min. Han skal aldri vite når det kommer, bare at han må ligge lenge. 

Noen ganger ligger vi ikke fullt så lenge, men har mer fokus på å bare ligge der, mens jeg tar oppvasken, går ut med søpla, kler av meg, mens jeg går på kjøkkenet osv, hvor poenget er - ligger du der så lenge jeg sier, så får du belønning i andre enden. Det skal være helt normalt å bare ligge å vente overalt. Slet også med å bikke et par minutter, så prøvde å gå inn å gi en godis etter type 1,5 min, si bli på nytt og så forsette øvelsen. Når jeg spesifikt trener øvelsen så ligger han aldri akkurat 5 min og så julaften, for jeg ønsker at tanken skal være at det kan tross alt komme noe mens jeg bare ligger her, mens ber jeg han ligge mens jeg pusser tenner så er øvelsen ferdig og belønning kommer for det. Målet mitt er å bygge opp gradvis med at han ikke vet når jeg kommer innom med en godbit, istedenfor at det skal bli en sånn "jeg har bestemt at du skal ligge 5 min og da skal du ligge 5 min samme hva". Ønsker ideelt at han ikke feiler mer enn maks 2 av 10 ganger (80% rett), for å holde forventningen rett. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...