Gå til innhold
Hundesonen.no

Sjalu?


Aksjeladden
 Share

Recommended Posts

Hei igjen. Ny dag, nytt problem :rolleyes:

Så vi har jo da som tidligere nevnt to hunder. Den ene voksen, den andre valp. 

Vi har jo støtt på litt begynnende utfordringer her og der, som vi har fått veldig god hjelp med her inne til å finne løsninger på. Men så har vi altså fått et nytt problem som jeg håper at dere kan hjelpe meg med :teehe:

Vi begynte først å gå tur med hundene sammen, bortsett fra de gangene jeg trente valpen ute. Mens etter at passeringen til eldstehunden viste seg å være noe vi ikke ville valpen skulle lære av, valgte vi å ta en og en på tur (de får fortsatt leke og herje sammen i hagen). Men nå er da altså problemet at valpen markerer inne når den eldste skal ut på sin tur. 

I dag hadde vi vært en tur på dyrebutikken, når de kom hjem var vi ute i hagen å lekte en god stund (begge to). Når vi kom inn skilte vi hundene fordi eldstehunden ville slappe av, mens valpen ville herje. 

Jeg tok derfor med valpen inn i stua og trente. Når vi var ferdig å trene lekte vi, og etter det gikk vi tur (hun gjorde både nummer en og nummer to). Når vi kom hjem fikk hun mat, så la hun seg i senga si og sov. Max 20 minutter etter at vi kom hjem fra tur. 

Rett etterpå tar mannen med seg eldstehunden i gangen, og så begynner pipinga. Hun piper, uler og river i grinda. Jeg sitter i samme rom som henne, men hun skal ut! Med det samme de går ut marsjerer hun rett bort til eldstehunden sin seng og tisser. Dette har skjedd hvertfall tre ganger før. 

Hva kan man gjøre? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst ville jeg gjort sengen til eldste hunden utilgjengelig når den skal på tur nå som dette problemet har oppstått. Tipp den på høykant eller sett den i bort mens turen pågår.

Pass også på at valpen tisser rett før den eldste skal ut. En valp som blir stresset blir raskt tissatrengt og miste kontroll, så vær obs på at den kan prøve å tisse på andre myke underlag (egen seng, sofaen, tepper, pledd) når den ene sengen blir utilgjengelig. Det kan være helt tilfeldig at det var sengen til den eldste det ble tisset i. De fleste hunder lærer ganske raskt at absorberende underlag er best å tisse på, for da blir de ikke våte på bena. ?

Veldig mange valper blir pipete og helt fra seg når noen forlater rommet/huset, selv om de er sammen med andre familiemedlemmer. Dere bør prøve å minimere styret som følger med at eldste skal på tur, og det kan gjøres med at du tar valpen utenfor døren for å tisse mens mannen kler på seg og eldste til tur, sånn at ikke valpen blir gira av påkledningskaoset. Når du går inn med valpen så finner du på noe godt eller gøy. Fyll på en godbitball, smør leverpostei utover slikkematte eller noe annet kult. Får du valpen til å være opptatt de første minuttene etter de har dratt, så blir resten vanligvis enklere.

Valper har behov for å være sammen med "flokken," og liker ofte ikke når familiemedlemmer forlater dem, enten det er tur, dusjing, osv. Det vil normalt sett gå over av seg selv med alderen, men det er lurt å hjelpe litt til, rett og slett for å forhindre uvaner som piping og bølling med grinda. Gøy med valp, ikke sant? Er det ikke det ene, så er det det andre! ?

  • Like 2
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Pingeling skrev:

Først og fremst ville jeg gjort sengen til eldste hunden utilgjengelig når den skal på tur nå som dette problemet har oppstått. Tipp den på høykant eller sett den i bort mens turen pågår.

Pass også på at valpen tisser rett før den eldste skal ut. En valp som blir stresset blir raskt tissatrengt og miste kontroll, så vær obs på at den kan prøve å tisse på andre myke underlag (egen seng, sofaen, tepper, pledd) når den ene sengen blir utilgjengelig. Det kan være helt tilfeldig at det var sengen til den eldste det ble tisset i. De fleste hunder lærer ganske raskt at absorberende underlag er best å tisse på, for da blir de ikke våte på bena. ?

Veldig mange valper blir pipete og helt fra seg når noen forlater rommet/huset, selv om de er sammen med andre familiemedlemmer. Dere bør prøve å minimere styret som følger med at eldste skal på tur, og det kan gjøres med at du tar valpen utenfor døren for å tisse mens mannen kler på seg og eldste til tur, sånn at ikke valpen blir gira av påkledningskaoset. Når du går inn med valpen så finner du på noe godt eller gøy. Fyll på en godbitball, smør leverpostei utover slikkematte eller noe annet kult. Får du valpen til å være opptatt de første minuttene etter de har dratt, så blir resten vanligvis enklere.

Valper har behov for å være sammen med "flokken," og liker ofte ikke når familiemedlemmer forlater dem, enten det er tur, dusjing, osv. Det vil normalt sett gå over av seg selv med alderen, men det er lurt å hjelpe litt til, rett og slett for å forhindre uvaner som piping og bølling med grinda. Gøy med valp, ikke sant? Er det ikke det ene, så er det det andre! ?

Tusen takk for mange gode tips! Vi prøvde å gjøre akkurat det du sa, og det fungerte utmerket. Verre var det altså ikke :teehe:

Det er over fem år siden vi hadde valp sist, så det blir litt som å ha valp for første gang igjen. 

Men hun er jo tross alt bare 3 måneder - så det blir nok ikke siste gangen jeg stikker hodet innom for å få litt veiledning :rolleyes:

Men igjen, tusen takk  :ahappy: 

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, Aksjeladden said:

Tusen takk for mange gode tips! Vi prøvde å gjøre akkurat det du sa, og det fungerte utmerket. Verre var det altså ikke :teehe:

Det er over fem år siden vi hadde valp sist, så det blir litt som å ha valp for første gang igjen. 

Men hun er jo tross alt bare 3 måneder - så det blir nok ikke siste gangen jeg stikker hodet innom for å få litt veiledning :rolleyes:

Men igjen, tusen takk  :ahappy: 

Så bra!

Valper er så forskjellige, og man får (heldigvis) ikke oppleve alle de vanligste utfordringene i en og samme valp. Med mindre man har veldig mange hunder i løpet av livet, så vil man stort sett oppleve nye utfordringer hver gang, eller oppleve at ting som fungerte med gamlehunden ikke fungerer på den nye. Sånn sett kan det være en fordel å glemme litt!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...