Gå til innhold
Hundesonen.no

Oppdrettere uten grenser..


Lillymy
 Share

Recommended Posts

Jeg synes jeg får mye litt vel unødvendige henvendelser fra oppretter.  Jeg har en hund som er på halvårlige helsekontroller, er forsikret til høyeste nivå, er ute 4 ganger om dagen, har faste playdates og har Anicura helseplan. Igår ble jeg kjeftet ut etter noter for hunden har tilgang til to typer tørrfor, Orijen og Hills, sistnevnte med korn og vom, etter avtale med dyrlegen på helsekontroll

jeg vil ikke fore bare kornfritt da jeg vil ha litt variasjon i kosten hans.  
 

jeg er visstnok uansvarlig- for jeg gir han mat som vil gi han organsvikt iflg oppdretter - selvom det er i samråd med dyrlege. 

er det flere som sliter med oppdrettere uten grenser? 

Endret av Lillymy
  • Confused 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var da voldsomt. Hvem eier hunden?

Hvis hunden er din, kjøpt og betalt, så gjør du akkurat som du vil. Veterinærkontroll en gang i året er normalen, så lenge det ikke er noe spesielt man skal følge opp helsemessig. Og man kan diskutere mye om kvalitet på fôrtyper, men så lenge du gir hunden "ordentlig" hundefôr fra dyrebutikk så er det bra nok for de fleste hunder. Om du eier hunden kan du forsåvidt fôre den på Frolic og kaviar om du vil.

Om det er fôrhund ville jeg levert tilbake hunden først som sist, eller kjøpt ut oppdretter om det er aktuelt. Dette er ikke noe godt utgangspunkt for et samarbeid, null tillit, og kommer til å gå galt før eller senere. Og du har ingenting du skal ha sagt, hvis du har gått inn på en avtale å ha hunden for oppdretter så de kan bestemme alt og avle på hunden.

Ingen av mine oppdrettere har blandet seg inn i hundeholdet mitt (kjøpte hunder), men jeg har bedt den ene om råd et par ganger. Holder de også gjerne oppdatert innimellom de første årene når hunden utvikler seg, men da snakker vi en gang eller to i året.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutes ago, simira said:

Det var da voldsomt. Hvem eier hunden?

Hvis hunden er din, kjøpt og betalt, så gjør du akkurat som du vil. Veterinærkontroll en gang i året er normalen, så lenge det ikke er noe spesielt man skal følge opp helsemessig. Og man kan diskutere mye om kvalitet på fôrtyper, men så lenge du gir hunden "ordentlig" hundefôr fra dyrebutikk så er det bra nok for de fleste hunder. Om du eier hunden kan du forsåvidt fôre den på Frolic og kaviar om du vil.

Om det er fôrhund ville jeg levert tilbake hunden først som sist, eller kjøpt ut oppdretter om det er aktuelt. Dette er ikke noe godt utgangspunkt for et samarbeid, null tillit, og kommer til å gå galt før eller senere. Og du har ingenting du skal ha sagt, hvis du har gått inn på en avtale å ha hunden for oppdretter så de kan bestemme alt og avle på hunden.

Ingen av mine oppdrettere har blandet seg inn i hundeholdet mitt (kjøpte hunder), men jeg har bedt den ene om råd et par ganger. Holder de også gjerne oppdatert innimellom de første årene når hunden utvikler seg, men da snakker vi en gang eller to i året.

Det er min hund - betalt - han er snart to. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, simira said:

Da ville jeg sagt at du styrer ditt eget hundehold i samråd med egen veterinær. Tilby henne fortsatt oppdateringer, men på dine premisser.

Takk - han er en flott hund med god personlighet, jeg har valgt spørre dyrleger om råd da jeg føler det blir litt panisk med oppdretter - er min første hund,  men hun kommer med råd i hytt og pine uønsket.  Sosiale medier - får bare fase henne ut, får fnatt

Endret av Lillymy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holy cow! Har du holdt ut med det der i 2 år? Damn...

Jeg har aldri hatt mye kontakt med oppdretter etter valpekjøp, og de fleste oppdrettere er ikke interessert i det heller. Første året har jeg brukt å informere om hva dyrlegen sier på valpe/unghundkontrollene, hvordan voksentenner kommer på plass, og den slags. Bruker også å kontakte oppdretter om helseproblemer som kan være relevant for andre i kullet, eller for avlsarbeidet. Og så klart bilder av valp en gang i blandt når valpen er i utvikling.

Etter første året er det stortsett bare en oppdateringsmail ved bursdagstider, så fremt oppdretter har virket interessert i den kontakten. Hadde en av dem oppført seg som det der, så ville jeg prøvd å redusere kontakten uten å legge opp til konflikt. Men altså, i verste fall ville jeg ha satt foten ned, for jeg hadde ikke taklet å ha et fremmed menneske som prøvde å involvere seg i mitt liv på det viset. Huff!?

  • Like 1
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jupp, jeg er kanskje litt dumsnill. Husker enda den gangen jeg fikk kjeft for at jeg hadde kjøpt hundetag til han med nanvnet hans på - " for om han blir stjålet kan tyvene knytte bånd til han om de vet hva han heter"  

Hun så tagen hans på instagram ? 

Akkurat som det er det største problemet mitt hvis han blir stjålet liksom... 

 

Endret av Lillymy
  • Confused 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/21/2023 at 7:53 PM, Pingeling said:

Holy cow! Har du holdt ut med det der i 2 år? Damn...

Jeg har aldri hatt mye kontakt med oppdretter etter valpekjøp, og de fleste oppdrettere er ikke interessert i det heller. Første året har jeg brukt å informere om hva dyrlegen sier på valpe/unghundkontrollene, hvordan voksentenner kommer på plass, og den slags. Bruker også å kontakte oppdretter om helseproblemer som kan være relevant for andre i kullet, eller for avlsarbeidet. Og så klart bilder av valp en gang i blandt når valpen er i utvikling.

Etter første året er det stortsett bare en oppdateringsmail ved bursdagstider, så fremt oppdretter har virket interessert i den kontakten. Hadde en av dem oppført seg som det der, så ville jeg prøvd å redusere kontakten uten å legge opp til konflikt. Men altså, i verste fall ville jeg ha satt foten ned, for jeg hadde ikke taklet å ha et fremmed menneske som prøvde å involvere seg i mitt liv på det viset. Huff!?

Jupp. Når jeg tenker over alt rart jeg har vært borte i -så mye det gå opp for meg hvor upassende innblandingen til oppdretter er. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...