Gå til innhold
Hundesonen.no

Cartrophen


Debbie
 Share

Recommended Posts

Vet det finnes flere tråder om dette, men jeg finner ikke svaret mitt der.

Hvor mange kurer hadde dere??

Fikk beskjed om at jeg først måtte ta en kur på 4 sprøyter over fire uker- så vente to -tre mnd- og gjenta det samme.

Fikk så inntrykk av at etter dette kunne jeg bare ta en gang i halvåret eller året etter som vi trengte det.

Men når jeg var hos dyrlegen nå, ville den igjen ha meg på 4 kurs sprøyter over 4 uker- IGJEN. Dette synes jeg er litt tullete. ER det virkelig sånn??

Da må jeg avbryte det blir rett og slett for dyrt med 4000,- på en mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, det høres rart ut. Responderer hunden på det?

Vi startet på Cartophen, men gikk over til Librela da det ikke er mangel lengre, men det har aldri vært snakk om mer enn månedlig etter den første kuren. Nå funker det dårlig, så vi er over på Metacam så lenge det varer.

Jeg ville sjekket hos en annen dyrlege hva de sier? Men synes det høres rart ut.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Wilhelmina said:

Hvorfor koster det 4000,-? Da min fikk Cartrophen kosta det 4-500,- per sprøyte og hun fikk en sprøyte i måneden.

Vi har også gått over til Librela nå, men enn så lenge har vi bare tatt en sprøyte så det er litt tidlig å si om det fungerer her.

Pga. råvaremangel og generell prisstigning koster de rundt 1000 per sprøyte nå, både Librela og Cartophen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutes ago, simira said:

Pga. råvaremangel og generell prisstigning koster de rundt 1000 per sprøyte nå, både Librela og Cartophen.

Såpass :blink: Ja jeg aner ikke hva jeg betalte for Librela, glemte å få kvittering :fear:

Red: Ringte likesågodt og spurte, 488,- betalte jeg for Librela.

Endret av Wilhelmina
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, simira said:

Oi, det høres rart ut. Responderer hunden på det?

Vi startet på Cartophen, men gikk over til Librela da det ikke er mangel lengre, men det har aldri vært snakk om mer enn månedlig etter den første kuren. Nå funker det dårlig, så vi er over på Metacam så lenge det varer.

Jeg ville sjekket hos en annen dyrlege hva de sier? Men synes det høres rart ut.

Jeg synes også det hørtes rart ut, ho mente det var legemiddelselskapet som ville ha det sånn. Jeg er mistenksom

 

PS: ho fungerer knallbra på det, derfor jeg synes det er irriterende. 

7 hours ago, Wilhelmina said:

Hvorfor koster det 4000,-? Da min fikk Cartrophen kosta det 4-500,- per sprøyte og hun fikk en sprøyte i måneden.

Vi har også gått over til Librela nå, men enn så lenge har vi bare tatt en sprøyte så det er litt tidlig å si om det fungerer her.

Prisen har gått opp noe helt sykt på disse sprøytene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Wilhelmina said:

Såpass :blink: Ja jeg aner ikke hva jeg betalte for Librela, glemte å få kvittering :fear:

Red: Ringte likesågodt og spurte, 488,- betalte jeg for Librela.

Wow! Det er halvparten så mye som oss! Og det er ikke en dyrlege som overpriser seg. Nå er vi ferdige med librela (funker ikke, tydeligvis), men jeg skal jamen spørre om prisen neste gang, hvorfor det varierer så mye.

17 minutes ago, Debbie said:

Jeg synes også det hørtes rart ut, ho mente det var legemiddelselskapet som ville ha det sånn. Jeg er mistenksom

 

PS: ho fungerer knallbra på det, derfor jeg synes det er irriterende. 

Prisen har gått opp noe helt sykt på disse sprøytene

Da ville jeg bare fortsatt månedlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Wilhelmina said:

Såpass :blink: Ja jeg aner ikke hva jeg betalte for Librela, glemte å få kvittering :fear:

Red: Ringte likesågodt og spurte, 488,- betalte jeg for Librela.

Jeg betaler rundt 390 kr pr dose (780,- for 2 pk). Jeg henter på apotek selv, så det kan kanskje påvirke prisen.
Men jeg setter selv da, så sparer endel på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutes ago, maysofie said:

Husk at pris på disse kommer ann på størrelsen på hunden. 

Ved Catrophen satte vi 4x en måned, så refill etter 6mnd med 4x på en måned igjen. 

Duh. Såklart koster det mer for en hund på 45 kg enn en på 10. :P

Men må man ha denne refillen altså?

Dette sier Felleskatalogen om dosering:

Quote

Hunden må veies før administrering for å sikre nøyaktig dosering. 3 mg natriumpentosanpolysulfat pr. kg kroppsvekt (tilsv. 0,3 ml/10 kg) i 4 omganger, med et intervall på 5-7 dager mellom hver administrering. Klinisk effekt kan utebli til etter 2. injeksjon i behandlingen. Skal ikke administreres i mer enn 3 omganger med 4 injeksjoner i løpet av en 12-måneders periode. Ikke overstig standard dose. Høyere dose enn den anbefalt, kan gi forverring av stivhet og ubehag. Administrering: Preparatet skal kun injiseres aseptisk og s.c. En passende gradert sprøyte må brukes, slik at dosen blir nøyaktig. Dette er spesielt viktig ved injisering av små doser/volum. Ansvarlig veterinær bør i hvert enkelt tilfelle utarbeide et behandlingsprogram basert på en individuell vurdering.

Når jeg søker litt rundt på "Cartophen hvor ofte" så får jeg faktisk bare opp at det skal gir i kurer på fire uker, ikke noe om månedlig behandling etter det. Men det skal vurderes individuelt da. Fra Blaapote.no:

Quote

Siden høsten 2011 har legemidlet Cartrophen vært tilgjengelig i Norge. Cartrophen gis som en sprøyte 4 ganger med et intervall på 5-7 dager mellom hver. En slik kur varer for de fleste hunder i mellom 4 og 12 måneder.

 

Quote

 

Cartophen.com:

All dogs treated with Cartrophen Vet will require a minimum of 1 full course per year. It is also recommended an OA check-up be performed at least every 6 months after OA has been diagnosed, essential to monitor progress and keep the disease under control and in order to determine the best time to repeat. Treatment is based on each individual patient and the objective is to prevent signs from recurring by stopping or slowing disease development.

Veterinary experience shows that clinical response generally lasts between 3 – 12 months and each patient should be assessed on an individual basis. While it will vary from case to case, from clinical experience, below are approximate recommended regimens.

  • Mild signs of OA – 1 course* every 12 months
  • Moderate signs of OA – 1 course* every 6 months (2 courses per 12 months)
  • Chronic and severe signs of OA – 1 course* every 4 months (3 courses per 12 months)
    * course = administration every 5-7 days on four occasions.

 

Her står det altså ingenting om månedlig. Er vi blitt lurt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler meg lurt. Da jeg først hadde 1 sprøyte i fire uker, så ventet i to tre mnd. Så ny kur med 1 sprøyte hver 4 uke. Nå er det 6 mnd siden,og ho vil fremdeles ha meg på 1 sprøyte over 4 uker. Kan jeg nekte. Si at det holder med en??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Debbie said:

Føler meg lurt. Da jeg først hadde 1 sprøyte i fire uker, så ventet i to tre mnd. Så ny kur med 1 sprøyte hver 4 uke. Nå er det 6 mnd siden,og ho vil fremdeles ha meg på 1 sprøyte over 4 uker. Kan jeg nekte. Si at det holder med en??

Cartophen sin side sier det jo selv ganske greit:

Quote
  • Mild signs of OA – 1 course* every 12 months
  • Moderate signs of OA – 1 course* every 6 months (2 courses per 12 months)
  • Chronic and severe signs of OA – 1 course* every 4 months (3 courses per 12 months)
    * course = administration every 5-7 days on four occasions.

Så kan du vurdere behovet selv? Men det ser ut som man kan ta en kur hver fjerde mnd for de verste tilfellene da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...