Gå til innhold
Hundesonen.no

Over- eller understimulert? Aktivisering? Rotrening?


Aksjeladden
 Share

Recommended Posts

Jeg er alene på dagtid med en baby og to hunder (den ene en valp på noen måneder). Dagene går stort sett veldig bra, men noen dager virker det som at valpen aldri helt finner roen. Jeg vet at det er mulig at valper også kan bli overstimulerte, og motsatt - men så er det jo dette med å finne en mellomting. 

Dagen ser vanligvis ut som dette :

Mannen lufter begge hundene før jobb. Valpen vil ofte ikke bevege seg så veldig langt utenfor tomta på morgenen, så hun får vært ute til hun vil inn, også lufter han den eldste litt til mens valpen er inne. 

Når jeg og babyen våkner ligger som regel hundene i stua og slapper av. Jeg lar valpen tisse før jeg gir babyen mat, som gjerne tar en halvtime/times tid, og deretter kler jeg på meg og tar valpen med ut når jeg skal på trilletur. Det er som regel valpen som styrer lengden på tur (hun snur og vil hjem etterhvert), og vi går aldri lenger enn rundt i gatene i nærheten, sånn at det er kort vei hjem. 

Når vi kommer inn holder babyen på litt på gulvet, mens jeg leker med valpen på den andre siden (vi har delt stua i to (50/50) da valpen gjerne skal stjele alle babylekene). Etter litt legger jeg babyen, og valpen får et tyggebein mens jeg tar den eldste hunden ut på dotur. 

Når jeg da kommer inn igjen setter jeg meg ned for å jobbe med skolearbeid hvis hundene ligger rolig i senga, med noen pauser for å underholde hundene ved behov. Hvis ikke det er ro prøver jeg å aktivisere valpen, eller bare sette meg ned for å kose med den. 

Dagene er ganske flytende, og jeg prøver å se behovet til valpen selv om det ofte er vanskelig. Stort sett treffer jeg veldig bra. 

De har tilgang til hele stuen så lenge ikke babyen ligger på gulvet, og ingen av bikkjene ligger alene på den andre siden. Ofte kan jeg sitte på dems side også når babyen leker på gulvet, sånn at de ikke føler at jeg gir de mindre oppmerksomhet. Jeg vet ikke om dette er dumt. 

Valpen har også muligheten til å gå ut på verandaen, da døra kun står inntil, og kan dyttes opp (det vet hun). 

Stort sett går dette veldig fint, men noen dager kan det virke som at hun enten har for mye energi, eller rett og slett bare sliter med å finne roen. Disse dagene kan være litt krevende da jeg ofte ikke får tid til annet enn å "løpe frem og tilbake" :blink:

Vi har MASSE aktivitetsleker, og jeg har også gjemt pølsebiter i kluter, fryst vom i kong ++

Jeg sliter litt med å forstå når hun er over- eller understimulert. Hun blir jo eldre, og aktivitetsnivået vil jo endre seg med alderen, men hun trenger jo også mye søvn(?)

Så det jeg egentlig lurer på er hvordan man skal kunne forstå om valpen må aktiviseres mindre, eller mer? Hva burde jeg gjøre annerledes for at dagen skal gå litt mer "smooth" for alle? Hvordan kan jeg eventuelt øve med henne på å finne roen? Og hvis hun trenger med aktivitet så tas alle tips imot. 

Det er lenge siden vi hadde valp sist, så det er litt som å få valp for første gangen igjen. 

Helt til slutt vil jeg nevne at det er vanskelig å reise nye steder på dagtid da vi ikke har mere plass i bilen, og å få vogna opp i takboksen mens man i tillegg skal ha kontroll over tre individer, for så å ta den ut, og inn igjen - er vanskelig. Sikkert mulig, men da har jeg ikke tid til til alt annet jeg må få gjort... 

Beklager lang og rotete tekst. 

 

Endret av Aksjeladden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valper er forskjellige, akkurat som barn. Noen er veldig aktive, mens andre har en mer avslappet holdning til livet. Jeg har hatt verdens enkleste og roligste valp, jeg har hatt en spinnvill valp som omtrent aldri sov, og flere som har vært midt på treet og variert veldig igjennom oppveksten. Å tvinge en valp til å være i ro når den er aktiv og leken er jeg ingen fan av. Dersom den er overtrøtt så kan det i noen tilfeller hjelpe å ta den litt på fanget, men for andre kan det gjøre ting vanskeligere.

Så kommer dette med mental og fysisk utvikling i tillegg. Noen ganger kan det føles som at man har en ny hund hver uke fordi de endrer seg så brått.  Og hunder dager hvor de rett og slett er mer energiske, og dager hvor de er roligere. Hvor mye nytt og spennende det er å se, høre og snuse på ute kan ha stor påvirkning på hvor trøtt valpen blir, så dersom du har mulighet til å endre litt på tur-ruta hver dag, så kan det hjelpe på.

Nå svarer jeg ut i fra at det høres ut som du har en helt normal valp som går igjennom en litt rampete og aktiv fase. Turlengden får valpen være med å regulere, og det høres ut som du er nøye med å gi hundene oppmerksomhet og lek. Godbitballer, slikkematter og godbitsøk er forresten fine aktiviteter å bli sliten av. Snusing er noe som sliter hunder ut, så en liten snusetur kan også gjøre underverker.

Hvor gammel er valpen forresten? Kan det være snakk om kløe i tenner på grunn av tannfelling? 

  • Like 1
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det høres ut som valpen med fordel kan få mer fysisk aktivitet. Om dere ikke har mulighet selv, så kanskje familie, naboer, venner, eller hundelufter?

Når det gjelder å manøvrere ting ut i bilen, kan ikke hundene være alene inne en liten stund mens du pakker ut vogn, barn og gjør klart hundeutstyr? Har du vurdert/forsøkt bæremeis? Det vil gi det en ledig hånd til på tur også.

Men nå trenger det ikke nødvendigvis være et nytt sted, men mer fysisk aktivitet og tur. Har dere stor nok hage til å sette opp en hinderløype? (hvis det er bart der dere bor da)

Jeg ville tatt med valpen på doturen til den eldste som et minimum. Det virker for meg som at det går mye i tyggebein her, og det er ikke nok aktivisering i seg selv. Det er en brukshund med mye kapasitet, og jeg ville lagt inn minst en skikkelig tur om dagen allerede, i tillegg til småturene i løpet av dagen.

 

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Pingeling skrev:

Valper er forskjellige, akkurat som barn. Noen er veldig aktive, mens andre har en mer avslappet holdning til livet. Jeg har hatt verdens enkleste og roligste valp, jeg har hatt en spinnvill valp som omtrent aldri sov, og flere som har vært midt på treet og variert veldig igjennom oppveksten. Å tvinge en valp til å være i ro når den er aktiv og leken er jeg ingen fan av. Dersom den er overtrøtt så kan det i noen tilfeller hjelpe å ta den litt på fanget, men for andre kan det gjøre ting vanskeligere.

Så kommer dette med mental og fysisk utvikling i tillegg. Noen ganger kan det føles som at man har en ny hund hver uke fordi de endrer seg så brått.  Og hunder dager hvor de rett og slett er mer energiske, og dager hvor de er roligere. Hvor mye nytt og spennende det er å se, høre og snuse på ute kan ha stor påvirkning på hvor trøtt valpen blir, så dersom du har mulighet til å endre litt på tur-ruta hver dag, så kan det hjelpe på.

Nå svarer jeg ut i fra at det høres ut som du har en helt normal valp som går igjennom en litt rampete og aktiv fase. Turlengden får valpen være med å regulere, og det høres ut som du er nøye med å gi hundene oppmerksomhet og lek. Godbitballer, slikkematter og godbitsøk er forresten fine aktiviteter å bli sliten av. Snusing er noe som sliter hunder ut, så en liten snusetur kan også gjøre underverker.

Hvor gammel er valpen forresten? Kan det være snakk om kløe i tenner på grunn av tannfelling? 

Jeg ønsker ikke å tvinge valpen til å være rolig. Ofte er det jo nettopp fordi valpen ikke er sliten nok, at den ikke klarer å roe seg ned. Men så blir man jo hele tiden fortalt at valper kan bli overstimulerte, så da blir jeg jo igjen litt usikker på om jeg bare gjør vondt verre, om jeg fortsetter og fortsetter. 

Valpen er litt over tre måneder, så det er vel ikke tid for tannfelling helt enda(?) - men det er tydelig at det klør i tennene. 

På kveldstid kan vi fint gå nye steder, men på dagtid har jeg bare to alternativer. Enten så må jeg ta med vogn og valp - og siden vi bor et sted med kun én vei og mye stier, og fordi det er såppas mye snø og lite vognvennlig overalt, så blir mulighetene ganske få. Det andre alternativet er å ta med begge hundene ut når babyen sover, men da kan jeg heller ikke gå så langt at vi får gått nye steder - da må jeg nesten holde meg i nærheten. 

Men vi trener ofte spor på kveldstid, og "utforsker" nye steder. Da er det også flere mennesker her hjemme, og med på tur. Så det er jo klart at det kan bli litt kjedelig på dagtid, men det må jo også valpen kunne lære seg etter hvert. 

Godbitball har vi, men slikkematte var et veldig godt tips :ahappy: Jeg smurte leverpostei på kluter til hundene i dag, og knøt de sammen - det falt veldig i smak. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, simira skrev:

Jeg synes det høres ut som valpen med fordel kan få mer fysisk aktivitet. Om dere ikke har mulighet selv, så kanskje familie, naboer, venner, eller hundelufter?

Når det gjelder å manøvrere ting ut i bilen, kan ikke hundene være alene inne en liten stund mens du pakker ut vogn, barn og gjør klart hundeutstyr? Har du vurdert/forsøkt bæremeis? Det vil gi det en ledig hånd til på tur også.

Men nå trenger det ikke nødvendigvis være et nytt sted, men mer fysisk aktivitet og tur. Har dere stor nok hage til å sette opp en hinderløype? (hvis det er bart der dere bor da)

Jeg ville tatt med valpen på doturen til den eldste som et minimum. Det virker for meg som at det går mye i tyggebein her, og det er ikke nok aktivisering i seg selv. Det er en brukshund med mye kapasitet, og jeg ville lagt inn minst en skikkelig tur om dagen allerede, i tillegg til småturene i løpet av dagen.

 

Nærmeste familie bor dessverre to timer unna. Naboene jobber, det samme med de få vi har rukket å blitt kjent med. Hundepassere er det også dårlig med her ute, så det er nok ikke mulig å få hjelp på dagtid. Svigermor er den eneste i nærheten, men hun er redd for hunder :blink:

Det vil nok være mulig å la hundene være inne mens jeg gjør klar barn og vogn - men det vil ta tid. Babyen våkner 09:00, og skal sove igjen 11:00. Da sover hun til ca. 13:00. Eldstemann må hentes i barnehagen 16:00. I mellomtiden skal jo babyen ha mat, hundene må ha mat. Og dette tar jo også tid. Så jeg hadde håpet på å kunne gjøre noe her, eller i nærheten, sånn at vi fikk litt mer ut av det vi skulle gjøre. 

Vi har halvannen meter snø i hele hagen, men vi skal ut å måke et området i dag. 

Eldstehunden er veldig flink til å slite ut valpen, men hun kan være litt vimsete, så det har ikke vært mulig å slippe den eldste løs med valpen i langline på dagtid. Og de to i vært sitt bånd er bare et stort kaos :rolleyes:

Jeg kunne nok ha satt begge to i langline, men jeg har dårlig erfaring med to hunder i langline - så det er ikke noe jeg ønsker å gjøre. 

Men vi skal som sagt måke et stort område til de i hagen i dag, også skal vi dra å kjøpe ny sele til minstehunden - så kan de få lov til å herje litt fra seg der i tillegg til tur. 

Valpen får mange turer hver dag, og vi prøver å dra henne med oss så langt vi klarer. Turene jeg tar med henne alene er enten for å trene kontakttrening, spor eller bare fordi det er umulig å ha begge hundene med når jeg også har med vogn. Jeg tror også det hadde vært krevende med begge to om jeg skulle brukt bæremeis. 

Nå venter vi også en ny tid med opptil -20 grader, og da vil det ikke lenger være mulig å ta med babyen ut. 

Når det gjelder tyggebein så har jeg kun gitt det når jeg ser at hun gir utrykk for at det klør i tennene - når hun for eksempel ligger og tygger på bordbeina. Eldstehunden får servert tyggebein samtidig, men hun kan finne på å tygge litt for så å legge det fra seg og gå - og da er valpen rask med å plukke med seg også hennes tyggebein. Jeg plukker opp alle tyggebein jeg ser, men noen ganger kan det ligge litt for ofte tilgjengelig. Jeg bruker ikke tyggebein fordi jeg tror det aktiviserer hunden på noe vis, kun når hun gir uttrykk for at det klør. 

Har du forslag til hinderløype i hagen? Hva jeg kan bruke, og hvordan jeg kan sette det opp? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere ikke har inngjerdet hage så er det noe jeg ville prioritert å få opp til våren, så begge hundene kan være ute. Men dere kan ikke la den eldste hunden være den som aktiviserer valpen.

I hagen kan dere ha ting hunden kan klatre over, hoppe opp på eller krype under, for eksempel. Bruk fantasien. Men så langt som mulig trenger hunden mer tur, slik det høres ut for meg. Hva er "så langt som mulig"? Hvor mange turer om dagen får hunden og hvor langt/lenge går dere faktisk? Går dere på kurs eller hundetreninger?

Har dere faktisk kapasitet til å ha to rottweilere og to barn? Selv om valpen nok blir roligere inne når det ikke skjer noe, vil begge hundene få nok aktivitet med to barn som skal i barnehage og etterhvert på ulike aktiviteter, når det allerede er utfordrende? Hva er planen for hundeholdet framover, det er jo en aktiv brukshund dere har?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, simira skrev:

Hvis dere ikke har inngjerdet hage så er det noe jeg ville prioritert å få opp til våren, så begge hundene kan være ute. Men dere kan ikke la den eldste hunden være den som aktiviserer valpen.

I hagen kan dere ha ting hunden kan klatre over, hoppe opp på eller krype under, for eksempel. Bruk fantasien. Men så langt som mulig trenger hunden mer tur, slik det høres ut for meg. Hva er "så langt som mulig"? Hvor mange turer om dagen får hunden og hvor langt/lenge går dere faktisk? Går dere på kurs eller hundetreninger?

Har dere faktisk kapasitet til å ha to rottweilere og to barn? Selv om valpen nok blir roligere inne når det ikke skjer noe, vil begge hundene få nok aktivitet med to barn som skal i barnehage og etterhvert på ulike aktiviteter, når det allerede er utfordrende? Hva er planen for hundeholdet framover, det er jo en aktiv brukshund dere har?

Valpen får tur 07:00, 10:00 (11:00 hvis jeg tar det når baby sover), 16:00, 19:00 og rett før leggetid. Og med tur mener jeg da altså ut å gå. Mellom turer er vi ofte ute på dotur. Jeg syntes egentlig fem turer er ganske mange, flere enn vi til daglig går med vår andre hund. Jeg kan ikke tvinge med meg hunden på lange turer når den ikke vil gå lenger. Det vil jo bare gjøre hele turen til en negativ opplevelse. På morningen tar mannen med begge hundene ut. Valpen vil som oftest ikke gå så veldig langt, og de får derfor leke ute etter en liten tur til valpen går til døra - deretter tar han med den andre hunden på lengre tur. Hun må jo også få sine turer selv om valpen ikke vil være med. Vi tilpasser turer etter hva valpen selv klarer, og ikke hva vi ønsker. Om hun hadde kunnet være med på langturer med den eldste så hadde det vært kjempefint, men igjen så kan jeg ikke tvinge henne med når hun tydelig viser at hun ikke vil mer. Vi motiverer med godbiter og lek for å øke lengden på tur, men hun er tydelig på når hun ikke vil mer. 

Den eldste hunden blir ikke brukt for å aktivisere valpen. Valpen syntes at det er gøy å leke med den eldste, og er derfor mer interessert i å løpe og herje når de to leker sammen. Ergo valpen får mere utløp for energi når de to leker sammen. 

Vi skal på kurs i starten av Februar. 

Hvorfor skulle vi ikke ha kapasitet til å ha to hunder (kun den ene er rottweiler)? Vi har da mye mere tid å bruke på hundene våre enn veldig mange andre. Baby begynner i barnehagen i Mars, og jeg er selv hjemme helt til August. 

Problemer ligger absolutt ikke i hvorvidt tiden strekker til, men hvordan jeg skal aktivisere valpen best mulig. Det normale er da er hundene er hjemme mens eieren er på jobb. Vil det da si at de egentlig ikke har kapasitet til å ha hund? Fordi hunden kun får luftetur før og etter jobb? Hvor mange turer mener du en valp bør få i tidsrommet 07:00-16:00? 

Valpen skal brukes til akkurat det den er laget for, på lik linje som vår andre hund brukes til det den er laget for. Treningene er på kvelden, så det er da absolutt ikke et problem. 

Du spør om vi egentlig har kapasitet til å ha to hunder... Hvordan mener du et hundehold skal være? Kan ikke familier med barn ha hund? Hadde jeg bodd alene (uten mann) så hadde jeg kanskje hatt forståelse for hvorfor du spurte. Men da er da ingenting som tilsier at vi ikke har kapasitet til å ha to hunder? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at alle hunder bør ha minimum en times aktivitet hver dag, uansett rase. En aktiv brukshund må ha mer enn det, både fysisk og mentalt. Jeg fikk inntrykk av at valpen fikk litt lite aktivitet, særlig når du beskriver at du leker litt med den på dagtid, men at den er hjemme når den andre får tur. Om den får et par skikkelige turer om dagen så burde det holde, så lenge det er mer enn en liten rusletur. Du sier også at du ikke kan gå tur med begge hundene og barnevogn, at du må ha tid til å hente eldste i barnehagen, og andre utfordringer. Hvis jeg har fått feil inntrykk av hvor mye dere aktiviserer valpen så er et helt greit, og bra.

Uansett er det som Pingeling sier, valper har ulikt aktivitetsnivå og ulike perioder, og om det bare er enkelte dager valpen er mye urolig aktiv så ville jeg gått en ekstra tur og trent litt ektra på triks eller lydighet den dagen, og levd med at sånn er det å ha unghund.

Folk har ulik kapasitet og prioriteinger. Noen har ikke barn og fortsatt ikke kapasitet til å ha én, eller langt mindre to hunder. Noen har barn og et flertall aktive konkurransehunder. Veldig mange overvurderer også egen evne, og greier ikke å se at de ikke greier å ha en aktiv brukshund når naboen har to. Jeg tenker iblant at det er et viktig spørsmål å stille - jeg nettopp det, jeg stilte det som et spørsmål fordi jeg ikke har noen mening, men et inntrykk av at hundeholdet tidvis er for mye - og enda er hunden bare valp og ungene små. Men det høres ut som dere har en plan for hundeholdet, og det er fint. Forhåpentligvis hjelper det også å få mer tid til valpen når minste starter i barnehagen, og ha ekstra fokus på trening og aktivisering i den verste unghundtiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, simira skrev:

Jeg mener at alle hunder bør ha minimum en times aktivitet hver dag, uansett rase. En aktiv brukshund må ha mer enn det, både fysisk og mentalt. Jeg fikk inntrykk av at valpen fikk litt lite aktivitet, særlig når du beskriver at du leker litt med den på dagtid, men at den er hjemme når den andre får tur. Om den får et par skikkelige turer om dagen så burde det holde, så lenge det er mer enn en liten rusletur. Du sier også at du ikke kan gå tur med begge hundene og barnevogn, at du må ha tid til å hente eldste i barnehagen, og andre utfordringer. Hvis jeg har fått feil inntrykk av hvor mye dere aktiviserer valpen så er et helt greit, og bra.

Uansett er det som Pingeling sier, valper har ulikt aktivitetsnivå og ulike perioder, og om det bare er enkelte dager valpen er mye urolig aktiv så ville jeg gått en ekstra tur og trent litt ektra på triks eller lydighet den dagen, og levd med at sånn er det å ha unghund.

Folk har ulik kapasitet og prioriteinger. Noen har ikke barn og fortsatt ikke kapasitet til å ha én, eller langt mindre to hunder. Noen har barn og et flertall aktive konkurransehunder. Veldig mange overvurderer også egen evne, og greier ikke å se at de ikke greier å ha en aktiv brukshund når naboen har to. Jeg tenker iblant at det er et viktig spørsmål å stille - jeg nettopp det, jeg stilte det som et spørsmål fordi jeg ikke har noen mening, men et inntrykk av at hundeholdet tidvis er for mye - og enda er hunden bare valp og ungene små. Men det høres ut som dere har en plan for hundeholdet, og det er fint. Forhåpentligvis hjelper det også å få mer tid til valpen når minste starter i barnehagen, og ha ekstra fokus på trening og aktivisering i den verste unghundtiden.

Den eldste hunden vår er en Alaska husky og brukes aktivt i trekk (ski, kickbike). Vi er ofte på tur i skogen og telter, og heldigvis har jeg en snill mann som er veldig flink med ungene, og lar meg bruke god tid med hundene. 

Vi har jo som sagt en aktiv hund fra før av, så vi viste hva vi gikk til og hvor tidskrevende det er. Og det er nettopp derfor vi valgte å få valp nå - nå som jeg har god tid til å følge opp og trene valpen. Vi kunne nok ha fått oss en liten chihuahua, men for våres del så hadde det ikke hatt særlig hensikt da vi syntes det å bruke hundene aktivt nettopp er det som gjør det gøy å ha hund. 

Fordi vi har en husky fra før av hadde det nok vært "naturlig" å få oss en hund som kan brukes på samme områder som den (selvom en rottweiler også vil kunne være med på mye), men jeg er oppvokst med rottweiler og har drømt om å få min egen siden jeg var liten. Vi ønsket ikke rottweiler som første rase, fordi vi vet at det er lurt å sitte på litt mere kunnskap om hund med en slik rase - og det føler vi at vi har nå, selvom denne valpetiden er like "ny" som den første. 

Mannen begynte på jobb igjen etter endt permisjon sist uke, så at jeg er hjemme alene med resterende (to hunder og en baby) er nytt, og vi prøver bare å finne ut av hvordan vi skal løse det best mulig, sånn at alle kan være fornøyde og føle at sine behov er dekket. Jeg har også funnet ut at det er best å ta begge hundene på tur, så det kommer jeg absolutt til å fortsette med.

Forhåpentligvis vil det bli litt mindre snø fremover, og da vil så klart alt bli mye lettere for alle. Vi har også lagt opp til at svigermor skal komme å passe litt på babyen et par ganger i uken, sånn at jeg kan forflytte meg litt lenger også på dagtid. 

Jeg forklarte det kanskje litt dårlig dette med lekingen. Jeg leker med henne når minsten får mat - da er jeg også avhengig av å følge med på babyen og gi mat, men istedenfor å bare sitte med henne for å gi mat, så gjør jeg heller begge deler. Vi trener også mye inne - på basic lydighet, apport (hun er ram på å stjele ting barna legger fra seg, så vi prøver å gjøre det gøy å gi tingene tilbake) osvosvosv. 

Mannen kommer hjem 15:00, da skifter han og går med hundene med en gang. 

Jeg er ganske sikker på at det ikke er turene det står på, men heller kanskje den delen hvor hun får herjet ordentlig fra seg. Vi har inngjerdet hage, men det er som nevnt helt nedsnødd og snøen en like høy som gjerdene. 

Vi har måkt frem en god del av hagen nå, sånn at jeg kan ta den i bruk i morgen - fårhåpentligvis vil begge hundene få stor glede av det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, simira said:

Det er en brukshund med mye kapasitet, og jeg ville lagt inn minst en skikkelig tur om dagen allerede, i tillegg til småturene i løpet av dagen.


Allerede 3 mnd. gammel, selv når valpen ønsker å snu? Jeg synes at en så ung valp fremdeles skal få lov å styre turlengde/fart selv, så godt det lar seg gjøre.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutes ago, Pingeling said:


Allerede 3 mnd. gammel, selv når valpen ønsker å snu? Jeg synes at en så ung valp fremdeles skal få lov å styre turlengde/fart selv, så godt det lar seg gjøre.

En ganske stor brukshundrase som nærmer seg 4 mnd trenger mer aktivitet. Ingen av mine har vært spesielt gira på tur i kaldt vær i den alderen heller, men det er den beste måten å få ut fysisk energi på. Jeg snakker ikke om å tvinge hunden milevis, såklart, men jeg fikk inntrykk av at de gikk noen hundre meter og så snudde. Det virker jo som det er mer tur enn det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok verken valpen er under- eller overstimulert, jeg. Holder heller en knapp på at det bare dreier seg om naturlige variasjoner i energinivået hos valpen. Noen dager er valper rolige og enkle, andre dager er de fulle av energi og f*enskap - det er helt normalt.

Selv valpesikrer jeg en del av huset og så får valpen styre på som den vil der med leker, tyggesaker og annet morsomt (pappesker ol). Da kan valpen styre aktivitetsnivået sitt selv, uten at det blir et problem for meg at den har en aktiv dag når jeg må gjøre andre ting og ikke kan følge med på den.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Tyttebæra said:

Jeg tror nok verken valpen er under- eller overstimulert, jeg. Holder heller en knapp på at det bare dreier seg om naturlige variasjoner i energinivået hos valpen. Noen dager er valper rolige og enkle, andre dager er de fulle av energi og f*enskap - det er helt normalt.

Selv valpesikrer jeg en del av huset og så får valpen styre på som den vil der med leker, tyggesaker og annet morsomt (pappesker ol). Da kan valpen styre aktivitetsnivået sitt selv, uten at det blir et problem for meg at den har en aktiv dag når jeg må gjøre andre ting og ikke kan følge med på den.

Enig, synes det høres helt normalt ut ut i fra hva som har kommet frem, og det å fjerne/sikre alt man er redd for eller som valpen kan skade seg på, og samtidig ha mange forskjellige leker tilgjengelig er en fin måte å kunne senke skuldrene litt.

Mange tror at en normal valp er rolig mellom organisert lek og turer dersom de har fått rett mengde aktivitet, men sånn er det ikke. Det er en grunn til at folk sier det er slitsomt med valp, og det er fordi de små kan være en håndfull selv når alt går bra, og det er sånn de lærer.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...