Gå til innhold
Hundesonen.no

Norsk kennel klubb - hva er vitsen?


RUB
 Share

Recommended Posts

Fikk en regning på 600 nå. Det er inkludert 1. raseklubb. Men jeg kan ikke helt se hvorfor jeg skal bruke penger på dette. Masse problem med eierskifte, vanvittige dårlige websider.(begge 2!)
Jeg ser ikke de helt store fordelene med Agria (som jeg ikke benytter) og prosenter her og der.

Eneste fordelen er at jeg får se stamtavlen, men den kan jo jeg uansett få tak i..

Jeg synes dette ikke er nødvendig å bruke penger på. Mulig jeg tar feil? Synspunkter?
ps.Jeg kommer ikke til å delta på utstillinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange grunner til å være - eller ikke være - medlem av NKK. Jeg sitter litt på gjerdet selv.

Hunden er like registrert og renraset om du ikke er medlem, du har tilgang på stamtavlen og avlesning av helse- og prøveresultater. Du kan delta på utstillinger og andre aktiviteter, det koster bare mer per gang.

Men, selv om man ikke konkurrerer så er det mange som er aktive i klubber, på treninger og sosialt, og da handler det jo litt om å støtte klubben økonomisk gjennom medlemskap.

Så kan man jo se på det politiske. Selv synes jeg NKK har gjort MYE bra arbeid med den nye hundeloven (neida, den er langt fra perfekt, men det er mye bra progresjon) og arbeid rundt båndtvang og friområder, og hundehelse. Generelt er de en god opplysningskilde til godt hundehold. I utgangspunktet.

Så er det dette med raseavl da. Nå er NKK kanskje programforpliktet til å støtte raseklubbene sine, ikke vet jeg, men denne rettssaken er det som tar fra meg lysten til å støtte NKK. Selv om de gjør mye bra med innføring av RAS og avlsverktøy så er det noen skylapper ute og går her også.

Tidvis har jeg inntrykk av NKK som en pengemaskin basert på utstillingsaktivitet, og til dels er det nok det, men arbeidet de gjør er ikke udelt negativt.

Jeg har sagt fra meg dommervervet og både bikkjer og jeg er pensjonerte fra hundesport. Personlig får jeg ikke noe mer ut av medlemskapet, men en liten del av meg vil støtte det bra arbeidet de tross alt gjør. Jeg var inne og tittet på nettsidene nå, og de holder visst på å pusse opp. På høy tid, kanskje de rydder litt på flere fronter?

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg er i mot planlagt blandingsavl, så støtter jeg NKK. Vi har behov for en sterk Kennelklubb, selv om vi kan være uenige i hva de gjør i blandt. Jeg har personlig ingen fordeler av å være med (ingen aktiviteter eller forsikring), men dogweb har blitt tilgjendelig for alle og har blitt bedre siden jeg først ble medlem. Ja, de representerer raseklubbene på godt og vondt, men der blir de som en advokat. De må forsvare, uansett hva de ansatte mener. Så når de støttet Cavalierklubben, så er det viktig å huske på at NKK har støttet den norske bulldogklubben i helsearbeidet klubben har holdt på med.

Jeg støtter NKK fordi jeg vil at de skal ha penger til å utvikle nettsidene, dogweb, ha ressurser til å være en god advokat for hundeeiere i møte med politikken, og for at det skal holdes "store" utstillinger og konkurranser for folk i alle kanter av landet, inkludert Nord-Norge. Jeg ønsker at de skal ha ressurser til å hjelpe klubber som ønsker å jobbe med helseforbedring av rasen, og jeg har forhåpninger om at de skal klare å utvikle seg til å bli en god og trygg valpeformidler som folk kan bruke for å unngå smuglerhunder og useriøse oppdrettere. 

Når det er sagt: mange har veldig stram økonomi for tiden, og dessverre må mange av oss bortprioritere å støtte organisasjoner og veldedigheter vi tidligere har gitt finansiell støtte. Så selv om man støtter NKK sitt arbeide, så skal man ikke ha dårlig samvittighet for å prioritere egen økonomi.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, simira skrev:

tilgang på stamtavlen og avlesning av helse- og prøveresultater.

Tusen takk for gode og fornuftige svar. Skjønner at de må være advokat for Chevalierklubben, men det er lov å bruke huet.. Det er noe som heter dyrevelferd også.
Som dere antyder, har jeg ikke noe personlig å vinne her, men at de taler hunden sak og politikk er flott.   Lurer på sitatet over: Man har vel tilgang på dette uavhengig av NKK?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutes ago, RUB said:

Tusen takk for gode og fornuftige svar. Skjønner at de må være advokat for Chevalierklubben, men det er lov å bruke huet.. Det er noe som heter dyrevelferd også.
Som dere antyder, har jeg ikke noe personlig å vinne her, men at de taler hunden sak og politikk er flott.   Lurer på sitatet over: Man har vel tilgang på dette uavhengig av NKK?

Man har tilgang på hva de mener, og arbeidet gagner jo alle uansett om de er medlem eller ikke. Det handler isåfall om å støtte arbeidet deres og slutte opp om organisasjonen. Det koster jo å drive dette arbeidet, ikke alt kommer fra utstilling, tross alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, RUB said:

Tusen takk for gode og fornuftige svar. Skjønner at de må være advokat for Chevalierklubben, men det er lov å bruke huet.. Det er noe som heter dyrevelferd også.
Som dere antyder, har jeg ikke noe personlig å vinne her, men at de taler hunden sak og politikk er flott.   Lurer på sitatet over: Man har vel tilgang på dette uavhengig av NKK?

Da jeg først ble med i NKK var dette bare for medlemmer, men jeg har vært inne på dogweb mange ganger uten å logge inn, så tror det! Håper virkelig det, for det er et verktøy alle valpekjøpere bør ha tilgang til. En av grunnene til at jeg støtter dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke har noen nytte/fordel av å være medlem i NKK, så er det vel bare å avslutte det medlemskapet?

Min grunn til å være medlem av NKK og diverse andre hundeklubber er at hunden(e) er min hobby: 

Jeg liker å treffe andre hundeeiere, trene med dem, få tilgang til kurs hundeklubbene arrangerer m.m. Og så liker jeg å reise på stevner sammen med mine hundevenninner.
Jeg får  tilsendt medlemsblader, også fra raseklubben, og de liker jeg å lese. 
Min regning er på ca 1500,- i året. Og det er det absolutt verd for meg. 
 

Ellers er jeg glad vi har NKK. Som er klubben for oss med rasehunder. Og som sørger for at diverse aktivitet blir arrangert. Dogweb bruker jeg masse. Er glad for at raser, hunder, resultater, helse m.m blir registrert ett sted.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært medlem av NKK og noen rase/lokale klubber i mange år, og har alltid vært aktiv deltager på diverse aktiviteter. Dette har gitt meg veldig mange gode opplevelser, og dem vil jeg ikke gi slipp på, selvom tempoet har gått litt ned. Synes også at det er veldig viktig å ha et seriøst alternativ som kan motarbeide all den useriøse avlen på doodles ditt og datt, og som tilbyr utdanning og skolering av oss hundefolk. NKK er også en viktig stemme når lover og regler skal  endres. Og så vil jeg jo støtte klubbene "mine". 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg er en sånn som melder meg inn og ut, har andre ting å bruke penger på enn å være støttemedlem. Melder meg inn i år der jeg skal holde på med organiserte aktiviteter eller har interesse av å følge med på hva som skjer via Hundesport og raseklubber ol, og så melder jeg meg ut i år der jeg ikke er interessert eller ikke har mulighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...