Gå til innhold
Hundesonen.no

BC valp: over/understimuli?


Anonymbcvalp
 Share

Recommended Posts

Hvordan ser dagene deres ut med en ca 3 mnd gammel Border Collie valp? 
 

Hvor mye tid legger dere i trening, hvilken trening prioriterer dere løpet av den tiden, hvordan ser dagene ut til valpen generelt?
 

Mangler sammenligningsgrunnlag og føler meg litt rådvill, da jeg alltid har hatt voksne hunder, mange herrens år siden det vi hadde valp i hus og da en helt annen rase. 

 


 

 

Endret av Anonymbcvalp
Følte for å omformulere og forkorte.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke BC valp, men en "ADHD" bulldogvalp kan kreve mye mer enn raser med høyere energi/mosjonsbehov som voksne. Det er veldig individavhengig, og valper modnes i forskjellig tempo, både fysisk og mentalt.

Dersom du har store planer innenfor hundesport, så er det sikkert folk her inne som kan gi tips til når og hvordan man tidlig kan legge opp til gode treningsvaner. Eller tenker du på oppdragelse for en god familiehund og aktiv turkompis? Har dere problemer i hverdagen som du plages med, eller konkrete ting du lurer på? 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når min hollender var 3 mnd så prøvde jeg å ha en god balanse mellom trening/aktivitet og hvile.

Så for oss var det kanskje en rolig snusetur, litt lek og/eller enkel trening i typ 5-10 minutter, også hvile. Jeg synes for min del det er viktig å ikke trene eller stimulere for mye da jeg ønsker å ha en hund som tåler rolige perioder ila dagen (og senere i livet, rolige dager). Men samtidig synes jeg det er veldig viktig at de får brukt seg ila dagen for å utvikle seg og få ut energi, samt skape et bånd med eier. Så derfor veksling mellom aktivitet og så helt ro. 

Jeg driver med IGP så for meg er lek og samarbeid super viktig, så jeg brukte masse tid på lek. Trente også inn basic øvelser på den tiden som kontakt, sitt, ligg, begynnelsen på utgangs posisjon. Og på kvelden pleide jeg å kaste litt tørrfôr utover plen for søk. Greit med en rolig øvelse før natta. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...