Gå til innhold
Hundesonen.no

Engelsk Staff 3mnd : Må hun ha hundedekke / klær ?


Sonic
 Share

Recommended Posts

Hei, 

Min 3 måneders gamle britisk staffordshire bullterrier tispe er veldig glad i å gå turer (korte på 10 minutter). 
Jeg får henne ikke til å bli med å gå tur når jeg har på henne hundedekke.

Hvor lett fryser en staff valp på 3 måneder ?

Det er typisk -5 grader på morgentur og nå på dagen er det -3 grader. 
Vi bor langs kysten og når det blåser mye vil hun noen ganger opp og inn i jakka mi siden hun er kjent med å være i en stor jakke jeg går med fra våre aller første turer ute. 

Jeg har derfor gått med henne uten at hun har noe klær på seg og når hun krafser på knærne mine så slipper jeg henne inn i jakka til hun spreller og vil ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det jo tydelig at hun fryser. Jeg tenker at det er en tilvenningssak.

Jeg ville sørget for å skaffe et fôret vinterdekken som sitter godt, og der du kan ha selen under dekkenet. Da er det en åpning på ryggen til å feste båndet i selen.

Det blir ofte litt klumpete og uvant med dekken, og enda verre om dekkenet passer dårlig og selen ligger utenpå. Når det er sagt er det jo greit å kunne kjøpe et dekken som varer hele vinteren. Eventuelt kan en genser som sitter tett mot kroppen være et alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk. For tilbakemeldinger. 


Hun gir ingen tegn til å fryse untatt de dagene det blåser veldig mye slik jeg nevner.
Men gitt svarene så bør hun altså ha dekke uansett når det er kuldegrader.

Tusen takk for gode råd. Vi har tykt ulldekke som heretter skal på.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med korthåret valp har det vært uten dekken når vi måtte haste ut for tissing på plenen, men dekken ved turer i kuldegrader. 10 minutter ute er kaldt! Det blir som at vi går uten jakke, og da er vi iskalde etter 10 minutter.

Anbefaler å trene inne mange ganger om dagen, og bruke rikelig med godbiter. Kle på dekken og tren på at hun skal bevege seg med det på uten bånd. Tren gjerne avanserte bevegelser etterhvert, som å hoppe oppi kurven eller andre ting hun bruker å gjøre inne. 

Samtidig må du bruke dekkenet ute selv om hun ikke er komfortabel. Bær henne gjerne et stykke med dekken på, og la henne gå hjem (eller videre) selv.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Pingeling said:

Med korthåret valp har det vært uten dekken når vi måtte haste ut for tissing på plenen, men dekken ved turer i kuldegrader. 10 minutter ute er kaldt! Det blir som at vi går uten jakke, og da er vi iskalde etter 10 minutter.
 


Tusen takk for gode tips og tilbakemeldinger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Årets mest misfornøyde valp nekter nå å gå tur ?.
Dette blir en stahets-kamp mellom eier og valp. 

Jeg fikk henne til å drite tilslutt ihvertfall. (Hun nekter å gå tur med klær på)

Vi hadde 2 * 15 minutters sesjoner hvor hun eye-baller meg og nekter å røre seg. 
Jeg har ikke tenkt å gi meg. 

IMG_4023.png

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Sonic skrev:

Årets mest misfornøyde valp nekter nå å gå tur ?.
Dette blir en stahets-kamp mellom eier og valp. 

Jeg fikk henne til å drite tilslutt ihvertfall. (Hun nekter å gå tur med klær på)

Vi hadde 2 * 15 minutters sesjoner hvor hun eye-baller meg og nekter å røre seg. 
Jeg har ikke tenkt å gi meg. 

IMG_4023.png

Har samme problem ? 

tispa mi hater å ha på klær og knurrer når vi skal kle på henne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, for et herlig bilde av valpen ❤️

Jeg var heldig med min hund. Første gang med (regn-) dekken var vistnok en skrekkelig opplevelse. Vi kom ikke langt. Andre gangen tok jeg på dekkenet, og slapp unghunden løs i skogen med de andre vennene. Og da brydde hun seg ikke lenger om dekkenet hun hadde på. Hun løp rundt i sogen og snuste og lekte. Etterhvert fant hun heldigvis stor glede i å bli pakket på slik at hun var både varm og tørr ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, Sonic said:

Årets mest misfornøyde valp nekter nå å gå tur ?.
Dette blir en stahets-kamp mellom eier og valp. 

Jeg fikk henne til å drite tilslutt ihvertfall. (Hun nekter å gå tur med klær på)

Vi hadde 2 * 15 minutters sesjoner hvor hun eye-baller meg og nekter å røre seg. 
Jeg har ikke tenkt å gi meg. 

 

Er det så salt at hun må ha potesokker? Ellers ville jeg droppet dem i utgangspunktet, og bare sørget for å venne til dekkenet.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutes ago, simira said:

Er det så salt at hun må ha potesokker? Ellers ville jeg droppet dem i utgangspunktet, og bare sørget for å venne til dekkenet.

Så innmari fint å vite. Jeg bruker å bære henne den korte biten det er salt og inn i skogen. potesokker er også noe hun hater. Da forsøker jeg å venne henne til dekkenet og får en frustrasjon mindre for henne. 

Hun er litt mer fornøyd her hjemme 

IMG_3904.png

Endret av Sonic
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutes ago, Sonic said:

Så innmari fint å vite. Jeg bruker å bære henne den korte biten det er salt og inn i skogen. potesokker er også noe hun hater. Da forsøker jeg å venne henne til dekkenet og får en frustrasjon mindre for henne. 

Hun er litt mer fornøyd her hjemme 

 

Så fin hun er!

Men ja, jeg ville droppet sokkene. Du kommer nok ingen vei med å trene med sokker og dekken på samme tid, og i verste fall kan sokkene føre til at hun får dårlige assosiasjoner med dekken. For i teorien er ikke dekken så veldig annerledes enn sele, og de fleste som er glade i tur lærer fort at dekken = tur = gøy!

Mens sokker er aldri gøy. ?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går kveld fikk vi til å gå tur.

(Hun ga etter for min stahet, eventuellt om hun bare bestemte seg for "ok, jeg blir med")
Dropet sokker og etter litt klaging og protest måket hun seg vei i snøen med logrende hale. 

Jeg merker hun trenger både den mentale stimuli og turer for å klare å beholde roen her hjemme. 

Tusen takk for all den gode kunnskapen dere sitter på og deler med meg. 
 

  • Like 1
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, Sonic said:

I går kveld fikk vi til å gå tur.

(Hun ga etter for min stahet, eventuellt om hun bare bestemte seg for "ok, jeg blir med")
Dropet sokker og etter litt klaging og protest måket hun seg vei i snøen med logrende hale. 

Jeg merker hun trenger både den mentale stimuli og turer for å klare å beholde roen her hjemme. 

Tusen takk for all den gode kunnskapen dere sitter på og deler med meg. 
 

Så bral! Du vil nok raskt se en endring i hvordan hun ragerer når dekkenet kommer frem nå som dere er i gang! Og som du sier, å få stimulien hun trenger utendørs gjør at alt annet blir lettere inne. 

Kos dere!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...