Gå til innhold
Hundesonen.no

Akkurat nå - Desember


Rufs
 Share

Recommended Posts

Da er vi kommet til den mørkeste måneden i løpet av året. Snart snur sola, Heldigvis!! ?

_____________________________________________________________________________________________________

Naboen vurderer å avlive sin 4 år gamle hund. Fordi den knurrer, og hun vil ikke ha en hund som knurrer (for hun mener at knurring = aggressiv) Og når hun tar hunden fordi den knurrer, så har den bitt. Den har bitt henne, og den har bitt sønnen (som er 12 år) - dvs bitt og glefset flere ganger.

De har heldigvis hatt besøk av en adferdsterapaut som har forklart dem at de må respektere hundens språk, ungene MÅ la hunden få være i fred når den ber om det. osv

Naboen syns at terapauten som var på besøk var veldig flink. Men hun orker ikke all denne godbit-styret han viste dem, og han forslo også at de kunne kjemisk kasterer han for å se om det kunne hjelpe. Og det ville hun ikke, for da mente hun at hunden ville bli lat og nekte å gå på tur  ? 

Men naboen vil ikke ha en hund som knurrer...  ?

Jeg blir stadig overrasket over hvor dårlig mange hundeeiere forstår hunden sin. (mens de forventer at hunden skal forstå dem helt og holdent)

Endret av Rufs
  • Confused 1
  • Sad 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutes ago, Rufs said:

Da er vi kommet til den mørkeste måneden i løpet av året. Snart snur sola, Heldigvis!! ?

_____________________________________________________________________________________________________

Naboen vurderer å avlive sin 4 år gamle hund. Fordi den knurrer, og hun vil ikke ha en hund som knurrer (for hun mener at knurring = aggressiv) Og når hun tar hunden fordi den knurrer, så har den bitt. Den har bitt henne, og den har bitt sønnen (som er 12 år) - dvs bitt og glefset flere ganger.

De har heldigvis hatt besøk av en adferdsterapaut som har forklart dem at de må respektere hundens språk, ungene MÅ la hunden få være i fred når den ber om det. osv

Naboen syns at terapauten som var på besøk var veldig flink. Men hun orker ikke all denne godbit-styret han viste dem, og han forslo også at de kunne kjemisk kasterer han for å se om det kunne hjelpe. Og det ville hun ikke, for da mente hun at hunden ville bli lat og nekte å gå på tur  ? 

Men naboen vil ikke ha en hund som knurrer...  ?

Jeg blir stadig overrasket over hvor dårlig mange hundeeiere forstår hunden sin. (mens de forventer at hunden skal forstå dem helt og holdent)

Det er ganske sprøtt at hunder er så sinnsykt gode til å forstå oss, mens vi mennesker, som er mye mer intelligente, ikke skjønner noen ting. Det verste jeg vet er når folk blir sjarmert fordi hunden smiler fra øre til øre, når den egentlig er kjempestresset fordi treåringen gir den en bjørneklem. Det er veldig sjeldent jeg ser youtube videoer om hunder, for jeg klarer ikke å la vær å lese kommentarene.

Men altså, godbiter. De har en 4 år gammel hund, og gidder ikke bruke godbiter for å redde livet til hunden... Også blir de overrasket når maktbruk fra mennesker blir møtt med advarsler og selvforsvar fra hunden. Det er så trist.

  • Like 1
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Rufs said:

Da er vi kommet til den mørkeste måneden i løpet av året. Snart snur sola, Heldigvis!! ?

_____________________________________________________________________________________________________

Naboen vurderer å avlive sin 4 år gamle hund. Fordi den knurrer, og hun vil ikke ha en hund som knurrer (for hun mener at knurring = aggressiv) Og når hun tar hunden fordi den knurrer, så har den bitt. Den har bitt henne, og den har bitt sønnen (som er 12 år) - dvs bitt og glefset flere ganger.

De har heldigvis hatt besøk av en adferdsterapaut som har forklart dem at de må respektere hundens språk, ungene MÅ la hunden få være i fred når den ber om det. osv

Naboen syns at terapauten som var på besøk var veldig flink. Men hun orker ikke all denne godbit-styret han viste dem, og han forslo også at de kunne kjemisk kasterer han for å se om det kunne hjelpe. Og det ville hun ikke, for da mente hun at hunden ville bli lat og nekte å gå på tur  ? 

Men naboen vil ikke ha en hund som knurrer...  ?

Jeg blir stadig overrasket over hvor dårlig mange hundeeiere forstår hunden sin. (mens de forventer at hunden skal forstå dem helt og holdent)

Høres ut som de skulle hatt seg IKEA hund, ikke en som lever. :blink: Noen folk altså.... Får håpe de tar til vett etterhvert, men stakkars bikkje i mellomtiden da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er derfor denne instruktørutdannelsen er så utrolig viktig - at den inneholder pedagogikk og læringsteori i tillegg til kunnskap om hund. Fordi veldig ofte er eieren en del av problemet, og uansett er det eieren du skal trene, ikke hunden.

Derav min ofte gjentatte kommentar om at det spiller ingen rolle om du er verdensmester, det betyr ikke at du er god til å lære fra deg det du er verdensmester i. Jeg har gått kurs hos flere mesterskapsvinnere i ulike idretter, og lært mer av flinke lærere som ikke har vunnet noe nevneverdig selv. Det er ikke alltid medaljene som teller.

  • Like 4
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Rufs skrev:

Det må være vanskelig å være atferdsterapeut når folk skal ha hjelp med problemhunden sin, og det er eieren som er problemet. Hvordan si det på en måte som får eieren til å faktisk skjønne det?! ?

Å jobbe med problemhunder, eller i og for seg å ha folk med hunder på kurs generelt, handler svært lite om å faktisk trene hund, men om å jobbe med eier. 90% av jobben er å jobbe med mennesker. Du må forklare deg på en måte så folk forstår og du må argumentere for metodikken og framgangsmåten på en slik måte at folk skjønner og er villig til å legge inn innsatsen.

Folk flest vil ha en rask løsning, og gjerne en løsning som innebærer minst mulig innsats fra deres egen side. De kjøpte seg ikke hund for å jobbe med hund, de kjøpte seg hund fordi det er et koselig tilskudd i familien. 

Å jobbe med utfordrende atferd hos hunder krever også en del tekniske treningsferdigheter som vanlige familiehundeiere ikke har i fingrene. Det er derfor mye mer krevende for en vanlig familiehundeier å håndtere utfordrende atferd enn det er for oss som har jobbet med hund i flere år og har en helt annen interesse for feltet.

Så for min del handler det om å finne løsninger for eiere som er gjennomførbare med de tekniske ferdighetene de har, gi de en forståelse for hvorfor atferden oppstår og hva som må til for å få den bedre og gi de oppgaver som oppleves overkommelige. Og noen ganger må man stikke fingern i jorda og snakke litt realistisk om prognoser og framtid. For noen hunder er såpass skada mentalt (uten at det er eiers feil) at det egentlig er en lost case. Hvert fall når du er småbarnsfamilie, skulle ha et koselig tilskudd til familien og bor midt i byen. 

  • Like 4
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper de avliver hunden, enkelt og greit.

Så brutal er jeg blitt etterhvert etter å ha sett hunder som tilslutt "utav det blå" biter og må avlives- eller eiere som har en hund som gjør livet vanskelig og utfordrende. Hvis du ikke er villig til å jobbe med det- avliv.

Og hurra til de som vil og kan jobbe med det- men hvis ikke- vær ærlig med deg selv og gjør det beste utav situasjonen.

 

Jeg har ligget syk i en uke og er mektig lei, vinteren er kommet og jeg vil ut å leke.

Ellers vurdere jeg ny valp, fundere på hva lydighetsnorge egentlig ville med den posten de la ut, og funderer på om jeg egentlig vil feire jul...

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Debbie said:

Jeg håper de avliver hunden, enkelt og greit.

Så brutal er jeg blitt etterhvert etter å ha sett hunder som tilslutt "utav det blå" biter og må avlives- eller eiere som har en hund som gjør livet vanskelig og utfordrende. Hvis du ikke er villig til å jobbe med det- avliv.

Og hurra til de som vil og kan jobbe med det- men hvis ikke- vær ærlig med deg selv og gjør det beste utav situasjonen.

Ut i fra Rufs sin beskrivelse så kan denne hunden være helt normal og frisk, og ikke snakk om en problemhund. ALLE hunder kan forsvare seg når de blir utsatt for "vold," i allefall viljesterke/sta hunder. 

Jeg er ikke motstander av å avlive hunder med store adferdsproblemer, for noen hunder vil aldri kunne bli bra. Men knurring på eiere som "tar" hunden er jeg forsiktig med å dømme, rett og slett fordi jeg ikke stoler på at de behandler den ok frem til knurringen starter.
 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutes ago, Pingeling said:

Ut i fra Rufs sin beskrivelse så kan denne hunden være helt normal og frisk, og ikke snakk om en problemhund. ALLE hunder kan forsvare seg når de blir utsatt for "vold," i allefall viljesterke/sta hunder. 

Jeg er ikke motstander av å avlive hunder med store adferdsproblemer, for noen hunder vil aldri kunne bli bra. Men knurring på eiere som "tar" hunden er jeg forsiktig med å dømme, rett og slett fordi jeg ikke stoler på at de behandler den ok frem til knurringen starter.
 

Kanskje i utgangspunktet, men hvem vil ha en hund som allerede har bitt både voksen og barn, og fått dette grunnlaget inn? En 4 år gammel hund som har kommet så langt i et hjem som ikke gidder å prøve en gang vet jeg ikke om jeg ville overlatt til noen andre.

Egentlig litt motsatt av det jeg sa i en annen tråd her, men jeg tolker situasjonen, og grunnlaget, veldig annerledes.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner til en hund som ble omplassert fordi den var så vanskelig å håndtere i passering. Voksen hund. Han bet eier i passering av andre hunder. Fordi den fikk kjeft for å utagere. Den hunden i nytt hjem har ikke vist antydning til å bite og blir trent ordentlig i passeringer. 

En av våre knurrer om man prøver å flytte på han når han har lagt seg et sted. Han har ikke noe i mot å bli klappet, men om du viser tegn til å ville flytte på han med hender, så knurrer han. Han har alltid blitt respektert, så det har ikke blitt noe mer enn det. Men jeg ser jo for meg at han kunne markert seg sterkere dersom han ikke ble hørt. 

Så jeg tenker ikke umiddelbart at en hund er farlig generelt fordi den markerer seg, men jeg tenker absolutt at den har lite å gjøre i en familie som ikke respekterer språket og som har lært hunden å måtte bruke så sterkt språk i utgangspunktet. Spesielt ikke i en barnefamilie, der barna nok heller ikke har lært å respektere hunden. Det kan gå galt. 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Debbie skrev:

Ellers vurdere jeg ny valp, fundere på hva lydighetsnorge egentlig ville med den posten de la ut, og funderer på om jeg egentlig vil feire jul...

 

Ja, hva er alt dette styret?

Jeg blir liksom litt oppgitt over kommentarer som «alle BC blir ikke kjempegod i LP» -nei, det vet vi vel alle ??

«Grunnen til at vi er så flinke er ikke fordi jeg har BC, men fordi vi trener masse LP 5 ganger i uka år etter år» - Ja, prøv å tren puddelen/japanske spisshunden/schæferen osv like mye, og se hvordan det går… Hvis man må trene så mye for å bli knallgod, så er det vel bare en rase som takler dette?


Og som en sa; LP er ikke så mye om hvor lydig en hund er, som med hvilke presisjon en hund gjør øvelsen. Man kan sikkert med mye trening få f.eks en Eurasier til å legge seg, sette seg, stå på 10 meters avstand. (Og da er den veldig lydig i mine øyne). Men i LP skal bevegelsene skal være veldig raske og nøyaktig. Uten å flytte på labbene. Osv…. =presisjon

I mine øyne er LP en hundesport for de som liker å trene masse/ofte og å pirke-trene, og likevel være fornøyd med å være i de laveste klassene. Vil man føle at man får mer igjen for treningen, så begynn heller med rally ?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo det som er så trist. Opprinnelig var LP sporten som skulle være for "alle" hunder, og tilogmed i dag er det egentlig meningen at man skal vurdere presisjon og prestasjon ut fra rasens kapasitet. Men det gjøres jo ikke. Og så kom rally, som skulle være for alle. Nå blir det stadig mer presisjon der også. Jeg håper det ikke blir alt for ille der, men er spent og urolig for hva jeg kommer til å møte på om jeg noen gang kommer tilbake i hundesport.

Jeg er ikke på FB, men fikk hundesport i dag, og ble bare trist av å se bc-landslaget i lydighet. :(

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var akkurat det en del rallyfolk var redd for, at sporten går samme vei som LP, mer og mer fokus på detaljer og pirking. Selv synes jeg LP er blitt en humørløs og gørrkjedelig sport, igen ska,få meg inn i en LPring igjen. Jeg hadde trodd at rally virkelig skulle være noe for dem som vill e ha en løsere snipp, og ha det avslappet og gøy med hunden i ringen, uten å fokusere på om føttene står rette veien..Håper virkelig at regelverket ikke blir like stivt og usjarmerende som i LP, forøvrig en sport jeg har har hatt mye moro med .

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, Sprettballen said:

En av våre knurrer om man prøver å flytte på han når han har lagt seg et sted. Han har ikke noe i mot å bli klappet, men om du viser tegn til å ville flytte på han med hender, så knurrer han. Han har alltid blitt respektert, så det har ikke blitt noe mer enn det. Men jeg ser jo for meg at han kunne markert seg sterkere dersom han ikke ble hørt. 

 

Det du beskriver her er veldig vanlig for min rase, spesielt med tanke på soving. De sover tungt og liker ikke å bli forstyrret, og det er de tydelige på. Mange individer er veldig pratsomme (mens andre er lite lyd i), og det er mulig knurringen er mer vanlig hos de som skravler en del til vanlig. Men dersom de møter feil eier som straffer dem for knurringen, så er det mer sannsynlig at hunden blir aggressiv enn kuet. Det er kanskje derfor den ikke har verdens beste rykte.

Egentlig burde alle raseklubber/oppdrettere sende med en bruksanvisning. Ikke generell valpehåndebok som kennelkubben har, men en kortversjon med konkret fokus på rasens gemytt. Hva som er vanlig, hvordan man skal gripe fatt i typiske problemer, og hvordan man skal håndtere hundens oppdragelse. Gjerne med "feilsøking" register bakerst. ?


 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

God jul fra meg også :ChristmasTree:

I dag tok jeg endelig en liten treningsøkt med villdyret. Stakkars gutt, han er så ivrig, jeg burde trent han flere timer hver dag, og ikke bare tullet (som han syns vi gjør). Med en gang treningsøkten begynner så går stressnivået (og forventningene) opp i enorme høyder. Han ruller rundt, rygger, dekker, snurrer så snart jeg sier noe som helst. For han har ikke tid til å høre etter, her er det bare å gjøre mest mulig på kortest mulig tid.

Gøy med treningsglad hund, men skulle ønsker han kunne vært litt roligere :Crying:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...