Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor ofte må deres hunder/unghunder på do?


Terje_10
 Share

Recommended Posts

Hei!?

jeg har en unghund av rasen JRT som må ofte ut på do. Uansett hvilken type tur den har fått tidligere eller om den har/ikke har spist/drukket går det ikke mer enn ca. 3 timer før han må/vil ut igjen. Flere hunder som er slik? er det normalt eller ikke?

Takk på forhånd!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gammel er den? Alder har mye å si på om det er normalt eller ikke tenker jeg. MÅ den ut, dvs tisser den inne om du ikke lufter den, eller maser den bare fordi den vil ut og har skjønt at det lønner seg å pipe ved døra for å få komme ut i den kule verden utenfor istedenfor å være inne i det kjedelige huset? 

 Min hund holdt seg 8 timer først når han var rundt 8-9 mnd gammel. Mulig at han greide det før det også, men siden vi hadde hjemmekontor pga covid hadde vi alltid mulighet til å gi han en luftetur midt på dagen også frem til det. Nå har jeg ikke peiling på hva som er normalt og ikke, men de hundene jeg har hatt og kjenner har greid å holde seg en arbeidsdag innen de har fylt et år.

Endret av bie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, bie skrev:

Hvor gammel er den? Alder har mye å si på om det er normalt eller ikke tenker jeg. MÅ den ut, dvs tisser den inne om du ikke lufter den, eller maser den bare fordi den vil ut og har skjønt at det lønner seg å pipe ved døra for å få komme ut i den kule verden utenfor istedenfor å være inne i det kjedelige huset? 

 Min hund holdt seg 8 timer først når han var rundt 8-9 mnd gammel. Mulig at han greide det før det også, men siden vi hadde hjemmekontor pga covid hadde vi alltid mulighet til å gi han en luftetur midt på dagen også frem til det. Nå har jeg ikke peiling på hva som er normalt og ikke, men de hundene jeg har hatt og kjenner har greid å holde seg en arbeidsdag innen de har fylt et år.

Han er straks 10 mnd. Han tisser ikke inne, men han maser noe helt ekstremt. Jeg har forsøkt å drøye med å gå ut, men da kan han fint mase i en time og ofte må han også på do når han kommer ut. Så derfor jeg er litt usikker. Jeg har jo også tenkt at en hund på 10mnd skal kunne holde seg lenger enn 3 timer. Må også legge til hadde han kunnet bodd ute så ville han gjort det?

Endret av Terje_10
Tilleggsinformasjon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Vi har en 11 mnd gammel golden. Han maser mye når samboer er hjemme (hyler ved døren, graver, virker desperat mindt en gang i timen). Når bare jeg og hunden er hjemme så gir han beskjed ved å gå å legge seg ved døra og komme med noen lyder. 

(Med mindre han virkelig må på do, da hører hele nabolaget det). 

Hunden har altså trent samboer på å ta han ut når han kjeder seg. Jeg lurer på når samboer skal innse det selv? 

Men han må på do 4ish ganger ila dagen. Markerer mye på tur og trening. Holder seg lett hele natta og på dagtid.

Endret av Kaja
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oscar (DSG, 6 år) må ut oftere enn de andre. Jeg tror det har sammenheng med stress. Han er en mer stressa type, så jeg tror han må oftere tisse pga. det. Han gir ikke beskjed om han må på do, og går på do inne dersom han ikke blir luftet ofte nok. 

Switch (BC, 19 mnd.) Må i spesielle tilfeller plutselig veldig på do. Det har gjerne sammenheng med at vi har vært på trening og at han derfor har drukket en del vann, han har vært på svømming eller spist mye snø. Det som kommer inn må jo nødvendigvis ut en gang. Ut over det så holder han seg fint hele arbeidsdager, det har han gjort lenge og han har ikke noe videre behov for å gå på do mer enn morgen, ettermiddagstur og deretter kveldslufting. Klart, skal vi ut på noe, så lufter jeg jo og han tisser, men han maser ikke om at han må ut.

Blitz (Whippet tispe, 7 år), vil helst slippe å gå ut på do. Hvert fall på denne tiden av året ?Hun tvinges ut om morgen og kveld. I tillegg til at hun så klart går på do på tur. Vi har hage vi slipper de i, så vi går ikke tur mer enn en gang til dagen.

Endret av Sprettballen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...