Gå til innhold
Hundesonen.no

Dom i ankesaken om avl på cavalier og eng. bulldog


Tyttebæra
 Share

Recommended Posts

Da foreligger dommen etter ankesaken mellom NKK og Dyrebeskyttelsen.

https://www.nrk.no/norge/dom-i-ankesaken-om-hundeavl-1.16150325

https://www.nkk.no/rettssaken/nederlag-for-ansvarlig-raseavl-article220801-1455.html

Forbud mot avl på cavalier opprettholdes, mens engelsk bulldog går fri. Er spent på å lese begrunnelsen for dommen når dette blir tilgjengelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å forby avl på cavalier en nå en ting, men å frikjenne engelsk bulldog? What?

Husker en gang jeg og frøkna deltok på Dogrun, der det også var en engelsk bulldog med. Den svimte av etter 500 meter (bokstavelig talt), mens jeg og frøkna havnet på pallen. Just saying...

Red: Må legge til at jeg på ingen som helst måte argumenterer for at cavalieren er en frisk rase, men den er nå i hvert fall ikke sykere enn engelsk bulldog!

dogrun.jpg.a94f5054b7794600ee226c8d5e41d266.jpg

Endret av Wilhelmina
  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Wilhelmina said:

Å forby avl på cavalier en nå en ting, men å frikjenne engelsk bulldog? What?

Husker en gang jeg og frøkna deltok på Dogrun, der det også var en engelsk bulldog med. Den svimte av etter 500 meter (bokstavelig talt), mens jeg og frøkna havnet på pallen. Just saying...

Red: Må legge til at jeg på ingen som helst måte argumenterer for at cavalieren er en frisk rase, men den er nå i hvert fall ikke sykere enn engelsk bulldog!

 

Jeg er spent på å lese begrunnelsen når den kommer ut, men kanskje det handler om muligheten for å unngå å avle på individer med de vektlagte lidelsene? Synlig vs. usynlig? Må bare vente å se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelteksempler finnes alltid, i begge retninger. Som denne oppdretteren i NRK-artikkelen som "bare har friske hunder" (jeg lurer på hvor mye de er testet, men det er nå en annen sak). Det finnes mange friske og velfungerende både cavalier og bulldoger, men ikke mange nok til å utgjøre et godt nok avlsgrunnlag, og ikke nødvendigvis hos de riktige folka som er interesserte i å avle.

Uavhengig av disse dommene så er det jo uansett dyrevelferdsloven som teknisk sett burde hindre avl på syke hunder. I teorien...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg finner det også merkelig at forbudet mot engelsk bulldog ikke opprettholdes og venter spent på begrunnelsen. Hvordan kan loven tolkes slik at det er greit å avle fram dyr som ikke besitter den essensielle funksjonen som det å puste selv er? :huh:

 

@Wilhelmina Pent bilde av dere, og bra prestert. :):ahappy:
 

3 hours ago, simira said:

[...]

Uavhengig av disse dommene så er det jo uansett dyrevelferdsloven som teknisk sett burde hindre avl på syke hunder. I teorien...

Det er vel dyrevelferdslovens paragrafer hva gjelder avl på sykelige dyr, som dyrebeskyttelsen prøver i retten nå, slik jeg forstår det. Altså hvordan denne loven skal tolkes, hva er akseptert og hva er "så sykt at det er forbudt". Hva som er sykt er tydeligvis ikke så lett å identifisere for en god del da etter denne runden, dessverre for bikkjene våre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig tror jeg at den eneste måten å få slutt på (kraftig redusere) dårlig avl på er hvis små enkeltoppdrettere i større grad holdes ansvarlige. Dersom du avler på en rase eller blanding av raser med stor forekomst av HD, så skal foreldrehundene testes. Dersom en av valpene får HD og oppdretter ikke kan vise bevis på at begge foreldrene ble testet, så skal valpeeier får kjøpssummen tilbake. Potensielt også utgifter til behandling, avhengig av hvor graverende forholdet er.

Denne dommen får stengt ned Cavalierklubben, men tror ikke den får den ønskede effekten utover å skape moteblandinger som ser ut some dem. Det blir alt for "stort" og langt unna til at oppdrettere føler at de personlig risikerer noe som helst ved å ikke helseteste eller ta snarveier. 

Hva tenker dere forresten om Mattilsynets nye forslag til forskrift om hundeavl? Det var linket til i artikkelen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest igjennom deler av dommen, og i veldig korte trekk så har bulldogklubben jobbet målrettet med både pust og evne til å pare/føde naturlig, mens cavalierklubben ikke har igangsatt tilstrekkelige tiltak for å forbedre helsa (det nevnes spesifikt manglende rutiner for MR-screening av avlsdyr og motvilje mot kryssavl).

  • Thanks 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også nysgjerrig på om vi kommer til å se "norske" kull i Danmark, Sverige og Finland etc nå hos cavalier. Sikker på folk finner en måte å fremdeles avle innenfor fci om de vil, det være seg med samarbeid i utlandet og kull der eller noe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, Wilhelmina said:

Har lest igjennom deler av dommen, og i veldig korte trekk så har bulldogklubben jobbet målrettet med både pust og evne til å pare/føde naturlig, mens cavalierklubben ikke har igangsatt tilstrekkelige tiltak for å forbedre helsa (det nevnes spesifikt manglende rutiner for MR-screening av avlsdyr og motvilje mot kryssavl).

Takk for at du deler! Dette gjorde meg glad, og når jeg tenker over det så er det egentlig det beste resultatet man kan håpe på. Det er nok mange raseklubber som er engstelige etter dommen, og kanskje de velger å legge seg på linjen til bulldogklubben i stedet for cavalierklubben? Krysser fingrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg lest dommen.

Det foreligger mer tallmateriale (bevis) på cavalierens problemer, forekomst, arvbarhet og konsekvenser. Manglende vilje til å ta tak i sykdommene f.eks ved MR-screening, påvirket negativt. Det virker bevist utover en hver tvil at hundene utsettes for urimelig risiko for lidelser sammenlignet med andre raser, dermed opprettholdes forbudet.

Forbudet mot eng. bulldog oppheves fordi det ikke er bevist utover en hver tvil at BOAS grad 1 er livsforringende eller at rasen ikke kan føde eller parre selv. Vitnemålet til utvikleren av BOAS-testen ble sterkt vektlagt, denne mener BOAS grad 1 er akseptabelt, i motsetning til andre ekspertuttalelser. Manglende tallgrunnlag og data på problemenes omfang og faktiske konsekvenser for dyrets velferd later til å ha spilt en agjørende rolle i å oppheve forbudet. Ellers påvirket det nok også positivt at klubben kunne vise til data fra 2018(ca.)-d.d. der det har skjedd en positiv utvikling fra tidligere år, det viser vilje fra deres side til å forbedre dagens situasjon.

Endret av Tyttebæra
  • Thanks 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, Wilhelmina said:

https://www.nrk.no/nordland/eiere-mener-cavalier-king-charles-hunder-blir-diskriminert-etter-dom-1.16188469

Artikkel om cavalier, men de helseutfordringene som nevnes er pusteproblemer og hudfolder som gir soppinfeksjon... For et sirkus.

His det er det folk tror cavalieren sliter med, så skjønner jeg at de stusser over dommen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt 3 cavalierer, i mine øyne verdens mest elskelige hunderase.... Men, så er det helsen, Det er faktisk over ti år siden dyrlegen sa til meg at nå er det på tide at du tar helsen på alvor og finner deg en ny rase, Det tok jeg på alvor, og det er jeg glad for. Det er altså ikke lett for dyr å kommunisere at de ikke har det bra, syns de ofte gjør alt for å skjule det

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Nå skjer det omsider noe!

"Norsk Cavalierklubb har vedtatt nytt avlsprogram på ekstraordinært årsmøte 16 januar i år.

Dette avlsprogrammet er todelt; vi skal i gang med MR skanning av alle fremtidige avlsdyr for å kartlegge populasjonen i Norge med tanke på renraset avl, i tillegg starter vi opp et krysningsprosjekt med 2-3 raser."

  • Like 5
  • Thanks 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir helt matt av å lese infoen om helsetesting og skyggelapper... Er utrolig trist for hundene at oppdrettere lukker øya og ignorerer fakta. 

Jeg mener nå at man burde kryssavlet engelsk bulldog og, for lenge siden. Der har det vel gått for langt for lengst for at de skal klare å avle frem friske individer?  Jeg mener også at om en hund ikke klarer å reprodusere seg naturlig, har dårlige hofter, problemer med å puste, eller andre arvelige alvorlige feil, så har den absolutt ingenting i et avelsprogram å gjøre. 

Jeg tror ikke å forby avel på rasen er rette veien å gå, for da vil de som er useriøse mest sannsynlig bare avle blandinger eller finne en annen måte gjøre ting på. Og det er veldig trist for de som faktisk bryr seg om rasen. Jeg tror raseklubbene må jobbe hardt for å få til en real holdningsendring, være åpen for kryssavel, ikke minst være åpen om problemene, også må dommere slutte å dømme opp individer som ikke ser sunne ut. De burde blitt kasta ut av ringen spør du meg.. ? Det er ingen hemmelighet at mange avlet etter utstillingsresultater, så jeg tror dommerne har mye makt her de og. 

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer ikke å forstå at folk synes d er greit med hunder som har LITT pusteproblemer.. Levende vesen må nesten få puste fritt... 

Ingen rase er perfekt, men shit pommes frit at folk viser frem en bulldog, fransk bulldog eller Pug som sunne hunder, som klarer fint en fjelltur. I mine øyner er det ingen dyrevelferd å avle på disse hundene. Jeg må innrømme at jeg skjønner ikke at dette er en diskusjon. HUNDENE. SLITER. MED. Å. PUSTE. Spør hvilken som helst KOLS pasient, livet er horribelt uten god respirasjonsfunksjon. 

Glade og gode hunder for all del, men det er rett og slett ikke riktig å avle de frem slik de er nå. Spør du meg...

  • Like 1
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...