Gå til innhold
Hundesonen.no

Oppdretter av rettrygget og friske schæfere


Smiff
 Share

Recommended Posts

Hei.

Samboer og jeg føler nå at tiden er riktig for å gå på jakt etter et nytt familie medlem etter at vi mistet hvor kjære Schæfer tidligere i år til kreft.
Vi er på jakt etter som tittelen sier, en rettrygget og frisk schæfer og i den anledning så tenkte jeg at det kunne være lurt å høre her om det er noen som kan anbefale noen oppdretter? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig mange kennel å velge i mellom. Mange bruks kennel i Norge som avler for politi, NRH og sport. Har dere noen ambisjoner? Eller er det familie tur hund dere er etter? Mange fine utstillings oppdrettere som har hunder men noenlunde rett rygg. Det sies at bruks schæfer ikke er for hvem som helst, det er en rase som må få brukt seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Beklager sent svar, covid inntok huset her..
Vi har hatt bruks schæfer i alle år, så vi vet godt hva som skal til med denne rasen :)
Her vil hunden bli brukt godt i flere former for trening, Agility, lydighet og spor.
Men da oppdretteren vi brukte ikke holder på lenger så leter vi etter tips fra andre som kanskje har kjøpt en de siste par årene som har oppdretter og anbefale:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

One does not simply get a schæfer.. Jeg tror du må være mer spesifikk på hva slags schæfer du ønsker mentalt. Det er mange med friske og rettryggede schæfere, men oppdretterne har ofte svært ulike målsettinger med avlen, og lager svært ulike hunder.

For å bruke rasen jeg ser på som eksempel: De ser nesten helt like ut på utsiden, men noen avler hunder med høy byttedrift for sport, og vektlegger et godt grep, derav får hunder som synes det å jage og bite seg fast i noe er det beste med hele livet. Potensielt svært farlige i feil hender. Andre avler bedagelige hunder med minimal byttedrift, men med masse vokt. Også potensielt farlige i feil hender og mange frustrasjoner for de som ønsket seg den første typen. Atter andre avler førerorienterte og trenbare hunder, men med fokus bort fra bitearbeid, slik at hundene er svært dårlig egnet for C-arbeid og ringsport, for de synes ikke det er så gøy, men de blir veldig fine rednings- og rallyhunder, og noen har sertifiserte terapihunder.

Personlig vil jeg ha en hund som stryker på driftsnivå i en funksjonsanalyse, så schäfer er ikke min rase, jeg vil bare påpeke at det er større forskjeller mellom ulike brukslinjer enn det er mellom flere helt adskilte raser, så det vil hjelpe sonen om du beskriver bedre hva du vil ha.

Skulle jeg solgt en valp, så ville jeg gjerne sett en veldig mye mer detaljert plan for hundeholdet, slik du er vant med, for å lettere kunne vurdere om mine linjer passet deg, eller om jeg skulle henvise deg til noen andre med mer egnede hunder for deg, dine ambisjoner og din stil.

Det er flere oppdrettere av bruksschæfer som er medlemmer her, om noen kan tagge en mer entusiastisk schæfernerd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...