Gå til innhold
Hundesonen.no

Når kan hunden bli med på skitur


AnonymBruker
 Share

Recommended Posts

Noen som vet når hunden/”valpen“ kan bli med på skitur? Når vi skal på “skiferie“ er min border collie 1 år og jeg lurer på kan den da bli med på skitur og trekke litt? En hundetrener sa til meg at de ikke kan trekke før de var minst 2 år. Men på nettet leste jeg at de kunne bli med på skitur og trekke når de var over året fordi da var de ferdig utvokste. Vet noen her hva som stemmer? Hva er deres meninger om dette? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En valp kan fint være med på skitur, men skal ikke trekke. Hunder skal heller ikke trekke med full belastning før de er fullt utvokste, altså toårsalderen. Men så lenge du tilpasser fart og distanse til hunden så ser jeg ikke noe problem med å ha med en unghund på skitur, men begrense trekking og belastning, og heller trene på å ikke å i skisporet, gå bak deg, osv.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trekkhunder kan ikke delta i konkurranse før de er 18 mnd. Men de kan helt klart trenes før det, og de fleste gjør det også. På dette spørsmålet vil du få like mange svar som det finnes folk. 

Mange lar hunden begynne å trekke da den er 6 mnd, men da er det typ veldig kort og veldig morro. 

Jeg ville tatt med hunden på tur og la den trekke korte distanser for så la hunden løpe løs (hvis det er mulig).

Det viktigste er at du gir deg med trekking når leken er god. Begynner hunden å daffe, slutte å trekke eller gjør andre ting har du tøyd strikken for langt og bør halvere distansen til neste gang.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...