Gå til innhold
Hundesonen.no

Liten brukshund - agility rally


CarolineB
 Share

Recommended Posts

Hei!

Jeg ser etter en liten «brukshund» og trenger rasetips.

Jeg ønsker en liten hunderase som kan brukes til agility og rally på hobbynivå. I tillegg til mye fjellturer, overnattingsturer, løping osv. Tidligere har jeg hatt border collie og elsker denne rasen, men da jeg er veterinærstudent som skal være i Slovakia ønsker jeg en hund jeg kan ta med på fly i kabinen og som er enkel å ta med seg rundt og reise med. Jeg har blitt svært vant til border collie og deres samarbeidsevner, og ønsker noe lignende i min neste hund. 
 

Trening har mye å si og der har jeg heldigvis fått erfaring, men ønsker å få et best mulig utgangspunkt. Drømmehunden er derfor:

 

- Passer i kabinen

- Passer til å være en veterinærstudenthund

- Aktiv og vil være med på lange fjellturer, agility, rallylydighet, løpeturer osv

- Sosial, min tidligere hund var svært redd og relativ ovenfor andre mennesker dette var slitsomt for både hund og eier, ønsker ikke dette som utgangspunkt i neste hund

- Lite/mellom pelsstell

- Lite lyd

- Godt utgangspunkt for å kunne gå løs

- Hunden vil bo i Bodø, deretter i Slovakia og reise til Norge noen ganger i året, så en som har utgangspunkt til å være miljøsterk er topp


Har en veldig bevisst tanke på hvordan jeg skal trene hunden så hun passer livet, men godt gjennomtenkt og bevisst rasevalg er viktig for å få et godt utgangspunkt tenker jeg! 

Har sett på papillon, phalene, dvergpuddel og dansk-svensk gårdshund. Er ikke erfaren med disse hundene, så gjerne del erfaring om de også. Mtp størrelse ønsker jeg en tispe, så blir det størrelsen baseres på. Om noen kjenner til opprett også er det helt herlig

 

Tusen takk for tips! 


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dansk/svensk gårdshund blir for stor. En liten tispe kan kanskje til nød gå i flybur, men jeg ville ikke tatt sjansen. Jeg tenker også papillon, dvergpuddel, schipperke eller chihuhua. Kanskje dvergpinscher. Det er lyd i alle de, men jeg vet ikke om noen stille småhundraser som jeg ville tenkt på til bruks.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Ser flere skriver dvergpuddel, jeg synes absolutt at det er fine hunder, men med tanke på at du skriver lite/middels pelsstell ville jeg holdt meg unna. Det er mye pelsstell med de. De må børstes ofte for å unngå floker, barberes/klippes. Pelsen vokser også inni øret som må nappes. 

Jeg vil tro både papillon, phalene og dvergpincher vil passe bra. 

Terrier bil fungere bra, men de vil jo bli noe helt annet enn border collie i lydighet, min opplevelse er at de er smarte og kan ha litt egne meninger om hva de ønsker. De strihårede skal også nappes. 

Chihuahua ville jeg tenkt at ville blitt hakket for liten igjen, til å bli med på lange løpeturer. De skal absolutt ikke undervurderes, men de har vesentlig kortere bein å holde følge med deg på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...