Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund som biter


Jan Robert
 Share

Recommended Posts

Hei

Jeg har en Border Collie på snart 10mnd. Hun er flott hund som vi alle er veldig glad i, men desverre så kan hun bite min sønn på 10 år når de leker.

Som siste utvei, før salg, tenkte jeg å prøve hundepsykolog. Jeg har min formening om hva som er årsaken og eventuelle tiltak, men jeg ville gjerne høre med en proffesjonell.

Er det noen som kan anbefale en god psykolog/adferdsterapaut som kan hjelpe meg? Helst da i Vestfold, eller østlandet.

Mvh

Jan Robert

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk Norsk Adferdsgruppe for Selskapsdyr på https://www.atferdskonsulenter.no/,  de har oversikt over konsulenter i hele landet. Jeg ville anbefalt Nina Haaland på Hund i Fokus, men tror hun har en pause nå.

Ellers høres dette ut som typisk unghund og gjeteradferd. Det er viktig at hunden får nok aktivisering både fysisk og mentalt. Kanskje 10-åringen kan jobbe med apport, triksetrening eller andre ting som får fokuset bort fra jaging og biting? Jeg tenker særlig apport, eller kanskje søk, der hunden også bruker snuten i arbeidet heller enn å tøyse.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også dette høres ut som vanlig unghundsadferd, så ikke noe å være redd for. Hun er ikke slem, sint eller farlig. Hun har bare ikke lært å kontrollere seg enda. ? Dersom dere velger å selge henne, så må dere forvente samme adferden hvis dere skaffer dere en ny valp.

Løsningen vil nok være som Simira sier: endre forholdet mellom barn og hund. Sønnen din kan ikke drive med herjelek lengre, men heller drive med andre typer aktivitet. Kjempelurt at dere søker hjelp for å lære hvordan det kan gjøres på beste måte. 

Forresten: hvis sønnen din blir lei seg fordi hun bare gjør det mot han, så kan du forklare at hun gjør det fordi hun synes han er den kuleste i familien. Å være sammen med han er det hun liker best i hele verden, og da blir hun så glad at hun ikke klarer å styre seg.

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med de forrige to innleggene. Vi hadde samme situasjon når vår hund var ung, og sønnen var rundt denne alderen. Sønnen elsket å herje, og bikkja hadde tonnevis med energi. Da hendte det at det gikk hardt for seg. 
 

Løsningen var veldig enkel- ikke noe jaging og herjing og løping. Når bikkja begynte å gire seg opp, tok han frem godbitene og trente på triks. Det løste seg med en gang.

(Det skjedde det samme når vi fikk oss katt litt etterpå, og der løste det seg ikke like fort, for å si det sånn ?)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...