Gå til innhold
Hundesonen.no

Bilkjøring


Wolfey
 Share

Recommended Posts

Hei,

Har ei tispe av polarhund rase på 5,5mnd som helt fra jeg fikk henne i varierende grad har slitt en del  med bilkjøring. Hunden sikler noe voldsomt ved kjøring og har også kastet opp en del selv om akkurat oppkast har avtatt en god del.  Hun lager ingen lyd. Det som er det rare er at det tilsynelatende ikke er noe fast mønster på dette. Var eksempelvis med på en skikkelig langtur oppover Vestlandet og da var det så og si ingen sikling. I det siste har vi fått et lite tilbakefall, nå starter hunden å vise tegn til stress bare vi går ned i garasjen. Trygg ellers og er vandt med buret. Mistenker derfor at det kun er selve bilkjøringen. Har i en periode forsøkt meg med Adaptil hundespray, noe som jeg opplevde hadde nokså god effekt. Virkningen har den siste uken tilsynelatende forsvunnet og nå er hunden mer engstelig enn jeg har sett før ifht bilkjøring 

Ville dere ha anbefalt å fortsette med eksponeringen eller burde jeg/vi ta en liten pause fra bilkjøring ? Føler ikke hunden ser noe glede meg å komme ut av huset lenger og det er jo veldig synd. 

På forhånd takk for tips og hjelp

Hilsen litt småfortvilt eier. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først tenker jeg at du skal rådføre deg med veterinær og undersøke om det kan være noe underliggende som påvirker. Så ville jeg diskutert med veterinær om du kan bruke reisesyketabletter, og hvor ofte/mye du kan bruke. 

Jeg tror den blir bilsyk, noen hunder kan reagere veldig. Vi hadde en hund som ble bilsyk på sin aller første biltur, den ble ikke kvitt det før etter lang tid, når vi begrenset kjøringen, og begynte med reisesyketabletter. Jeg tror ikke han ble ordentlig bilsyk hver gang, men den var så bekymret og urolig for å bli det, at bilturene ble fæle for han. Vi sluttet med tablettene etter MANGE bilturer hvor han ikke vegret seg for å gå inn i bilen. Etter dette fikk han bare tabletter på langturer - for å forebygge. 

Hvis veterinæren hadde sagt at det er ok, hadde jeg begynt med reisesyketabletter, HVER biltur, og begrenset bilturene slik at det ikke blir mange tabletter gjennom uka. Hvis hunden får maaaange erfaringer med å kjøre bil uten å bli kvalm, så vil den kanskje etter hvert slappe mer av, og bli mindre stressa over bilkjøring. Den trenger overbevisende erfaring på at det går bra å kjøre bil. 

Ellers kan dere begynne å gå turer gjennom garasjen, så dere får bort bekymringen for bilkjøring hver gang dere går ned dit, og kanskje sitte litt sammen i bilen, uten at den kjører, med noe godt å tygge eller slikke på, for å hjelpe på med positive assosiasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke uvanlig at valper blir kvalme i bil, har vel noe med utviklingen av krystallene i indre øret å gjøre tror jeg? Jeg ga en liten dæsj med raspet ingefær blanda i noe godt før vi kjørte noe sted når det slo inn hos Limit, var i hovedsak røyklukt i søsteren min sin bil som gjorde at det ble "for mye" for henne og hun dermed spydde. I andre kjøretøy gikk det. Litt sikkel, men ikke spy. 

Hadde også gjort som nevnt over, laget positive assosiasjoner til bilen. Gi maten der f.eks? Sette hunden i buret osv, gå frem og starte bilen, skru den av igjen og deretter bak å slippe ut bilen og lage litt baluba typ. "yay, så gøy!" Eventuelt bare kjøre ut av parkeringshuset og parkere utenfor, og så gå en tur direkte fra bilen. Og gradvis øke lengden på hvor langt man kjører. Ev gjøre litt som man gjør med alenetrening bare i bilen og uten å starte den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Takk for alle tips! Må bare få presisere at hunden ikke kaster opp, dette var kun i starten første to mnd etter levering. Det som derimot er tilfelle nå, er at hun sikler noe voldsomt. Etter en tur på 15min er alt vått. Både underlag(kladd) og hund. Helt ekstreme mengder sikkel. Bur må vaskes. Ellers ikke særlig til bedring enda.

 

Kan dette sitte veldig dypt i hunden..? Kjenner jeg er bekymret for at dette blir en ting som følger hunden livet ut., 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Wolfey said:

Takk for alle tips! Må bare få presisere at hunden ikke kaster opp, dette var kun i starten første to mnd etter levering. Det som derimot er tilfelle nå, er at hun sikler noe voldsomt. Etter en tur på 15min er alt vått. Både underlag(kladd) og hund. Helt ekstreme mengder sikkel. Bur må vaskes. Ellers ikke særlig til bedring enda.

 

Kan dette sitte veldig dypt i hunden..? Kjenner jeg er bekymret for at dette blir en ting som følger hunden livet ut., 

Ja det kan sitte så godt i. Min første hund holdt på med oppkast og sikling til hun var ett år gammel. Da forsvant det plutselig. Ta en prat med dyrlegen og hør om du kan få kvalmestillende til hunden, i vert fall til bruk på lengre turer. Eg brukte postafen til min, men vet ikke om det er anbefalt til hund lenger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...
På 9/21/2022 at 9:33 PM, LinL skrev:

Først tenker jeg at du skal rådføre deg med veterinær og undersøke om det kan være noe underliggende som påvirker. Så ville jeg diskutert med veterinær om du kan bruke reisesyketabletter, og hvor ofte/mye du kan bruke. 

Jeg tror den blir bilsyk, noen hunder kan reagere veldig. Vi hadde en hund som ble bilsyk på sin aller første biltur, den ble ikke kvitt det før etter lang tid, når vi begrenset kjøringen, og begynte med reisesyketabletter. Jeg tror ikke han ble ordentlig bilsyk hver gang, men den var så bekymret og urolig for å bli det, at bilturene ble fæle for han. Vi sluttet med tablettene etter MANGE bilturer hvor han ikke vegret seg for å gå inn i bilen. Etter dette fikk han bare tabletter på langturer - for å forebygge. 

Hvis veterinæren hadde sagt at det er ok, hadde jeg begynt med reisesyketabletter, HVER biltur, og begrenset bilturene slik at det ikke blir mange tabletter gjennom uka. Hvis hunden får maaaange erfaringer med å kjøre bil uten å bli kvalm, så vil den kanskje etter hvert slappe mer av, og bli mindre stressa over bilkjøring. Den trenger overbevisende erfaring på at det går bra å kjøre bil. 

Ellers kan dere begynne å gå turer gjennom garasjen, så dere får bort bekymringen for bilkjøring hver gang dere går ned dit, og kanskje sitte litt sammen i bilen, uten at den kjører, med noe godt å tygge eller slikke på, for å hjelpe på med positive assosiasjoner.

Hvilke tabletter er det, må man ha resept? Ved 12 ukers vaksinen så ble jeg bare avfeid og fikk beskjed om at det kan jeg slite med i et halvtårs tid. Ingen tips, ingen råd, ingen hjelp. 
Det er ekstremt med sikling. Får han mat den dagen, så blir det oppkast. Får fortsatt oppkast tilfeldig på korte turer. Kan være sikling ene veien, mens 3 timer senere på vei hjem så kan han kaste opp. Noen ganger så har det skjedd at han ikke en gang har siklet på samme tur (10 min hver vei).  

På 11/25/2022 at 9:26 AM, Wolfey skrev:

Takk for alle tips! Må bare få presisere at hunden ikke kaster opp, dette var kun i starten første to mnd etter levering. Det som derimot er tilfelle nå, er at hun sikler noe voldsomt. Etter en tur på 15min er alt vått. Både underlag(kladd) og hund. Helt ekstreme mengder sikkel. Bur må vaskes. Ellers ikke særlig til bedring enda.

 

Kan dette sitte veldig dypt i hunden..? Kjenner jeg er bekymret for at dette blir en ting som følger hunden livet ut., 

Hvordan har det gått? Sliter med det samme! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Det går bedre, men hunden liker ikke særlig kjøring enda dessverre. Postafen gjør absolutt susen! Deler tabletten i 3biter. Gir ikke hver gang lengre, ei god stund siden det har vært sikling og enda lenger siden det ahr vært oppkast. Sette tilbake i etterpåklokskap, burde jeg ha kjøp inn disse tablettene tidligere enn jeg gjorde. Sånn for hunden sin del. Håper vi kan slutte helt med tabletter når hun bikker året, men  har mine tvil. Hvilken rase har du

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ante ikke at man kunne gi vanlig postafen til hund. Dette er første gangen jeg har opplevd hund med bilsyk-problemer. Har hatt 6 hunder i nærmeste familie i mitt liv og ingen av dem har noen gang hatt problemer med kvalme og oppkast i bil. Tror jeg må ringe veterinær og forhøre meg om dosering. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også bilsyk hund (blir straks 6 år?) Grunnen til at det nok aldri kommer til gå over her henger nok også sammen med at jeg ikke har lappen og vi kjører sjelden bil. Da hun var ung sirklet hun også veldig mye.Det avtok masse etter noen år. Prøvde bilsyke tabletter for hund da hun var ung men,syntes det var lite virkning så var de så dyre!Hun kaster opp da gjerne etter 10 min. Prøvde nylig postafen(1/2-1 tablett på 23 kg hund) har gitt 1/2. Veldig fin pris og de virket nå 2 av 4 ganger her. Det er nok litt stress/forventninger inni bildet også selv om hun oppfører seg helt rolig?For uten tablett kunne hun faktisk noen ganger kjøre i 40 min til en skog langt borte og kastet opp på vei dit. (Vet jo bil fører til den skogen og frislipp) Men,ikke på hjemveien?I tilfellet her så blir hun dårlig av narkose også forsto det sånn at det kan hende med de som blir bilsyk. Så nå får hun alltid en kvalmestillende før forlater veterinæren om må i narkose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Oppdatering. Går nå mye bedre, siklinga er så og si borte og har gått månedsvis siden oppkast. Merker dog på hunden at det ikke akkurat er veldig stas med bil fremdeles. Nærmer seg 1år her nå..Postafen gjorde virkelig susen, og ser nå i ettertid at jeg skulle ha begynt med dette MYE tidligere..Bruker per nå ikke Postafen, forsøker uten og har gått greit så langt . Ved lengre turer får hunden mindre enn en 1/2 tablett. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...