Gå til innhold
Hundesonen.no

Korsbånd avrevet


Hedda og Tara
 Share

Recommended Posts

Hei. Min snart 9 år gamle hund har fått ødelagt ene korsbåndet i bakbenet.

Hu har PL i kneet. Mest synlig i det andre også. Er det forsvalig at gjennomføre en sånn operasjon hvis det er stor sjangs for at det andre benet blir mye dårligere av å bære hele vekten og kanskje også treng en operasjon?

De har også merket at hu har en bilyd i hjerta så kan være at hu har fått noe hjerteproblemer også. 
Jeg er så usikker på om det er forsvarlig at hu må igjennom dette om det bare blir værre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dyrlegen har foreslått operasjon så regner jeg med at de anser det som forsvarlig.

Bilyd på hjertet kan jo være mye, og kanskje ikke uvanlig på en så gammel hund.

Hvilken rase er det? Hvor stor og tung hunden er har jo noe å si, og ikke minst hva som er vanlige belastninger hos rasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det e en chihuahua, hu e ca 400gr større en optimalt. Hu er omplasseringshund og har vært på slanking hos meg siden hu kom.
Det va de på legevakten som sa at det kanskje ville være lurt å tenka på om hu skal sleppa å gå igjennom dette. Så derfor er jeg usikker og vil bare sjekke hva folk syns. En ting er om det går greit så er det likevel lang behandligstid ettepå.

Skal snakka med en ortopet i morgen. Men ville sjekke før eg reise i tilfelle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om det beste stedet er å be om meninger fra folk som aldri har sett hunden. Kan hun slankes nok før operasjon? Kan hun greie å leve godt uten operasjon, kanskje på smertestillende? Grad av PL på begge knærne? Hvordan er helsen ellers?

Du trenger ikke å svare på spørsmålene, men alt det er ting som spiller inn og som kompetente folk som ser og kjenner hunden kan svare bedre på. Det er jo en forholdsvis frisk og lett rase unntatt når det gjelder tenner og PL, men om det er verdt det for denne hunden kan ikke være godt å vite. Men hunden kan også leve godt i 5-6 år til med riktig behandling.

Hvis dette ble påvist på dyrlegevakt, har dere en fast veterinær som kjenner hunden bedre og kan gi råd kanskje? Lykke til med ortopeden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alder og sykdom/skader er et vanskelig tema når det gjelder kjæledyr, både fordi folk har forskjellige meninger om hva som vil være overbehandling, men også fordi det vil variere ut i fra rase og individ.

Hva mener du med at legevakten lurte på om hun skulle få slippe? Dyrlegevakten? Så snart en dyrlege snakker om avlivning, så skal man tenke seg godt om. De fleste er forsiktig med å si noe sånt, så man skal i allefall det ta det på alvor og snakke med dem. De ser gjerne ting som eier ikke klarer/ønsker å se.

Har selv måtte vurdere operasjon på en hund som var 8 år gammel, og operasjonen i seg selv var verdt å prøve ut i fra alder. Men hun hadde en livstid med mye sykdom bak seg, og medisinering og slitasjen på kroppen hennes over mange år var stor. Så selv om operasjonen i seg selv var forsvarlig, så var hennes forventede levetid og helse såpass dårlig at det ikke var verdt det. Sånne ting må man rett og slett se an sammen med dyrlegen.

Lykke til i morgen!
 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...