Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilken hunderase passer meg?


Anonym20
 Share

Recommended Posts

Hei. Jeg er på leit etter hund, men synes dette med rase er vanskelig. Hadde virkelig satt pris på forslag til raser dere tror kan passe meg og min hverdag. 
jeg er vandt med hund ( familien har hatt; boxer, schæfer, grønlandshund/border collie mix og rottweiler. Så jeg vet hva det innebærer.
men dette vil da bli første hund hvor alt ansvar ligger på meg, så vil derfor tenke nøye over hvilken hunderase jeg velger.

jeg ser etter en hund med moderat mosjonsbehov ( 4-5 turer på 15-40 minutter, eller en lengre tur 1t+ med lufteturer, også lengre tur i helger ) blir også mye lek og metal stimuli utenfor dette.

må helst kunne tåle late dager ( har diverse helseproblemer som gjør att ikke hver dag er like enkel )

Kosete, hengiven og tålmodig hund (mtp barn i familien)

liten-middels stor

barnevennlig og kan gå overens med andre dyr (katter) 

Setter veldig stor pris på alt av forslag og erfaringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste hunder tåler rolige dager så lenge de får nok stimuli.

Kan du tenke deg å drive aktivt med noen hundesport?

Hvordan forholder du deg til lyd? Gneldring? Varsling ved besøk? Piping?

Hvor mye tid synes du er ok å bruke på støvsuging og/eller pelsstell? Til en viss grad må du velge mellom en av de.

I forhold til å gå overens med katter ville jeg valgt en rase med lite jakt- eller gjeterinstinkt. Dette kan fort trigges av "byttedyr". Det avhenger også veldig av katten(e) og gradvis tilvenning fra valpestadiet.

De aller fleste hunder tåler ganske mye tur og aktivisering før det blir for mye. Det er lettere å ta en mindre krevende hund og gjøre mer, enn å få en krevende hund til å takle mindre aktivitet hvis det viser seg å bli hverdagen.

Avhengig av svarene på pels og lyd tenker jeg for eksempel springer spaniel, retriever, sheltie, collie (de gjeter, men mindre enn de fleste i samme kategori), bichon-rasene, cocker spaniel (avhengig av pelsstell), kanskje vannhundraser (krever en del aktivitet)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutes ago, simira said:

De fleste hunder tåler rolige dager så lenge de får nok stimuli.

Kan du tenke deg å drive aktivt med noen hundesport?

Hvordan forholder du deg til lyd? Gneldring? Varsling ved besøk? Piping?

Hvor mye tid synes du er ok å bruke på støvsuging og/eller pelsstell? Til en viss grad må du velge mellom en av de.

I forhold til å gå overens med katter ville jeg valgt en rase med lite jakt- eller gjeterinstinkt. Dette kan fort trigges av "byttedyr". Det avhenger også veldig av katten(e) og gradvis tilvenning fra valpestadiet.

De aller fleste hunder tåler ganske mye tur og aktivisering før det blir for mye. Det er lettere å ta en mindre krevende hund og gjøre mer, enn å få en krevende hund til å takle mindre aktivitet hvis det viser seg å bli hverdagen.

Avhengig av svarene på pels og lyd tenker jeg for eksempel springer spaniel, retriever, sheltie, collie (de gjeter, men mindre enn de fleste i samme kategori), bichon-rasene, cocker spaniel (avhengig av pelsstell), kanskje vannhundraser (krever en del aktivitet)?

Varsling når det kommer noen på døra osv har jeg Ingen problem med. Bare helst ikke no virkelig gneldrebikkje som bjeffer på alt og alle. 
Jeg har ingen problem med pelsstell i form av børsting heller, og røyting til en viss grad går fint.

jeg hadde egentlig inntrykk av att sheltie er en relativt aktiv rase? 

har falt pladask for pinscher, tror du den kunne passet? 
siste jeg vil er å skaffe meg en hund hvor jeg ikke kan gi den tilstrekkelig av alt den trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du synes sheltie er aktiv kan du bare glemme pinscher. Særlig i unghundtiden, men det er en aktiv rase som krever mye fysisk aktivitet, gjerne sykling, løping osv. Den har en del jaktinstinkt av natur siden det er en rottejeger, sånn med tanke på katter. Jeg elsker rasen selv, men er veldig glad jeg gikk for den litt mindre varianten, dansk/svensk gårdshund.

Det er forsåvidt en rase du kan vurdere om du liker pinscher. Dsg er faktisk en pinscherrase, og det er lett å se om man ser dem sammen og ser bort fra fargen. Siden jeg hadde lyst på pinscher var jeg aktiv i pinscherklubben i noen år og på flere treff med min wannabe-pinscher. :P

Dsg har også en del jaktinstinkt dog, og må tilvennes tidlig, og det forutsetter en trygg katt som ikke bare trigger instinktene til hunden. Men de er mye mer lett å trene og førerfokuserte enn pinscheren, og holder seg mer i nærheten, og krever mindre fysisk. Jeg kjenner forsåvidt både dsg og pinschere som lever sammen med katt, vi fikk det aldri til å fungere, men hadde også to litt nervøse omplasseringskatter og hadde ingen erfaring med hund da vi fikk det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Liker du vannhunder? 

Det er begrenset erfaring, da valpen min er 5 måneder, og har ikke erfaring utover dette. Jeg vil anbefale deg å ta en titt på Barbet. 

Min er veldig fornøyd etter en god tur, og vil da legge seg ned og sove etterpå, aller helst helt inntill deg. Veldig kosete. God av/på "knapp". 

Hun går utrolig godt overens med katten, veldig morsomt å se de ligge inntill hverandre rett som det er?

Opplever hun som smart og lærevillig, liker spesielt søk øvelser. Gjemmer godbiter hun skal finne. 

Jeg har måttet bruke mye tid på alenetrening, i starten var det mye piping, så her må man være tålmodig. Nå (ligger en del trening bak) er det ikke noe problem. Hun har ett fast område (i bilen er det bur, hjemme en innhegning) som jeg ber henne gå inn i når jeg skal bort. Nå går hun bare å legger seg til å sove til jeg kommer hjem igjen, så fremt hun har fått en tur/lekt i hagen/brukt hodet sitt litt i forkant. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...