Gå til innhold
Hundesonen.no

Anskaffe hund nummer 2 mens vi er i jobb?


Arba
 Share

Recommended Posts

Hei!

Vi i heimen har en Shih tzu hannhund på tre år fra før, og vi vurderer å anskaffe en valp: Golden Retriever. Men vi er jo i jobb og studier, og er ca 3-4 ganger i uka borte ca 6 timer. Hvordan vil dette gå i starten med valp? Tenker å sette opp grind i stua, og så sover vel valpene en del? Og de to hundene kan gjerne ha selskap i hverandre mens vi er borte? Kan gjerne ta meg fri en uke i strekk og være med den første uka, men ikke så mye mer enn det (altså å ta helt fri fra alt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om dere har en hund fra før bør dere være forberedt på å bruke god tid på alenetrening med ny valp. Jeg mener to måneder med gradvis alenetrening er minimum, og det er ingen garanti for at valpen kan være alene i 6 timer da. Om dere ikke har mulighet for hjemmekontor, ha med hund på jobb, nabo/familie som lufter eller andre løsninger som backup når valpen ikke kan være alene så ville jeg ventet til dere har mulighet til å ta ut flere ferieuker i forbindelse med anskaffelsen.

Å gå fra valpen alene hjemme, selv med en annen trygg hund, etter en uke, synes jeg er alt for tidlig og dumt. Dere kan jo eventuelt vurdere en voksen omplasseringshund som er vant til å være alene, men selv da ville jeg brukt minimum et par uker på tilvenning i nytt hjem.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker litt mer frem i tid. Nå har ikke jeg møtt den aktuelle shi tzuen, men jeg har hatt valper og sett hvor utrolig atalt de kan oppføre seg mot voksne hunder. Valper bryr seg ikke om at den voksne er mindre enn seg selv. De oppfører seg som valper uansett. Det har du kanskje tenkt på siden du nevner grind, men har du også tenkt på hvordan en pubertal unghund kan oppføre seg? Jeg hadde en "dominatrix" som i prepuberteten direkte bøllet med eldre hunder som var mindre enn henne, til den grad at de mindre, men eldre hundene ble så ukomfortable at hun måtte plukkes bort fra dem og få en kjedelig time out flere ganger før hun forstod at den adferden ikke bare stoppet leken, men også stengte godisautomaten og gjorde muttern kjedelig. Hvordan vil en sånn situasjon utarte når grinda har blitt for liten, og de to er alene ved 5-6-7-...-måneders alder? Ingen andre enn shi tzuen er der for å korrigere adferden.
 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode innspill.

Vår shih tzu er veldig rolig og bjeffer aldri, men blir veldig giret i møte med andre hunder. Lukter mye og inviterer til lek. Har så fryktelig lyst på en liten skjønn Golden. Men godt spørsmål om det blir praktisk. Hadde jo vært så flott dersom de gikk sammen, har lest mange med to hunder som går ilag og har det kjempefint sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fint med to hunder, men det er mye jobb. Det første året gjerne mer enn dobbelt så mye jobb som med én. Særlig når den eldste er såpass ung så kommer dere til å oppleve at den "glemmer" noe av sin oppdragelse, samtidig som valpen skal oppdras. Og de trenger oppdragelse på ulike nivåer og trening hver for seg. Og sammen, i forhold til hverandre.

Særlig med to så ulike hunder med ulike behov og aktivitetsnivå er det mye jobb å oppfylle kravene til begge. Selv om begge er raser som er med på det meste kan dere forvente at golden krever mye mer både mental og fysisk aktivisering enn en shih tzu for å være fornøyd. Og den lille er kanksje ikke nødvendigvis like interessert i like mye aktivitet.

Du kan ikke se så mye på hvordan shi tzuen er i møte med andre hunder utenfor hjemmet. Selv om det indikerer at den trives sammen med andre hunder og vil ha glede av at dere får en til så er dynamikken mellom to hunder i et hundehold noe helt annet enn hunder man møter på tur (på godt og vondt, den ene vår har vært fryktaggressiv og tidvis ikke tålt andre hunder, men akseptert og godt overens med den andre så fort det ble klart at han skulle bli boende hos oss).

Våre har mye glede av hverandre, har hatt mesteparten av livet, men det har i perioder vært krevende å legge kabal med én konkurransehund som ikke går så godt overens med andre og én sofahund som går overens med de fleste og gjerne ville vært mer sosial.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Golden er jo normalt veldig trivelige hunder, og et godt rasevalg om en vil ha en happy go lucky sosial hund. ..men de er ikke bare snille og glade hele tiden. De kan yppe og krangle med andre hunder, knurre og flekke tenner i ressursforsvar, bite barn i irritasjon, mobbe gamlehunden... Kan. Hund er jo hund på mange områder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å kjøpe valp er alltid gambling. Man vet aldri hvordan et barn vil bli i helse eller personlighet, enten det er et menneske- eller dyrebarn. Man skal ikke forvente det verste, men det er viktig å ha litt slingringsmonn i tid/penger i tilfelle ting ikke går helt på skinner. I allefall ha mulighet til backup løsninger.

Mange hunder blir beroliget av å kunne ligge inntil en trygg hund mens menneskene er borte, men i valpetiden må det være en grind i mellom, så de får ikke kroppskontakt og samme tryggheten. Og det er også mulig for hunder å ha/utvikle separasjonsangst når menneskene drar selv hvis de har en trygg voksen hund sammen med seg. Den ene jeg har hatt med mild separasjonsangst kunne ikke brydd seg mindre om den andre hunden. Hun var bare opptatt av at vi mennesker hadde forlatt dem. 2 mnd er et minimum til alenetrening, og selv da er det lurt å ha mulighet til hundepass eller flexi-tid i en overgangsfase. 

Det er dessverre ingen snarveier når det gjelder å bygge opp en ung valp til å bli trygg og god som voksen, og en annen hund kan ikke ta det menneskelige ansvaret. Og som andre sier: en stor valp kan være både farlig og slitsom for en voksen hund å håndtere alene siden valper/unghunder følger ikke spillereglene, og de har ikke kontroll på kroppen sin. Jeg har fått en 6 mnd gammel golden løpende i leggen på et friområde, og fy-F det var vondt! Det ble litt av en blåflekk. Det er den styrken/vekten som kommer til å løpe ned den lille. Helt uten å være ondsinnet: den vil bare å leke, og har ikke kontroll enda.

Nå prøver ikke jeg å si at det er en dårlig ide med små og store hunder sammen, for det går veldig bra for mange! Men det krever mer fra eier enn to hunder av samme størrelse/type, og da er det ekstra viktig å ha fri i starten.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode refleksjoner her - takk!

Har snakket med oppdretter. De kunne hatt valpen lengre hos seg og trent den på å være hjemme alene, samt gå på do ute, så overtar vi den ved ca 12 ukers alder?

De dagene jeg er borte seks timer (som kun er to ganger i uka), kunne jeg tatt med valpen i bil. Her har jeg mulighet til å besøke valpen og gå tur med den hver time, ca 10-15 minutter per besøk. Og midt på dagen hele 30 minutter.

Hva tenker dere om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo et utrolig bra tilbud fra oppdretter ihvertfall. Og en gjørbar løsning.

Men jeg ville uansett hatt et par uker på tilvenning alene hjemme hos dere også, og startet på scratch og bare gått litt fortere frem (så lenge det går bra). Det er stor forskjell for en valp å være alene i huset den ble født og sannsynligvis sammen med moren, og å være alene i et nytt hus med en fremmed hund. Hvis dere er to må det la seg gjøre å gi valpen et par uker med tilvenning hjemme?

Om mulig ville jeg også hentet valpen hjem, kanskje i helgene, den første måneden, så den blir vant til dere, huset og shi tzuen. Da er forutsetningene langt bedre.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...