Gå til innhold
Hundesonen.no

Sulten valp


supreo
 Share

Recommended Posts

Har ei frøken nå på 9 uker som er konstant sulten ? Mistenker at det hun får rommer lite i magen - gir Orijen 4 ganger daglig. Bytter nå over til BritCare siden hun ikke ser ut til å tåle Orijen så godt.

Hun får litt gulrot som hun driver å gnager på innimellom, men litt redd at hun mister interessen til gulrot om jeg gir det hver dag. Hun får også eple til tider, men liker at gulroten kan gnages på og ikke blir spist opp med en gang. Noen som har forslag til andre grønnsaker hun kan få som er mulig å gnage på, evt andre tips? ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8/30/2022 at 3:56 PM, supreo skrev:

Har ei frøken nå på 9 uker som er konstant sulten ? Mistenker at det hun får rommer lite i magen - gir Orijen 4 ganger daglig. Bytter nå over til BritCare siden hun ikke ser ut til å tåle Orijen så godt.

Hun får litt gulrot som hun driver å gnager på innimellom, men litt redd at hun mister interessen til gulrot om jeg gir det hver dag. Hun får også eple til tider, men liker at gulroten kan gnages på og ikke blir spist opp med en gang. Noen som har forslag til andre grønnsaker hun kan få som er mulig å gnage på, evt andre tips? ?

Har hun tilgang til noe hudruller av noe slag? Er det sult eller et behov som kunne blitt dekket av noe å gnage på? ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutes ago, supreo said:

Hun er konstant på kjøkkenet, piper ved skåla si og kaster seg over maten når hun først får maten ?

Får hun noen ganger mat når hun piper? Eller rett etterpå? Spiser hun opp alt tørrforet i skåla 4 ganger om dagen, eller blir det gjerne liggende noe igjen? Dersom hun spiser opp alt så kan du øke mengden litt. 

Dersom hun ikke spiser opp alt til faste måltider så ville jeg ikke bekymret meg. Matglade hunder vil gjerne ha noe godt så snart magen ikke er stappfull. Akkurat som når vi har lyst på noe godt uten at vi faktisk er sultne. Og det er mange firbente kjøkkenskrivere der ute! ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være hun kjeder seg eller at noe i miljøet stresser henne? Trøstespising eller comfort eating? Jeg tenker at du kaster bort treningsmuligheter ved å fore henne fra skål fire ganger om dagen. Å gi henne noe av maten fra en kong (oppbløtt tørrfor stappes i kongen), så hun bruker litt tid på måltidet, og har noe å holde på mens du gjør noe annet enn å vie henne oppmerksomhet, kan hjelpe. ..og så gi henne resten av maten som treningsgodis, for øyekontakt, innkalling, gjenkjenne navnet sitt, å tisse og bæsje ute, håndtering av poter, ører, lepper og tenner, holde i halsbåndet, ... alt som kan være problematisk om en voksen hund ikke digger, det bør belønnes rikelig i en valp. Se Ian Dunbar (Dunbar Academy) sine videoer om valpetrening på YouTube for tips til hvordan du forer valpen bedre enn fra skål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Pingeling skrev:

Får hun noen ganger mat når hun piper? Eller rett etterpå? Spiser hun opp alt tørrforet i skåla 4 ganger om dagen, eller blir det gjerne liggende noe igjen? Dersom hun spiser opp alt så kan du øke mengden litt. 

Dersom hun ikke spiser opp alt til faste måltider så ville jeg ikke bekymret meg. Matglade hunder vil gjerne ha noe godt så snart magen ikke er stappfull. Akkurat som når vi har lyst på noe godt uten at vi faktisk er sultne. Og det er mange firbente kjøkkenskrivere der ute! ?

Hun spiser maten sin på nullkommaniks ? Får ikke mat når hun piper og får heller ikke mat på kjøkkenet eller når vi selv spiser. Hun er ikke overvektig og er relativt aktiv frøken, tenker selv at hun forbrenner mer enn hun får i seg - kjenner ribbena godt samt ryggrad og hofteben. Så godt mulig jeg er nødt å øke fôrmengde, bare redd at hun vokser for fort enn det hun skal. Hun er allerede mye større enn resten av kullet. Evt. at jeg minsker aktivitetsmengden og heller kjører på mer med mental stimuli - derimot litt vanskelig når man har en hund fra før som hun leker med ? De får være løs ute alene, så mulig jeg er nødt til å redusere det litt inntil videre.

 

15 timer siden, Maskot skrev:

Kan det være hun kjeder seg eller at noe i miljøet stresser henne? Trøstespising eller comfort eating? Jeg tenker at du kaster bort treningsmuligheter ved å fore henne fra skål fire ganger om dagen. Å gi henne noe av maten fra en kong (oppbløtt tørrfor stappes i kongen), så hun bruker litt tid på måltidet, og har noe å holde på mens du gjør noe annet enn å vie henne oppmerksomhet, kan hjelpe. ..og så gi henne resten av maten som treningsgodis, for øyekontakt, innkalling, gjenkjenne navnet sitt, å tisse og bæsje ute, håndtering av poter, ører, lepper og tenner, holde i halsbåndet, ... alt som kan være problematisk om en voksen hund ikke digger, det bør belønnes rikelig i en valp. Se Ian Dunbar (Dunbar Academy) sine videoer om valpetrening på YouTube for tips til hvordan du forer valpen bedre enn fra skål.

Vurderte å kjøpe en snusematte og legge for der. Kong og oppbløtt for var ikke dumt! Bruker allerede deler av foret som treningsgodis da hun er veldig matvrak og derfor veldig lærenem også ? Har kommet ganske langt med treningen sammenliknet med faren som var vanskelig å motivere når han var valp. Fôr og klikkert funker kjempebra ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gud bedre, la nå hunden være så aktiv som den vil være, og gi den mer mat hvis den er tynn og sulten! Fôrmengdene som står på pakken er veiledende og ingen fasit, så hvis hunden er tynn så ville jeg bare gitt henne mer. Det er forskjeller både inad i raser og kull, det viktigste er å se an hunden. Prøv å øke mengden en ukes tid eller to, og så heller kutte litt ned igjen om hun blir rund.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye får hun og hva slags valp er det? Høres ut som om hun trenger mer, er ikke vanlig å være så desperat. Ville som over økt mengden og sett ann et par uker. Valper skal gjerne ha litt mer å gå på enn voksne hunder også (men ikke være tykke). 

Ville også fjernet matskålen når hun ikke får mat, og muligens begrense tilgangen til kjøkkenet. Virker som om begge er en kilde til stress. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Ozzy skrev:

Hvor mye får hun og hva slags valp er det? Høres ut som om hun trenger mer, er ikke vanlig å være så desperat. Ville som over økt mengden og sett ann et par uker. Valper skal gjerne ha litt mer å gå på enn voksne hunder også (men ikke være tykke). 

Ville også fjernet matskålen når hun ikke får mat, og muligens begrense tilgangen til kjøkkenet. Virker som om begge er en kilde til stress. 

Får nok fjerne matskåla ja, kjøkkenet er ikke mulighet å stenge slik det er nå. Er en finsk lapphund, men skulle nesten tro det er en labbe ? Jeg er ikke vant I følge oppdretter så har hun vært matvrak siden dag 1, ved levering var hun 1 kg tyngre enn han minste i kullet så det sier jo litt hvem som var mest ved matfatet.

Pd. gir jeg salmon & potato fra Britcare, 130g per dag (skal ha 140g om 20kg i voksen alder og 120 eller noe ved 15 kg så tok en mellomting). I tillegg til dette gir jeg litt våtfor fra RC på ettermiddagen og ellers får hun andre godbiter til tider. Sulten gir seg litt når hun får oppbløtt for heldigvis.  Fikk Orijen kylling fra oppdretter, men her var det i hvertfall tegn til at hun gikk rundt og var sulten konstant. I tillegg så klødde hun så fælt, mest sannsynlig pga kyllingproteinet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, supreo skrev:

Får nok fjerne matskåla ja, kjøkkenet er ikke mulighet å stenge slik det er nå. Er en finsk lapphund, men skulle nesten tro det er en labbe ? Jeg er ikke vant I følge oppdretter så har hun vært matvrak siden dag 1, ved levering var hun 1 kg tyngre enn han minste i kullet så det sier jo litt hvem som var mest ved matfatet.

Pd. gir jeg salmon & potato fra Britcare, 130g per dag (skal ha 140g om 20kg i voksen alder og 120 eller noe ved 15 kg så tok en mellomting). I tillegg til dette gir jeg litt våtfor fra RC på ettermiddagen og ellers får hun andre godbiter til tider. Sulten gir seg litt når hun får oppbløtt for heldigvis.  Fikk Orijen kylling fra oppdretter, men her var det i hvertfall tegn til at hun gikk rundt og var sulten konstant. I tillegg så klødde hun så fælt, mest sannsynlig pga kyllingproteinet. 

Jeg har labbevalp og hu er ikke i nærheten av like sulten ? matvrak ja, men ikke så ille. 

Ville som sagt gitt mer mat, og hvis du ikke kan lukke til kjøkkenet kan du prøve med kompostgrinder eller lignende. ? Er ikke så lett å beregne fôr ut ifra forventet voksenvekt heller, finsk lapphund kan vel bli opptil 23kg? Min er litt mer sulten hvis hun kun får tørrfôr, fôrer normalt 50/50 vom og tørt. Kanskje det kan hjelpe og. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Ozzy skrev:

Jeg har labbevalp og hu er ikke i nærheten av like sulten ? matvrak ja, men ikke så ille. 

Ville som sagt gitt mer mat, og hvis du ikke kan lukke til kjøkkenet kan du prøve med kompostgrinder eller lignende. ? Er ikke så lett å beregne fôr ut ifra forventet voksenvekt heller, finsk lapphund kan vel bli opptil 23kg? Min er litt mer sulten hvis hun kun får tørrfôr, fôrer normalt 50/50 vom og tørt. Kanskje det kan hjelpe og. 

Haha? Hun her kan vel sammenliknes med en gris eller støvsuger, alt går ned. Hadde i utgspkt. slått fra meg tanken om vom, da hannen vår ble så ekstremt småspist når vi gikk over til kun tørrfor igjen. Men det er jo absolutt verdt å prøve?  Sult kan jo muligens og være fordi hun spiser så innmari raskt, tenker litt slik at vi mennesker gjerne føler større metthetsfølelse jo saktere vi spiser - så en slowfeeder har jeg og tenkt på? ?

Hanner kan være 23 kg, men dette er ei tispe så da regner jeg med at hun blir litt lettere.

Setter pris på innputt fra dere??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mer mat, gjerne i en slow feeder. Dersom du etterhvert går over til vom og hundemat 50/50 eller mer, så anbefaler jeg slikkematte.

Valpen kommer ikke til å vokse raskere/tregere ved at du justerer matmengden litt opp eller ned, men mengden må følge valpens behov for næring. Er hun en veldig aktiv type så må hun få lov å bruke den energien, ellers skaper du trøbbel for dere begge! Ikke vær redd for å gi henne mer mat; du får heller justere ned dersom du ser hun blir for tykk.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke jeg ga et eneste måltid rett i skål det første halve året med Limit. ALT ble gitt i en eller annen form for søk eller aktivitet/trening. Snusematte, hive i gresset, slikkematter, kong, sånne baller de må trille rundt på for at det detter ut, Nina Ottosen hjernetrim greier el, slowfeeder, stappet i tomme doruller og brettet igjen, en pappeske fylt med leker/baller og strødd over der etc, hevet på gulvet. Kun fantasien som setter grenser!
Hun er også en matsluker, og måtte rett og slett ha "hjelp" til å ta det saktere som liten. Den dag idag gir jeg i matskål, men da gjerne med litt vann i. Det funka bra for å roe Beaglen jeg hadde før også. Da får de liksom ikke bare inhalert det. :lol: 

Og som de andre sier, drit i hva som står på pakken, valpen er fasiten! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så er det jo koselig å planlegge og drømme litt også Har du noen tanker om hvilken rase du kan tenke deg i fremtiden?
    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...