Gå til innhold
Hundesonen.no

Finner ALDRI roa inne


OdaogSebb
 Share

Recommended Posts

Hei!

har en unghund på 6 mnd som ikke klarer å roe seg inne.. vi prøver å avgrense område han har å boltre seg på, men han enten vandrer rundt i stua eller stressbiter på oss hvis jeg kan kalle d det.. har prøvd å binde gan i bånd men da biter han bare i båndet og stresser seg opp der, stryke og prate rolig men da «biter» han bare, avgrense området enda mer men er vanskelig nå som han begynner å bli så stor at han kan hoppe over valpegrinda… han er IKKE overtrøtt når vi starter med å være inne, han for både mental og fysisk trening og virker fornøyd og er flink utenom når vi er inne! Kan ikke ligge et sekund rolig annet enn når jeg har godbit og ber gan legge seg, gir han da godbiter etterhvert som han klarer å ligge rolig men det blir fort kjedelig… ender alltid opp med at vi må legge han i buret når d har gått lang nok tid, og vi merker at det bikker over til å bli mye mer intenst og han sovner der med en gang.. 

Han har vært slik siden vi fikk han og ser ingen progresjon på noe vi gjør

takk for alle tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tenker jeg at han får enten for mye eller for lite aktivitet.

Du sier dere har prøvd godbiter, men hva med noe å tygge på som varer litt mer, tyggebein o.l.?

Hvor mye aktivitet får han daglig? Har dere rolige dager med mindre aktivitet? Jeg ville prøvd noen dager med litt lavere aktivitetsnivå og se om det funker. Hvis ikke, prøv å øke litt.

Hva sier oppdretter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Simira at det kan være både for mye og for lite aktivitet.

Det kan også være at han forventer at noe skjer hver gang han ikke er i bur/valpegrind.  Hvis dere har hatt kosetid/lekt/trent med han han hele tiden han har vært løs i huset, og satt han i valpegården hver gang dere har vært opptatt eller følte at han skulle sove, så kan det hende at han rett og slett forventer at noe skal skje hver gang han er løs.

Jeg ville gjort som Simira sier og testet ut med aktivitetsmengde. Jeg ville også sluttet å sette han i bur/grind med mindre det er helt nødvendig, og passet på at han hadde liggeplasser andre steder i huset. Spesielt i områder dere bruker mye.  Stressbiter han på dere så ville jeg prøvd å jobbe med ignoreringsmetoden (snu ryggen til+kryss armene+se i taket).

Du sier at han ikke kan ligge rolig, men å finne roen inne er ikke det samme som å ligge rolig/sove, spesielt ikke for unge hunder! Har han noe å holde på med på egenhånd? En kurv med leker han kan hente ting fra når han er løs i stua? Ting han kan leke med/tygge på uten å involvere dere?


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville forsøkt Dunbar-metoden. Stapp en kong med snacks, eller kjøp deilige margbein, bind det fast med en snor inne i buret, slik at den rekker ut av buret, men ikke går an å ta med til et annet sted. Frist hunden ved å la den snuse på godsaken, men istedet for å bare gi, legg den i buret og lukk døren, for å bygge opp hundens lyst til å gå inn dit når du åpner døra igjen. Gjenta dette om og om igjen. ..altså ved mange anledninger, ikke flere repetisjoner med døra hver gang.

Etterhvert vil hunden gladelig gå inn for å gnage bein eller spise fra kong i ro og mak.

(Edit: ..med burdøra åpen, selvsagt. Derfor binde tyggesaken fast inni buret.)

Dere kan også trene progressivt mot lange sitter og dekker, etterhvert med fører ute av syne. Bare ikke strekk tiden for langt for fort, for da feiler hunden og det tar mye lenger tid å komme til mål. Sitt bare få sekunder i starten. Strekk gradvis til flere og flere sekunder. Fortsett med å bare begynne å ta et skritt bakover, uten å fullføre, og belønn umiddelbart for at hunden ikke følger de første gangene. Beveg deg gradvis lenger unna. Første gangen du forsvinner ut av syne, la det også bare være et lite blunk. Hunden skal lykkes hver gang. Om du føler du går for sakte frem og legger lista for lavt, så har du riktig progresjon. Ikke tren for lenge av gangen, for da går en rastløs unghund lei. Pass på at belønningene også er lønnsomme nok. Én godbit per riktig repetisjon holder ikke i lengden. Ros og gi flere godbiter etter hverandre. Lek og gi masse ros. Belønn med å gå ut en tur sammen når en vellykket økt er over. Bygg opp hundens motivasjon gjennom å la den føle mestring i hvert eneste trinn og gi tydelig uttrykk for hvor høyt du verdsetter at han er så utrolig flink. Set up for success, not failure.

 

 

Da har du en ro-metode til kort, akutt bruk, når hunden ikke kan være i veien, og en ro-metode til litt lenger og mer selvstendig avslapping.

 

Jeg synes det er for mye å forvente at en ung hund skal finne roen uten å ha noe å gnage på. Å naturlig bare legge seg ned og slappe av, uten å ha noe å gjøre, det skjer ikke før i 2,5-3-årsalderen om du har en aktiv rase. 

Endret av Maskot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ligge i dekk på kommando er ikke nødvendigvis roende for en hund. Det kan hjelpe å lære dem å legge seg ned og slappe av, og abryte adferd, men noen hunder vil være på jobb da, og absolutt ikke slappe av. Derfor er jeg generelt mer fan av å la hunden velge stilling selv, men være på plassen sin/teppe/seng. De fleste vil etterhvert velge å legge seg der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 hours ago, simira said:

Å ligge i dekk på kommando er ikke nødvendigvis roende for en hund. Det kan hjelpe å lære dem å legge seg ned og slappe av, og abryte adferd, men noen hunder vil være på jobb da, og absolutt ikke slappe av. Derfor er jeg generelt mer fan av å la hunden velge stilling selv, men være på plassen sin/teppe/seng. De fleste vil etterhvert velge å legge seg der.

Ja, jeg glemte påpeke den biten hvor det ikke roer hunden. Jeg tenkte mer på at det kan være greit å lære for å hindre hunden i å løpe mellom beina på en når det ikke passer.

 

"Teppe" er hva jeg bruker når jeg mener "Gå litt ut av veien, legg deg ned i hva enn slags posisjoner du føler for og slapp av". Det teppet kan flyttes rundt etter behov og behag, og kan tas med over alt, så jeg foretrekker det over "gå på plassen din". Jeg er liker å gjøre ting vanskelig, så lærer det inn med klikker ? før jeg går over til gode tyggesaker som varer en stund. Å gi godbiter i starten er noe som ikke roer, men girer hunden, fordi det er trening. Det kan jo komme lek og alt mulig rart når det kommer godbiter. Å bare starte med tyggesaker er sikkert en bedre måte å gjøre det på når målet er ro.

 

Det jeg har slitt litt med er at hunden instinktivt vil ta med seg store og verdifulle tyggesaker til et mer privat sted. (Småting som tørrfisk, tørket oksepenis og avsagde margbein nyter den gjerne på stedet.) Plasseringen av teppet er da av mindre viktighet enn hundens bange anelser om at den kan bli fratatt det digre lårbeinet uten å få noe mer verdifullt i bytte. Den sitter jo allerede med jackpotten, og har en tendens til å ville reise seg og gjemme seg bort med det samme hvor jeg har plassert teppet når den får noe stort og godt. 

 

Jeg krever ikke at selv en voksen hund på min kommando skal ligge lenge alene uten å ha noe å tygge på. Noen har mer lopper i blodet enn andre, og kan oppleve det direkte ubehagelig å ligge rolig på et sted og slappe av. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...